Semasa
penggulungan perbahasan Usul Titah Diraja di Dewan Rakyat pada 6 Ogos 2018, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) telah menjawab celahan oleh Ahli Parlimen Kota Bharu, yang bertanya sama ada
Kerajaan sekarang akan meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah)
1965 [Akta 355], kerana semasa Menteri
sebagai pembangkang sebelum ini pernah mencadangkan supaya pihak Kerajaan BN
yang meminda Akta 355 dan bukannya melalui RUU Ahli Persendirian. Jawapan Menteri adalah seperti berikut:
“…Apa yang
disebutkan oleh sahabat saya Yang Berhormat Kota Bharu, pertama yang dikatakan
kerajaan perlu ambil waktu itu ialah semasa kami di sebelah sana sebab kami
menganggap bahawa isu RUU 355 ini jika dikendalikan dengan lebih kita kata
teratur, sebab kita ada jawatankuasa roadmap
yang telah ditubuhkan antara Kerajaan Negeri Kelantan dengan Kerajaan
Pusat waktu itu di bawah Barisan Nasional. Saya kira landasan itu sudah jelas
menunjukkan bagaimana kita harus menangani isu ini. Akan tetapi tiba-tiba muncul satu rang
undang-undang persendirian yang lari daripada road map yang telah kita bincang dahulu sebab itu bagi pihak
kami waktu itu Yang Berhormat, kami merasakan elok kalau betul serius perkara
ini hendak dilaksanakan maka hendaklah diserahkan kepada kerajaan supaya dibuat
dengan tertib dan teratur. Sebagai rekod
untuk memberi keadilan kepada isu ini yang pernah kita bahas dua tahun panjang
perkara ini, saya sendiri telah
mengemukakan rang undang-undang peribadi tetapi tidak diterima iaitu rang
undang-undang peribadi kepada isu memperkasakan Mahkamah Syariah secara
holistik. Sekarang kami telah
menjadi kerajaan dengan sokongan rakyat maka sudah tentulah idea-idea itu kami
akan cuba terapkan dan kami lebih melihat Yang Berhormat isu pemerkasaan
Mahkamah Syariah ini dengan cara yang lebih holistik, insya-Allah.[Hansard DR - 6.8.2018, ms 119]
Penulis merasakan Menteri di Jabatan Perdana
Menteri tidak faham atau keliru antara Usul Persendirian dan RUU Ahli
Persendirian. Sebenarnya Menteri ketika
sebagai pembangkang pernah
mengemukakan Usul Persendirian di
bawah PM 27(3) dan bukan Rang Undang-undang Ahli Persendirian. Usul Persendirian itu bertarikh 21 Februari 2017, yang mencadangkan:
beberapa langkah untuk memperkasakan Mahkamah Syariah dan menubuhkan Jawatankuasa
Khas untuk mengkajinya.
Usul Persendirian beliau telah di tolak oleh Yang
di-Pertua Dewan setelah berpuashati
dengan penjelasan Kerajaan yang dari semasa ke semasa,
sedang dalam tindakan aktif untuk memperkasakan institusi kehakiman Syariah dan juga
sentiasa berusaha serta mengambil langkah-langkah yang positif dalam
melaksanakan hukum Islam. Maka Kerajaan
ketika itu, berpandangan tiada
keperluan penubuhan satu jawatankuasa khas seperti yang diusulkan oleh Ahli
Parlimen Parit Buntar, memandangkan usaha-usaha tersebut telah pun dilaksanakan
oleh Kerajaan keika itu melalui
kerjasama JKSM dengan pelbagai agensi lain seperti JAKIM,
Jabatan Peguam Negara dan Majlis Agama Islam Negeri-negeri. Oleh itu, usul beliau telah tidak disenaraikan dalam
Aturan Urusan Mesyuarat.
Tetapi semasa
penggulungan tersebut, Menteri di Jabatan Perdana Menteri telah menyatakan beliau
pernah mengemukakan RUU Ahli
Persendirian (Private Member’s Bill), yang disebut sebagai Rang
Undang-undang peribadi, pada hal beliau hanya mengemukakan Usul
Persendirian.
Sesungguhnya Usul Persendirian dan RUU Ahli Persendirian
(Private Member’s Bill) adalah dua perkara yang amat berbeza. Usul Persendirian adalah usul mengenai
perkara-perkara atau isu-isu yang dicadangkan oleh Ahli Parlimen bukan ahli
Kerajaan mengikut Peraturan Mesyuarat 27(3) dengan notis 14 hari. Manakala
RUU Ahli Persendirian pula ialah cadangan mewujudkan undang-undang baharu
atau pindaan terhadap Akta sedia ada yang berkaitan kepentingan awam dan
dikemukakan oleh Ahli Parlimen bukan
ahli Kerajaan mengikut Peraturan Mesyuarat 49. RUU Ahli Persendirian hendaklah dikemukakan melalui Usul Persendirian mengikut Peraturan Mesyuarat 27(3) dengan
notis 14 hari berserta dokumen RUU yang dikenali sebagai “Blue Bill” dalam kedua-dua bahasa (Bahasa Melayu dan Bahasa
Inggeris).
Oleh
yang demikian, Menteri di Jabatan
Perdana Menteri boleh ditakrifkan sebagai mengelirukan Dewan sebagaimana peruntukan Peraturan Mesyuarat [PM 36(12)]
iaitu Ahli tidak boleh mengelirukan
Dewan dan ia disifatkan
menghina Majlis dan ahli itu boleh dirujuk
kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan. Maka terpulanglah kepada Ahli
Parlimen yang berkepentingan untuk
membangkitkan perkara ini sama ada melalui “point of order” atau usul bertulis.
Suatu
pandangan jua.
Putra Nilai,
7 Ogos 2018.
No comments:
Post a Comment