Berikut
adalah petikan penjelasan beliau terhadap celahan oleh Ahli Parimen Sik:
“Terima kasih
kepada Yang Berhormat Sik. Mungkin di sini kita berbeza pandangan. Bagi kami
yang dimaksudkan dengan syariah itu terlalu besar dan luas. Bukan hanya aspek
Mahkamah Syariah. Ini kerana dalam gagasan yang kita bawa Mahkamah Syariah dan
segala institusi yang adanya mesti juga tertakluk kepada tiga teras yang saya
sebutkan tadi. Adapun Akta 355 yang
telah disebut oleh Yang Berhormat Sik. Itu duduk di bawah akta bidang kuasa
Mahkamah Syariah yang berhasrat untuk meningkatkan hukuman. Betul? Itu isu dia.
Sedangkan bagi pihak kami dan kebetulan sudah ada jawapannya di sini sebenarnya.
Terima kasih kerana mempercepatkan jawapan ini. Kami meletakkan beberapa perkara yang lebih besar dalam isu Mahkamah
Syariah. Tolong catat ya. Pertama, ialah pengharmonian antara undang-undang
syariah dan sivil. Kita tidak dapat lari Yang Berhormat, bila berbicara tentang
Mahkamah Syariah, akan berlaku di sana perkara-perkara yang berkonflik. Itu
perlu di harmonikan. Macam isu, 164 —Akta 164 contohnya. Itu juga melibatkan
soal pengharmonian antara sivil dengan— sebab itu realiti, kita tidak dapat
lari. Kedua, kita juga berbicara tentang pemerkasaan syariah ini maksudnya
mahkamah ini ialah kompetensi hakim dan pendakwa syarie. Cuba Yang Berhormat bayangkan kalau hukuman
itu diletakkan seperti mana yang dicadangkan oleh Yang Berhormat Marang dalam
dia punya personal bill dia,
akta persendirian. Kompetensi hakim dan pendakwa syarie belum sampai kepada
tahap yang sesuai maka mereka perlu banyak lagi peningkatan. Ketiga ialah aspek
tadbir urus dan prasarana Mahkamah Syariah. Ini juga penting. Kalau sekadar
bercakap tentang 355, kita tidak ada satu prasarana yang boleh menampung satu
peningkatan hukuman yang drastik itu maka kita khuatir dengan sekadar melihat
355, tidak melihat secara komprehensif dan global, kita rasa berlaku sedikit
ketidaksesuaian dalam berfikir kerangka Mahkamah Syariah yang lebih luas. So, itu saya punya respons... Hansard
DR – 6.8.2018, ms 118 - 119)
Manakala
jawapan terhadap celahan Ahli Parlimen Kota Bharu, beliau menjelaskan seperti
berikut
“ okey terima
kasih. Saya ambil note Yang
Berhormat Bachok, saya ambil note.
Apa yang disebutkan oleh sahabat saya Yang Berhormat Kota Bharu, pertama yang
dikatakan kerajaan perlu ambil waktu itu ialah semasa kami di sebelah sana
sebab kami menganggap bahawa isu RUU 355 ini jika dikendalikan dengan lebih
kita kata teratur, sebab kita ada jawatankuasa roadmap yang telah ditubuhkan antara Kerajaan Negeri Kelantan
dengan Kerajaan Pusat waktu itu di bawah Barisan Nasional. Saya kira landasan
itu sudah jelas menunjukkan bagaimana kita harus menangani isu ini. Akan tetapi tiba-tiba muncul satu rang
undang-undang persendirian yang lari daripada road map yang telah kita bincang dahulu sebab itu bagi pihak
kami waktu itu Yang Berhormat, kami merasakan elok kalau betul serius perkara
ini hendak dilaksanakan maka hendaklah diserahkan kepada kerajaan supaya dibuat
dengan tertib dan teratur. Sebagai rekod untuk memberi keadilan kepada isu ini
yang pernah kita bahas dua tahun panjang perkara ini, saya sendiri telah mengemukakan rang undang-undang peribadi tetapi
tidak diterima iaitu rang undang-undang peribadi kepada isu memperkasakan
Mahkamah Syariah secara holistik. Sekarang
kami telah menjadi kerajaan dengan sokongan rakyat maka sudah tentulah
idea-idea itu kami akan cuba terapkan dan kami lebih melihat Yang Berhormat isu
pemerkasaan Mahkamah Syariah ini dengan cara yang lebih holistik, insya-Allah. (Hansard DR – 6.8.2018, ms 119)
Sebagai
perbandingan, berikut adalah petikan jawapan terakhir secara bertulis oleh
Kerajaan terdahulu terhadap soalan lisan oleh Ahli Parlimen Kuala Nerus di Dewan Rakyat pada 28 Mac 2018,
di Mesyuarat Pertama, Penggal Keenam Parlimen Ke-13 sebelum PRU 14, iaitu:-
”...
Kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa
Memperkasa Mahkamah Syariah (JKMMS) yang bertujuan untuk meningkatkan dan memartabatkan sistem perundangan Syariah secara
holistik selaras dengan kedudukan Islam
dalam Perlembagaan Persekutuan.
.. .Bagi melaksanakan objektif JKMMS
tersebut, dua jawatankuasa pelaksana ditubuhkan iaitu Jawatankuasa Pemandu Memperkasa
Mahkamah Syariah dan Jawatankuasa Induk
Memperkasa Mahkamah. Keanggotaan kedua-dua Jawatankuasa ini terdiri daripada
tokoh-tokoh dalam negara yang pakar dalam pelbagai disiplin termasuklah mereka
yang pakar dalam undang-undang Syariah dan undang-undang sivil.
Antara
fungsi Jawatankuasa ini ialah membuat syor kepada Kerajaan mengenai
perkara-perkara yang berhubungan dengan Mahkamah Syariah termasuklah dari segi pengharmonian undang-undang antara
undang-undang Sivil dan undang-undang Syariah, cadangan pindaan Akta Mahkamah
Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355), pengurusan dan penstrukturan
Mahkamah Syariah, latihan hakim dan pegawai Syariah, pendidikan undang-undang
Syariah, hal ehwal Peguam Syarie serta penguatkuasaan dan pendakwaan.
Sebanyak 7 Kluster telah ditubuhkan bagi membantu
Jawatankuasa Pemandu dan Jawatankuasa Induk seperti berikut :
(i) Kluster Pengharmonian Antara Undang-Undang Sivil dan Undang-Undang Syariah;
(ii)
Kluster Cadangan Pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965
(Akta 355);
(iii)
Kluster Pengurusan dan Penstrukturan Mahkamah Syariah;
(iv)
Kluster
Latihan Hakim dan Pegawai Syariah;
(v)
Kluster Pendidikan
Undang-Undang Syariah;
(vi)
Kluster Hal Ehwal berkaitan Peguam Syarie; dan
(vii)
Kluster
Penguatkuasaan dan Pendakwaan."
Kesimpulannya,
Kerajaan sekarang menumpukan kepada
aspek pengharmonian antara undang-undang
syariah dan sivil, kompetensi hakim dan pendakwa syarie, dan aspek tadbir
urus dan prasarana Mahkamah Syariah daalam usaha meningkatkan dan memperkasakan
Mahkamah Syariah . Manakala pindaan kepada Akta 355 bagi meningkatkan bidang kuasa Mahkamah
Syariah tidak diutamakan.
Kesemua
perkara keutamaan olleh Kerajaan sekarang untuk
memperkasakan Mahkamah Syariah sebenrnya telah diusahakan
oleh Kerajaan terdahulu. Malah usaha
Kerajaan terdahulu adalah lebih holistik dan termasuk untuk meinda Akta 355 dengan
bidang kuasanya. Penulis ingin
menegaskan bahawa pendekatan yang disebut oleh Menteri itu lebih holistik
adalah persepsinya sahaja dan alasan untuk menjustifikasikan tidak
meminda Akta 355.. Pendekatan holistik ini juga dibuktikan dalam jawapan-jawapan
terdahuu seperti berikut:-.
”..Penelitian juga dibuat bagi penggubalan peruntukan undang-undang jenayah
Syariah yang lengkap, komprehensif dan seragam antara negeri-negeri.”
” .. Dalam masa yang sama, Kerajaan
negeri perlu memandang serius terhadap prinsip keadilan dan kesaksamaan
dalam penghukuman. Pelaksanaan undang-undang jenayah Syariah memerlukan tahap
pembuktian yang tinggi dan penuh ketelitian sebelum hukuman itu dijatuhkan.
Sebarang keraguan yang berjaya ditimbulkan atau prima facie gagal dibuktikan
akan menyebabkan hukuman jenayah Syariah itu tidak akan dikenakan terhadap
tertuduh. ”
”Dalam hal ini, Kerajaan Persekutuan sentiasa berusaha bagi memastikan
undang-undang jenayah Syariah dilaksanakan
termasuk memperluaskan bidang kuasa Mahkamah Syariah, menaik taraf sistem
kehakiman Syariah dan menyemak semula kedudukan Hakim-Hakim Mahkamah Syariah. ”
[Jawapan bertulis kepada pertanyaan lisan: -YB Sabak Bernam DR-11.6.2014;
dan YB Pendang (DR-27.10.2014)”
Berkaitan Jawatankuasa
Memperkasakan Mahkamah Syariah (JKMMS) tersebut, Penulis tidak pasti sama ada ia diteruskan
atau sebaliknya atau mungkin juga akan dijenamakan
semula dengan peneraju-peneraju yang baharu.
Walau bagaimana pun, Menteri di Jabatan
Perdana Menteri menyatakan “Setakat
ini belum ada keperluan untuk membentuk jawatankuasa baharu RUU355. Kerajaan
kini melihat Mahkamah Syariah dalam kerangka lebih holistik dari segi hakim,
penguatkuasaan dan infrastruktur, perkara ini jadi keutamaan kita. Sekadar
RUU355, itu belum menentukan Mahkamah Syariah dapat diperkasakan,” katanya
dalam sidang media selepas program Majlis Dialog anjuran Badan Bukan Kerajaan
Pertubuhan Prihatin Rakyat Kelantan (PRIKEL) pada 8 Ogos 2018.[ Laporan Berita
on-ine, 9 Ogos 2018].
Berdasarkan
jawapan dan kenyataan terkini tersebut dan kenyataan-kenyataan Menteri di
Jabatan Perdana Menteri serta pendirian parti-parti politik dalam Kerajaan
khususnya DAP, penulis merasakan
Kerajaan PH tidak akan berusaha untuk meminda Akta 355. Maka
disinilah noktahnya usaha meminda Akta 355
!!!
No comments:
Post a Comment