Sunday 8 July 2018

"Pengikut Syiah Ada Hak… – Kenyataan Menteri Agama” : Motivasi Kepada Pengikut Syiah di Malaysia


Ketika ditanya wartawan Malaysiakini, sama ada  pengikut Syiah akan mendapat pembelaan yang selaras dengan undang-undang oleh kerajaan PH, Menteri agama baru menjelaskan  pengikut mazhab itu tetap mempunyai hak sebagai warganegara selagi tidak melakukan jenayah. (Malaysiakini, 6 Julai 2018).  Kenyataan tersebut seolah-olah memberi lampu hijau kepada pengikut syiah untuk bergerak aktif di Negara ini.   Pada hal Menteri agama menyedari  fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwl Islam 1996 yan memfatwakan ajaran syiah terkeluar ajaran Islam.   Mengapakah beliau berpandangan demikian? Penulis melihat pandangan ini selari dengan tuntutan COMANGGO yang menuntut Malaysia mengiktiraf syiah atas nama kebebasan beragama.  Tuntutan ini pula termasuk dalam perjanjian hak asasi manusia yang akan ditanda tangani oleh Kerajaan PH sebagaimana kenyataan Menteri Luar Negeri.
Seterusnya beliau menyatakan “Agama rasmi ialah Islam dalam perlembagaan dan ia bebas untuk dipraktikkan. Dalam konteks ini, saya tak boleh cabuli klausa mengenai bebas agama (dalam perlembagaan)," katanya dalam wawancara bersama Malaysiakini.  Disini juga beliau silap bila menyebut perkataan “ agama rasmi“, sedangkan dalam Perlembagaan disebut dengan jelas “ Islam adalah agaama bagi Persekutuan”. Rasmi bermaksud acara rasmi semata-mata, sedangkan “agama bagi Persekutuan”  bermaksud agama bagi negara in atau dengan lain perkataan agaama bagi negara ini adalah Islam.  Beliau juga silap menyatakan “ bebas agama” sedangkan Perlembagaan menyebut  seperti berikut:
“3. (1) Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan; tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.”

Ini bermakna  agama-agama lain boleh diamalkan dengan  aman dan damai dinegara ini, bukan bermakna ia bebas beragama termasuk orang melayu Islam untuk menganut apa-apa agama tanpa sekatan. Jika demikianlah pandangan Menteri agama, bagaimanakah Kerajaan PH dapat menjamin keutuhan Perkara 3(1) tersebut.  Mungkinkah Islam   dapat dipertahankan dan juga mungkinkah ini pendekatan baharu untuk memperkasakan Islam di Negara ini?



No comments:

Post a Comment

SUATU CATATAN - ANTARA “PAK SHEIKH” YANG KU SANJUNG DAN PM 10 YANG MENYINGKIRKAN KU....

  Menelusuri ingatan 45 tahun yang lalu, semasa penulis berusia sekitar 20’an yang penuh semangat dalam persekitaran dakwah dan harakah dise...