Thursday 19 July 2018

RANG UNDANG-UNDANG MAHKAMAH SYARIAH (BIDANG KUASA JENAYAH)(PINDAAN) 2016 [ PINDAAN AKTA 355] – TELAH LUPUT !!!

Penulis  terpanggil untuk memberi pandangan terhadap kenyataan  akhbar oleh Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian yang menyebut pihaknya telah membentangkan Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah)(Pindaan) 2016 atau sering dikenali sebagai RUU 355 (walaupun istilah ini tidak  tepat) dan menyerahkan kepada Kerajaan untuk tindakan lanjut.

Berikutan ini Utusan Malaysia bertarikh  20 Julai 2018 melaporkan bahawa RUU tersebut tidak akan dibahaskan dalam sidang Dewan Rakyat kali ini  berdasarkan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang) ... “Buat masa ini, saya tidak menerima sebarang arahan berhubung perkara tersebut”.  Hal ini telah  penulis jangkakan  bahawa Kerajaan PH tidak akan meminda Akta 355  sebagaimana kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) yang tidak memberi keutamaan untuk meningkatkan bidang kuasa Mahkamah Syariah.

Penullis menyimpulkan pada masa sekarang, pelbagai pihak masih keliru mengenai kedudukan RUU tersebut yang dikemukakan di Dewan Rakyat sebelum ini. .  Seperti telah dimaklumi, bahaawa RUU tersebut adalah RUU Ahli Persendirian yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Marang  sejak 18 Mac 2015 (luput) dan kemudian dikemukakan semula sehingga dibenarkan dibentangkan (dibacakan usul sahaja) pada 26 Mei 2016 dan  pindaan usul pada 24 November 2016 serta seterusnya disambung pembentangan dengan penghuraian usul    dan disokong oleh Ahli Parlimen Kota Bharu di persidangan Dewan Rakyat pada  6 April 2017  di Mesyuarat Pertama, Penggal Kelima, Parlimen Ke-13, tetapi ditangguhkan perbahasannya oleh Yang di-Pertua.. Seterusnya RUU ini masih disenaraikan dalam Aturan Urusan Mesyuarat Dewan Rakyat pada Mesyuarat Kedua dan Ketiga (2017)  daan juga pada Meyuarat Pertama, Penggal Keenam, Parlimen Ke-13 (2018).

Apabila Majlis  Parlimen Ke-13 dibubarkan pada.. 7 April 2018  (Sabtu), maka usul mencadangkan Rang Undang-Undang Ahli Persendirian ini juga turut terluput serentak dengan pembubaran  Parlimen.  Ini kerana,    Perkara 55(5), Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan  sekiranya Parlimen di prorog (dihentikan antara Penggal Parlimen) sahaja yang tidak menyebabkan  luput  keatas  Rang Undang-Undang yang dalam pertimbangan Majlis Parlimen. Berdasarkan precedence  ketika Parlimen Kesembilan dibubarkan pada 11 November 1999, Belanjawan 2000 belum diluluskan, dimana   sedang dibahaskan di peringkat Jawatankuasa di Dewan Rakyat, telah  luput selaras dengan pembubaran Parlimen. Begitu juga semasa dibubarkan beberapa Rang Undang-Undang  yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat iaitu Rang Undang-Undang Jualan Dadah (Pindaan 1999); Rang Undang-Undang Kanak-Kanak 1999; Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan (No.2) (1999),1999; Rang Undang-Undang Tribunal Perkhidmatan Awam (Pembubaran) 1999; dan Rang Undang-Undang Cukai Pendapatan (Pindaan) (No.2) 1999  telah luput  selaras dengan pembubaran Parlimen.  Maka kesemua Rang Undang-Undang tersebut  perlu dibentangkan semula sekiranya Rang Undang-Undang itu masih dikehendaki untuk diluluskan.. Bagi membolehkan prbelanjaan dibuat bagi sebahagian tahun 2000, maka Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama, Parlimen Kesepuluh diadakan dari 20 hingga 23 Disember 1999 bagi Dewan Rakyat dan 27 Disember dan 28 Disember 1999 bagi Dewan Negara untuk meluluskan Usul Perbelanjaan Sebahagian Tahun 2000 (Belanjawan Interim) dan beberapa Rang Undang-Undang termasuk Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan (No.2) (1999),1999.   Seterusnya. Belanjawan 2000 (Rang Undang-Undang Perbekalan 2000) dibentangkan semula  pada Mesyuarat Pertama, Penggal Kedua, Parlimen Kesepuluh pada  bulan Februari tahun 2000.

Sekiranya pihak PAS ingin meneruskan pembentangan RUU Ahli Pesendirian untuk meminda Akta 355, ianya hendaklah dikemukakan semula di Mesyuarat Parlimen Ke-14 ini. Ianya akan melalui proses prosiding dari awal sehingga disenaraikan dalam Aturan Urusan Mesyuarat Dewan Rakyat dan seterusnya berunding dengan Kerajaan PH untuk mendapat kebenaran urusan bukan  Kerajaan didahulukan atau dibenarkan untuk dibentang/ dibahaskan.  

Begitu juga sebaliknya, terpulanglah  kepada Kerajaan untuk membuat pindaan Akta 355 mengikut proses RUU Kerajaan.  Sekali lagi, penulis berpandangan tidak mungkin Kerajaan PH akan membuat pindaan Akta 355 berdasarkan kenyataan dua Menteri di Jabatan Perdana Menteri (portfolio agama dan undang-undang) dan juga pendirian parti-parti politik  Kerajaan PH selama ini.. 

Wallahu'alam.
.  




No comments:

Post a Comment

SUATU CATATAN - ANTARA “PAK SHEIKH” YANG KU SANJUNG DAN PM 10 YANG MENYINGKIRKAN KU....

  Menelusuri ingatan 45 tahun yang lalu, semasa penulis berusia sekitar 20’an yang penuh semangat dalam persekitaran dakwah dan harakah dise...