Keputusan Pilihan Raya Umum Kesepuluh yang diadakan
pada 29 November 1999, telah menunjukkan peningkatan ketara kerusi
pembangkang. Kali ini jumlah Ahli
Parlimen pembangkang berjumlah 43 orang dan Ahli Parlimen Barisan Nasional pula ialah 149 orang (Jumlah
Ahli Dewan Rakyat ketika itu ialah 192
orang). Ketua Pembangkang ialah Ahli
Parlimen Pendang (PAS) yang kemudiannya meninggal dunia dan diganti oleh Ahli Parlimen Marang. Namun, Barisan Nasional masih menguasai dua pertiga kerusi Dewan Rakyat. Kedudukan
sedemikian telah menyebabkan
kehangatan persidangan sejak hari pertama lagi, dan pertama kali berlaku
dimana pihak pembangkang beramai-ramai
meninggalkan Dewan kerana mempertikaikan ketidak sah Mesyuarat dan juga tidak berpuashati dengan perlantikan Yang di-Pertua.
1 Hari Pertama Persidangan Pada Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama, Parlimen Kesepuluh – Adakah Sah Mesyuarat dan Pemilihan Yang di-Pertua
Pada 20 Disember 1999,
hari pertama Mesyuarat Pertama, Penggal
Pertama Parlimen Kesepuluh bermula. Urusan yang terlibat ialah pelantikan Yang
di-Pertua Dewan Rakyat dan Ahli-Ahli mengangkat sumpah. Sidang kali ini hanya
bersidang selama 4 hari sahaja (20 hingga 23 Disember), khusus untuk
pembentangan beberapa Rang Undang-Undang termasuk Perbekalan Tambahan yang
termansuh akibat pembubaran Parlimen Kesembilan ketika sedang bersidang.
Sejurus selepas bacaan doa dan Setiausaha Dewan Rakyat membacakan
Perisytiharan Memanggil Parlimen Kesepuluh, Y.B. Pendang (Ketua Pembangkang)
telah bangun mencelah. Berkali-kali Setiausaha menegurnya supaya duduk kerana
belum ketikanya berucap. Y.B. Pendang tetap berucap dan menyatakan sidang ini
tidak sah kerana pengisytiharan Memanggil Parlimen dibuat oleh Yang di-Pertuan
Agong sebelum kabinet baru dibentuk. Setiausaha Dewan menjelaskan ia adalah
sah. Y.A.B. Perdana Menteri bangun mencelah dan menegaskan adalah menjadi
tugasnya menasihatkan Agong. Pada masa itu, walaupun Jemaah Menteri belum
dibentuk, tetapi Kerajaan yang ada adalah sebagai caretaker goverment. Keadaan semakin bising dan Setiausaha Dewan
Rakyat meneruskan aturan urusan dengan pelantikan Yang di-Pertua.
Sekali lagi Y.B. Pendang
dan Kuala Kedah serta diikuti oleh Y.B. Bukit
Mertajam bangun mempersoalkan pelantikan Yang di-Pertua yang didakwa
tidak cukup notis 14 hari. Walaupun penjelasan diberi, namun mereka tidak
berpuas hati dan akhirnya meninggalkan dewan pada jam 11.00 pagi. Yang
di-Pertua meneruskan sidang dengan angkat sumpah. Namun akhirnya lebih kurang 11.45 pagi mereka
masuk kembali untuk mengangkat sumpah.
Sekiranya tidak angkat sumpah, mereka tidak boleh menjalankan tugas di
dalam dewan, malah tidak boleh menerima segala kemudahan-kemudahan sebagai Ahli
Parlimen.
Persoalan yang
dibangkitkan ialah sama ada Proklamasi Seri Paduka Baginda bertarikh 9 Disember
1999 memanggil Parlimen bersidang pada 20 Disember 1999 sah di sisi
Perlembagaan. Perlembagaan Persekutuan
memperuntukan seperti berikut:
“Menurut
Fasal (3) Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan, Parlimen hendaklah dipanggil
bermesyuarat pada suatu tarikh yang tidak lewat daripada satu ratus dua puluh
hari dari tarikh pembubaran Parlimen.
Menurut
Fasal (1) Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan, kuasa untuk memanggil Parlimen
terletak pada Yang di-Pertuan Agong. Walau bagaimanapun, Perkara 40
Perlembagaan Persekutuan mensyaratkan bahawa dalam menjalankan fungsinya di
bawah Perlembagaan atau undang-undang Persekutuan, kecuali jika dinyatakan
selainnya dalam Perlembagaan, Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak
mengikut nasihat Jemaah Menteri atau seorang Menteri yang bertindak di bawah
kuasa am Jemaah Menteri. Fungsi
memanggil Parlimen memerlukan nasihat sedemikian.
Semasa
Proklamasi memanggil Parlimen bermesyuarat dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong
pada 9 Disember 1999, Jemaah Menteri baru belum lagi dilantik. Oleh yang
sedemikian, berdasarkan Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan, Jemaah Menteri
yang wujud sebelum pembubaran Parlimen masih terus berfungsi. Yang di-Pertuan Agong telah dinasihatkan oleh
Perdana Menteri yang merupakan Menteri yang bertanggungjawab tentang
perkara-perkara Parlimen menurut Perintah Menteri-Menteri Kerajaan Persekutuan
1995 yang dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong di bawah Akta Tugas-Tugas Menteri
1969.
Oleh
yang sedemikian, apabila Perdana Menteri menasihati Seri Paduka Baginda tentang
Proklamasi memanggil Parlimen, bermakna beliau bertindak di bawah kuasa am
Jemaah Menteri. Oleh itu Proklamasi yang
dibuat oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atas nasihat sedemikian
adalah sah dan menepati kehendak Fasal
(1) Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan.”
" Pembangkang rancang sabotaj
KUALA LUMPUR 20 Dis. - Datuk Seri Abdullah
Ahmad Badawi percaya anggota Parlimen pembangkang yang diketuai Datuk Fadzil
Noor sudah merancang untuk mensabotaj persidangan pertama penggal pertama
Parlimen ke-10 hari ini.''Mereka ada pre-council (mesyuarat pramajlis semalam).
Selain itu, sebab ada akhbar dan media asing, mereka (pembangkang) nak
menunjuk,'' kata Timbalan Perdana Menteri ketika ditemui di lobi Parlimen.
Beliau
yang juga Menteri Dalam Negeri mengulas gangguan yang dicetuskan oleh kesemua
43 anggota pembangkang yang hadir hari ini mempertikaikan kesahihan
persidangan, sebelum mereka dan Yang Dipertua Dewan Rakyat mengangkat sumpah.Malahan,
mereka enggan mematuhi arahan Tun Mohamed Zahir Ismail dan bertindak memulaukan
persidangan selama satu setengah jam, sebelum akur untuk mengangkat sumpah.Dua
anggota pembangkang, Abdul Hadi Awang (Pas-Marang) dan Mustaffa Ali
(Pas-Dungun) tidak hadir.
Abdullah
yang turut menyaksikan kekecohan itu bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Dr.
Mahathir Mohamad mengakui terkejut dengan tindak balas 'drastik' kesemua
anggota pembangkang itu.
''Speaker
dah beri pandangan. Terima sahajalah buat apa membalas.''Ini kali pertama sejak
sekian lama menjadi ahli Parlimen... saya tak pernah melihatnya (kekecohan itu)
secara terancang,'' katanya.Turut sependapat dengan Abdullah ialah Menteri
Pembangunan Luar Bandar, Datuk Azmi Khalid yang yakin pembangkang mempunyai perancangan
teliti untuk menggagalkan persidangan pertama Dewan Rakyat hari ini.''Mereka
buat secara terancang,'' katanya. [ Utusan Malaysia -21/12/1999 ]
Kami tetap angkat sumpah walaupun membantah – Fadzil
KUALA LUMPUR 20 Dis. -
Ketua Pembangkang, Datuk Fadzil Noor berkata, keputusannya mengangkat sumpah
sebagai anggota Parlimen pagi ini selepas keluar Dewan tidak bermakna
pembangkang mengetepikan dakwaan bahawa persidangan Parlimen kali ini tidak
sah. Menurutnya, kesemua ahli Parlimen
pembangkang keluar Dewan buat sementara sebagai tanda bantahan tetapi tetap
mengangkat sumpah bagi membolehkan mereka mengambil bahagian dalam
perbahasan. ''Ini bukan perbuatan untuk
mensabotaj Parlimen. Ini soal perlembagaan dan soal prinsip kita.
''Perlembagaan berkuasa membuat undang-undang, maka kita mesti menunjukkan
contoh bahawa ia mematuhi undang-undang yang ia buat.
''Kalau
Parlimen sendiri tidak mematuhi undang-undang, bagaimana mengharapkan rakyat
akan mematuhi undang-undang,'' katanya kepada pemberita di lobi Parlimen
selepas keluar Dewan Rakyat sebagai membantah kononnya persidangan Parlimen
hari ini tidak sah. Diminta mengulas
tindakan ahli-ahli Parlimen pembangkang keluar Dewan, Fadzil berkata,
pembangkang tidak berpuas hati dengan tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr.
Mahathir Mohamad yang didakwanya tidak mengikut perlembagaan. Katanya, Fasal 40
Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa Yang di-Pertuan Agong perlu
bertindak berpandukan nasihat Jemaah Menteri ataupun seorang menteri yang
diberi kuasa.
''Dalam
proses memanggil mesyuarat pada hari ini, kita dapati notis mesyuarat
dikeluarkan pada 13 Disember dan Jemaah Menteri hanya dibentuk pada 14 Disember
dan mesyuarat pertama Jemaah Menteri diadakan pada 15 Disember.
''Jadi,
kita tahu tentulah Jemaah Menteri tidak dapat memberikan nasihat kepada Yang
di-Pertuan Agong sebelum 15 Disember.
''Maka
persoalannya ialah apabila notis itu dikeluarkan pada 13 Disember bermakna satu
notis yang dibuat tidak berpandukan kepada perlembagaan kerana Yang di-Pertuan
Agong tidak boleh bertindak melainkan atas nasihat Jemaah Menteri. ''Oleh
kerana itu, maka kita menganggap persidangan hari ini bercanggah dengan
perlembagaan. ''Biarpun kerajaan memberi tafsiran yang berbeza tetapi sebagai
tanda bantahan kita terhadap tindakan yang kita anggap sebagai berlawanan
dengan kehendak perlembagaan dan semangat perlembagaan, maka kita bertindak
keluar Dewan,'' jelasnya. Fadzil menafikan dakwaan bahawa pembangkang sengaja
mencetuskan kekecohan.
''Kita
memikul amanah rakyat. Sebaliknya BN yang tidak mematuhi undang-undang, tidak
mengikut peraturan dan mengetepikan perlembagaan,'' katanya.
Presiden
Parti Keadilan Nasional, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail, yang
tidak keluar serentak bersama ahli-ahli Parlimen pembangkang lain berkata,
beliau juga sebenarnya membantah perkara yang sama.
''Tidak
sesuai untuk kami berada dalam satu tempat di mana peraturan memanggil Parlimen
tidak mengikut perlembagaan.
''Kami
dipaksa ambil sumpah, membelakangkan perlembagaan. Kami rasa memang wajar untuk
diprotes apa yang telah berlaku pada hari ini,'' katanya.
Dalam pada itu, Presiden
Parti Bersatu Sabah (PBS), Datuk Joseph Pairin Kitingan berkata,
walaupun tidak menyertai pembangkang lain keluar Dewan secara serentak, beliau
bersetuju dengan tindakan itu kerana kerajaan BN tidak mematuhi prosedur
sebenar [ Utusan Malaysia : 21/12/1999
KUALA LUMPUR 20 Dis. - Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tun Mohamed Zahir Ismail tidak menyangka upacara angkat sumpah ahli-ahli Parlimen pagi ini dicemari dengan tingkah laku pembangkang yang tidak menghormati aturan mesyuarat.Sepanjang 17 tahun beliau menjadi Yang Dipertua Dewan Rakyat, Mohamed Zahir dukacita kerana inilah kali pertama beliau berhadapan dengan situasi yang amat tegang gara-gara sikap pembangkang.
Beliau tidak menyangka pihak pembangkang akan membangkitkan isu
kesahihan mesyuarat sebelum pelantikan Yang Dipertua Dewan Rakyat
dibuat.''Mereka membangkitkan perkara itu sebaik sahaja Setiausaha Dewan
Rakyat, Datuk Mohd. Salleh Hassan membacakan proklamasi daripada Yang
di-Pertuan Agong.''Sebagai setiausaha, dia tidak boleh cakap apa-apa. Sebab itu
kita lihat sedikit kacau-bilau dan ketidaktertiban berlaku,'' katanya kepada
pemberita selepas sidang Dewan Rakyat berhenti rehat tengah hari ini.Semua 43
ahli Parlimen pembangkang bertindak keluar Dewan kira-kira pukul 10.55 pagi
selepas berlaku kekecohan kerana mempertikaikan kesahihan mesyuarat hari
ini.Dua ahli Parlimen pembangkang Abdul Hadi Awang (Pas-Marang) dan Mustafa
Ali (Pas-Dungun) tidak hadir.Mereka mendakwa Parlimen tidak boleh berjalan
kerana jemaah menteri masih belum dilantik semasa notis mesyuarat dikeluarkan.
Mengulas perkara itu, Mohamed Zahir berkata:''Mengikut
Perlembagaan, setelah Dewan dibubar dalam negara demokrasi, kerajaan akan terus
menjadi caretaker government (kerajaan sementara).''Jadi caretaker
government boleh memberi nasihat kepada Yang di-Pertuan Agong untuk
memanggil mesyuarat.''Beliau memberi contoh apa yang berlaku di India apabila caretaker
government mentadbir kerajaan selama enam bulan termasuk membuat keputusan
penting berhubung peperangan di Kashmir.
''Kenapa pula kita hendak mengatakan caretaker government
tidak boleh memanggil mesyuarat?''Oleh itu saya membuat keputusan bahawa
mesyuarat itu sah dan itulah keputusan saya dan saya membuatnya mengikut
Perlembagaan,'' ujarnya.Mohamed Zahir mencadangkan mana-mana ahli Parlimen
pembangkang yang tidak bersetuju supaya membuat usul untuk mengetepikan
keputusan tersebut.
Bagaimanapun, tegasnya, selagi keputusan terhadap usul belum
diputuskan, keputusan sedia ada itu masih terpakai dan wajar dihormati.''Mereka
berhak hendak keluar Dewan atau tidak menghadiri sidang tetapi biarlah dengan
cara yang mengikut peraturan,'' katanya.Mohamed Zahir memberi amaran kepada
ahli Parlimen sama ada pembangkang mahupun penyokong kerajaan supaya mematuhi
peraturan.Mengikut Seksyen 44 Peraturan Parlimen, katanya, anggota Dewan boleh
dikenakan hukuman diarah keluar Dewan atau digantung keahlian jika bertindak
liar.''Ada kuasa-kuasanya tetapi pagi ini tidak payahlah saya gunakan
peruntukan itu,'' katanya yang juga memberitahu tidak akan mengambil sebarang
tindakan terhadap mereka.Bagaimanapun, Mohamed Zahir memberi ingatan bahawa
beliau tidak teragak-agak menggunakan kuasa yang ada padanya jika perkara yang
sama berulang pada masa depan.Beliau berharap sidang Dewan Rakyat akan berjalan
dengan baik dan lancar mengikut peraturan yang ditetapkan. (Utusan Malaysia – 21.12.1999)
2 Mempertikaikan Usul Mengenepikan Peraturan Mesyuarat
Pada jam 2.30 petang , 20 Disember 1999, hari pertama di Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama,
Parlimen Kesepuluh YAB Timbalan Perdana Menteri mengemukakan Usul Mengenepikan
Peraturan Mesyuarat bagi membolehkan Mesyuarat mengenepikan Peraturan Mesyuarat
1 dan seterusnya membentang dan meluluskan urusan-urusan yang terlupus
termasuk Rang Undang-Undabng Perbekalan
2000 semasa Majlis Parlimen Kesembilan dibubarkan. Usul tersebut adalah seperti berikut:
“ Dato’ Seri Abdullah bin Haji Ahmad
Badawi: Tuan Yang di-Pertua, saya mohon mencadangkan,“Bahawa
menurut Perkara 62(1) Perlembagaan Persekutuan,
walau apa pun yangterkandung dalam Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan
Rakyat, Dewan ini tidakakan ditangguhkan sehingga selesai urusan yang berikut,
iaitu:-
1. Usul melantik dua orang Timbalan Yang di-Pertua;
2. Bacaan Kali Pertama Rang Undang-undang yang
berikut, iaitu:
(i) Rang Undang-undang Perbekalan 2000;
(ii)
Rang Undang-undang Kumpulan Wang Disatukan(Perbelanjaan Masuk Akaun) 1999;
(iii) Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan
(1999)(No.2) 1999;
(iv) Rang Undang-undang Cukai Pendapatan
(Pindaan)(No.2) 1999;
(v) Rang Undang-undang Cukai Jualan (Pindaan) 1999;
(vi) Rang Undang-undang Institut Teknologi
MARA(Pindaan) 1999
3.
Bacaan Kali Kedua dan Ketiga Rang Undang-undang Kumpulan WangDisatukan
(Perbelanjaan Masuk Akaun) 1999 dan Pertimbangan Usul mengenai
Anggaran Perbelanjaan Pembangunan Sementara 2000;
4.
Bacaan Kali Kedua dan Ketiga Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan(1999) (No.
2) 1999;
5.
Bacaan Kali Kedua dan Ketiga Rang Undang-undang Cukai Pendapatan(Pindaan)
(No.2) 1999; dan
6.
Bacaan Kali Kedua dan Ketiga Rang Undang-undang Cukai Jualan (Pindaan)1999.
Menteri
Pengangkutan [Dato’ Seri Dr. Ling Liong Sik]: Tuan Yang
di-Pertua, sayamohon menyokong usul itu.
Tuan
Yang di-Pertua: Ahli-ahli Yang Berhormat, masalah Usul oleh Yang
Amat
Berhormat
Perdana Menteri yang telah dibacakan tadi hendaklah dipersetujukan.“
Ahli Parlimen Kepong Telah
mempertikaikan kesahan usul tersebut
kerana mengikut Peraturan Mesyuarat 1, ..“Pada hari
mula-muladiadakan mesyuarat Majlis selepas pilihan raya dan setelah Ahli-ahli
berkumpul pada waktu dan di tempat yang ditetapkan dan setelah Ahli-ahli duduk
di kerusi masing-masing,menurut syarat-syarat Peraturan Mesyuarat 2, maka
Setiausaha hendaklah membacakan pemasyhuran Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan
Agong memanggil mesyuarat dankemudian daripada itu urusan-urusan yang hendak
dijalankan pada hari itu ialah-
(a) Memilih Tuan Yang di-Pertua;
(b) Tuan Yang di-Pertua mengangkat sumpah mengikut
seperti yang dibentangkan dalam Jadual
Keenam dalam Perlembagaan;
(c)
Ahli-ahli Mesyuarat mengangkat sumpah dan mengikut seperti yangdibentangkan
dalam Jadual Keenam dalam Perlembagaan,
dan setelah selesai urusan-urusan ini, maka
Majlis akan ditangguhkan kepada apa-apa tarikhdan waktu yang ditetapkan oleh
Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong bagimemasyhurkan sebab-sebab Baginda
bertitah memanggil Parlimen”.
Bagaimana pun Yang di-Pertua menjelaskan usul
tersebut adalah sah dan betul, dengan kata-katanya:
“Tuan Yang di-Pertua: Ahli-ahli Yang Berhormat
sekalian, pada bacaan saya, tiap-tiap aturan mesyuarat itu boleh digubal,
dibuat mengikut usul oleh Dewan ini dan kita telah pun mengemukakannya kepada
pihak kerajaan, telah mengemukakan usul yang tadi yang telah dibaca iaitu
menurut Perkara 62(1) Perlembagaan Persekutuan yang membolehkan Ahli Dewan ini
membuatkan peraturan-peraturan, cara-cara untuk dia hendak menjalankan
mesyuarat. Jadi, selepas daripada itu dia kata yang terkandung di dalam
Peraturan Mesyuarat, walaupun apa respektif yang terkandung di dalam Peraturan
Mesyuarat, maka usul ini akan mengatasi segala perkara yang ada di dalam
Peraturan Mesyuarat. Dengan demikian, Perkara 62(1) itu membolehkan Dewan ini
membuat Peraturan-peraturan mesyuarat atau aturcara mesyuarat dengan
sendirinya. Ini pada fikiran saya adalah perkara yang kita biasa buat, yang
kadang-kadang kita gantung kuatkuasa mana-mana Peraturan Mesyuarat. Dengan
demikian, kita sekarang ini hendak mengketepikan segala Perkara No. 1 itu iaitu
Perkara No. 1 itu hanya tiga perkara sahaja yang boleh dibincangkan tetapi
mengikut Perkara 62(1) Perlembagaan Persekutuan, kita boleh membuat
peraturan-peraturan sendiri. Inilah usul yang dikemukakan oleh Yang Amat
Berhormat Perdana Menteri tadi. Jadi, itulah keputusan saya. Saya rasa betul
yang dibuat itu, tidak silap mengikut Peraturan.”
3. Kementerian Pengangkutan Tidak
Menggulung Rangka Rancangan Jangka Panjang (RRJP) Kerana Tiada Isu Yang Berkaitan
Pada
10 April 2001, semasa penggulungan perbahasan Rangka Rancangan Jangka Panjang
(RRJP) [2001- 2010] di Dewan Rakyat di Mesyuarat Ketiga, Penggal Ketiga,
Parlimen Kesepuluh, Yang Berhormat
Seputeh membangkitkan mengapa Kementerian Pengangkutan tidak ada dalam senarai
Menteri yang akan menjawab. Kerana beliau ada membangkitkan isu berkaitan
Pelabuhan Miri di bawah Kementerian
Pengangkutan. Walau bagaimanapun Yang
di-Pertua memberitahu pihaknya dimaklumkan
tiada apa-apa yang hendak dijawab.
Yang Berhormat Seputeh dan beberapa ahli tidak berpuashati. Setiausaha Parlimen Kementerian Pengangkutan
berada dalam Dewan dan bangun, tetapi Yang di-Pertua tidak membenarkan untuk
menjawab, kerana keputusan telah dibuat.
Ketua Pembangkang juga menyatakan ketidakpuasan hatinya, namun Yang
di-Pertua menegaskan “Mengikut
Peraturan Mesyuarat, Menteri-menteri
tidak perlu, tidak
dikehendaki menjawab apa-apa sahaja yang Yang Berhormat sekalian
keluarkan, tidak, tidak ada satu peraturan dalam mesyuarat yang boleh memaksa
mereka.”
“Tuan
Yang di-Pertua: Yang Berhormat
Kementerian Kesihatan.
Puan
Teresa Kok Suh Sim: Tuan Yang di-Pertua,
.....
Tuan
Yang di-Pertua: Ya.
Puan
Teresa Kok Suh Sim: Tuan Yang di-Pertua, saya ada satu soalan
kenapakah dari senarai susunan giliran menjawab oleh Menteri ini tiada
Kementerian Pengangkutan kerana saya ada bangkitkan isu mengenai masalah pengangkutan dalam ucapan saya.
Jadi, adakah Menteri sudah letak jawatan
ataupun dibuang kerja. [Ketawa]
[Disampuk]
Tuan Yang di-Pertua: Ya, kami diberitahu
Kementerian Pengangkutan tidak ada apa-apa yang hendak dijawab. Begitulah. Puan
Teresa Kok Suh Sim: Tetapi Tuan Yang
di-Pertua, saya pernah bangkitkan isu tentang skandal Pelabuhan Miri .....
Tuan Yang di-Pertua: Nanti kejap.
Puan
Teresa Kok Suh Sim: ... dalam ucapan saya yang mana isu ini perlulah dijawab oleh pihak kerajaan.
Tuan
Yang di-Pertua: Yalah, Yang Berhormat begitulah keputusannya,
begitulah. Yang Berhormat Kementerian Kesihatan, sila teruskan. [Disampuk)
Setiausaha
Parlimen Kementerian Kesihatan [Tuan S. G. Sothinathan]: [Bangun]
Puan
Teresa Kok Suh Sim: Bolehkah Setiausaha Par1imen Kementerian
Pengangkutan beri satu jawapan kenapa?
Setiausaha
Parlimen Kementerian Pengangkutan [Tuan Ir. Donald Lim
Siang Chai]: Tuan Yang ......
Tuan
Yang di-Pertua: Tidak payahlah Yang Berhormat, tidak payah,
tidak payah Yang Berhormat, tidak payah.
Tuan
Ir. Donald Lim Siang Chai:
.... tidak payah.
Tuan
Yang di-Pertua: Ya, kami telah
mendapat kelulusan .....
Tuan Tan Kok Wai: [Bangun]
Tuan Kerk Kim Hock: Dia ada di sini, kita
hendak tahu jawapan mengapa dia telah tertinggal?
Tuan
Yang dl-Pertua: Dia telah memberitahu
kepada kami di sini, dia tidak ada jawapan yang hendak dijawab, itu sahaja.
[Disampuk]
Puan
Teresa Kok Suh Sim: Tapi itu satu skandal
yang besar.
Tuan
Kerk Kim Hock: Kita perhatikan the
transparency let him answer.
Puan
Chong Eng: Ha!
Tuan
Yang dl-Pertua: Yang
Berhormat Kementerian Kesihatan, sila teruskan.
Puan
Chong Eng: [Menyampuk] .... kepada dewan.
Tuan
Tan Kok Wai: Peraturan mesyuarat,
peraturan mesyuarat. Tuan Yang di-Pertua, Peraturan 14 .....
Tuan
Yang di-Pertua: Peraturan nombor
berapa itu?
Puan
Chong Eng: 14.
Tuan
Tan Kok Wai: Peraturan 14 ....
Tuan
Yang di-Pertua: Peraturan nombor
berapa itu, peraturan mesyuarat?
Tuan
Tan Kok Wai: Perkara yang
ditimbul tetapi tidak dijawab, ini bertentangan dengan Peraturan
Mesyuarat. [Disampuk)
Tuan
Yang di-Pertua: Tidak ada jawapan macam itu, tidak ada
Peraturan Mesyuarat macam itu, Yang Berhormat bagi Cheras. [Ketawa] Yang
Berhormat ....
Tuan
Tan Kok Wai: Saya ingatkan Tuan
Yang di-Pertua, .......
Tuan
Kerk Kim Hock: [Bercakap tanpa pembesar
suara)
Tuan
Yang di-Pertua: Jangan ..... Yang
Berhormat, dia telah pun meminta supaya dia tidak jawab. Yang Berhormat Kementerian Kesihatan, sila
teruskan ya.
Puan
Teresa Kok Suh Sim: [Bercakap tanpa
pembesar suara]
Tuan
Kerk Kim Hock: Tuan Yang di-Pertua,
ini tidak adillah, kita hendak tahu apakah sebabnya.
Tuan
Yang di-Pertua: Yang Berhormat, Yang
Berhormat, sila ikut keputusan.
Tuan
S. G. Sothinathan: Tuan Yang di-Pertua,
..... .
Tuan
Yang di-Pertua: Ya, ya.
Tuan
S. G. Sothinathan: Kementerian
Kesihatan .....
Tuan
Kerk Kim Hock: {Bercakap tanpa
pembesar suara] Tidak ada, Tuan Yang di-Pertua beritahu kita apakah
sebabnya. [Disampuk] Tuan Yang di-Pertua, telah dipertimbangkan
tugas ..... .
Tuan
Yang di-Pertua: Saya .....
Tuan
Kerk Kim Hock: Tuan Yang di-Pertua,
beritahu apakah sebabnya?
Tuan
Tan Kok Wai: [Bercakap tanpa
pembesar suara]
Tuan
Yang di-Pertua: Yang Berhormat, Yang
Berhormat ...... .
Dato'
Haji Fadzil bin Md. Noor:
Tuan Yang di-Pertua, ..... Tuan Yang di-Pertua:
. . ... mengikut Peraturan
Mesyuarat, mengikut Peraturan Mesyuarat .....
Dato'
Haji Fadzil bin Md. Noor:
... saya minta penjelasan.
Tuan
Yang di-Pertua: Kejap, kejap, kejap,
Pendang. Sekejap Pendang ya. Mengikut Peraturan
Mesyuarat, Menteri-menteri tidak
perlu, tidak dikehendaki menjawab apa-apa sahaja yang Yang
Berhormat sekalian keluarkan, tidak, tidak ada
satu peraturan dalam mesyuarat yang boleh
memaksa mereka. [Disorak] [Disampuk]
Tuan
Abd. Rahman bin Yusof: [Bercakap tanpa
pembesar suara]
Tuan
Yang di-Pertua: Ya, ya.
Dato'
Haji Fadzil bin Md. Noor:
Tuan Yang di-Pertua, saya ingin mendapat penjelasan.
Tuan
Yang di-Pertua: Sudahlah, sudahlah Yang Berhormat. Sila Menteri
Kesihatan. [Disampuk] Cukuplah.
Dato'
Haji Fadzil bin Md. Noor:
lngin mendapat penjelasan, Tuan Yang diPertua. Sedikit.
Tuan
Yang di-Pertua: Ya, ya.
Dato'
Hajl Fadzil bin Md. Noor: Senarai jawapan-jawapan mengikut kementerian ini diberikan kepada
ahli-ahli Dewan sebelum pembentangan RRJP3. lni bermakna bahawa kementerian
berkenaan telah pun merancang tidak akan menjawab. Jadi, ini satu langkah yang
tidak tepat, yang tidak betul, yang tidak wajar. Jadi, ini kita minta tanggungjawab kementerian yang berkenaan untuk
memperjelaskan kenapa daripada awal lagi
sebelum RRJP3 dibentangkan dia telah
menyatakan ketidak mahuannya untuk memberi jawapan.
Beberapa
Ahli Pembangkang: {Menyampuk] Ya, ya.
Tuan Yang di-Pertua: Ya, ya.
[Disampuk} Yang Berhormat, Yang
Berhormat sekalian, sebelum kertas ini
dibentangkan mereka itu telah pun merancang hendak menjawab. Tetapi pada
masa perbahasan dalam rancangan ini
mereka itu telah berpendapat mereka tidak perlu menjawab, itulah ya.
Tuan Ir. Donald Lim Siang Chai: [Bangun]
Tuan Kerk Kim Hock: Sakarang dia mahu jawab,
Tuan Yang di-Partua, telah
Tuan Yang dl-Pertua: Tidak bolahlah, Yang Barhormat. Yang
Barhormat,
Yang Barhormat. Sakajap ya,
minta mangikut Paraturan Masyuarat.
Kita kena mangikut Paraturan Masyuarat saperti mana ..... .
Tuan Ir. Donald Lim Siang Chai: Tuan Yang
di-Partua, minta panjalasan.
Tuan Yang dl-Pertua: ... kartas yang talah diadarkan.
Yang Barhormat,
Yang Berhormat Satiausaha Parliman ..... .
Beberapa Ahli Pembangkang: {Menyampuk] Jawab,
jawab, jawablah.
Tuan Yang dl-Pertua: Sila, Mantari Kasihatan.
Tuan Kerk Kim Hock: Jangan lari, dia bari
jawab.
Tuan Yang di-Pertua: Sila, sila.
Tuan S. G. Sothinathan: Tuan Yang di-Partua,
[Disampuk] .....
Tuan Ir. Donald Lim Siang Chai: [Bangun]
Tuan Yang dl-Pertua: Sila, sila.
Tuan Kerk Kim Hock: Ya, sila Satiausaha Parliman.
Satiausaha Parliman.
[Disampuk]
Puan Teresa Kok Suh Sim: Jawab.
Tuan Yang di-Pertua: Sila Yang Barhormat.. ...
Tuan Kerk Kim Hock: Satiausaha Parliman ...
Tuan Yang dl-Pertua: Yang Barhormat, yang
bolah ..... .
Tuan Ir. Donald Lim Slang Chai: Tuan Yang
di-Partua, .....
Tuan Yang dl-Pertua: ..... mambenarkan dia jawab atau tidak
adalah
Pangerusi, Yang Berhormat. {Disampuk] [Disorak]
Ya, ya Yang Barhormat. Yang
Berhormat, yang barkuasa hendak banar dia
jawab atau tidak adalah dalam kuasa
Pangarusi. Ya.
Tuan Kerk Kim Hock: Apa salahnya?
Puan Chong Eng: Tuan Yang di-Partua, dia mahu
jawab.
Tuan Tan Kok Wai: (Bangun]
Tuan
Yang di-Pertua: Tidak ada
apa salahnya tetapi itu adalah kuasa Pengerusi dan telah pun dibuat
keputusan bahawa dia tidak menjawab.
Sudahlah Yang Berhormat. Yang
Berhormat bagi Cheras, Yang Berhormat bagi Cheras, sekiranya Yang Berhormat
bagi Cheras berdegil-degil, saya terpaksa
mengambil tindakan.”
(Penyata Rasmi -DR.10.4.2001)
4. Ramai Ahli tidak hadir dan YB Menteri
Pertahanan Tiada Untuk Menjawab Pertanyaan No. 10
Pada 11 Disember 2001, adalah hari terakhir
persidangan Dewan Rakyat bagi Mesyuarat Ketiga, Penggal Ketiga, Parlimen
Kesepuluh, pertanyaan lisan di Dewan Rakyat sampai giliran soalan nombor 16 kerana 7 Ahli Dewan yang bertanya tidak hadir di
Derwan. Ini disebabkan ramai ahli Dewan
menghadiri Persidangan Agong UMNO. Penanya bagi. Pertanyaan nombor 2 ( YB
Sepang), 4 (YB Labuan), 7 (YB Arau), 8 (YB Temerloh), 9(YB Pasir Mas), 11(YB
Seputeh) dan 15 (YB Besut). Kelaziman
dan amalan di Dewan Rakyat, mana-mana soalan yang penanya tidak hadir, maka soalan itu tidak akan
dijawab secara lisan.
Bagi soalan nombor 10,
Ahli yang bertanya (YB Pengkalan Chepa) hadir
tetapi penjawab iaitu Kementerian Pertahanan tidak hadir. Ahli yang bertanya tidak hadir, sudah
menjadi kebiasaan. Tetapi jika tiada penjawab, keadaan berlaku disebaliknya,
dimana Dewan riuh seolah-olah tidak dapat menerima keadaan ini.
Sepatutnya mana-mana Anggota
Pentadbiran boleh menjawab bagi pihak
Kerajaan walaupun bukan kementerian atau portfolionya..
“[Soalan No. 7 - Y.B Puan Hajah Mastika
Junaidah binti Husain (Arau) tidak
hadir]
[Soalan No.8 - Y.B Dato' Mohd Sarit bin Hj.
Yusoh (Temerloh) tidak hadir]
[Soalan No. 9 - Y.B Tuan Haji Ismail bin Noh
(Pasir Mas) tidak hadir]
10. Tuan Mohd Amar bin Haji Nik Abdullah
[Pengkalan Chepa) minta Menteri
Pertahanan menyatakan, jumlah anggota tentera di Kern Pangkalan Chepa dan
jumlah ini akan ditambah pada masa akan datang.
[Dewan riuh kerana Y. B. Menteri Pertahanan
tidak hadir]
Tuan
Yang di-Pertua: Yang Berhormat-Yang Berhormat, oleh sebab
tiada siapa yang nak menjawab, jadi jawapannya ditangguhkan sebentar ya.
{Soalan No. 11-Y.B Puan Teresa Koh Suh Sim
(Seputeh) tidak hadir]
(Penyata Rasmi DR.11.12.2001)
5. Kementerian Sumber Manusia Tidak Menggulung
Perbahasan Titah Beranggapan Tiada Isu
Semasa penggulungan Titah Diraja pada 15 April 2002 di
Dewan Negara di Mesyuarat Pertama, Penggal Keempat Parlimen Kesepuluh, seoarang
Senator telah membangkitkan mengapa isu-isu berkaitan Kementerian Sumber
Manusia tidak dijawab. Yang di-Pertua
telah memnita Kementerian menjawab selepas Jabatan Perdana Menteri selesi
menggulung. Kebiasaanya Jabatan Perdana
Menteri adalah kementerian terakhir yang menggulung perbahasan Usul Titah
Diraja. Setiausaha Parlimen Jabatan
Perdana Menteri telah meminta izin untuk menjawab bagi pihak Kementerian sumber
Manusia dan berjanji akan menyampaikan perkara yang dibangkitkan kerpada
kementerian berkenaan.
“Tuan
Yang di-Pertua: Saya minta
Kementerian Sumber Manusia menjawab.
2.58 ptg.
Setiausaha
Parlimen di Jabatan Perdana Menteri [Dato' Haji Noh bin Haji Omar]: Tuan
Yang di-Pertua, saya mohon izin untuk menjawab bagi pihak Kementerian Sumber Manusia. Tuan Yang
di-Pertua, terdahulu saya mengucapkan
ribuan terima kasih
kepada Ahli-ahli Yang
Berhormat Senator yang
telah membangkitkan isu mengenai Kementerian Sumber Manusia. …………….
Tuan
Zalnal bin Rampak: Yang Berhormat Tuan Yang di-Pertua, saya
berterima kasih kepada Yang Berhormat kerana telah memberi jawapan kepada pihak
Kementerian Sumber Manusia, isu yang dibangkitkan oleh saya. Walaupun
penjelasan
telah
pun diberi bahawa tiga pengerusi mahkamah yang berkenaan telah pun
dilanjutkan dua tahun lagi khidmat mereka oleh Jabatan Perkhidmatan
Awam, ianya
adalah merupakan satu penyelesaian jangka
pendek.
Dalam ucapan saya, saya menyentuh bahawa
ianya mesti berjalan secara
mana perkara ini dapat diselesaikan dalam satu
sistem jangka panjang berterusan dan
hakim-hakim Mahkamah Persekutuan tidak
diletakkan atau subjek dengan izin, sebagai
contract workers. Jadi, mereka haruslah
berkhidmat berterusan sehingga sampai umur
65 tahun seperti mana hakim-hakim yang lain
bagi memastikan kes-kes yang berbicara
dapat diselesaikan dengan seberapa segera yang
boleh. ltu cadangan saya. Terima
kasih………
Setiausaha
Parlimen di Jabatan Perdana Menteri [Dato' Haji Noh bin Haji Omar]: …
bagi pihak kementerian, saya berjanji
bahawa segala masalah Yang Berhormat bangkitkan tadi, kita akan berikan jawapan
secara bertulis. Saya percaya dengan jawapan bertulis ini bolehlah Yang
Berhormat sampaikan kepada pekerja-pekerja Yang Berhormat wakili. Jadi, saya
minta maaf jika jawapan ini kurang memuaskan hati tetapi saya rasa Yang
Berhormat, jawapan bertulis itu lebih berkesan kerana Yang Berhormat boleh
edarkan kepada anggota jawatankuasa ataupun Ahli-ahli
Yang Berhormat. Terima kasih.
Tuan
Yang di-Pertua: Ahli-ahli Yang
Berhormat, sekarang saya kemukakan masalah bagi diputuskan. Masalahnya ialah
bahawa Usul Menjunjung Kasih Ke Atas Titah Ucapan Seri Paduka Baginda Yang
di-Pertuan Agong, oleh Yang Berhormat Datuk Ghazi bin Haji Ramli, hendaklah
disetujukan.
Usul dikemuka bagi diputuskan, dan disetujukan.”
[Penyata Rrasmi ; DN -15 .2.2002]
6. Ramai Ahli Tidak Hadir – Giliran Pertanyaan Lisan Sehingga Nombor 23
Pada 14 Oktober 2002 (hari Isnin) di Dewan Rakyat di Mesyuarat Ketiga, Penggal Keempat Parlimen Kesepuluh seramai 13 ahli tidak hadir pada sesi pertanyaan lisan. Hal ini menyebabkan giliran pertanyaan sehingga kepada giliran ke – 23. Beberapa kementerian telah dijawab oleh Anggota Pentadbiran bagi Kementerian yang lain.
Pada 14 Oktober 2002 (hari Isnin) di Dewan Rakyat di Mesyuarat Ketiga, Penggal Keempat Parlimen Kesepuluh seramai 13 ahli tidak hadir pada sesi pertanyaan lisan. Hal ini menyebabkan giliran pertanyaan sehingga kepada giliran ke – 23. Beberapa kementerian telah dijawab oleh Anggota Pentadbiran bagi Kementerian yang lain.
“…SoalanNo.3-Y.B. DatukAhmad Zahid binHamidi
(BaganDatok)tidaknadir]
[SoalanNo.4-Y.B,DatukSeri
PanglimaMohd.SailehbinTunSaid(KotaBelud)
tidaknadir]
…..
SoalanNo.6-TuanLiowTiongLai(Bentong)tidakhadir]
….
[SoalanNo.8-Dato'AhmadHusnibinMohd.Hanadzlah(Tambun)tidakhadir]
[SoalanNo.10-PuanTeresaKoksuhSim(Seputeh)tidakhadir]
….
SoalanNo.13-YangBerhormatTuan
RonaldKiandee(Beiuran)tidakhadir]
[SoalanNo.14-YangBerhormatTuanHajiSiambinHajiKasrin(BatuPahat)tidak
hadir]
….
[Soalanno.15-Y.B.DatukMustafabin
Ali(Dungun)tidakhadir]
[SoalanNoZ16-Y.B.TuanHajiAmihamzahbinAhmad
(Lipis)tidakhadir]
[SoalanNo.17-Y.B.TuanMohd.ApandibinHajiMohamad(Jeli)tidakhadir
[SoalanNo.18-DatukHajiMohamadbinHajiAziz(SriGading)tidakhadir]
[SoalanNo. 19-Tan Sri Dato' Dr. K. S. Nijhar
(Subang) tidak hadir]
SoalanNo.20-DatinPaduka Hajah SehpahNolibintiSyedHussin(Sepang)
tidakhadir]
{Penyata Rasmi DR – 14.10.2002]
7 Kedudukan
Ahli Jemaah Menteri Setelah Perdana Menteri Baru Dilantik
Yang
Berhormat Pokok Sena telah membangkitkan isu sama ada Ahli-Ahli Jemaah Menteri
sedia ada perlu dilantik semula berikutan Pelantikan Y.A.B. Dato' Seri Abdullah bin
Haji Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri Kelima pada 31 Oktober 2003 menggantikan Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad yang melepaskan jawatan
sebagai Perdana Menteri Keempat. Yang Berhormat Pokok Sena membangkitkan
perkara tersebut di Dewan Rakyat pada 5 November 2003 bagi mendapatkan petua
dari Yang di-Pertua Dewan Rakyat mengikut peraturan Mesyuarat 99. Perkara ini
dibangkitkan berdasarkan Perkara 43(2)(b), Perlembagaan: “Atas nasihat Perdana Menteri, Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik
Menteri-Menteri dari antara ahli-ahli Majlis Parlimen.”
Yang di-Pertua Dewan Rakyat memberi pandangan seperti berikut:-
“Sebagaimana kita semua termaklum,
Parlimen yang ada sekarang adalah Parlimen yang Kesepuluh. Ahli-Ahli Jemaah
Menteri termasuk Perdana Menteri telah dilantik pada 14 Disember 1999, iaitu
selepas dari pilihan raya yang diadakan pada 29 November 1999. Mengikut Artikel
43(2)(b), Perdana Menteri juga adalah seorang Jemaah Menteri. Sebagai lazim, jika
mana-mana Ahli Jemaah Menteri berhenti atau diberhentikan oleh Perdana Menteri,
maka seorang ahli lain akan dilantik menggantikannya dan hendaklah ahli baru
itu mengambil sumpah jawatan dan taat setia di hadapan Yang di-Pertuan Agong.
Kaedah
ini juga terpakai untuk melantik Perdana Menteri yang baru yang juga seorang
Ahli Jemaah Menteri. Perdana Menteri baru telah pun menjalankan proses ini pada
31 Oktober yang lepas setelah Perdana Menteri yang terdahulu bersara. Ini
berturut bahawa Ahli Jemaah Menteri lain tidak perlu dilantik semula. Ini
kerana Kerajaan sekarang adalah Kerajaan yang dilantik pada 14 Disember 1999
itu, melainkan Perdana Menterinya sahaja ditukar seperti pertukaran lain-lain
menteri juga. Sila kaji Artikel 43(5) yang berbunyi seperti berikut:-
“Tertakluk kepada Fasal 4,
Menteri-menteri yang lain daripada Perdana Menteri adalah memegang jawatan
selama diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong melainkan jika pelantikan
mana-mana Menteri telah dibatalkan oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat
Perdana Menteri tetapi mana-mana Menteri bolehlah meletakkan jawatannya.” Ini
bermakna, melalui perkataan-perkataan “...memegang jawatan selama diperkenankan
oleh Yang di-Pertuan Agong...” pelantikan menteri-menteri lain itu adalah sah
dari segi Perlembagaan dan mereka akan terus memegang jawatannya sehingga
berhenti sama ada pelantikannya itu dibatalkan oleh Yang di-Pertuan Agong atas
nasihat Perdana Menteri atau jika dia meletakkan jawatannya. Oleh yang
demikian, ini bermakna Ahli-Ahli Jemaah Menteri dalam sesuatu Penggal Parlimen
itu akan terus memegang jawatan mereka masing-masing sehingga berlaku
kejadian-kejadian yang disebutkan di atas ini.
Hanya Ahli Jemaah menggantinya dilantik semula setelah Parlimen
dibubarkan untuk pilihan raya di mana kesemua Ahli Dewan Rakyat termasuk
Ahli-Ahli Jemaah Menteri akan tamat perkhidmatan mereka. Dalam kejadian ini
ataupun dalam kejadian di bawah Artikel 43(4) sahaja barulah kesemua Ahli
Jemaah Menteri akan diadakan pelantikan baru. Artikel 43(4) berbunyi demikian:-
“Jika Perdana Menteri tidak lagi
mendapat kepercayaan sebilangan besar Ahli-Ahli Dewan Rakyat, maka Perdana
Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas
permintaan Yang di-Pertuan Agong membubarkan Parlimen.” Ini
bermakna, hanya jika Perdana Menteri meletak jawatan sahaja setelah tidak
mendapat kepercayaan sebilangan besar Ahli-Ahli Dewan Rakyat, barulah kesemua
Jemaah Menteri kena meletak jawatan dan kena dilantik semula sama ada lepas
diadakan pilihan raya atau tidak. Ini bermakna, jika seorang Perdana Menteri
itu bersara, tidaklah berbangkit jawatan seluruh Jemaah Menteri kena dilantik
semula. Kaedah ini juga dijalankan
semasa pelantikan Perdana Menteri Keempat, Tun Dr. Mahathir setelah Perdana
Menteri Ketiga iaitu Tun Hussein bin Onn bersara pada 16 Julai 1981. Begitu
juga semasa peralihan dari Tun Haji Abdul Razak kepada Tun Hussein Onn. Oleh
yang demikian, saya memutuskan bahawa tidak perlu diadakan pelantikan semula
kesemua Jemaah Menteri kerana pelantikan Perdana Menteri yang baru. Dan
pelantikan Ahli-Ahli Jemaah Menteri yang dilantik terdahulu itu adalah sah dari
segi Perlembagaan. Saya membuat petua ini di bawah Peraturan Mesyuarat 99.”
(Penyata Rasmi : DR-5.11. 2003).
Oh.....macam ni senario politik pd masa tu ya satri demokrasi.
ReplyDelete