Keputusan Pilihan
Raya Umum Kedua Belas pada 8 Mac 2008
ialah Barisan Nasional memenangi 137
kerusi dan pembangkang- 82 dan bebas - 3 kerusi dari jumlah 222 kerusi
Parlimen. Kali pertama dalam sejarah negara, Barisan Nasioanal kehilangan majoriti dua pertiga di
Dewan Rakyat. Komposisi ini berubah
kerana adanya Ahli-ahli yang keluar parti, dan terkini ialah Barisan
Nasional: 137, Pembangkang: 77 dan
Bebas: 8 . Komposisi sedemikian rupa
telah mengakibatkan suasana persidangan sentiasa hangat, perbahasan bertukar
rentak dan pelbagai peraturan dan perkara baru dibangkitkan. Dalam hal ini, penulis amat setuju dengan
pandangan Wan Junaidi Tuanku Jaafar yang menyifatkan “...ahli-ahli yang
baharu, membawa kelakuan baharu, sikap baharu danperadaban baharu. Segelintir ahli-ahli lama menunjukkan belang dan ada dalam kalangan
ahli-ahli baharu mengikut rentak dan langkah yang sama. Dewan Rakyat seperti medan pergaduhan, selagi
gelagat dan perkataan boleh keluar bebas.
Budaya bersopan, berdisiplin dan beradab baik telah berterbangan, dan
ada kalanya Yang di-Pertua terpaksa menggunakan kuasa di bawah Peraturan-Pweraturan
Majlis mesyuarat untuk mengatasi masalah berbangkit.” (Evolusi Parlimen dan
Evolusi Speaker Parlimen Malysia, DBP, 2010).
Bagi Majlis ini,
Tan Sri Datuk Seri Utama Pandikar Amin bin Haji Mulia dipilih menjadi Yang
di-Pertua Dewan Rakyat dan
dimasyhurkan pada 28 April 2008, hari pertama persidangan
Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama, Parlimen Kedua Belas. Ketua Pembangkang
pula ialah Ahli Parlimen Permatang Pauh iaitu YB Datin Seri Wan Azizah Wan
Ismail sehingga beliau meletakkan jawatan dan diganti pula YB Dato’ Seri Anwar
Ibrahim ( setelah Beliau memenangi Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh)
1 Mengangkat Tangan Semasa Sumpah
Pada hari petama persidangan
bagi Mesyuarat Pertama, Penggal Peertama, Parlimen Kedua Belas, semasa Ahli-ahli mengangkat sumpah, Ahli Bukit Gelugor telah
membangkitkan Peraturan Mesyuarat 1 (c)
dan Perkara 59(1) Perlembagaan Persekutuan yang mewajibkan ahli Dewan Rakyat
mengambil sumpah dan menegur Ahli yang bersumpah tanpa mengangkat tangan. Teguran itu diakui oleh Yang di-Pertua dan
meminta supaya Ahli mengangkat tangan ketika bersumpah. Apabila sampai gilirannya, Ahli Bukit Gelugor
memohon untuk mengangkat tangan kiri kerana tidak boleh angkat tangan kiri dan
dibenarkan oleh Yang di-Pertua.
2. Pakaian Menghadiri Dewan
Sebaik sahaja Ahli Pasir Mas selesai
mengangkat sumpah, Ahli Parlimen Kalabakan telah bangun mempersoalkan P.M.
41(f), dimana ahli-ahli dikehendaki memakai pakaian kebangsaan atau lounge
suit. Ketika itu, Ahli Pasir Mas tidak
memakai lounge suit. Yang di-Pertua
menjawab, pada hari itu, beliau beri kelonggaran pada ahli berkenaan sebab
beliau ahli bebas, tidak ada ketua whip memberitahunya.
3 Memilih
Dua Orang Timbalan Yang di-Pertua
Majlis Mesyuarat kali ini menyaksikan
3 orang yang dicadangkan sebagai Timbalan Yang di-Pertua. Perdana Menteri (Kepala Batas) telah
mencadangkan YB Datuk Dr. Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar (Santubong) dan YB
Datuk Ronald Kiandee (Beluran) dan disokong oleh Timbalan Perdana Menteri. Manakala Ahli Parlimen dari Ipoh Timur pula
mencadangkan YB Dr. Tan Seng Giaw (Kepong)
dan diskong oleh Ahli Parlimen Bukit Gelugor. Maka pemilihan dua Timbalan Yang di-Pertua
Dewan Rakyat dibuat dengan undi bersurat sebagaimana P.M. 6(2).
Keputusannya YB Datuk Dr. Wan Junaidi
bin Tuanku Jaafar (Santubong) – 157 undi
dan YB Datuk Ronald Kiandee (Beluran) – 140 undi dipilih sebagai
Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat.
Manakala YB Dr. Tan Seng Giaw (Kepong)
pula mendapat 81
undi. Sesuatu yang agak menarik, YB Datuk Dr. Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar
(Santubong) memperolehi undi melebihi 140 (137:BN + 3: Bebas) iaitu 17 undi
melebihi sewajarnya
Selepas itu, Yang di-Pertua
memerintahkan mengikut P.M. 4(7), supaya Setiausaha menyimpan kertas-kertas
undi dalam peti undi dan dilakrikan dan
disimpian selama sebulan. Seterusnya
persidangan diteruskan dengan Usul Masuk
ke Parlimen dan ditangguhkan pada jam 1.00
ke esokkan hari bagi Pembukaan Penggal Parlimen oleh Yang di- Pertuan
Agong.
4. Penjelasan Mengenai Angkat Sumpah
Pada hari ketiga persidangan bagi Mesyuarat Pertama,
Penggal Pertama, Parlimen Kedua Belas,
selepas sahaja bacaan doa, Ahli Bukit Gelugur membangkitkan Peraturan
Mesyuarat dan merujuk kepada peraturan 5(1)
Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat; iaitu:-
“5.(1)
The oath to be taken in the form set out in the Sixth Schedule to the
Constitution shall be administered by the Setiausaha, and every member taking
the Oath shall sign the book to be kept for the purpose by the Setiausaha at
the Table.”
“Shall
be administered by the Setiausaha”. Administered bermakna
Setiausaha sendiri yang kena diwajibkan untuk baca apabila seseorang Ahli Yang
Berhormat mengangkat sumpah….”
Demikianlah percubaan untuk memberi tafsiran baru mengenai cara angkat
sumpah. Yang di-Pertua menegaskan
Ahli-ahli telah selesai angkat sebagaimana amalan dan sah sebagai ahli
Parlimen. Ahli bukit Gelugor tetap
menyatakan amalan yang lalu adalah tidak
sah dan tidak boleh dianggap sah.
6. Mempertikaikan
Aturan Urusan Mesyuarat
Persidangan hari ketiga Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama, Parlimen Kedua Belas diteruskan lagi dengan Ahli-ahli Parlimen pembangkang
mempersoalkan perkara-perkara berikut:
Ahli Parlimen Gombak mohon penjelasan dengan merujuk kepada peraturan
mesyuarat 14(1), sejauh mana peranan dan pengaruh Tuan Yang di-Pertua dalam
menyusun urutan pertanyaan lisan dalam persidangan Dewan Rakyat pada hari ini
(30.4.2008) dan sepatutnya Ketua Pembangkang dalam Dewan Rakyat diberikan
keutamaan untuk mengemukakan soalan yang pertama dalam persidangan Dewan
Rakyat. Selain itu, daripada sepuluh soalan pertama yang dikemukakan pada hari
ini, tujuh diperuntukkan Barisan Nasional. Hanya tiga untuk Pakatan
Rakyat. Beliau berhujah, jumlah ahli
Dewan Rakyat di kalangan Pakatan Rakyat adalah 82 dibandingkan hanya 77 Barisan
Nasional. Beliau mencadangkan, daripada
sepuluh soalan yang pertama yangdikemukakan, sepatutnya dan seadilnya enam
dikemukakan kepada Pakatan Rakyat dan hanya empat kepada Barisan Nasional. [
Ketika ini Dewan riuh.]
Ahli Parlimen Ipoh Timur pula membangkitkan pencadang bagi Usul
mempersembahkan ucapan terima kasih kepada titah ucapan Yang di-Pertuan
Agong ditukar daripada Yang Berhormat
Muar sebagaimana dalam buku Aturan
Urusan Mesyuarat kepada Yang Berhormat
Kulai dalam Aturan Urusan Mesyuarat harian.
Yang di-Pertua Dewan Rakyat tidak membuat keputusan
terhadap perkara yang dibangkitkan dan menyatakan:
Tuan Yang di-Pertua: Ahli-ahli Yang
Berhormat, kalau Ahli-ahli Yang Berhormat semua membuat peranan seperti begini,
pada hari ini negara Malaysia tertumpu pada Dewan yang mulia ini. Yang
dibangkitkan ini adalah soal-soal teknikal dan remeh, sedangkan soalan-soalan
yang kita akan jawab, soalan yang akan dikemukakan adalah lebih penting
daripada soalan-soalan remeh.
Tuan Yang di-Pertua: Sudah. Sebelum
saya memanggil untuk soalan pertama dipanggil, saya bersetuju dengan Yang
Berhormat Kinabatangan bahawa tidak ada termaktub pun dalam peraturan tetap
soalan mana yang perlu wujud didahulukan. [Dewan riuh][Tepuk] Ini adalah soal convention. Soal political convention, tetapi itu pun tertakluk kepada budi bicara Tuan Yang di-Pertua. Jadi
itu adalah kuasa Tuan Yang di-Pertua. Jadi untuk tidak menghabiskan masa lagi, sekarang
kita tumpukan perhatian kepada soalan-soalan yang telah dikemukakan oleh wakil
rakyat. Soalan pertama, Tuan Razali bin Haji Ibrahim.
Persidangan Dewan
diteruskan dengan sessi pertanyaan lisan selepas hampir 40 minit
tertunda akibat karenah Ahli Parlimen Pembangkang. Selepas peristiwa tersebut,
sessi pertanyaan lisan dan perbahasan di Dewan Rakyat diwarnai dengan pelbagai
gelagat dan watak, terutamanya ketika sessi pertanyaan liasan antara jam 10.00m
-11.00 pagi kerana dibuat siaran langsung menerusi TV1. Suasana sedemikian telah mendapat pelbagai
reaksi sebagaimana yang dilaporkan dalam
akhbar.
Sikap Ahli Parlimen ditegur
KUALA
LUMPUR 30 April - Segelintir Ahli Parlimen ditegur kerana bersikap biadap dan
tidak profesional semasa perbahasan pada Sidang Dewan Rakyat yang turut
disiarkan secara langsung menerusi TV1, Radio Televisyen Malaysia (RTM) pagi
ini. Setiausaha Agung Persatuan Pengguna
Islam Malaysia (PPIM), Datuk Maamor Osman berkata, beliau mendapati
beberapa Ahli Parlimen bersikap seperti kanak-kanak dan seolah-olah tidak
menghormati Parlimen Malaysia. Beliau yang tidak mahu menamakan mana-mana Ahli
Parlimen berkenaan mendapati mereka bersikap tidak profesional dalam berhujah
sehingga mencacatkan sidang itu.
''Mereka perlu mengemukakan hujah dengan berhemah dan bijaksana dan
tidak perlu menjerit selain berkelakuan seperti kanak-kanak.''Selain sikap Ahli
Parlimen, RTM yang menyiarkan siaran langsung Sidang Dewan Rakyat juga ditegur
kerana didapati memberi siaran yang tidak berkualiti dari segi teknikalnya,''
katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini. Beliau berkata demikian ketika mengulas sikap
segelintir Ahli Parlimen sewaktu berhujah pada hari pertama Sidang Dewan Rakyat
hari ini. Sidang Dewan Rakyat yang disiarkan oleh stesen RTM untuk tatapan
rakyat itu bermula pukul 10 pagi ini. Sementara itu, Penasihat Persatuan
Peguam-Peguam Muslim Malaysia, Datin Paduka Zaiton Othman pula berkata,
Ahli Parlimen yang bersidang di Dewan Rakyat perlu meningkatkan tahap kualiti
penghujahan masing-masing. Katanya, ini kerana setiap aksi mereka disiarkan
secara langsung di RTM selain menjadi tatapan rakyat di seluruh negara.
Jelasnya, Ahli Parlimen juga dinasihatkan supaya beradab dan bersopan sewaktu
berhujah bagi memberi gambaran yang baik kepada rakyat selain menghormati
Parlimen itu sendiri.
''Saya tengok ramai Ahli Parlimen yang
berpengalaman tidak beretika sewaktu berhujah dan mengabaikan adab
sopan.''Mereka perlu ketahui mengenai peraturan-peraturan apabila berada di
dalam Dewan Rakyat dan memastikan sidang itu berjalan dengan baik dan aman,''
ujarnya. Ketika ditanya mengenai kualiti
penyiaran RTM, Zaiton menggesa stesen rasmi kerajaan itu segera meneliti
kesilapan teknikal yang berlaku pagi ini bagi memberi kepuasan menonton kepada
seluruh rakyat. [ UTUSAN MALAYSIA: 01/05/2008]
6. Mesyuarat Khas
Parlimen – Usul Mengecam Keganasan Israel
Mesyuarat
Khas Parlimen telah diadakan pada 7 Januari 2009 pada pukul 2.30 petang bagi
membahaskan usul mengecam prncerobohan
Israel Ke atas Wilayah Palestin.
Pemasyhuran Mesyuarat Khas adalah seperti berikut:
PEMASYHURAN TUAN YANG DI-PERTUA
MESYUARAT
KHAS DI BAWAH PERATURAN MESYUARAT 11(3)
Tuan Yang di-Pertua: Ahli-ahli Yang
Berhormat, dengan segala hormatnya ingin saya maklumkan bahawa Yang Amat
Berhormat Perdana Menteri selaku Ketua Majlis Dewan Rakyat telah memaklumkan
kepada saya pada 7 Januari 2009 supaya diadakan satu Mesyuarat Khas pada hari
ini selaras dengan peruntukan Peraturan Mesyuarat 11(3). Inisiatif Yang Amat
Berhormat Perdana Menteri serta kerajaan menunjukkan betapa Kerajaan Malaysia
memandang serius pergolakan dan keganasan yang sedang berlaku ke atas Wilayah
Palestin di Gaza. Dalam kesempatan ini suka saya mengingatkan Ahli-ahli Yang
Berhormat sekalian agar memanfaatkan sepenuhnya peluang ini untuk
membahaskan usul yang akan dicadangkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri
dengan sebaik-baiknya. Sekian, terima kasih.
Usul Mengecam Pencerobohan Israel ke atas Wilayah
Palestin telah dibentangkan oleh YAB Perdana Menteri pada jam 2.33 petang
seperti berikut:
USUL
MENGECAM PENCEROBOHAN ISRAEL KE ATAS WILAYAH PALESTIN DI GAZA
Tuan Yang di-Pertua:
Yang Amat Berhormat sila.
Perdana Menteri [Dato’ Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua, izinkan saya juga mengucapkan terima
kasih kepada semua Ahli Yang berhormat yang hadir walaupun notis yang
dikeluarkan mengenai sidang hari ini adalah secara tergempar. Saya berterima kasih atas keprihatinan
Ahli-ahli Parlimen Malaysia tidak mengira agama, bangsa atau haluan politik yang bersedia
membahaskan bersama satu isu yang sangat rapat di hati rakyat Malaysia iaitu penderitaan semasa
yang dialami rakyat Palestin dan masa depan keamanan dan keselamatan bagi
negara Palestin. Semuanya telah menjadi terancam akibat serangan berterusan ke
atas Wilayah Palestin oleh rejim Zionis Israel. Semuanya tindak tanduk Israel
khususnya pengeboman, pembedilan dan pemusnahan harta benda tanpa sebarang
timbang rasa yang sedang dilakukan oleh mereka di Wilayah Gaza perlu dikecam
dan dikutuk oleh seluruh dunia. Demi mempertahankan kredibiliti negara, kita
harus bersepakat menjelaskan kepada seluruh dunia akan pendirian Malaysia
terhadap tindakan pencerobohan dan kezaliman yang tidak berperikemanusiaan oleh
rejim Zionis ke atas rakyat Palestin khususnya mereka yang berada di Wilayah
Gaza.
Tuan Yang di-Pertua, maka dengan ini saya ingin mencadangkan bahawa
mengikut peruntukan Peraturan Mesyuarat 27(3) Dewan ini mengambil
ketetapan-ketetapan berikut:
“BAHAWA Israel telah melancarkan serangan ketenteraan yang dinamakan
Operasi ‘Cast
Lead’ pada 27 Disember 2008 ke atas Wilayah Palestin
di Gaza meliputi pengeboman dari udara dan diikuti dengan serangan oleh pasukan
tentera darat bermula pada 3 Januari 2009;
BAHAWA serangan Israel ke atas Wilayah Palestin di Gaza merupakan
tindakan yang mencabuli Undang-undang Antarabangsa, Undang-undang Hak Asasi
Manusia, Undang-undang Kemanusiaan Antarabangsa, Piagam Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu serta merupakan jenayah perang yang menyalahi Konvensyen
Keempat Geneva 1949 Perlindungan Orang-orang Awam dalam masa perang;
BAHAWA rakyat Malaysia berpegang teguh kepada pendirian bahawa tiada
alasan kukuh bagi penggunaan kekerasan yang dilakukan secara tidak seimbang,
sembarangan dan melampau ke atas Wilayah Palestin di Gaza dan dengan itu
menolak tindakan hukuman kolektif yang diambil ke atas rakyat
Palestin di Gaza; dan BAHAWA rakyat Malaysia berasa sangat dukacita dan
kesal dengan ketidakmampuan masyarakat antarabangsa, terutamanya Majlis
Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu, untuk menghentikan serta-merta keganasan
Negara Israel yang dilakukan ke atas Wilayah Palestin di Gaza.
DENGAN INI Dewan ini mengambil ketetapan seperti berikut:
(1) Mengecam sekeras-kerasnya serangan ketenteraan Israel ke atas
Wilayah Palestin di Gaza sehingga mengakibatkan kehilangan nyawa rakyat awam
Palestin, termasuk golongan wanita, kanak-kanak termasuk bayi dan warga tua dan
menggesa pengunduran menyeluruh Israel dari Wilayah Palestin di Gaza.
(2) Menggesa Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu membuat
ketetapan supaya Israel menghentikan sertamerta serangan ketenteraannya ke atas
Wilayah Palestin di Gaza melalui gencatan senjata dan memutuskan untuk
menempatkan pasukan pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi
menguatkuasakan gencatan senjata tersebut.
(3) Menggesa Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu supaya
mengadakan Sesi Tergempar Khas Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa
Bersatu ‘Uniting
For Peace’ di bawah Resolusi 377A(V) sekiranya
pelaksanaan ketetapan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu gagal
menguatkuasakan ketetapan yang diputuskan pada 8 Januari 2009. (4) Menggesa
pihak-pihak yang terlibat supaya menyambung semula usaha terhadap proses damai
serta melaksanakan dan
mematuhi pelbagai resolusi yang telah ditetapkan oleh Pertubuhan
Bangsa-bangsa Bersatu berhubung isu Palestin dan konflik Arab–Israel.
(5) Memutuskan Malaysia bekerjasama dengan negara anggota Pertubuhan
Persidangan Islam, Pergerakan Negara-negara Berkecuali, Liga Arab dan
negara-negara sependapat untuk mendukung prinsip-prinsip undang-undang
antarabangsa dan Piagam Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dalam menangani
konflik yang berlaku di Timur Tengah sekarang;
(6) Menzahirkan sokongan padu rakyat Malaysia kepada perjuangan rakyat
Palestin ke arah mewujudkan negara Palestin yang merdeka dan berdaulat;
(7) Menyeru rakyat Palestin supaya bersatu padu dengan tujuan
mempertahankan hak mutlak dan menubuhkan negara Palestin yang merdeka dan
berdaulat;
(8) Merayu kepada masyarakat antarabangsa supaya menghulurkan bantuan
kemanusiaan kepada pendudukpenduduk Wilayah Palestin di Gaza dengan serta-merta;
(9) Menggesa Perhimpunan Agung Pertubuhan
Bangsa-bangsa Bersatu untuk menubuhkan serta-merta tribunal jenayah
antarabangsa untuk Palestin untuk menyiasat dan mendakwa penjenayah perang
Israel yang disyaki terlibat [Tepuk] dengan kekejaman
dan keganasan ke atas rakyat Palestin dan sebelum mengambil keputusan untuk
menyampaikan resolusi ini kepada semua Dewan Perundangan dan Parlimen yang
berkenaan khasnya Kongres Amerika Syarikat, Parlimen Britain dan Parlimen
Kesatuan Eropah.
Usul tersebut telah disokong dengan ucapan oleh YAB Timbalan Perdana
Menteri dan seterusnya dibahaskan oleh Ahli-ahli termasuk pembangkang. Untuk pertama kali bagi Majlis Parlimen
Kedua Belas ini, semua Ahli sama ada penyokong Kerajaan mahupun pembangkang
telah sebulat suara menyokong usul ini. YB Menteri Luar Negeri menjawab
isu-isu yang dibangkitkan dan usul dipersetujukan. Mesyuarat Khas ini ditangguhkan sehingga
suatu tarikh yang tidak ditetapkan pada jam 9.50 malam.
7 Bajet 2010 Diluluskan Dengan 3
Lebihan Undi
Pada
14 Disember 2009 di Dewan Rakyat di Mesyuarat Ketiga, Penggal Kedua, Parlimen
Kedua Belas telah menyaksikan Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 (Bajet
2010) dipersetujukan dengan 64 undi bersetuju dan 63 undi tidak bersetuju di
peringkat jawatankuasa (Kementerian
Dalam Negeri). Manakala bagi bacaan kali
yang ketiga, Bajet 2010 tersebut
dipersetujukan dengan 66 undi bersetuju dan 63
undi tidak bersetuju. Lebihan
undi yang kecil penyokong Kerajaan (backbencher
) ini telah menimbulkan pelbagai reaksi dan pandangan semua pihak termasuk
orang ramai yang menyalahkan ketidak hadiran Ahli-ahli Parlimen Kerajaan.
Sebenarnya
keadaan ini pernah berlaku sebelum ini, apabila Rang Undang-Undang Identifikasi
Asid Deoksiribonukleik (DNA) 2008
dipersetujukan dengan 48 undi
bersetuju dan 47 undi tidak
bersetuju di peringkat jawatankuasa pada 22 Jun 2009 di Dewan Rakyat di Mesyuarat Kedua, Penggal Kedua, Parlimen Kedua
Belas. Dua peristiwa ini berlaku pada
Majlis Parlimen Kedua Belas dan kali pertama melibatkan undi belah bahagian
bagi Rang Undang-Undang khususnya Bajet.
Sebagaimana yang dinyatakan oleh Yang di-Pertua Dewan Rakyat,
berdasarkan konvensyen parlimen di Negara-negara Komenwel, sekiranya Bajet
Kerajaan tidak diluluskan oleh Dewan Parlimen, maka ia ditafsirkan sebagai undi
tidak percaya kepada Kerajaan dan Parlimen boleh dibubarkan.
Persoalannya, mengapa situasi ini berlaku sekarang dan
tidak pernah berlaku sebelum ini? Keadaan ini disebabkan bilangan Ahli-ahli Parlimen pihak pembangkang
telah bertambah dan ketiadaan majoriti dua pertiga Ahli-ahli Parlimen Kerajaan
yang merupakan kali pertama dalam sejarah Parlimen Malaysia. Situasi undi belah bahagian atas permintaan
Ahli-ahli Dewan jarang berlaku ketika jumlah majoriti Ahli Parlimen Kerajaan
melebihi dua pertiga bagi mempersetujukan Rang Undang-Undang atau usul-usul
Kerajaan. Ketika itu undi belah bahagian
dilakukan untuk pindaan perlembagaan sahaja.
Malah peristiwa 14 Disember
2009 ini, kemungkinan kali pertama
bajet dipersetujukan secara undi belah bahagian.
8 Pindaan Terhadap Teks Titah Diraja
Pada
18 Mac 2010 di Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen Kedua Belas, YB Ipoh Timur telah mengemukakan usul untuk
meminda teks Titah Diraja di akhir ucapannya
semasa berucap membahaskan Titah
Diraja. Usul sedemikian adalah adalah di
luar daripada kelaziman dan tidak ada prkatis sebelum ini. Walau bagaimana pun, YB Ipoh Timur ini juga telah mengumukakan usul sedemikian pada
16 Mei 2008 di Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama, Parlimen Kedua belas.
Usul
pindaan itu adalah seperti berikut:
Tuan Yang di-Pertua, yang ada disebut tadi saya berhasrat dalam akhir
ucapan saya untuk mengemukakan satu usul pindaan dan ada satu copy di sini. I give you the copy dan ini boleh
diputus di akhir perbahasan bersama-sama dengan keputusan. Saya kemukakan
pindaan kepada Usul Menjunjung Kasih Titah Ucapan Diraja
“ Saya
kemukakan pindaan kepada Usul Menjunjung Kasih Titah Ucapan Diraja untuk
menambahkan perkataan-perkataan berikut pada akhir usul yang berkenaan ialah, “Dan mengambil ketetapan untuk menubuhkan satu
jawatankuasa pilihan Parlimen mengenai peta hala tuju Program Transformasi
Kerajaan 1Malaysia yang diketuai oleh seorang Parlimen Pembangkang untuk
menyelia dan melaporkan mengenai pelaksanaan dan kemajuan peta hala tuju
Program Transformasi Kerajaan 1Malaysia”. Sekian,
terima kasih. “.
Dr. Mohd. Hatta bin Md. Ramli [Kuala Krai]: Tuan Yang di-Pertua,
saya mohon menyokong pindaan yang dibawa oleh Yang Berhormat Ipoh Timur
terhadap Usul Perbahasan Titah Tuanku. Terima kasih.
Pada akhir penggulungan Titah Diraja
iaitu pada 1 April 2010, Timbalan Yang di-Pertua Dewan telah menolak usul
tersebut dengan alasan seperti berikut:
“Timbalan Yang di-Pertua
[Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Ahli-ahli Yang Berhormat, saya telah menerima
satu cadangan pindaan ke atas Usul Menjunjung Kasih daripada Yang Berhormat
Ipoh Timur pada 18 Mac 2010. Saya mendapati bahawa cadangan pindaan tersebut tidak berkaitan dengan Usul Menjunjung Kasih
Ke Atas Titah Ucapan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. [Tepuk] Cadangan
pindaan Yang Berhormat Ipoh Timur adalah melebihi atau exceeding the scope dari
Usul Menjunjung Kasih. Cadangan pindaan yang dikemukakan oleh Yang Berhormat
Ipoh Timur itu sepatutnya dibuat secara
usul bersendiri. Oleh yang demikian, saya tidak membenarkan usul tersebut
dikemukakan.
Tuan Lim Kit Siang
[Ipoh Timur]: Tuan Yang di-Pertua, boleh saya bertanya apa benda yang di luar daripada
skop perbahasan Titah Ucapan? Anything is within the scope, how can it
beoutside the scope? Khasnya
mengenai cadangan masa hadapan negara kita.
Timbalan Yang
di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Yang Berhormat,
panduan kita di dalam Dewan, ini sahaja Yang Berhormat. [sambil mengangkat
buku Peraturan Mesyuarat] Peraturan Mesyuarat 30 jelas. Ia mesti berkaitan
tetapi usul yang disebut ada dibaca di belakang. Ini usulnya. Dengar saya baca,
“...dan mengambil ketetapan untuk menubuhkan satu Jawatankuasa Pilihan
Parlimen mengenai peta hala tuju Program Transformasi Kerajaan 1Malaysia yang
diketuai oleh Ahli Parlimen Pembangkang untuk menyelia dan melapor mengenai
pelaksanaan dan kemajuan peta hala tujuan Program Transformasi Kerajaan
1Malaysia itu”.
Jadi Yang Berhormat
kalau kita baca usul yang asal, memang langsung tidak ada kena mengena
berhubung dengan Jawatankuasa Pilihan Parlimen ini. Jadi itu skopnya. Bukan
skop seluruh Malaysia ini tetapi dalam skop usul yang dibaca. Itu sahaja. Jadi
Yang Berhormat, saya menolaklah itu..
Keputusan sedemikian
juga telah dibuat oleh Yang di-Pertua Dewan Rakyat pada 22 Mei 2010 seperti
berikut:
Tuan Lim Kit Siang
[Ipoh Timur]: Tuan Yang di-Pertua, saya berdiri di bawah Peraturan Mesyuarat 30 dan 33
untuk kemukakan satu pindaan kepada masalah di hadapan kita, untuk meminda usul
dengan menambahkan perkataan-perkataan “... dan memutuskan bahawa satu
Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan untuk menangani masalah berlarutan
mengenai pendatang tanpa izin di Sabah sehinggakan timbulnya kekhuatiran yang
berasas...”
Timbalan Yang
di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Yang Berhormat tidak perlu baca, Yang Berhormat.
Tuan Lim Kit Siang
[Ipoh Timur]: Ya, itu pindaan saya, “... bahawa bilangan orang asing kini melebihi
jumlah bilangan rakyat Sabah di dalam negeri Sabah selepas perkataanperkataan
Penggal Pertama, Parlimen Yang Kedua Belas”. Dan saya kemukakan ini di bawah
Peraturan Mesyuarat 31 dan 33(3). Bolehkah ..
Timbalan Yang
di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Saya buat keputusan Yang Berhormat. Yang Berhormat,
kita akan buat keputusan sekarang, usul ini perlu diputuskan oleh Tuan Yang
di-Pertua dan saya akan buat keputusannya sekarang…..
Timbalan Yang
di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Ya, Sila duduk Yang Berhormat.Ahli-ahli Yang
Berhormat, saya telah menerima satu cadangan pindaan ke atas Usul Menjunjung
Kasih daripada Yang Berhormat Ipoh Timur pada 16 Mei 2008. Saya mendapati
bahawa cadangan pindaan tersebut tidak berkaitan dengan Usul Menjunjung Kasih
Ke Atas Titah Ucapan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Cadangan
pindaan Yang Berhormat Ipoh Timur adalah melebihi,
exceeding dari Usul Menjunjung Kasih. Cadangan pindaan yang
dikemukakan oleh Yang Berhormat Ipoh Timur itu sepatutnya dibuat secara usul bersendiri. Oleh yang demikian, saya
tidak membenarkan usul tersebut dikemukakan. “
Bersandarkan kepada dua keputusan tersebut, maka ia menjadi panduan
bahawa adalah tidak wajar usul untuk meminda Titah Ucapan Yang Di-Pertuan Agong
semasa Istiadat Pembukaan Penggal Parlimen, kerana ini adalah extraordinary
dan tidak pernah berlaku dalam di
mana-mana Parlimen di Negara Komenwel. Walau
bagaimana pun, ia dihujahkan
bahawa Titah Diraja ini adalah tradisi dan konvensi dan satu usul dasar yang boleh dibincangkan.
9 Usul Mengurangkan
Perbelanjaan Dalam Perbahasan Peringkat Jawatankuasa Anggaran Perbelanjaan Mengurus Tambahan Pertama, 2010
Lazimnya
usul mengurangkan perbelanjaan di bawah Peraturan Mesyuarat 66(9) adalah untuk Anggaran Perbelajaan
Tahunan (Bajet).. Selalunya ia dalam
bentuk memotong gaji Menteri tertentu.
Namun demikian, Yang Berhormat Ipoh Timur pada 19 April
2010 telah mengemukakan notis usul di bawah PM 66(9) dan 67 dalam Perbahasan
Peringkat Jawatankuasa Anggaran Perbelanjaan Mengurus Tambahan Pertama, 2010
(Kertas Perintah 7A Tahun 2010) bagi Kementerian Pelajaran seperti berikut:-
“Bahawa
perbelanjaan diluluskan dengan syarat dikurangkan sebanyak RM10.00 daripada
maksud B.1 di bawah Kementerian
Pelajaran iaitu daripada RM144,575,300 yang dikehendaki untuk
perbelanjaan pengurusan yang diperlukan bagi membiayai inisiatif di bawah NKRA
Pendidikan bagi menampung pembayaran kursus dan latihan, pemeriksaan dan
pemantauan, perolehan peralatan baru komputer serta pemberian yuran dan geran.”
Usul
ini adalah merupakan kali pertama
dikemukakan semasa Perbekalan Tambahan dan ia sejarah kepada persidangan
Dewan Rakyat.
10 Kaedah Perbahasan Rang Undang-Undang di
Peringkat Jawatankuasa
Amalan
bagi perbahasan Rang Undang-Undang di
Peringkat Jawatankuasa ialah sekiranya ada ahli yang membahaskan fasal-fasal
dan jadual-jadual dalam Rang Undang-Undang itu, ia akan dijawab selepas tiada
lagi ahli yang berbahas. Sekiranya
terdapat cadangan pindaan dengan notis pemberitahuan satu hari, maka cadangan
pindaan itu hendaklah dibahas,dijawab
dan diputuskan sebagaimana ditetapkan oleh Peraturan Mesyuarat 57.
Namun
demikian, pada 21 April 2010, di Dewan Rakyat pada Mesyuarat Pertama, Penggal
Ketiga, Parlimen Kedua Belas, semasa
perbahasan Rang Undang-Undang Persaingan 2010, Ahli Parlimen bagi Kepong telah meminta untuk berbahas selepas Menteri
menjawab perbahasan peringkat jawatankuasa.
Menurut tafsirannya ia dibenarkan oleh Peraturan Mesyuarat, dimana
dijawab fasal demi fasal. Walau
bagaimana pun, Yang di-Pertua Dewan Rakyat telah memutuskan supaya
perbahasan peringkat jawatankuasa adalah
sekaligus dan Menteri akan menjawab selepas tiada lagi Ahli yang hendak
berbahas. Ini dapat dilihat sebagaiman
petikan hansard berikut:
“Majlis bersidang dalam
Jawatankuasa.
[Timbalan Yang di-Pertua (Datuk Ronald Kiandee) mempengerusikan
Jawatankuasa]
Fasal-fasal
dikemukakan kepada Jawatankuasa.
Fasal-fasal 1 hingga 67 -
Tuan Pengerusi [Datuk Ronald Kiandee]: Yang Berhormat Kepong,
fasal-fasal 1 hingga 67 sekarang dibuka untuk dibahas.
Dr. Tan Seng Giaw [Kepong]: Ya, ya fasal 67 saya ada baca.
Tuan Pengerusi [Datuk Ronald Kiandee]: Jangan Yang Berhormat
baca fasal 1 kemudian duduk, lepas itu Menteri jawab bangun lagi, macam
semalam.
Dr. Tan Seng Giaw [Kepong]: Akan tetapi Peraturan
Mesyuarat 35 membenarkan.
Tuan Pengerusi [Datuk Ronald Kiandee]: Tidak. Dia sekali
terbuka Yang Berhormat. Fasal 1 hingga fasal 67.
Dr. Tan Seng Giaw [Kepong]: ……
Dato' Sri Ismail Sabri bin Yaakob: Terima kasih Yang
Berhormat Kepong. ……( menteri menjawab)
Tuan Azan Ismail [Indera Mahkota]: Tuan Pengerusi.
Dr. Tan Seng Giaw [Kepong]: [Bercakap tanpa
menggunakan pembesar suara]
Tuan Pengerusi [Datuk Ronald Kiandee]: Setiausaha, sila
semak.
Dr. Tan Seng Giaw [Kepong]: [Bercakap tanpa
menggunakan pembesar suara]
Tuan Pengerusi [Datuk
Ronald Kiandee]: Yang Berhormat, saya perlu jalankan begini Yang Berhormat. Bangun
selesaikan semua, kemudian Menteri menjawab. Apabila tidak ada orang bangun
tadi, Menteri menjawab. Sepatutnya sudah habis gulung. Kecuali kita
pecahpecahkan butiran Yang Berhormat. Kalau kita katakan butiran 1 hingga 10,
kita akan berhenti kat sana tetapi, sekarang kita buka butiran 1 hingga 27.
Dr. Tan Seng Giaw
[Kepong]: Saya
faham yang disebutkan oleh Tuan
Pengerusi. Sebab saya ada mengambil perhatian bahawa Tuan Pengerusi ada
merujuk kepada amalan dan istiadat
di dalam House of Common. House of Common saya sering menyaksikan
cara...
Tuan Pengerusi [Datuk Ronald Kiandee]: Tidak payah jauh
sangatlah Yang Berhormat. Kita jangan buang masa dalam Dewan.
Dr. Tan Seng Giaw
[Kepong]: Tidak,
tidak buang masa dengan perkara serius. Di sini,”
11 Undi Belahbahagian – Satu Pilihan
Ketika majoriti penyokong Kerajaan
melebihi dua pertiga, isu tidak cukup bilang atau korum persidangan kerap
dibangkitkan. Korum persidangan bagi
Dewan Rakyat ialah 26 orang Ahli dan di Dewan Negara pula ialah 10 orang
Ahli. Walaupun korum persidangan ini
adalah tanggong jawab keseluruhan Ahli-ahli Dewan, namun sering kali ia
diletakkan tanggong jawab ini kepada penyokong Kerajaan. Namun pada persidangan Majlis Parlimen Kedua
Belas ini, undi belahbahagian telah
menjadi pilihan. Dimana Peraturan Mesyuarat 46(4) telah menetapkan
belahbahagian akan dibuat jika terdapat 15 orang Ahli di Dewan Rakyat atau 8
orang Ahli di Dewan Negara bangun
memintanya. Keadan ini dapat dilihat
pada masa mempersetujukan perkara-perkara berikut sepanjang tahun 2010 (catatan
penulis):
i)
7
April 2010 : 56 setuju dan 82 tidak setuju – untuk merujuk Ahli Parlimen
Pasir Salak ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan [ Usul 26(1)P oleh Ahli Parlimen
Ip[oh Timur] di Dewan Rakyat.
ii)
7
April 2010 : .88.setuju dan 57.. tidak setuju – untuk mensetujukan
Perbekalan Tambahan (2009) 2010, peringkat Dasar di Dewan Rakyat.
iii)
8
April 2010 : .87 setuju dan 38 tidak setuju – untuk mensetujukan
Perbekalan Tambahan (2009) 2010, peringkat Jawatankuasa – Jabatan Perdana
Menteri di Dewan Rakyat.
iv) 15 April 2010 : .68 setuju dan 34 tidak
setuju – untuk mensetujukan Perbekalan Tambahan (2009) 2010, peringkat
Jawatankuasa – Kementerian Luar Negeri di Dewan Rakyat.
v)
9
November 2010 : .50 setuju dan 85 tidak setuju – untuk mensetujukan usul
potong gaji Peguam Negara [ usul 69(1) ] dalam perbahasan Bajet 2011, peringkat
Jawatankuasa – Jabatan Perdana Menteri, di Dewan Rakyat.
vi)
30
November 2010 : . 47 setuju dan
58 tidak setuju – untuk mensetujukan
usul potong gaji [ usul 69(1) ] dalam perbahasan Bajet 2011, peringkat
Jawatankuasa – Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KETTHA), di Dewan
Rakyat.
vii)
15
Disember 2010 : 71 setuju dan 40
tidak setuju – untuk mensetujukan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan
(Pindaan) 2010 pada bacaan kedua di Dewan Rakyat.
viii)
22
Disember 2010 : 20 setuju dan 8 tidak
setuju – untuk mensetujukan Rang
Undang-Undang Pengangkutan (Pindaan) 2010 di Dewan Negara. [Berkemungkinan ini adalah kali pertama Rang
Undang-undang diluluskan di Dewan Negara secara belah bahagian].
Selepas
ini, undi belah bahagian akan menjadi pilihan
oleh pihak pembangkang untuk
merekodkan tentangan atau tidak setuju
terhadap sesuatu Rang Undang-Undang atau usul khususnya perkara-perkara yang
nyata tidak dipersetujuinya.
12 Persidangan
Ditangguhkan Awal – Ahli Pembangkang
Keluar Dewan Sebagai Bantahan Terhadap
Usul Penggantungan Ahli Parlimen
Permatang Pauh, Bukit Gelugor, Subang dan Gombak
Pada 16 Disember 2010 (Khamis) adalah hari terakhir
persidangan Mesyuarat
Ketiga, Penggal Ketiga, Parlimen Kedua Belas.
Sebaik sahaja sidang dimulakan, dikemukakan Usul Menangguhkan Bacaan Kali Yang Kedua dan Ketiga bagi Rang Undang-undang
di bawah P.M. 62, iaitu:
1. Rang Undang-Undang Juruanalisis Makanan 2010
2. Rang Undang-Undang Perkapalan Saudagar
(Pindaandan Peluasan) 2010
3. Rang Undang-Undang Perkapalan Saudagar(Pencemaran
Minyak) (Pindaan) 2010
4. Rang Undang-Undang Timbang Tara (Pindaan) 2010
5. Rang Undang-Undang Perkhidmatan Kuarantin
danPemeriksaan Malaysia 2010
6. Rang Undang-Undang Pihak Berkuasa
PembangunanTenaga Lestari 2010
7. Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampong
Bharu 2010
8. Rang Undang-Undang Tenaga Boleh Baharu 2010
9. Rang Undang-Undang Hak Cipta (Pindaan) 2010
10. Rang Undang-Undang Penilai, Pentaksir Dan Ejen
HartaTanah (Pindaan) 2010
11. Rang Undang-Undang Cukai Barang dan
Perkhidmatan2009
Ini bermakna
persidangan hari terakhir ini, hanya akan menyelesaikan tiga urusan
kerajaan iaitu:
Usul Menteri di Jabatan
Perdana Menteri di bawah P.M.. 86(5):
- Penyata Jawatankuasa Hak dan Kebebasan – Penggantungan
Tugas Ahli Parlimen Permatang Pauh Selama Enam Bulan
Usul Menteri di Jabatan Perdana Menteri di
bawah P.M. 27(3):
-
Penggantungan Tugas
Ahli Parlimen Selama Enam Bulan
Usul-usul Menteri Kewangan:
- Akta Kastam 1967
- Akta Eksais 1976
Sebaik sahaja selesai usul urusan tersebut, YB
Shah Alam telah membangkitkan P.M. 36(12) terhadap Menteri Kerja Raya kerana
mengelirukan Dewan berkaitan isu pembinaan hospital Shah Alam. Kemudian diikuti dengan YB Gombak
membangkitkan PM 43, dan setrusnya YB
Pokok Sena, Tumpat dan diikuti dangan
ahli-ahli pembangkang yang lain. Ini
sebagai usaha melengahkan Aturan Urusan
Mesyuarat, sehingga berlaku cabar mencabar antara YB Permatang Pauh dengan Yang
di-Pertua. Antaranya YB Permatang Pauh
mempertikaikan tafsiran muktamad Yang di-Pertua mengikut P.M. 89(1).
Dalam suasana riuh yang berterusan, pada pukul
11.04 pagi, YB Menteri di Jabatan Perdana Menteri membentangkan Usul
Penyata Jawatankuasa Hak dan Kebebasan – Penggantungan Tugas Ahli Parlimen
Permatang Pauh Selama Enam Bulan. Usul ini dibentangkan kerana Ahli Parlimen Permatang Pauh
mengelirukan Dewan dengan kenyataannya APCO mencipta slogan 1Malaysia dan ia
dinafikan oleh pihak kerajaan dan syarikat APCO sendiri. Isu APCO ini dibangkitkan oleh Ahli Parlimen
Permatang Pauh dalam perbahasannya pada semasa perbahasan Bajet 2011 di
peringkat dasar. Ahli-ahli
pembangkang bangun mempertikaikan usul tersebut dan akhirnya tidak dapat
dibahaskan. Ketika ini susana Dewan amat
riuh, ramai ahli pembangkang bangun menunjukkan sepanduk..seperti dewan
kanggaro, APCO, zalim dan
sebagainya serta jerit menjerit.
Suasana
persidangan pada hari itu penuh hiruk pikuk dan berlaku demontrasi dalam
Dewan. Ini mungkin kali pertama dalam
sejarah persidangan. Ketegangan amat
terasa sekali dan penulis merasakan inilah suasana paling tegang dan tidak
terkawal dalam persidangan Parlimen.
Dalam suasana sedemikian, usul tersebut dipersetujukan tanpa bahas.
Suasana berlarutan sehingga 11.30 pagi dan
semua Ahli Parlimen pembangkang keluar Dewan (kecuali YB Seputeh – keluar pada
pukul 12.20 tengahari), di mana ketika
itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri
sedang membentangkan usul kedua iaitu Penggantungan Tugas Ahli
Parlimen Selama Enam Bulan . Usul ini adalah untuk menggantung Ahli
Parlimen Bukit Gelugor, Subang dan
Gombak kerana menghina Dewan, dimana mereka telah membuat kenyatan akhbar
mengenai perakuan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan tersebut sebelum di bentangkan
di Dewan Rakyat. 5 orang ahli iaitu YB Kota Belud, Pasir Mas,
Kinabatangan, Jasin dan Wangsa Maju serta beberapa ahli yang mencelah semasa membahaskan usul tersebut dan usul dipersetujukan, dan
mereka digantung 6 bulan. Akhirnya
pukul 1.02 minit, semua urusan Kerajaan telah selesai dan Dewan ditangguhkan
(sine die) kepada satu tarikh yang akan ditetapkan. Penangguhan Dewan Rakyat lebih awal dari masa
ditetapkan adalah jarang berlaku.
Anwar
Ibrahim, Karpal Singh dan Gobind Singh bersama ahli-ahli Parlimen pembangkang
yang lain mengadakan demonstrasi bantahan di Parlimen semalam.
|
KUALA
LUMPUR 16 Dis. - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini sah
digantung daripada menghadiri sidang Dewan Rakyat selama enam bulan atas
kesalahan melemparkan tuduhan tidak benar mengenai gagasan 1Malaysia selepas
dewan meluluskan usul penggantungan itu tanpa bahas.
Turut
menerima nasib yang sama ialah tiga lagi Gelugur); R. Sivarasa (PKR-Subang) dan
Azmin Ali (PKR-Gombak) tetapi atas kesalahan menghina dewan, ekoran pendedahan
mereka kepada umum mengenai prosiding mesyuarat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan
Parlimen.
Bagaimanapun,
usul penggantungan terhadap Karpal, Sivarasa dan Azmin diluluskan melalui
perbahasan dengan empat wakil rakyat iaitu Datuk Abdul Rahman Dahlan (BN-Kota
Belud); Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas); Datuk Bung Moktar Radin
(BN-Kinabatangan) dan Wee Choo Keong (Bebas-Wangsa Maju) mengambil
bahagian.Keputusan yang tidak berpihak kepada mereka itu menyebabkan semua ahli
Parlimen pembangkang bertindak memboikot dewan dengan keluar beramai-ramai
sebaik sahaja penggantungan Anwar itu diluluskan dan hanya Teresa Kok Suh Sim
(DAP-Seputeh) sahaja dilihat masuk semula ke dalam dewan buat seketika.
Terdahulu
seperti dijangka, ahli-ahli Parlimen pembangkang sejak dari awal-awal lagi cuba
menggagalkan usul menggantung Anwar daripada dibaca Menteri di Jabatan Perdana
Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dengan membangkitkan pelbagai
peraturan mesyuarat yang tidak relevan.
Mereka
juga pada masa sama, mengambil kesempatan secara beramai-ramai 'menyerang' Yang
Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia dengan melemparkan pelbagai
tuduhan tidak berasas bertujuan menganggu fokus beliau sehingga menyebabkan
usul itu dibaca lewat sejam.
Lebih
teruk, wakil rakyat pembangkang juga menjadikan Dewan Rakyat seolah-olah medan
demonstrasi jalanan apabila mereka membawa masuk sepanduk bertulis antaranya
'BN (Barisan Nasional) sokong Apco', 'Parlimen Kanggaru' selain jerit-pekik
perkataan 'zalim' dan 'booo'.Antara paling lantang membela ahli Parlimen
Permatang Pauh itu ialah Azmin Ali (PKR-Gombak); Khalid Abdul Samad (Pas-Shah
Alam); Dr. Hatta Md. Ramli (Pas-Kuala Krai); Mahfuz Omar (Pas-Pokok Sena) dan
Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor).
Namun,
semua usaha pembangkang itu sia-sia apabila Pandikar Amin tegas dengan
keputusannya membenarkan usul itu dibacakan selepas segala ruang yang diberikan
kepada pembangkang untuk membuktikan keputusannya silap sebagaimana dakwaan
pembangkang tidak dapat dibuktikan.
"Oleh
kerana semua Yang Berhormat sebelah sini (pembangkang) tidak menghormati dewan
serta keputusan saya selaku Speaker, saya ada satu lagi pilihan iaitu
membenarkan usul ini diluluskan tanpa bahas. Yang Berhormat semua tidak boleh
menyalahkan saya kerana anda semua yang tidak sedia untuk berbahas.
"Permatang
Pauh (Anwar), saya tidak tahu kesabaran saya sudah sampai ke tahap mana. Yang
Berhormat semua tidak perlu perangkap saya ke dalam ideologi politik
masing-masing, saya duduk di sini sebagai pengerusi yang berpandukan kepada
peraturan mesyuarat," katanya lantang. [Utusan
Malaysia – 17.5.2010]
Pembangkang
bawa budaya jalanan ke Dewan Rakyat
KUALA LUMPUR 16 Dis. - Pembangkang hari ini menonjolkan belang
sebenar mereka yang tidak menghormati undang-undang apabila membawa budaya
politik jalanan ke dalam Dewan Rakyat, sekali gus memalit sejarah hitam dalam
demokrasi berparlimen di Malaysia.Semuanya gara-gara usaha terdesak
untuk mempertahankan Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh) daripada
digantung selama enam bulan oleh Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen,
ekoran tuduhan tidak benar ketua pembangkang itu mengenai gagasan
1Malaysia.Dengan membawa sepanduk, ahli-ahli Parlimen pembangkang turut
menjeritkan perkataan 'Apco', 'reformasi', 'zalim' dan 'booo' berulang-kali,
tak ubah seperti yang sering dilihat dalam demonstrasi jalanan.
Tindakan
tidak beradab itu hampir-hampir menyaksikan semua ahli Parlimen pembangkang
digantung di bawah Peraturan Mesyuarat 44 oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan
Sri Pandikar Amin Mulia, apabila beliau sebanyak dua kali memberi amaran akan
berbuat demikian.Malah, pada suatu ketika, Pandikar Amin mengarahkan Setiausaha
Dewan Rakyat, Datuk Roosme Hamzah supaya memberikan senarai nama ahli Parlimen
pembangkang bagi membolehkannya mengumumkan setiap seorang yang bakal digantung
tetapi kemudiannya keputusan itu dirayu oleh pembangkang.
"Oleh
kerana semua Yang Berhormat (pembangkang) tidak menghormati saya selaku Speaker
dan peraturan dewan ini, saya bersetuju agar kamu semua digantung di bawah
Peraturan Mesyuarat 44. Saya gunakan kuasa saya di bawah peraturan ini dan
selepas saya sebut satu persatu, semua akan digantung.
"Setiausaha,
sila bawa kepada saya semua senarai nama, saya mahu semua nama ini supaya boleh
sebut satu persatu. Saya perlu pertahankan integriti dewan ini, saya sudah
jelaskan segala yang diperkata (dituduh) terhadap saya, tetapi masih juga
enggan mematuhi, jadi saya terpaksa guna kuasa saya," tegasnya sambil
memandang tepat ke arah Anwar.Terdahulu, hampir separuh daripada 77 ahli
Parlimen pembangkang silih berganti membangkitkan peraturan mesyuarat sebaik
sahaja sidang Dewan Rakyat bermula pada pukul 10 pagi bertujuan menghalang usul
menggantung Anwar itu dibacakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri
Mohamed Nazri Abdul Aziz.
Antara
yang paling kerap membangkitkan peraturan mesyuarat serta paling lantang membela
Ahli Parlimen Permatang Pauh itu ialah Azmin Ali (PKR-Gombak); Khalid Abdul
Samad (Pas-Shah Alam); Dr. Hatta Md. Ramli (Pas-Kuala Krai); Mahfuz Omar
(Pas-Pokok Sena) dan Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor).Malah Azmin secara
terbuka mencabar dan mendesak Pandikar Amin supaya meletakkan jawatan selaku
Yang Dipertua Dewan Rakyat kerana mendakwa beliau mempunyai kepentingan politik
dan cadangan tersebut turut disokong oleh Karpal dan wakil pembangkang yang
lain."Letak jawatan dan mari kita bertanding," cabar Azmin sambil
diikuti jerit-pekik ahli Parlimen pembangkang yang lain dengan laungan 'letak
jawatan' dan 'Apco' berulang kali.
Kemudian,
Karpal pula membangkitkan Peraturan Mesyuarat 7 (1) dengan mendakwa:
"Dalam hal ini, tuan Speaker ada kepentingan, kamu hilang nilai moral
untuk terus berada di kerusi itu (Speaker), baik kamu undur diri dan bolehkan
saya mohon supaya dibuat keputusan."
Menjawab
tuduhan itu Pandikar Amin berkata, beliau hanya seorang Speaker Dewan Rakyat
yang tidak mempunyai sebarang kepentingan kerana tidak mempunyai hak untuk
mengundi sebaliknya, keputusan yang dibuatnya itu adalah semata-mata
berdasarkan peraturan mesyuarat dan kalau tidak setuju, kemukakan usul di bawah
Peraturan Mesyuarat 43."Pelantikan saya di bawah Peraturan Mesyuarat 80,
Yang Berhormat boleh semak. Maka, secara automatik dalam Peraturan Mesyuarat 40
saya adalah pengerusi jawatankuasa. Saya tidak mempunyai sebarang kepentingan
dan pelantikan ini mengikut Perlembagaan Persekutuan.
"Kalau
tidak setuju buat usul persendirian, saya jemput Yang Berhormat buat usul dan
rujuk Peraturan Mesyuarat 15 (1)(2). Itulah, jangan perangkap saya dalam
persepsi politik kamu semua, saya hanya mengikut peraturan yang dibuat oleh
Yang Berhormat semua," jelas (Utusan
Malaysia – 17 Disember 2010)
13 Tiada
Lagi Usul Potong Gaji Mengikut Peraturan Mesyuarat 66(9)
Semasa perbahasan Belanjawan/Bajet peringkat jawatankuasa, Ahli-Ahli Dewan boleh
mengemukakan usul untuk mengurangkan perbelanjaan bagi peruntukan tertentu.
Usul ini dikemukakan mengikut Peraturan Mesyuarat 66(9) dengan notis
pemberitahu dua hari sebelum dibentangkan.
Kelazimannya selama ini, usul ini dikemukakan untuk tujuan mengurangkan
gaji seseorang Menteri dan ia dikenali sebagai Usul Potong Gaji. Usul ini akan dibentangkan oleh pembawa usul,
dibahas kemudian dijawab oleh Y.B. Menteri berkenaan dan diputuskan untuk
dipersetujukan pada awal Perbahasan Peringkat Jawatankuasa bagi sesuatu
Kementerian sebelum perbahasan selanjutnya.
Namun demikian, dalam persidangan
Dewan Rakyat pada 22 Oktober 2012 di Mesyuarat Ketiga, Penggal Kelima, Parlimen Kedua Belas, Yang di-Pertua
telah memberi petua yang berbeza, dimana
tidak berseuju Peraturan Mesyuarat
66(9) digunakan untuk tujuan potong gaji Yang Berhormat Menteri.
Hujahnya seperti berikut:
“ Tuan
Pengerusi: Ahli-Ahli Yang Berhormat sebelum saya
memanggil untuk perbahasan, saya membuat satu pengumuman. Ahli-Ahli Yang
Berhormat, saya telahmenerima empat pemberitahu usul di bawah Peraturan
Mesyuarat 66(9) daripada Yang Berhormat Serdang pada 16 Oktober 2012,
Selasa, Yang Berhormat Petaling Jaya Utara pada17 Oktober 2012, Rabu dan
dua daripada Yang Berhormat Pokok Sena pada 18 Oktober 2012, Khamis.
Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, bagi dipertimbangkan suatu usul di bawah Peraturan
Mesyuarat 66(9) untuk kemukakan di bawa di dalam Dewan usul tersebut hendaklah memenuhi
syarat-syarat. Pertama, menyatakan dengan jelas perkara yang hendak dikurangkan
tersebut. Kedua, memberikan alasan bagi pengurangan tersebut dan ketiga, memberikan
suatu justifikasi yang terperinci bagi alasan pengurangan tersebut. Oleh yang
demikian, berdasarkan kepada keperluan yang saya nyatakan tadi, usul daripada
Yang Berhormat tidak dapat dipertimbangkan untuk dikemukakan dalam Dewan. Ini juga
adalah selaras dengan peruntukan Peraturan Mesyuarat 57(4)(b) iaitu Tuan Yang
di-Pertua boleh menolak atau Tuan Yang di-Pertua boleh tidak menyampaikan
kepada Majlis kalau sekiranya Tuan Yang di-Pertua memikirkan bahawa perkara
yang dibawa adalah sia-sia ataupun dalam bahasa Inggerisnya, frivolous. Ini yang mana perkara ini
pernah saya bangkitkan secara mendalam pada sesi 14 November 2012. Dalam aspek
ini makna sia-sia yang dimaksudkan adalah mensia-siakan masa, membangkitkan
suatu isu yang telah dijawab beberapa kali dalam peringkat Dasar dan dijawab
semula dalam peringkat Jawatankuasa. Untuk makluman Ahli-Ahli Yang Berhormat
juga, saya telah bertemu dengan Yang Berhormat Ipoh Timur pada sesi Mesyuarat
yang lalu di dalam Ante Chamber. Dalam pertemuan tersebut beliau telah
bersetuju supaya Ahli-ahli Pembangkang tidak mengemukakan Peraturan Mesyuarat 66(9) bagi tujuan memotong emolumen.
Tuan Lim Kit Siang [Ipoh Timur]: Ya.
14 Pertukaran
Giliran Peringkat Jawatankuasa – Bajet
dan Kemestian Kehadiran YB Menteri
Perubahan giliran menggulung
perbahasan biasa berlaku dengan
persetujuan Yang di-Pertua Dewan dan tidak dipertikaikan oleh Ahli-Ahli
Dewan. Namun pada persidangan Dewan
rakyat pada 1 November 2012 di
Mesyuarat Ketiga, Penggal Kelima, Parlimen Kedua Belas, Yang Berhormat Batu
Gajah mempersoalkan perubahan giliran Kementerian Pengangkutan untuk
menggulung/menjawab Perbahasan Bajet Pertingkat Jawatankuasa dan meminta Yang
di-Pertua memastikan kehadiran YB Menteri Pengangkutan untuk menjawab. Yang di-Pertua menjelaskan tidak ada mana-mana peraturan
mesyuarat yang memberi kuasa kepadanya untuk meminta atau memaksa YB Menteri untuk
hadir.
“Puan Fong Po
Kuan [Batu Gajah]: Peraturan mesyuarat. Tuan Pengerusi, peraturan mesyuarat.
Tuan Pengerusi: Sila.
Puan Fong Po Kuan [Batu Gajah]: Terima kasih Tuan
Pengerusi, saya rujuk kepada Peraturan Mesyuarat 66(5) di mana sekarang kita
...
Tuan Pengerusi: Peraturan 66?
Puan Fong Po Kuan [Batu Gajah]: Peraturan Mesyuarat
66(5) di mana diperuntukkan 20 hari selebihnya bagi membincangkan Rang
Undang-undang Perbekalan dan kedua-dua anggaran-anggaran biasa dan pembangunan
dalam Jawatankuasa. Memang kini Dewan dalam Peringkat Jawatankuasa. Tuan Pengerusi, hari ini menurut senarai ini
sepatutnya sebelum ini Kementerian Pengangkutan yang ditetapkan untuk hari ini
juga tetapi telah dibuat pindaan di mana
Kementerian Pengangkutan yang telah dipindahkan kepada 20 November
dengan kebenaran Tuan Pengerusi. Tuan Pengerusi, bolehkah kami memohon agar
Yang Berhormat Menteri Pengangkutan
sendiri datang untuk menjawab bagi pihak kementeriannya, lebih-lebih
lagi berkenaan isu AES Tuan Pengerusi.
Pelaksanaan AES, Ahli-ahli dalam Dewan ini telah ramai, kedua-dua belah memohon
agar ditangguhkan pelaksanaannya. Akan tetapi Tuan Pengerusi sehingga hari ini
Yang Berhormat Menteri tidak pernah datang dalam Dewan ini untuk menjawab isu ini. Maaf ya Tuan Pengerusi,
semasa pindaan Akta Pengangkutan Jalan, bulan
enam naikkan denda, Yang Berhormat Menteri tidak hadir – peringkat
menjawab dasar Yang Berhormat Menteri tidak ada. Soal jawab isu AES, Yang
Berhormat Menteri tidak hadir. Dia terlepas apabila usul Yang Berhormat Pokok
Sena mengenai potong gaji, dia terlepas sebab usul itu telah ditolak. Jadi, kita ada Yang Berhormat Sri Gading yang
membantah, pohon tangguh. Ketua Pemuda UMNO pohon tangguh AES. Kita juga ada
Yang Berhormat Timbalan Pengerusi BNBBC juga memohon ditangguhkan tetapi Yang
Berhormat Menteri hanya membuat kenyataan di luar Dewan sahaja. Tidak pernah
ada dalam Dewan menjawab isu ini.
Tuan Pengerusi: Terima kasih, terima
kasih. Terima kasih Yang Berhormat Batu Gajah.
Puan Fong Po Kuan [Batu Gajah]: Jadi saya rasa pihak
Yang Berhormat Menteri harus bertanggungjawab, hadir dalam Dewan memandangkan
tarikh pertukaran giliran jawapan telah diluluskan oleh Dewan yang mulia. Tuan Pengerusi: Terima kasih.
Puan Fong Po Kuan [Batu Gajah]: Dan mendengar suara
bantahannya.
Tuan Pengerusi: Terima kasih, terima
kasih.
Puan Fong Po Kuan [Batu Gajah]: Yang Berhormat Pokok
Sena yang hendak
sokong.
Dato' Mahfuz bin Haji Omar [Pokok Sena]: Tuan
Pengerusi, saya mohon menyokong cadangan yang dibawa oleh Yang Berhormat Batu
Gajah. Sepatutnya Yang Berhormat Menteri kena hadir, sebab pertukaran tersebut
menunjukkan bahawa
Tuan Sim Tong Him [Kota Melaka]: [Menyampuk] Kita semua
sokong.
Dato’ Mahfuz bin Haji Omar [Pokok Sena]: ...Mungkin
dia bermasalah pada hari ini. Maka, tarikh yang diberikan itu adalah yang
sangat bersesuaian untuk membolehkan beliau hadir untuk menjawab. Dia tidak
boleh lari daripada memperjelaskan kepada Dewan.
Tuan Pengerusi: Terima kasih Yang
Berhormat Pokok Sena. Saya terpaksa Ahli Yang Berhormat respons kepada
peraturan mesyuarat yang dibangkitkan oleh Yang Berhormat Batu Gajah iaitu
66(5). Ahli Yang Berhormat, apabila kita
berdiri dan membangkitkan peraturan mesyuarat
maksudnya ialah ada sesuatu perkara yang tidak kena iaitu melanggar
peraturan mesyuarat. Dalam hal ini yang
dibangkitkan ialah ketidakhadiran Menteri sendiri untuk menjawab. Tidak ada mana-mana peraturan mesyuarat yang
memberi kuasa kepada saya untuk meminta atau memaksa Menteri untuk hadir. Tidak
ada. Jadi bermakna respons saya kepada Yang
Berhormat Batu Gajah, tidak ada peraturan mesyuarat yang dilanggar,
Dato' Mahfuz bin Haji Omar [Pokok Sena]: Akan tetapi
budi bicara
Tuan Pengerusi: ...Maka peraturan mesyuarat
...
Dato’ Mahfuz bin Haji Omar [Pokok Sena]: ...Untuk
menasihati Menteri itu ada.
Tuan Pengerusi: Peraturan mesyuarat
itu...
Dato' Mahfuz bin Haji Omar [Pokok Sena]: Tuan
Pengerusi ada budi bicara untuk menasihati Menteri. Kalau Tuan Pengerusi - juga
boleh memberhentikan Menteri di waktu menjawab...
Tuan Pengerusi: Ahli Yang
Berhormat...
Dato’ Mahfuz bin Haji Omar [Pokok Sena]: ...Menggulung...
Tuan Pengerusi: Ya Ahli Yang
Berhormat ...
Dato' Mahfuz bin Haji Omar [Pokok Sena]: Jadi saya
fikir Tuan Pengerusi
mempunyai
Tuan Pengerusi: Ya Ahli Yang
Berhormat ...
Dato' Mahfuz bin Haji Omar [Pokok Sena]: ...Budi
bicara itu.
Tuan Pengerusi: Saya tidak boleh
sendiri melanggar peraturan mesyuarat. Ada dalam peraturan mesyuarat kita
bahawa apabila kita mengatakan bahawa seseorang itu mesti adil, itu termasuk
dalam ruang lingkup reflection. Seolah-olah kita memberi andaian,
tanggapan bahawa Menteri itu tidak hadir atas ini, atas itu atau pun dia tidak
mahu jawab lah soalan. Itu reflection.
Jadi, melanggar peraturan mesyuarat. Saya tidak boleh buat begitu Yang
Berhormat, memberi nasihat pun tidak
boleh. Akan tetapi walau bagaimanapun
apa yang dibangkitkan oleh Yang Berhormat Batu
Gajah dan Yang Berhormat Pokok Sena itu sememangnya telah didengar oleh
Menteri atau pun timbalan dia
atau pun pegawai-pegawai dia. Jadi terpulang kepada Menteri yang berkenaan sama
ada mahu datang atau tidak. Terima kasih.
Puan Fong Po Kuan [Batu Gajah]: Tuan Pengerusi, maaf
ya. Akan tetapi bukankah Tuan Pengerusi telah membenarkan permohonan pertukaran
giliran. Itu bukankah ia bermaksud Menteri seharusnya memegang...
Tuan Pengerusi: Terima kasih.
Puan Fong Po Kuan [Batu Gajah]: ...Menanggung
tanggungjawabnya untuk hadir dalam Dewan yang mulia, mengambil tanggungjawabnya
dalam Dewan yang mulia ini penting. Tuan Pengerusi
Tuan Pengerusi: Ya, ya terima kasih.
Puan Fong Po Kuan [Batu Gajah]: ...Sebab giliran
permohonan
Tuan Pengerusi: Terima kasih Yang
Berhormat.
Puan Fong Po Kuan [Batu Gajah]: ...Pertukaran telah
dibenarkan. Akan tetapi dia lari, dia hanya buat kenyataan dekat luar Tuan
Pengerusi. Dia tidak berani berdepan dengan Ahliahli Yang Berhormat Tuan
Pengerusi... [Dewan riuh] Dia tidak pernah jawab sekali pun dalam isu AES ini.
Tuan Pengerusi: Terima kasih, terima
kasih Yang Berhormat Batu Gajah.
Dato' Mahfuz bin Haji Omar [Pokok Sena]: Kita minta
dia jangan lari. Kita hendak pasang kamera AES pula untuk tangkap dia. “
15 Persidangan
Terakhir Parlimen kedua Belas
29 November 2012 adalah hari persidangan terakhir bagi
Mesyuarat Ketiga, Penggal Kelima, Parlimen Kedua Belas. Ketika ini bahang Pilihan Raya Ketiga Belas tidak dapat dielakkan kerana Parlimen
Kedua Belas akan terbubar sendirii pada 30 April 2013 sekiranya Parlimen tidak dibubarkan terlebih dahulu.
Maka setelah
sahaja selesai Aturan Urusan
Mesyuarat dengan usul di bawah
subseksyen 2, seksyen 15, Akta Cukai Jualan 1952 supaya PerintahCukai Jualan
yang dibentangkan sebagai Kertas Statut
bilangan S.T.98 dan S.T.99 tahun 2012 disahkan dan disetujukan, Yang diPertua Dewan telah berucap seperti
berikut:
“Tuan Yang di-Pertua: Ahli-ahli
Yang Berhormat, sidang Mesyuarat Ketiga, Penggal Kelima, Parlimen Ke-12 telah
berlangsung selama 36 hari mulai daripada 24 September 2012 sehingga 29
November 2012. Ahli-ahli Yang Berhormat, seperti mana yang Ahli-ahli Yang
Berhormat sedia maklum, sebagai Yang di-Pertua, saya tidak mempunyai kuasa
untuk memanggil Mesyuarat Parlimen. Kuasa itu terletak di tangan Ketua Majlis
atau Perdana Menteri. Sehubungan dengan
itu, sekiranya Ketua Majlis atau Perdana Menteri tidak memohon untuk Dewan
Rakyat bermesyuarat dalam bulan Januari, Februari, Mac atau awal bulan April,
maka bagi saya, persidangan ini merupakan persidangan yang buat terakhir kali
sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13. Oleh
yang demikian, saya ingin merakamkan ucapan setinggi-tinggi terima kasih kepada
semua Ahli-ahli Yang Berhormat yang telah memberi kerjasama bagi membolehkan perjalanan
Majlis Mesyuarat dapat disempurnakan sejak daripada awal tahun 2008 sehingga
pada bulan November iaitu hari ini tahun 2012.
Walaupun ada masa-masa dan ketikanya, kita kecoh sewaktu Mesyuarat namun
kita masih dapat mengawal perasaan.
Tidak ada Ahli-ahli yang bergelut sambil berbahas. Kita telah dapat saksikan
bahawa banner-banner pernah dibawa ke dalam Dewan Mesyuarat. Ada Ahli-ahli Yang
Berhormat yang mengikat kepala dengan kain yang mempunyai perkataan-perkataan
yang memprotes terhadap tindakan-tindakan politik yang tidak dipersetujui dan
ada juga Ahli-ahli yang telah dikenakan tindakan disiplin atas sebab melanggar
Mesyuarat. Semua ini bagi saya adalah
merupakan asam garam Parlimen di mana-mana di dunia sekalipun. Akan tetapi bagi
saya ada dua perkara yang menarik yang akan jadi ingatan saya seumur hidup
iaitu pertama, sewaktu acara angkat sumpah, Ahli Yang Berhormat Bukit Gelugor
telah menegur seorang wakil rakyat yang angkat sumpah dengan tidak mengangkat
tangan. Menurut Yang Berhormat Bukit Gelugor, perkara itu tidak seharusnya
berlaku dan melanggar Peraturan Mesyuarat. Saya membuat reaksi secara spontan
dan tidak tahu apa-apa sekalipun dan yang saya terkejut apabila mendapat reaksi
iaitu tepukan meja daripada Ahli-ahli Yang Berhormat. Selepas itu saya dapat
tahu bahawa Ahli Yang Berhormat Bukit Gelugor sebetulnya tidak dapat mengangkat
tangan. Pada ketika itu, seorang wakil rakyat yang tidak mengangkat tangan.
Reaksi saya ialah saya kata tak apa, mungkin dia sakit. Sebenarnya saya tidak
tahu bahawa Yang Berhormat Bukit Gelugor pada ketika itu tidak dapat mengangkat
tangan. Jadi, saya rasa tidak sedap hati kalau saya tidak dapat memohon maaf
kepada Yang Berhormat Bukit Gelugor... [Tepuk]
Walaupun beliau tidak ada di sini. Saya tidak bermaksud untuk
menyakitkan hati siapa-siapa pada ketika
itu.
Kedua, perkara yang saya tidak dapat lupakan ialah
sewaktu kita bermesyuarat dan kecoh, ada seorang Ahli Yang Berhormat pada
ketika itu memegang jawatan Timbalan Menteri yang memberi pengertian kepada
satu perkataan kalau tak silap saya perkataan Tamil yang pada pendapat beliau
perkataan itu ialah menyuruh Ahli Yang Berhormat yang mencelah pada ketika itu
iaitu Yang Berhormat Padang Serai bahawa beliau harus duduk. Tidak semena-mena
Yang Berhormat Padang Serai berdiri dan menuju ke meja saya dan membisikkan
sesuatu perkataan di telinga saya. Jadi biarlah apa yang dibisikkan di telinga
saya itu menjadi ingatan saya di antara saya dan Yang Berhormat Padang Serai. Jadi pada waktu persidangan itu, seorang
wakil rakyat daripada India, dari State of Bengal iaitu Yang Berhormat Hashim
Abdul Halim pada ketika itu beliau menyandang jawatan sebagai Chairman of
Executive Committee of CPA ada menghadiri di Mesyuarat ini. Apabila Yang
Berhormat Padang Serai naik di sini berbisik di telinga saya, ada kecoh
berlaku. Selepas itu saya dikunjungi oleh Yang Berhormat Speaker dari West
Bengal. Saya tahu bahawa beliau mempunyai pengalaman selama 26 tahun sebagai
Speaker State of Bengal. Pada ketika itu, saya masih baru. Saya bertanya kepada
beliau mengenai dengan pengalaman beliau. Dia kata, “Honorable Speaker, in your
Malaysian Parliament, only one Parliamentarian come and approach you. In my
state, all of them almost in every meeting they come to me in crowd”. So, saya
tanya Speaker yang berkenaan, saya kata, “How do you handle those matters?”.
Dia kata, “Whatever they say, just put it on your right ear or left ear”. So
itulah nasihat yang saya ikuti selama ini.
Saya selalu apabila suara daripada kiri bersuara lantang,
saya masukkan di telinga kiri tetapi apabila ia keluar di telinga kanan,
sekarang benar-benar saya tidak bermain-main, telinga kanan saya sekarang ini
sudah kurang pendengaran selepas lima tahun. Sebelum saya mengakhiri mesyuarat
ini, ada satu perkara yang saya ingin kongsi bersama dengan Ahli Yang
Berhormat. Seorang pemerhati politik pernah mengatakan, dia kata, “Hidup
sebagai ahli-ahli politik ini berat sangat, kadang-kadang lebih teruk daripada
monyet”. Saya bertanya kenapa, dia kata, “Saudara, kalau monyet itu jatuh
daripada pokok, setinggi mana pokok itu pun, sesakit mana yang dirasai oleh
monyet itu pun masih juga dipanggil sebagai monyet tetapi sekiranya seorang
menteri ataupun seorang pemimpin jatuh daripada kegemilangan politik, dia tidak
akan dipanggil sebagai Menteri, Yang Berhormat ataupun pemimpin lagi”. Jadi Ahli-ahli Yang Berhormat,
fikir-fikirkanlah. Mudah-mudahan, saya sendiri tidak tahu sama ada saya akan
mempengerusikan mesyuarat lagi selepas apa pun keputusan Pilihan Raya Ke-13 dan
saya tahu ada di antara Ahli-ahli Yang Berhormat yang memilih untuk tidak
bertanding lagi. Ada yang cuma first time, first term bergelora jiwa untuk mahu
bertanding lagi. Itu sebab sewaktu
berbahas berapi-api. Mungkin dalam perasaan diri minta supaya dicalonkan balik
oleh pihak parti masing-masing... [Ketawa] Semua itu
terpulanglah kepada Ahli-ahli Yang Berhormat yang berkenaan. Akan tetapi
pandangan saya, Ahli-ahli Yang Berhormat yang telah lama berkhidmat, yang sudah
dua tiga penggal kalau masih lagi dipilih dan diizinkan Tuhan menang dalam pilihan
raya, tolonglah kalaupun saya tidak duduk di sini lagi ataupun
Timbalan-timbalan saya, buatlah pengalaman pada Persidangan Parlimen Ke-12 ini
sebagai satu pengalaman baik. Berilah tunjuk ajar dan contoh yang baik kepada
Ahli-ahli Yang Berhormat pula yang baru masuk Parlimen selepas Pilihan Raya
Ke-13 nanti. Bagi Ahli-ahli Yang
Berhormat pula yang first time, baru penggal pertama dan akan dipilih
kembali dan menang pula, janganlah bersifat sebagai Ahli Yang Berhormat yang first
time yang tidak tahu apa-apa pun. Jadi Ahli-ahli Yang Berhormat, itu
sahaja. Bagi saya...
Datuk Wira Ir. Haji Idris bin Haji Haron [Tangga Batu]: Peraturan
Tuan Yang di-Pertua, peraturan Tuan Yang di-Pertua...
Tuan Yang di-Pertua: Saya belum siap lagi
Yang Berhormat.
Dr. Mohd. Hatta bin Md. Ramli [Kuala Krai]: Boleh
mencelahkah..., tidak boleh?
Datuk Wira Ir. Haji Idris bin Haji Haron [Tangga Batu]: Saya point
of order.
Dr. Mohd. Hatta bin Md. Ramli [Kuala Krai]: Saya nak
mencelah sahaja.
Datuk Wira Ir. Haji Idris bin Haji Haron [Tangga Batu]: Yang
Berhormat Kuala Krai, point of order. Peraturan 43, keputusan Speaker
adalah muktamad. Jadi saya memohon keizinan Tuan Yang di-Pertua untuk
menyampaikan sepatah dua kata. Boleh Tuan Yang di-Pertua?
Tuan Yang di-Pertua: Saya belum siap lagi
Yang Berhormat.
Datuk Wira Ir. Haji Idris bin Haji Haron [Tangga Batu]: Belum
lagi?... [Ketawa] Saya berdiri atas Peraturan Mesyuarat.
Tuan Yang di-Pertua: Saya juga ingin
mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan penghargaan kepada
semua pegawai kerajaan, pegawai Parlimen Malaysia, wakil media massa serta
semua pihak yang turut terlibat dalam pengendalian urusan majlis Mesyuarat
sepanjang tempoh kita bersidang daripada tahun 2008 sehingga pada saat
ini. Jadi akhir kata, saya ucapkan
kepada semua, selamat pulang dan selamat berkempen demi untuk kepentingan
rakyat semua. Semoga Ahli-ahli Yang Berhormat sihat walafiat di samping
keluarga yang tersayang. Sebelum saya memanggil Mesyuarat untuk ditempohkan,
saya beri ruang kepada Ahli Yang Berhormat yang ada point of order seperti
Yang Berhormat Tangga Batu tadi. Sila.
Dr. Mohd. Hatta Md. Ramli [Kuala Krai]: Point of
order.
Datuk Wira Ir. Haji Idris bin Haji Haron [Tangga Batu]: Tangga Batu
dulu.
Dr. Mohd. Hatta Md. Ramli [Kuala Krai]: Peraturan
Mesyuarat 43. Peraturan Mesyuarat 43 ya?
Datuk Wira Ir. Haji Idris bin Haji Haron [Tangga Batu]: Ya Peraturan
Mesyuarat 43 menyatakan keputusan Speaker adalah muktamad.
Tuan Yang di-Pertua: Sila Yang Berhormat
Tangga Batu dahulu. Sila.
Datuk Wira Ir. Haji Idris bin Haji Haron [Tangga Batu]: Speaker telah
buat
keputusan muktamad, saya dahulu Yang Berhormat.
Dr. Mohd. Hatta Md. Ramli [Kuala Krai]: Belum lagi.
Speaker belum buat keputusan lagi.
Datuk Wira Ir. Haji Idris bin Haji Haron [Tangga Batu]: Speaker kena
buat
keputusan antara saya ataupun Yang Berhormat Kuala Krai
dahulu.
Tuan Yang di-Pertua: [Ketawa]
Dr. Mohd. Hatta Md. Ramli [Kuala Krai]: Belum lagi.
Datuk Wira Ir. Haji Idris bin Haji Haron [Tangga Batu]: Tuan Yang
di-Pertua. Tuan Yang di-Pertua sila buat keputusan Tuan Yang di-Pertua sama
ada...
Tuan Yang di-Pertua: Sila Yang Berhormat
Tangga Batu dahulu. Sila.
Datuk Wira Ir. Haji Idris bin Haji Haron [Tangga Batu]: Tangga Batu
dulu. Keputusan Speaker muktamad. Jadi Yang Berhormat Kuala Krai duduk.
Dr. Mohd. Hatta Md. Ramli [Kuala Krai]: I’ll have the
last word.
Datuk Wira Ir. Haji Idris bin Haji Haron [Tangga Batu]: Terima kasih,
terima kasih. The last word is not
important. The last laugh is important. Tuan Yang di-Pertua, saya mewakili
Ahli-ahli Parlimen, Majlis BNBBC juga ingin mengambil peluang ini untuk
mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan terima kasih di atas segala kefahaman
Tuan Yang di-Pertua kepada kerenah kami di peringkat BNBBC yang kami rasakan
selama lebih empat tahun bersama dengan Tuan Yang di-Pertua dan kedua-dua
Timbalan Yang di-Pertua, termasuk the
Clerk of the House dan pegawai-pegawainya yang kami rasakan sebagai
satu kemajuan penambahbaikan pada setiap kali kami berada di dalam Dewan
ini. Harapan kami, sama perasaan seperti
yang Tuan Yang di-Pertua nyatakan tadi.
Daripada pihak kami juga, kalau ada yang terlepas cakap, kalau ada yang
terlepas pandang dari pihak kami, kami pohon Tuan Yang di-Pertua maafkan kami.
Kami yakin apa yang kami nyatakan ini
adalah semata-mata untuk mencapai maslahat kehidupan untuk kebaikan kami, kebaikan agama, negara dan bangsa kami.
Terima kasih dan setinggi penghargaan daripada
kami kepada Tuan Yang di-Pertua, Timbalan-timbalan Yang di-Pertua dan Clerk
of the House. [Tepuk] Terima kasih Tuan Yang di-Pertua.
Tuan Yang di-Pertua: Sila Yang Berhormat
Kuala Krai.
Dr. Mohd. Hatta Md. Ramli [Kuala Krai]: Terima kasih
Tuan Yang di-Pertua. Mungkin bagi pihak rakan-rakan di sebelah sini semua
sekali. Kami mengucapkan jutaan terima kasih atas kepimpinan Tuan Yang
di-Pertua dalam membimbing Parlimen Kedua Belas selama lima penggal ini.
Seperti yang disebut oleh Yang Berhormat Tangga Batu, kerenah-kerenah ini
memang boleh dijangka dan bukan unik bagi Dewan ini sahaja. Boleh berlaku di
mana-mana atas rasa tanggungjawab dan minat untuk mengambil bahagian dan
menyampaikan isi hati rakyat yang kita wakili. Sudah tentulah dalam proses itu,
ada yang terguris di kesemua pihak. Jadi kalau ada kekurangan dan kesilapan di
pihak kami, kita bersedia menyusun sepuluh jari untuk memohon ampun dan maaf.
Di sebelah sana pun kalau ada, kita harap ini sebagai satu pengajaran dan
pengalaman yang baik. Begitu juga kepada
kepimpinan yang lain, kedua-dua Tuan Yang di-Pertua dan juga Setiausaha dan
petugas-petugas atas kelancaran sehingga kita boleh berbahas dan meluluskan
banyak rang undang-undang dalam tempoh yang ada ini. Kepada Bentara juga yang
sentiasa mengawal suasana dengan kayu cokmar yang begitu berat. Jadi kita
berharap kita dapat berjumpa Tuan Yang di-Pertua pada sesi yang akan datang dan
juga rakan-rakan yang lain. Andainya ini kali terakhir kita berjumpa, kita
harap ia merupakan perpisahan yang diberkati oleh Allah SWT. Sekian, Assalammualaikum
warahmatullaahi wabarakaatuh... [Tepuk]
Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan [Dato’ Seri
Utama Dr. Rais Yatim]: [Bangun]
Tuan Yang di-Pertua: Sila.
Dato’ Seri Utama Dr. Rais Yatim: Mohon maaf
Tuan Yang di-Pertua. Barangkali dalam suasana yang dinyatakan sebentar tadi,
kita dapat rasakan denyut perjuangan untuk menegakkan demokrasi dan sebahagian
daripada falsafah yang Tuan Yang di-Pertua sampaikan tadi, sesungguhnya menusuk
perasaan kita. Di samping itu apa yang disebut sebagai dengan izin, humanity
of Parliament telah kita sampaikan bersama pada petang ini. Jadi bagi pihak rakan-rakan di bahagian
kerajaan, ingin menyatakan sentimen yang sama
kepada salah seorang yang telah berkhidmat secara jujur, secara
produktif dan memberikan kesan
kesungguhan dan kesejahteraan kepada Dewan yang mulia ini. Saya sebagai salah seorang yang agak lama di
Dewan ini, termasuk beberapa rakan dari
kerajaan dan sebelah sana pun begitu, melihat bahawa kematangan dalam
perjuangan kita kian lama kian
meningkat. Tinggal lagi bagi Tuan Yang di-Pertua, melihat gelagat kami di
sini saban hari dan juga menyatakan
sentimen yang dicurahkan itu menyumbang kepada sesuatu yang boleh membina. Kita berasa bangga
sebagai satu negara dan satu kumpulan yang akan melihat bagaimana tanah air
mencurahkan tenaga sekutu untuk khidmat masa depan. Oleh kerana Tuan Yang
di-Pertua, bersama-sama kami dahulu dalam Kabinet dan juga setelah merantau ke dalam beberapa jurusan perjuangan
dan sekarang duduk di kerusi itu, saya terasa
bahawa Tuan Yang di-Pertua telah mencurahkan tenaga dan secara khidmat
yang jujur membela apa yang telah tersemat sebagai nilai dalam perjuangan kita.
Sebagai rakan dan juga sebagai seorang kenalan yang begitu lama, tolong, sila
terima penghargaan kita dengan penuh
hati dan keikhlasan. Lantaran itu saya suka menyebutkan secara penyampaian
ikhlas pantun Za’ba yang berbunyi:
“Rotan siput, rotan
berlingkar;
Anak itik patah
kakinya;
Hujan ribut gunung
terbakar;
Embun setitik padam apinya”...[Tepuk]
Embun itu ialah Tuan Yang di-Pertua dan kami yang
berceloteh begitu dan begini dipadamkan api yang bernyala sekali-sekala. Akan
tetapi sekarang dengan kedamaian suasana yang wujud, kami mengucapkan
setinggi-tinggi terima kasih dan penghargaan kepada Tuan Yang di-Pertua. Semoga
cantuman kemanusiaan dan perasaan persahabatan kita cantum bercantum seperti
air dicincang tidak putus. Assalammualaikum warahmatullaahi wabarakaatuh.
Tuan Yang di-Pertua: Terima kasih.
Ahli-ahli Yang Berhormat, Mesyuarat Dewan hari ini ditangguhkan sehingga suatu
tarikh yang akan ditetapkan nanti.
[Dewan
ditangguhkan pada pukul 4.48 petang]
Penulis merasakan suasana sayu tetapi bersemangat ini mengulangi
suasana persidangan terakhir Parlimen Kesembilan pada10 November 1999 (Rabu). Perbezaannya pada hari itu, pada jam 2.30 petang, Majlis dimaklumkan oleh Yang di-Pertua bahawa
Parlimen dibubarkan pada 11 September 1999.
No comments:
Post a Comment