Thursday 15 October 2020

PERSIDANGAN DEWAN RAKYAT 18 MEI 2020 – ADAKAH SAH?

Persoalan ini timbul  kerana terdapat pihak yang tidak bersetuju dan mempertikaikan persidangan Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 hanya satu hari umtuk urusan Titah Diraja sahaja dan  secara langsung mengenepikan urusan-usrian lain termasuk usul-usul yang dikemukakan oleh pihak pembangkang khususnya Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Perdana Menteri.

Pada 15 Mei 2020, peguam, R Kengadharan dan seorang aktivis sosial,  Arumugam memfailkan saman dengan menamakan Perdana Menteri  dan Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Tan Sri Mohamad Ariff sebagai defendan pertama dan kedua bagi  memohon satu deklarasi bahawa sidang Parlimen pada 18 Mei itu adalah batal dan tidak sah kerana ia hanya mendengar titah ucapan Yang di-Pertuan Agong, oleh itu bercanggah dengan Perkara 55 (1) Perlembagaan Persekutuan. Mereka mendakwa sidang itu sekadar wayang kerana tidak terdapat acara penting lain yang berlangsung seperti dinyatakan di bawah Peraturan Mesyuarat 14 Dewan Rakyat.

Pada 7 Julai 2020 dilaporkan bahawa , Setiusaha Dewan Rakyat (SUDR) telah mengemukakan affidavit  menyatakan bahawa persidangan sehari Dewan Rakyat yang diadakan pada 18 Mei lalu adalah sah dan mematuhi peruntukan Perlembagaan dan. menegaskan mengikut Perkara 63(1) Perlembagaan, prosiding dalam majlis parlimen dan tidak boleh dipersoalkan di mana-mana mahkamah. Afidavit difailkan pada 22 Jun lalu di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur . (BH Online, Julai 7, 2020 @ 7:21pm)

Pada 3 September 2020, : Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur  memutuskan persidangan Parlimen selama sehari pada 18 Mei lalu adalah sah dan mengikut undang-undang walaupun ia bukan normal dan tidak pernah berlaku sebelumnya.  "Saya akui bahawa persidangan itu luar biasa dan belum pernah terjadi sebelum ini, tetapi pada pandangan saya, ia bukan sesuatu yang salah, malah ia sah di sisi undang-undang," katanya. Ahmad Kamal berkata, dua surat dari ketua pemimpin Dewan iaitu Perdana Menteri, (Tan Sri Muhyiddin Yassin) bertarikh 17 April dan 12 Mei yang menetapkan 18 Mei untuk berlangsungnya persidangan sehari Parlimen bagi mendengar titah Yang di-Pertuan Agong mengenai bahaya wabak COVID-19, adalah patut dan munasabah. Hakim Ahmad Kamal berkata, keputusan kerajaan untuk mengadakan sidang sehari Parlimen adalah munasabah dan sah memandangkan kerajaan mempunyai kuasa dan berhak melindungi nyawa Ahli Parlimen daripada risiko wabak Covid-19, mengelak wujudnya kluster baharu dan penyebaran virus Covid-19.  (MyMetro. 3 September 2020)

 Catatan September 2020,

Parlimen Kuala Lumpur]

 


No comments:

Post a Comment

SUATU CATATAN - ANTARA “PAK SHEIKH” YANG KU SANJUNG DAN PM 10 YANG MENYINGKIRKAN KU....

  Menelusuri ingatan 45 tahun yang lalu, semasa penulis berusia sekitar 20’an yang penuh semangat dalam persekitaran dakwah dan harakah dise...