Tuesday 17 July 2018

PEMBUKAAN PENGGAL PERTAMA, PARLIMEN KE-14 – TITAH UCAPAN YANG DIPERTUAN AGONG RINGKAS DAN PADAT


Pada hari ini, 17 Julai 2018, DYMM Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhamad V telah berkenan dan bertitah di majlis Pembukan Penggal Parlimen di Mesyuarat Pertama Penggal Pertama Parlimen Ke-14. Keperluan titah ini adalah ketetapan Peraturan Mesyuarat ! – iaitu setelah selesai urusan-urusan pada hari pertama persidangan selepas pilihanraya umum iaitu pengisytiharan Proklamasi Memanggil Parlimen,   pemilihan Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Ahli-ahli angkat sumpah, pemilihan dua Timbalan Yang di-Pertua dan Usul Ketua Polis Negara (Keselamatan), maka  “ …Majlis akan ditangguhkan kepada apa-apa tarikh dan waktu yang ditetapkan oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong bagi memasyhurkan sebab-sebabnya Baginda bertitah memanggil Parlimen..

Suatu yang menarik perhatian, semasa Baginda masuk dan sebelum duduk dalam Dewan, secara bersahaja Baginda bertitah  “…Ahli-ahli Yang Berhormat sila duduk dan jangan lari”.  Ungkapan tersebut diikuti gelak ketawa Ahli-ahli Dewan. .  Penulis berpendapat, ini sebagai “breakig ice”, tetapi pelbagai pihak yang melihat ini sebagai merujuk kepada insiden pada hari persidangan, di mana Ahli-ahli Parlimen Pembangkang keluar dewan sebelum angkat sumpah sebagai protes pelantian yang di-Pertua Dewan.

Titah  Ucapan Baginda pada hari ini adalah titah kedua pada tahun ini, dimana pada  6 Mac yang lalu Baginda telah bertitah di Mesyuarat Pertama, Penggal Keenam, Parimen Ke-13 sebelum Parlimen di bubarkan.  Pada hari ini pula titah yang pertama selepas pilihanraya umum sejak Baginda  dilantik sebgai Yang di-Pertuan Agong.  Titah yang lau lalu mengambil masa lebih kurang 14 minit sahaja dan pada hari ini dalam lingkungan 12 minit sahaja ( 10.45 hingga 10.57 pagi).  Perhatian penulis, dalam tempoh dua dekad, titah ini adalah yang  terpendek dalam sejarah persidangan Parlimen. Titah ucapan Baginda alah amat ringkas dan padat, antara isi kandungannya ialah:

  • Ahli-ahli Parlimen hendaklah secara matang dan jangan lari dari tanggung jawab bagi memastikan Parlimen dipandang tinggi.
  • Ikhlas untuk membina perpaduan tulen, mencari titik persamaan untuk memenuhi kepentingan rakyat. Perpaduan dan keharmonian harus dipelihara dan diperkukuhkan.
  • Kepelbagaian kaum bagaikan percikan bunga api tetapi rakyat telah membuktikan sebaliknya.
  • Memuji pentadbiran yang menekankan ketelusan.
  •  Mengalu-alukan pemansuhan GST, menstabilkan harga minyak dan bantuan sara hidup bagi mengurangkan kos hidup rakyat..
  • Hargai sumbangan rakyat kepada Tabung Harapan sebagai tanda perihatin kepada negara..
  • Semua pihak hendaklah berkerjasama  dan tidak diskriminaasi perkauman.
  • Diperinngkat antara bangsa, memperkukuhkan kerjasama antara negara-negara ASEAN dan dunia amnya.


No comments:

Post a Comment

SUATU CATATAN - ANTARA “PAK SHEIKH” YANG KU SANJUNG DAN PM 10 YANG MENYINGKIRKAN KU....

  Menelusuri ingatan 45 tahun yang lalu, semasa penulis berusia sekitar 20’an yang penuh semangat dalam persekitaran dakwah dan harakah dise...