Walau apa pun bantahan dalam Dewan dan urusan pemilihan Yang di-Pertua diselesaikan dan terpaksa diterima oleh pihak yang membantah. Inilah kelebihan pihak yang mempunyai majoriti di dewan Rakyat walaupun sedikit atau hanya satu undi sahaja. Itulah demokrasi yang diamalkan dinegara ini sejak dahulu hingga kini.
§ tidak menepati serta bercanggah dengan Perlembagaan atau Peraturan-Peraturan Mesyuarat Dewan,
§ plaintif turut meminta selepas pengosongan jawatan Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof sebagai Yang di-Pertua Dewan Rakyat, ahli Dewan Rakyat diberi peluang untuk mencalonkan pilihan masing- masing bagi jawatan itu,
§ saman itu turut meminta pengisytiharan kerusi Yang Di-Pertua dan Timbalan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat Malaysia sejak 13 Julai 2020 masih kosong.
Pihak peguam, Tetuan Law
Practice of Rafique dalam kenyataannya menyatakan bahawa jawatan Speaker adalah
dalam tempoh penggal Parlimen. Ketika kerajaan terdahulu mengambil alih kuasa,
jawatan Speaker kosong secara automatik apabila Parlimen Ke-13 dibubar. Ini
berbeza dengan pengosongan kerusi Speaker pada kali ini di mana tempoh Parlimen
masih wujud dan belum dibubar. Plaintif
berpegang teguh kepada doktrin pengasingan kuasa yang termaktub dalam
Perlembagaan Persekutuan. (BH Online, 23 Julai 2020 @ 5:54pm)
§ kesahan
sebarang prosiding di dalam Dewan Rakyat atau prosiding oleh jawatankuasanya,
tidak boleh dipersoalkan oleh mana-mana mahkamah berdasarkan Artikel 63(1)
Perlembagaan Persekutuan.
§ bahawa
rangka perlembagaan itu sendiri adalah berdasarkan prinsip pengasingan kuasa di
mana Artikel 62(1) menyatakan setiap Majlis Parlimen mengawal selia tatacaranya
sendiri.
Peguam menyatakan
apabila Speaker dan Timbalannya bertindak dalam ruang lingkup Dewan Rakyat,
kesahannya tidak boleh dipertikaikan dan tidak boleh dibicarakan di mahkamah.
Ia memberi kuasa kepada Dewan Rakyat untuk memecat Speaker, malah plaintif
bersetuju bahawa pemecatan Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof adalah mengikut
peraturan. Pelantikan Dato Seri Azalina pula dibuat selepas bekas Timbalan
Speaker, Nga Kor Ming, meletakkan jawatan..
Walau apa pun, penulis yakin bahawa Mahkamah Tinggi akan berpandangan bahawa mengikut Perkara 63(1) Perlembagaan, prosiding dalam majlis parlimen dan tidak boleh dipersoalkan di mana-mana mahkamah. Kita tunggu apakah keeputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 10 November 2020 kelak mengenai perkara ini.
Jenderam Hulu, Sepang
29 September 2020.
No comments:
Post a Comment