Pilihan Raya Umum Kesebelas yang telah diadakan pada
21 Mac 2004 dan keputusannya, Barisan Nasional telah memenangi melebihi dua
pertiga dan merupakan kerusi terbanyak dalam sejarah negara iaitu 199 dan
pembangkang-. 23 kerusi. Jumlah kerusi Dewan Rakyat pada kali ini ialah 222, setelah ditambah 30 kerusi,
berikutan pindaan Persempadanan Kawasan Pilihan Raya yang diluluskan oleh
Parlimen pada tahun 2003.
Dalam tempoh Majlis ini, era Tun Dr. Mohamed Zahir sebagai Yang
di-Pertua Dewan Rakyat berakhir,
apabila beliau meninggal dunia
semasa dalam perkhidmatan iaitu pada 14
Oktober 2004. Beliau berkhidmat sebagai
Yang di-Pertua Dewan Rakyat sejak dari 14 Jun 1982 – selama 20 tahun. Beliau disifatkan sebagai “..orang yang
penyabar dan bersopan santun.
Percakapannya halus dan ini menjadikan beliau amat dihormati “ (Wan
Junaidi Tuanku Jaffar, Evolusi Parlimen dan Evolusi Speaker Parlimen
Malaysia). Seterusnya Tan Sri
Dato’ Seri Diraja Ramli bin Ngah Talib
dipilih sebagai Yang di-Pertua pada 22 September 2004.
Tempoh Majlis Parlimen Kesebelas ini adalah suasana baru dalam
persidangan Parlimen. Penulis setuju
dengan pernyataan yang menyifatkan sebagai
“ keadaan yang unik dan berlainan”(Wan Junaidi Tuanku Jaffar, Evolusi
Parlimen dan Evolusi Speaker Parlimen Malaysia). Dimana Dewan Rakyat telah didominasi
sepenuhnya oleh Ahli Parlimen Barisan Nasional/ kerajaan. Suasana ini telah mendorong Ahli Parlimen
Barisan Nasional menjadi ‘ pembangkang dalam kerajaan’. “ Ahli-ahli membuat
teguran keras, cacian dan kecaman terhadap menteri-menteri, pemimpin politik
dan pentadbiran di dalam Dewan”.(Wan Junaidi Tuanku Jaffar, Evolusi Parlimen
dan Evolusi Speaker Parlimen Malaysia).
Ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional
telah mengambil alih peranan pembangkang dan seolah-olah tidak perlu
lagi wujudnya pihak pembangkang di Parlimen.
Ketua Pembangkang ketika ini
ialah YB Tuan Lim Kit Siang , Ahli Parlimen Ipoh Timur (DAP).
1. Dua
Usul Mencadangkan Nama Yang Sama Sebagai Yang di-Pertua.
Perkara
57 Perlembagaan Persekutuan dan Peraturan Mesyuarat 1, Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan
Rakyat telah menetapkan urusan memilih Yang di-Pertua sebelum angkat sumpah
Ahli-ahli pada hari pertama Mesyuarat selepas sesuatu Pilihan Raya Umum. Pada 17 Mei 2004, adalah hari pertama
persidangan bagi Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama, Parlimen Kesebelas selepas
Pilihan Raya Umum Kesebelas. Setiausaha Dewan Rakyat telah menerima dua cadangan iaitu usul YAB Perdana Menteri
dan juga YB Tumpat, tetapi nama yang
dicadangkan adalah orang yang sama.
Oleh kerana Peraturan Mesyuarat
15(1) memperuntukkan bahawa urusan kerajaan hendaklah didahulukan pada
tiap-tiap hari persidangan, maka usul oleh YAB Perdana Menteri yang dicadangkan
dan disokong oleh YAB Timbalan Perdana Menteri.
Memandangkan hanya seorang sahaja yang dicadangkan, maka Setiausaha
memasyhurkan YB Tun Dato’ Seri Dr. Mohamed Zahir bin Haji Ismail sebagai Yang
di-Pertua mengikut Peraturan Mesyuarat 4(3).
.2 Parlimen Malaysia – Ke arah Parlimen
Kelas Pertama
Suara
yang mencanangkan agar Parlimen Malaysia
Malaysia menjadi kelas pertama atau bertaraf dunia telah seringkali
diutarakan sejak Majlis Parlimen Kesepuluh lagi khususnya pada tahun 2003. Suara demikian berterusan pada Majlis
Parlimen Kesebelas sama ada dibangkitkan dalam perbahasan di Dewan Rakyat, mahu
pun pandangan pelbagai pihak diluar Dewan.
Institusi Parlimen perlu jadi kelas
pertama
PETALING
JAYA 17 Mei - Institusi Parlimen perlu menjadi kelas pertama terlebih dahulu
sebelum dapat mengubah aspek lain dalam usaha menjadikan negara ini kelas
pertama dalam segala bidang. Pengerusi DAP Kebangsaan, Lim Kit Siang berkata,
untuk merealisasikan perkara tersebut, Parlimen harus mengalami reformasi yang
berterusan. Katanya, perkara ini akan
menjadi fokus utama pihaknya dan kerajaan juga harus bersama menggerakkan ke
arah ini sejajar dengan konsep integriti dan ketelusan.
``Parlimen
dapat menjalankan peranannya sebagai check and balance,'' kata beliau
dalam pertemuan dengan Utusan Malaysia.
Kit
Siang yang memenangi kerusi Parlimen Ipoh Timur pernah menjawat jawatan Ketua
Pembangkang sejak dari tahun 1973 hingga tahun 1999. Beliau dijangka dilantik lagi sebagai Ketua
Pembangkang memandangkan DAP menjadi parti pembangkang terbesar dengan 12
kerusi berbanding Pas. Dalam pada itu,
beliau menegaskan bahawa Parlimen perlu memainkan peranan dalam memastikan
kerajaan dapat menunaikan janji untuk menentang rasuah seterusnya menjadi
pentadbir yang cekap.
Mengenai
tugas sebagai Ketua Pembangkang, beliau berkata, bidang tugas tersebut tidak
digariskan di bawah mana-mana peraturan tetapi secara amalannya tugas utama
ialah mewakili ahli pembangkang dalam soal pentadbiran sahaja.
``Dari segi dasar itu hak setiap
ahli pembangkang kerana masing-masing mempunyai ideologi tersendiri cuma yang
ada mungkin dari sudut kerjasama yang tidak formal,'' ujarnya. [Utusan Malaysia- 18.5.2004]
3 Pindaan
oleh Dewan Negara terhadap Rang Undang-Undang Racun
Makhluk Perosak (Pindaan) 2004
Rang
Undang-undang ini telah dibahaskan selama 3 hari di Dewan Negara pada 21, 22 dan 26 Julai 2004, di Mesyuarat
Kedua, Penggal Pertama, Parlimen Kesebelas .
YB Dato’ Dr. Chin Fook Weng dalam
perbahasannya, membangkitkan dan mencadangkan pindaan dengan memasukkan
perkataan manusia pada fasal 8 dan 9 bagi menegaskan kesan racun perosak ini
kepada manusia, bukan shaja binatang dan tumbuhan-tumbuhan.
..”Saya ingin menarik
perhatian Yang Berhormat kepada Fasal 8 dan Fasal 9.
..”Fasal 8 menyatakan, bahawa yang ayat
terakhir, “…terhadap binatang, tumbuhtumbuhan,buah-buahan dan harta”. Tetapi
manusia dan alam sekitar tidak termasukdalam ayat tersebut dan jika diikuti
Fasal 9 seseorang itu dikehendaki memberitahuLembaga jika berlaku penyelewengan
ataupun ada kemudaratan makhluk perosak ituterhadap binatang, tumbuh-tumbuhan,
buah-buahan atau harta, kalau ada orang sedarbahawa ada kemudaratan berlaku
pada alam sekitar ataupun manusia.Bukankah peruntukan ini tidak memerlukan
seorang itu memberitahu kepadaLembaga, apa saya hendak katakan di sini ialah,
tidak ada peraturan ataupun undangundangyang memerlukan pemohon itu memberitahu
kepada Lembaga kalaukemudaratan berlaku kepada manusia dan juga alam sekitar.
Saya rasa itu kurangsempurna sebab kemudaratan kepada manusia dan alam sekitar
adalah satu aspekyang lebih penting. Terima kasih. (DN.22.7.2004 – Dr. Chin
Fook Weng (ms 18))”.
“Dato’ Dr. Chin Fook
Weng: Berjalan
itu sudah lama boleh jalan, tetapi anjing boleh berdiri dan juga boleh menari
sedikit. Jadi, ini satu perkembangan mengikutevolusi sama ada ditentukan oleh
Tuhan atau sama ada proses evolusi ini terpulangkepada kepercayaan kita.Satu
lagi pertanyaan yang telah dikemukakan oleh Yang Berhormat Tuan HajiHassan tadi
ialah tentang prosedur kita membahaskan sesuatu rang undang-undangdan kemudian
mencadangkan pindaan dan sebagainya. Mengikut apa yang kitaamalkan di Dewan
ini, memang kita ada bersidang dalam Jawatankuasa. Setiap kalibersidang, bukan
sahaja kita bersidang sebagai Majlis Mesyuarat, kita juga bersidangsebagai
Jawatankuasa di mana ada pegawai kita yang menurunkan cokmar itu kebahagian
yang rendah. Itu adalah satu petunjuk bahawa kita sedang bersidang
dalamJawatankuasa.
-Pada sidang Jawatankuasa itu, kita
berhak kalau kita ingin mencadangkanpindaan-pindaan yang teliti kepada
ayat-ayat dan sebagainya. Sama ada itu akandipersetujui atau tidak, itu satu
perkara lain, tetapi apa yang telah diikuti di sini ialahmungkin kita tidak
ingin membuat pindaan-pindaan seperti yang dimaksudkan itu olehkerana kita
melihat rang undangundang ini telah diberi kelulusan oleh Dewan Rakyat dan
kemudian dibawa ke sini.
Tetapi kalau kita rasa bahawa ada
perkara-perkara yang memang kita tidakdapat bersetuju di dalam Dewan ini, maka
ada ruang bagi kita membuat keputusan.Dalam ingatan saya, dahulu ada satu
ketika terdapat satu kes di mana satu keputusantelah dibuat supaya hantar
rang undang-undang itu balik ke Dewan Rakyat. Jadi, kita berhak, tetapi semua
Ahli Dewan Negara baik dengan Ahli Dewan Rakyat. Maka oleh kerana kemesraan,
kawan baik dan sebagainya, kita juga mengikut”
Cadangan tersebut
telah mendapat sokongan padu Ahli-ahli Dewan dan pihak Kerajaan telah setuju
membuat pindaan di peringkat Jawatankuasa.
Tuan Yang di-Pertua: Ahli-ahli Yang Berhormat,
sekarang saya kemukakan masalah kepada Majlis bagi diputuskan. Masalahnya ialah
bahawa Rang Undang- undangini dibacakan kali yang kedua sekarang.Masalah
dikemuka bagi diputuskan, dan disetujukan.Rang Undang-undang dibacakan kali
yang kedua dan diserahkan kepada Dewan sebagai Jawatankuasa. (DN.26.7.2004
ms27)
Dewan
bersidang sebagai Jawatankuasa.
[Tuan Yang di-Pertua mempengerusikan
Jawatankuasa]Fasal 1 hingga 7 dikemukakan kepada Jawatankuasa.
Fasal
1 hingga 7 diperintahkan
jadi sebahagian daripada Rang Undang-undang.
Fasal
8 dan 9 –
Pindaan:
Dato' Seri Kerk Choo
Ting: Tuan
Pengerusi, saya mohon “Bahawa dalam Fasal 8 di bawah perenggan (a) memasukkan
selepas perkataan “terhadap” perkataan“manusia” dan dalam Fasal 9 dalam
subseksyen baru 10A(1) yang dicadangkan,memasukkan selepas perkataan “terhadap”
perkataan “manusia” seperti yang dicadangkan dalam kertas pindaannya.
Kementerian ini mengucapkan terima kasih kepada Ahli-ahli Yang Berhormatyang
prihatin, peka, berminat dan bertanggungjawab dalam perbahasan mereka
danmencadangkan kepada kementerian supaya perkataan “manusia” ditambah kepada
Fasal 8 dan Fasal 9 Rang Undang-undang Racun Makhluk Perosak (Pindaan) 2004
ini. Atas nasihat tersebut, kementerian telah berbincang dan membuat keputusan
untuk membuat pindaan dalam Jawatankuasa rang undang-undang ini. Pindaan kepada
Fasal 8, rang undang-undang tersebut adalah untuk memperuntukkan bahawa sebagai
tambahan kepada peruntukan yang sedia ada, yang dicadangkan melalui pindaan
kepada perenggan 10(1)(b) dalam perenggan (a) fasalitu, adalah juga dicadangkan
bahawa Lembaga diberi kuasa untuk mengkenselkanpendaftaran sesuatu racun
makhluk perosak jika Lembaga berpendapat bahawa racunmakhluk perosak itu
membawa kemudaratan terhadap manusia. Dan pindaan kepada Fasal 9 undang-undang
adalah bertujuan untuk memasukkan sebagai tambahan kepada peruntukan seksyen
baru 10A yang sedia ada sebagai yang dicadangkan dalam fasal itu, suatu
keperluan bahawa seseorang yang atas permohonannya suatu racun makhluk perosak
telah didaftarkan, hendak memberi tahu Lembaga jika ia menemui apa-apa
kemudaratan racun makhluk perosak itu terhadap manusia. Itulah sahaja.
Tuan Pengerusi: Ahli-ahli Yang
Berhormat, masalahnya ialah bahawa pindaan sebagaimana yang tertera di dalam di
Kertas Pindaan dan sebagaimana yangdihuraikan oleh Yang Berhormat Timbalan
Menteri yang telah dibentangkan sekarangini terbuka untuk dibahas. Yang
Berhormat Tuan Lee Sing Chooi.12.12 tgh.
.....
“Menteri di Jabatan
Perdana Menteri [Dato’ Seri Mohamed Nazri bi n AbdulAziz]: Saya mengambil
kesempatan ini untuk mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Ahli Dewan
Negara yang telah menunjukkan kesungguhan mereka untuk berbincang rang
undang-undang dan kita semua sedia maklum iaitu bahawa, intervention yang
dibuat oleh Dewan Negara ini adalah tepat. Saya telah berbincang dengan Tuan
Yang di-Pertua dan juga Kementerian Pertanian di mana adalah betul hujah yang
dibangkitkan oleh Dewan Negara iaitu dalam soal kita hendak mendaftar sesuatu pesticide
sebagai boleh digunakan, kita mengambil kira kesannya terhadap manusia.
Maka, adalah tidak masuk akal dalam kita hendak deregister, kita tidak
ambilkira pula tentang kesan kepada manusia, itu yang pertama. Keduanya, akta
ini adalah akta untuk menjaga kepentingan manusia. Maka,sudah tentulah dalam
apa sekalipun pertimbangan yang hendak kita buat dalam kitahendak deregister,
sudah tentulah soal manusia itu mesti diambil kira. Jadi, saya kira ini satu intervention
yang tepat dan saya telah hadir disepanjang perbahasan tentang rang
undang-undang ini dan saya merasa begitu bangga kerana saya juga telah
dimaklumkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri iaitu dia telah memberi
arahan kepada saya untuk membenarkan kalau sekiranya ada apa-apa pindaan yang
hendak dibuat di peringkat Jawatankuasa, saya tidak pernah terfikir iaitu
bahawa perkara ini akan berlaku di Dewan Negara. Saya fikir, sudah tentu ia
akan berlaku di peringkat Dewan Rakyat kerana disitu ramai juga pembangkang
yang akan cuba untuk meminda. Jadi, saya ingat pada ketika itu bahawa arahan
ini saya gunakan untuk Dewan Rakyat. Tetapi saya merasa begitu bangga, yang
mula sekali dilakukan ialah di Dewan Negara. [Tepuk] Saya bangga juga,
Tuan Pengerusi, sebab saya alumni Dewan Negara. Sepuluh tahun dahulu, saya pun
Senator. Jadi, saya hendak ucapkan tahniah. Saya ucapkan tahniah kepada Ahli-ahli Dewan Negara. Ini jelas
menunjukkan iaitu bahawa ia bukan merupakan satu Dewan yang rubber stamp sahaja
apa yang diluluskan oleh Dewan Rakyat. Saya akan maklumkan perkara ini
kepada Yang Amat Berhormat Perdana Menteri sebaik sahaja saya ada kesempatan
untuk berjumpa dengan beliau.Sekali lagi, tahniah saya ucapkan. [Tepuk]
12.25
tgh.
Timbalan Menteri
Pertanian dan Industri Asas Tani [Dato' Seri Kerk Choo Ting]: Saya ucapkan terima
kasih kepada Ahli Yang Berhormat terdiri daripada Tuan Lee Sing Chooi, Dato’
Hamzah bin Zainudin dan Dato' Dr. Chin Fook Weng yangmembangkitkan
perkara-perkara itu. Sebenarnya, pada pandangan saya, akta ini dan pindaan ini
sudah lengkap dari segi undang-undang. Yang lain itu, terpulanglah kepada
pelaksanaan dan budibicara Ahli-ahli Lembaga itu. Jadi, saya tiada apa-apa yang
hendak ditokok tambah, saya ucapkan akhir sekali terima kasih kepada Ahli-ahli
Yang Berhormat.
Akhirnya Rang Undang-undang ini
dipersetujukan dengan pindaan dan akan dihantar kembali ke Dewan Rakyat. Ini adalah merupakan kali pertama Dewan Negara membuat pindaan terhadap Rang
Undang-Undang yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat. Dengan
demikian, ia menafikan pandangan pihak tertentu bahwa Dewan Negara adalah “rubber stamp” dan
diharapkan keadaan ini akan berlaku dimasa hadapan demi kepentingan negara dan
menyuburkan demokrasi berparlimen di negara ini.
Tuan Pengerusi: Terima kasih.
Ahli-ahli Yang Berhormat, apa yang telah berlaku sepanjang perbahasan mengenai
rang undang-undang ini ialah percanggahan di antara dua pendekatan. Yang
pertamanya ialah, cara menimbang dengan pendekatan holistic terhadap
kesan tidak kira bidang atau pembahagian kuasa.Keduanya, adalah timbang dengan
pendekatan yang terikat, dengan pembahagian kuasa sama ada mengikut
kementerian-kementerian atau di bawah akta-akta tertentu. Di tengah-tengah
percanggahan ini, Ahli-ahli Yang Berhormat selepas 30 tahun, menampakkan
seolah-olah Yang Berhormat sekalian tidak mahu lagi terima bahawa sesuatu yang
baik itu tidak dapat dilakukan kerana ianya di bawah bidangkuasa orang
lain. Rang undang-undang ini, selepas
ini kiranya diluluskan, akan balik ke Dewan Rakyat dan bagaimana Dewan Rakyat
akan menanganinya, adalah terpulang kepada kebijaksanaan dan budi bicara Dewan
Rakyat. Tetapi satu kesan yang akan dirasai pada masa hadapan ialah kerajaan
mempunyai pilihan untuk memilih cara implementasi dan penguatkuasaan mengikut
cara sepadu atau mengikut kuasa-kuasa di bawah kementerian-kementerian
tertentu.
Ahli-ahli Yang Berhormat, masalahnya
ialah bahawa pindaan yang dicadangkan seperti yang tertera di dalam kertas
pindaan hendaklah disetujukan.Pindaan dikemukakan bagi diputuskan, dan
disetujukan.
Diputuskan,
1. Dalam Fasal 8, dalam perenggan (a),
masukkan selepas perkataan “terhadap” perkataan “manusia,”.
2. Dalam Fasal 9, dalam subseksyen baru
10A (1) yangdicadangkan masukkan selepas perkataan “terhadap” perkataan“manusia,”.
Fasal-fasal 8 dan 9 seperti mana dipinda
diperintahkan jadi sebahagiandaripada rang undang-undang.
Fasal-fasal
10 hingga 28 diperintahkan
jadi sebahagian daripada rang undang-undang.
Rang
Undang-undang dimaklumkan kepada Majlis sekarang.
Majlis
Mesyuarat bersidang semula.
Rang
Undang-undang dilaporkan dengan pindaan; dibacakan kali yang ketigadan
diluluskan.
Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat boleh
tepuk meja sekarang. [Tepuk]
Dewan Rakyat yang bersidang di
Mesyuarat Ketiga, Penggal Pertama, Parlimen Kesebelas pada 2
September 2004, telah membahaskan semula Rang Undang-Undang
ini mengikut Peraturan Mesyuarat 73(1).
Ahli bagi kawasan Mambong, Ayer Hitam
dan Sri Gading telah membahaskan dengan nada keras dan emosi, namun
akhirnya menyokong dan Rang Undang
–undang ini dipersetujukan dengan suara.
YB Setiasaha Parlimen Kementerian Pertanian dan Industri Asas
TaniPeristiwa telah menjawab/menggulung
perbahasan dan juga YB Menteri di Jabatan Pertana Menteri telah membantu
memberi penjelasan. Ini adalah pertama kali berlaku dalam sejarah persidangan di Mesyuarat Parlimen di
negara ini.
RANG
UNDANG-UNDANG RACUN MAKHLUK
PEROSAK
(PINDAAN) 2004
Menimbang
Pindaan Yang Dibuat Oleh Dewan Negara
Mengikut
Peraturan Mesyuarat 73(1)
“Timbalan Yang di
Pertua [Datuk Dr. Yusof bin Yacob]: Ahli-ahli YangBerhormat Rang
Undang-undang Racun Makhluk Perosak (Pindaan) 2004 telahdipersetujukan oleh
Dewan Negara dengan pindaan kepada Fasal 8 dan Fasal 9.Saya telah menimbangkan
pindaan-pindaan itu di bawah Peraturan Mesyuarat 73(1)dan saya mendapati bahawa
pindaan-pindaan itu adalah menepati tujuan Dewan ini. Oleh yang demikian, saya dengan ini
memaklumkan kepada Majlis akan hal itu danmemohon Majlis memerintahkan supaya
pindaan-pindaan ini terus ditimbangkan.Saya minta Menteri Pertanian dan
Industri Asas Tani menerangkan pindaantersebut. Yang Berhormat.
12.40
tgh.
Setiausaha
Parlimen Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani
[Datuk Hajah Rohani
binti Haji Abdul Karim]: Tuan Yang di Pertua, saya (memaklumkan bahawa Rang Undang-undang Racun
Makhluk Perosak (Pindaan) 2004telah persetujukan oleh Dewan Negara dengan
pindaan kepada Fasal 8 dan 9.Dengan itu, pertama dalam Fasal 8 dalam perenggan
(a) telah dimasukkan selepas perkataan “terhadap”, perkataan “manusia”.Kedua, dalam
Fasal 9 dalam subseksyen baru 10A (1) yang dicadangkantelah dimasukkan selepas
perkataan “terhadap”, perkataan “manusia”.Tuan Yang di-Pertua, pindaan kepada
Fasal 8 Rang Undang-undangbertujuan untuk memperuntukkan bahawa sebagai
tambahan kepada peruntukan yang sedia ada, yang dicadangkan melalui pindaan
kepada perenggan 10(1)(b) dalamperenggan (a) fasal itu adalah juga dicadangkan
bahawa Lembaga diberikan kuasa untuk membatalkan pendaftaran sesuatu racun
makhluk perosak jika Lembagaberpendapat bahawa racun makhluk perosak itu
memberi kemudaratan terhadapmanusia.
Kedua, pindaan kepada Fasal 9 rang undang-undang bertujuan
untukmemasukkan sebagai tambahan kepada peruntukan seksyen baru 10A yang sedia
adasebagaimana yang dicadangkan dalam fasal itu suatu keperluan bahawa
seseorang yang atas permohonannya suatu racun makhluk perosak telah didaftarkan
hendaklahmemberitahu Lembaga jika dia menemui apa-apa kemudaratan racun makhluk
perosakitu terhadap manusia. Terima kasih.
Timbalan Yang di
Pertua [Datuk Dr. Yusof bin Yacob]: Baiklah. Ahli-ahliYang Berhormat
masalah di hadapan Majlis ialah pindaan ke atas Rang UndangundangRacun Makhluk
Perosak (Pindaan) 2004 yang dibuat oleh Dewan Negaramengikut Peraturan
Mesyuarat 73 (1) terbuka untuk dibahas. Ya, Yang Berhormat bagiMambong. ..”(DR
2.9.2004 ms 35)
..”Timbalan Yang
di-Pertua [Datuk Dr. Yusof bin Yacob]: Ya, ada lagi
yangingin bahas? Ya, Setiausaha Parlimen sila jawab.
Setiausaha Parlimen
Kementerian Pertanian dan Industri Asas [DatukPaduka Hajah Rohani binti Haji
Abdul Karim]: Tuan Yang di-Pertua, saya inginmengucapkan jutaan terima
kasih kepada Ahli Yang Berhormat bagi Mambong danmemanglah Ahli Yang Berhormat
bagi Mambong telah tiga hari saya rasa,membahaskan dengan panjang lebar dari
segi akta pindaan-pindaan yang telah dikemukakan dan pada masa yang sama, sebab
prosedur dan sebagainya oleh keranaada teguran daripada Dewan Negara, jadi kita
telah membawa balik supaya ianya dapat dipersetujui dan dipertimbangkan bersama
di Dewan Rakyat.Jadi, memanglah seperti yang dikata peribahasa yang disebutkan
oleh Yang Berhormat bagi Mambong itu iaitu, “ditelan mati emak dan diluah
mati bapa” memanglah kita cukup bersimpati tetapi, demi supaya akta ini
dapat kita implementasikan dengan secepat mungkin dan terima kasih juga daripada
celahan –celahan daripada Yang Berhormat bagi Ayer Hitam dan juga Yang
Berhormat bagi Sri Gading yang memberitahu sekali lagi bahawa memang kita telah
sama-sama memerhatikan bahawa betapanya Ahli-ahli Yang Berhormat daripada Dewan
Rakyat telah mengambil bahagian di dalam perbahasan mengenai pindaan kepada
akta ini. Oleh yang demikian, sekali lagi saya bagi pihak kementerian, ingin
mengucapkan terima kasih kepada Ahli-ahli Yang Berhormat, khasnya Ahli Yang
Berhormat bagi Mambong yang telah sekali lagi mengutarakan pandangan beliau
bahawa betapa pentingnya kerajaan dapat mengawal racun makhluk perosak ini
dengan lebih baik dan lebih berkesan bagi memastikan bahawa racun makhluk
perosak akan mendatangkan faedah kepada sektor pertanian, kesihatan awam dan
lain-lain sektor dan pada masa yang sama, tidak mendatangkan apa-apa kesan
buruk kepada manusia, binatang dan alam sekitar. Terima kasih.
Dato’
Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz: [Bangun]
Timbalan
Yang di-Pertua [Datuk Dr. Yusof bin Yacob]: Baik, ya.
12.59
tgh.
Menteri di Jabatan
Perdana Menteri [Dato’ Seri Mohamed Nazri bin AbdulAziz]: Saya mohon memberi
penjelasan sedikit berkenaan dengan perkara yang telahdibangkitkan.
Memandangkan semasa perbahasan Dewan Negara, saya ada di situdan saya rasa
perlu menjawab perkara yang dibangkitkan oleh Yang Berhormat bagiMambong dan
juga Yang Berhormat bagi Sri Gading. Mohon saya hendak menjawabsedikit, kerana
pertamanya kita hendak kena ingat iaitu bahawa walaupun apa yangdisebutkan oleh
Yang Berhormat bagi Mambong sebentar tadi iaitu …
Timbalan
Yang di-Pertua [Datuk Dr. Yusof bin Yacob]: Panjangkah Yang
Berhormat?
Dato’ Seri Mohamed
Nazri bin Abdul Aziz: Pendek sahaja sebabpenjelasan perlu
diberi ya, kerana keputusan ini suatu keputusan yang terpaksa kitabuat kerana
apa yang ditegur oleh Dewan Negara itu adalah betul. Pertama, sayahendak sebut,
dalam soal untuk mendaftar racun makhluk perosak ini, sewaktu hendakmendaftar,
di dalam seksyen akta ibu itu, menyebut perkataan ‘manusia’ sewaktu hendak
mendaftar. Tetapi, mengapa pula waktu hendak batal, tidak disebut
perkataan‘manusia’, kerana bila hendak mendaftar, sebut manusia, binatang,
tumbuh-tumbuhandan buah-buahan. Tetapi, waktu hendak membatalkan racun ini,
sama ada bolehdigunakan ataupun tidak, hanya disebut binatang, tumbuh-tumbuhan
dan juga buahbuahan.Manusia tidak ada. Itu yang pertama. Akta ibu ada, waktu
hendak mendaftartetapi, waktu hendak membatalkan tidak ada. Sebab itu, perlu
dimasukkan perkataan‘manusia’. Keduanya ialah,
akta ini sebenarnya hendak menjaga manusia. Betul, macamYang Berhormat bagi
Mambong sebut. Tetapi, apabila perkataan manusia itu tidakdisebut di bawah
seksyen ini, apakah kita hendak kata binatang, tumbuh-tumbuhan danbuah-buahan
itu lebih penting kepada manusia, hinggakan manusia tidak perlu sebut? Kita hendak jaga binatangkah, hendak jaga
buah-buahankah, hendak jaga tumbuhtumbuhansahaja, manusia tidak penting? Saya
rasa manusia penting, sebab itu kitatidak boleh meninggalkan perkataan
‘manusia’. Yang ketiganya, ….
Timbalan
Yang di-Pertua [Datuk Dr. Yusof bin Yacob]: Yang Berhormat
Menteri, …..
Dato’
Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz: Ya.
Timbalan Yang
di-Pertua [Datuk Dr. Yusof bin Yacob]: Jam sekarangsudah
pukul 1.00, hendak sambung?
Dato’ Seri Mohamed
Nazri bin Abdul Aziz: Oh, minta maaf. Okey, akhirsekali akta
mesti tepat, ya. No assumption, no presumption. Jadi, oleh kerana
ituperlulah kita sebutkan perkataan ‘manusia’ dan sebab itulah kita bawa balik
kepadaDewan ini. Terima kasih.
..”Timbalan Yang
di-Pertua [Datuk Dr. Yusof bin Yacob]: Ahli-ahli Yang
Berhormat, sekarang saya kemukakan Masalah kepada Majlis bagi
diputuskan.Masalahnya ialah bahawa pindaan ke atas Rang Undang-undang Racun
Makhluk Perosak (Pindaan) 2004 yang dibuat oleh Dewan Negara mengikut Peraturan
73(1)hendaklah dipersetujukan. Masalah
dikemuka bagi diputuskan; dan disetujukan. Pindaan disetujukan.
Timbalan Yang
di-Pertua [Datuk Dr. Yusof bin Yacob]: Ahli-ahli
YangBerhormat, waktu sekarang ialah pukul 1.00. Dewan ini ditangguhkan sehingga
pukul2.30 petang. (DR 2.9.2004 ms 39)
4 Mesyuarat
Khas Parlimen Pada 17 – 19 Januari 2005 Dalam Penggal Pertama, Parlimen Kesebelas Bagi Meluluskan
Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 2005
Mesyuarat Khas Parlimen
yang bersidang pada 17 dan 18 Januari 2005 bagi Dewan Rakyat dan 19 Januari
2005 bagi Dewan Negara dalam Penggal Pertama, Parlimen Kesebelas adalah untuk
membentangkan dan meluluskan Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 2005 bagi
meminda senarai bersama untuk memberi kuasa Kerajaan Persekutuan ke atas
pengurusan air dan warisan yang terletak di bawah kuasa Kerajaan Negeri.
Permohonan untuk mengadakan
Mesyuarat Khas tersebut telah dikemukakan oleh Y.A.B. Perdana Menteri sebagai
Ketua Majlis mengikut Peraturan Mesyuarat 11(3). Pihak Parlimen telah
mengedarkan notis pemberitahuan kepada Ahli-Ahli Parlimen pada 22 Disember 2004
dan ditandatangani oleh Yang di-Pertua Dewan Rakyat. Mengikut Peraturan yang
lazim, notis pemberitahuan hendaklah ditandatangani oleh Setiausaha Dewan.
Walau
bagaimanapun Y.B. Ipoh Timur telah mempersoalkan kesahihan notis itu seperti
berikut:-
“Ahli-Ahli Parlimen telah diberitahu dalam
notis itu bahawa Persidangan Khas Parlimen diadakan menurut Peraturan Mesyuarat
11(3) yang mana berbunyi, “Pada masa Majlis dalam tangguhan jika Perdana
Menteri memaklumkan kepada Tuan Yang di-Pertua iaitu bagi faedah orang ramai
mustahak Majlis mengadakan mesyuarat dahulu daripada tarikh yang telah
ditetapkan maka Tuan Yang di-Pertua hendaklah dengan serta merta mengeluarkan
pemberitahuan menyatakan berapa hari bulan hendak mengadakan mesyuarat itu dan
majlis hendaklah mengadakan mesyuarat pada masa yang disebutkan dalam
pemberitahuan itu.
Dalam hal ini, pernyataan yang
dibuat oleh Perdana Menteri untuk sebuah Parlimen Khas tidak mungkin dilakukan
semasa Majlis dalam tangguhan selepas Mesyuarat Bajet pada 14 Disember 2004.
Oleh sebab keputusan untuk mengadakan sebuah Persidangan Khas untuk Rang
Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 2004 telah dibuat dan diumumkan sebelum
penangguhan Mesyuarat Bajet pada 14 Disember 2004.” (Penyata Parlimen, DR- 17.1.
2005).
Mengikut
Peraturan Mesyuarat 11(2), Ketua Majlis atau Timbalan Ketua Majlis hendaklah
menentukan tarikh-tarikh persidangan dalam tempoh 28 hari sebelum hari
persidangan dan boleh mengubah tarikh-tarikh itu dari masa ke semasa. Manakala
Peraturan Mesyuarat 11(3) pula membolehkan Ketua Majlis atau Timbalan Ketua
Majlis memanggil mesyuarat semasa majlis dalam tangguhan iaitu tempoh satu
mesyuarat dengan mesyuarat yang berikutnya.
Dalam
kes ini Y.A.B. Perdana Menteri telah membuat pengumuman pada bulan Disember
2005 untuk mengadakan mesyuarat khas pada bulan Januari 2005. Ketika itu
persidangan Dewan Rakyat sedang berlangsung sehingga 14 Disember 2004. Walau bagaimana pun, semasa surat notis
hendak dikemukakan kepada Yang di-Pertua Dewan, ia ditandatangani oleh
Y.A.B. Perdana Menteri selepas tarikh tamat persidangan Dewan, maka Mesyuarat
Khas tersebut dipanggil mengikut
peruntukan Peraturan Mesyuarat 11(3).
5 Pakaian
Rasmi Mesyuarat Persidangan Dewan
Peraturan
Mesyuarat 41(F), Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat menjelaskan
bahawa pakaian semasa menghadiri persidangan ialah lounge suit berwarna gelap dan bertali leher atau pakaian
kebangsaan lengkap bersamping bagi lelaki dan pakaian yang munasabah bagi
wanita.
Pada
6 April 2006 Y.B. Menteri Kesenian, Kebudayaan dan Warisan yang juga Ahli
Parlimen Jelebu telah menghadiri Dewan dengan pakaian alternatif “lounge suit ala Nehru” yang telah
diluluskan oleh Jemaah Menteri sebagai pakaian alternatif pegawai-pegawai
Kerajaan. Y.B. Johor Bahru telah bangkit dan mempersoalkan pakaian tersebut
bukan pakaian rasmi dalam Dewan.
Y.B. Johor
Bahru telah mempertikaikan pakaian ‘ala Nehru’ itu seperti berikut:-
“Di mana ahli-ahli lelaki hendaklah memakai
sama ada pakaian kebangsaan atau lounge suit ataupun boleh juga memakai pakaian
adat istiadat atau apa-apa perkara yang lain sebagaimana yang dibenarkan oleh
Tuan Yang di-Pertua. Saya melihat Ahli
Yang Berhormat bagi Jelebu, Menteri Kesenian, Kebudayaan dan Warisan, nampaknya
pakai lounge suit.
Tetapi sama ada ini merupakan satu
pakaian yang telah diluluskan oleh Tuan Yang di-Pertua. Kalau pakaian ini telah
diluluskan oleh Tuan Yang di-Pertua, harus ia merupakan satu perkara yang
dimaklumkan kepada kami semua kerana kami juga tidak suka pakai tie.” (Penyata Rasmi,DR – 6.4. 2006).
Yang
di-Pertua Dewan Rakyat telah menjelaskan bahawa Y.B. Menteri telah menulis
surat kepadanya dan telah membenarkan pakaian itu dengan memberi pengecualian
kepada Y.B. Menteri untuk memakainya.
Pada
2 Mei 2006 di Dewan Rakyat, 16 orang Ahli Dewan Rakyat telah memakai bow tie dan Y.B. Ketereh telah
membangkitkan perkara ini dan meminta Yang di-Pertua Dewan memberi keputusan
sama ada bow tie adalah pakaian rasmi
Dewan. Beliau menjelaskan bahawa bow tie
adalah pakaian rasmi kerana ia adalah termasuk dalam kategori tie iaitu tali leher pendek.
.6. Pembentangan
Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMKe-9)- Suatu Kelainan
Pembentangan
RMKe-9 pada 31 Mac 2006 (Jumaat) di Dewan Rakyat berlainan daripada kelaziman
yang diamalkan. Kelainan pembentangan ini adalah seperti berikut:-
(1). Dibentangkan pada sesi khusus iaitu pada
hari Jumaat jam 3.30 petang yang lazimnya pada hari-hari persidangan biasa jam
11.00 pagi. Ini akan menjadi amalan
dalam pembentangan RMK pada masa hadapan;
(2). Selepas usul dibentangkan, usul disokong
oleh Timbalan Perdana Menteri dengan memberi ucapan. Lazimnya usul hanya
disokong tanpa ucapan; dan
(3). Tempoh pembahasan dan menjawab adalah
lebih panjang iaitu 15 hari, sedangkan lazimnya 6 hari sahaja;
Sebagai
pembandingan, RMK dibentangkan seperti
jadual berikut:-
RMK/TARIKH PEMBENTANGAN
|
TEMPOH BAHAS
|
PEMBENTANG
|
PENYOKONG
|
PENGGULUNGAN/
TEMPOH
|
|
RMKe-7
06/05/1996
(Isnin)
|
6
hari
|
Perdana
Menteri
|
Menteri
Pengangkutan (dengan ucapan)
|
Timbalan
Perdana Menteri (2 hari)
|
|
RMKe-8
23/04/2001
(Isnin)
|
5
hari
|
Perdana
Menteri
|
Menteri
Pengangkutan
|
Timbalan
Perdana Menteri (2 hari)
|
|
RMKe-9
31/03/2006
(Jumaat) 3.30 ptg
|
10
hari
|
Perdana
Menteri
|
Timbalan
Perdana Menteri
(dengan
ucapan)
|
Perdana
Menteri
(27/04/2006)
(5
hari)
|
7. Ahli Parlimen Kerajaan Menyokong Usul Ahli
Parlimen Pembangkang
Kelazimannya Ahli Parlimen Kerajaan
tidak akan menyokong sebarang usul yang dikemukakan oleh pihak pembangkang.
Sebaliknya pihak pembangkang biasa menyokong usul-usul yang dikemukakan oleh
Kerajaan atau Ahli Parlimen Kerajaan terutamanya usul yang menyentuh
kepentingan bersama. Misalnya Usul
Pendirian Kerajaan mengenai serangan Amerika Syarikat ke atas Iraq pada tahun
2001.
Pada
Mesyuarat Ketiga, Penggal Kedua, Parlimen Kesebelas (2005), Y.B. Sri Gading dan
Kinabatangan diberi amaran oleh pihak Kerajaan melalui Whip Barisan Nasional
kerana menyokong usul yang dikemukakan oleh Y.B. Ipoh Timur (Ketua Pembangkang)
mengikut Peraturan Mesyuarat 26(1) untuk menghadapkan Ketua Setiausaha
Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri kepada Jawatankuasa Hak dan
Kebebasan kerana Ketua Setiausaha menulis surat kepada Ahli-Ahli Parlimen
mengenai isu AP. Pada 4 Mei 2006 dalam
Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen Kesebelas, Y.B. Johor Bahru
(Pegerusi BNBBC) telah menyokong usul
Ketua Pembangkang untuk membawa isu seorang Ahli Parlimen dari Melaka cuba
menganggu urusan Kastam pada 14 April 2006 di Sungai Rambai, Melaka kepada
Jawatankuasa Hak dan Kebebasan. Usul tersebut dikemukakan oleh Ketua
Pembangkang mengikut Peraturan Mesyuarat 26(1). Usul tersebut diputuskan secara
persetujuan suara atau lebih suara tidak bersetuju, sejurus selepas itu Y.B.
Johor Bahru telah meletakkan jawatan sebagai pengerusi BNBBC kerana berpendapat
Ahli-Ahli BNBBC tidak bersetuju dengan kepimpinannya.
8. Keperluan
Menyokong Untuk Setiap Usul Yang Dibentangkan
Peraturan Mesyuarat 33(1) bagi Dewan
Rakyat dan 32(1) bagi Dewan Negara menyatakan bahawa setiap usul yang
dicadangkan hendaklah terlebih dahulu disokong sebelum dikemukakan kepada
Majlis dan terbuka untuk dibahas oleh ahli-ahli. Pada
8 Mei 2005, pada Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen Kesebelas di Dewan
Negara, Yang di-Pertua terlepas pandang dengan meneruskan perbahasan selepas
usul menjunjung kasih ke atas Titah Diraja dicadangkan. Setelah dua orang ahli berbahas, Yang
di-Pertua telah memaklumkan bahawa beliau tersilap dan meminta Ahli yang sedang berucap duduk dan meminta seorang Ahli lain yang
telah ditetapkan berucap untuk menyokong usul itu terlebih dahulu dan selepas
itu terbuka untuk perbahasan dengan Ahli tersebut menyambung semula ucapannya.
No comments:
Post a Comment