Jawatan Yang di-Pertua Dewan Negara kosong apabila penyandangnya Tan Sri S.A VIgneswaran telah tamat perkhidmatan sebagai Ahli Dewan Negara sekaligus sebagai Yang di-Pertua pada 22 Jun 2020. Maka mengikut Perkara 56 Perlembagaan Persekutuan dan Peraturan Mesyuarat 1, Peraturan-perautan Majlis Mesyuarat Dewan Negara akan menjalankan urusan memilih Tuan Yang di-Pertua pada hari pertama Mesyuarat bagi Mesyuarat Kedua, Penggal Ketiga, Parlimen Ke-14 yang bermula pada 2 hingga 23 September 2020.
Yang Berhormat Senator Tan Sri Dato’
Seri Utama Rais bin Yatim- 45 undi,
Yang Berhormat Tuan Mohd Yusmadi bin Mohd Yusoff- 19 undi,
Jumlah- 64 orang dan seorang
tidak hadir
Timbalan
Yang di-Pertua, Dato’ Seri Abdul Halim yang mempengerusikan Majlis Mesyuarat
telah memasyhurkan Yang Berhormat
Senator Tan Sri Dato’ Seri Utama Dr. Rais bin Yatim dipilih menjadi Tuan Yang
di-Pertua Dewan Negara menurut Peraturan
Mesyuarat 2(3).
“MEMILIH TUAN YANG
DI-PERTUA
Timbalan Yang di-Pertua: Bismillahi Rahmani Rahim. Assalamualaikum warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera. Ahli-ahli Yang Berhormat, menurut Perkara 56 Perlembagaan Persekutuan dan mengikut aturan yang dinyatakan di dalam Peraturan Mesyuarat 1, Majlis Mesyuarat Dewan Negara akan menjalankan urusan memilih Tuan Yang di-Pertua.Selaras dengan Peraturan Mesyuarat 2(1), Setiausaha Dewan Negara telah menerima tiga cadangan untuk pemilihan Tuan Yang di-Pertua. Cadangan itu datangnya daripada:
i
(i) Yang Amat Berhormat Perdana Menteri;
ii
(ii) Yang Berhormat Senator Dr. Ahmad Azam bin Hamzah; dan
iii
(iii) Yang Berhormat Senator Datuk Wira Haji Marzuki bin Yahya.
Setiausaha: Dengan hormatnya dipersilakan Yang Berhormat
Menteri di Jabatan Perdana Menteri mengemukakan cadangan memilih Tuan Yang
di-Pertua.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen
dan Undang-undang) [Dato' Takiyuddin bin Hassan]: Assalamualaikum
warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam
sejahtera. Tuan Yang di-Pertua, saya
mohon mengemukakan usul Yang Amat Berhormat Perdana Menteri mencadangkan iaitu
Yang Berhormat Senator Tan Sri Dato’ Seri Utama Dr. Rais bin Yatim dipilih
menjadi Tuan Yang di-Pertua Dewan Negara dan mengikut Peraturan Mesyuarat 2(1),
beliau telah memastikan bahawa Yang Berhormat Tan Sri bersetuju untuk
berkhidmat jika dipilih. Terima kasih.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen
dan Undang-undang) [Datuk Haji Shabudin Yahaya]: Tuan Yang di-Pertua, saya menyokong cadangan
tersebut.
Setiausaha: Dipersilakan
Yang Berhormat Senator Dr. Ahmad Azam bin Hamzah untuk mengemukakan cadangan
memilih Tuan Yang di-Pertua.
Dr. Ahmad Azam bin Hamzah: Assalamualaikum
warahmatullaahi wabarakaatuh dan salam sejahtera.
Tuan Yang di-Pertua, saya ingin mencadangkan Yang Berhormat Senator Tuan Mohd
Yusmadi bin Mohd Yusoff untuk dipilih sebagai Tuan Yang di-Pertua dan mengikut
Peraturan Mesyuarat 2(1). Saya telah memastikan bahawa beliau bersetuju untuk
berkhidmat jika dipilih. Terima kasih.
Laksamana Pertama Haji Mohamad Imran bin Abd. Hamid: Tuan Yang di-Pertua, saya mohon menyokong.
Setiausaha: Dipersilakan
Yang Berhormat Senator Datuk Wira Haji Marzuki bin Yahya untuk mengemukakan
cadangan memilih Tuan Yang di-Pertua.
Datuk Wira Haji Marzuki bin Yahya: Bismillahi Rahmani
Rahim. Assalamualaikum warahmatullaahi wabarakaatuh. Tuan Yang di-Pertua, saya ingin memaklumkan di sini bahawa
Yang Berhormat Senator Datuk Theodore Douglas Lind telah membuat keputusan
untuk menarik diri dari mencalonkan diri beliau sebagai Tuan Yang di-Pertua.
Terima kasih.
Timbalan Yang di-Pertua: Baik, terima kasih. Ahli-ahli Yang Berhormat, oleh sebab
terdapat lebih dari seorang yang telah dicadangkan dan disokong untuk menjadi
Tuan Yang di-Pertua, maka mengikut peruntukan Peraturan Mesyuarat 2(3) Majlis
Mesyuarat akan membuat pilihan memilih Tuan Yang di-Pertua dengan undi
bersurat.
Tuan Ngo Hock Cheh: Tuan
Yang di-Pertua, point of order.
[[DN 2.9.2020 , MS 2-3 ]
PERTIKAIAN TAKRIFAN PEMBAWA USUL PEMILIHAN
YANG DI-PERTUA DEWAN NEGARA
Pertama
kali dalam sejarah Majlis Mesyuarat Dewan Negara, pada 2 September 2020, di
Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 semasa pemilihan Yang di-Pertua
Dewan Negara yang baharu, apabila usul mengenainya dipertikaikan. Pertikaian ini berpunca dari perbezaan
pandangan dalam mentakrifkan Peraturan Mesyuarat 2, Peraturan-peraturan Majlis
Mesyuarat Dewan Negara.
YB Tuan
Ngo Hock Cheh telah banguan mengemukakan Peraturan Mesyuarat 2 yang dan
menafsirkan bahawa hanya Ahli Dewan Negara yang boleh mengusulkan bagi
mencadangkan nama Yang di-Pertua.
Peraturan itu adalah berbunyi seperti berikut:
“2 Aturan Memilih
Tuan Yang di-Pertua
Aturan memilih Tuan Yang di-Pertua hendaklah seperti yang
tersebut di bawah ini:
(1) Tiap-tiap Ahli yang hendak mencadangkan nama Ahli
yang hendak dipilih jadi Tuan Yang di-Pertua, mestilah mempastikan terlebih
dahulu iaitu Ahli itu suka berkhidmat jika dia dipilih, dan hendaklah
memberitahu Setiausaha akan cadangannya, sekurang-kurangnya dua hari sebelum
diadakan mesyuarat. ..“
Yang
Berhormat Senator berpandangan YAB
Perdana Menteri bukan Ahli Drwan Negara dan tidak mempunyai hak untuk mengemukakan
usul tersebut.
Tuan Ngo Hock Cheh: Tuan Yang di-Pertua, point of order. Saya ingin menarik perhatian Dewan yang mulia
ini bahawa pencalonan or nomination of
Yang Amat Berhormat tidak teratur dan mematuhi Standing Order 2 yang berbunyi; “Aturan memilih Tuan Yang di-Pertua hendaklah seperti yang tersebut di
bawah ini; tiap-tiap Ahli yang hendak mencadangkan nama Ahli hendaklah dipilih
jadi Tuan Yang di-Pertua mesti memastikan terlebih dahulu iaitu Ahli itu suka
berkhidmat jika dia dipilih dan hendaklah memberitahu Setiausaha akan
cadangannya sekurang-kurangnya dua hari sebelum diadakan mesyuarat”.
■1010
Saya ingin berhujah bahawa Yang Amat
Berhormat bukan seorang Ahli Dewan Negara. Oleh itu, beliau tidak berhak
mencadangkan atau memilih pencalonan- maaf, Tuan Yang di-Pertua. Tadi saya
berhujah bahawa oleh kerana Yang Amat Berhormat bukan seorang Ahli Dewan
Negara, maka Yang Amat Berhormat tidak berhak mencalonkan Tan Sri Rais Yatim
sebagai calon untuk jawatan Yang di-Pertua Dewan Negara.
Bukan sahaja Standing Order, kita boleh juga rujuk kepada Perlembagaan
Persekutuan di mana Fasal 56 yang disebutkan oleh Tuan Yang di-Pertua, it says, “The Senate shall from time to time
choose one of its members to be Yang di- Pertua Dewan Negara (President of the
Senate) and one to be Deputy of the Senate, and shall, subject to Clause (3), transact no business while the
office of President is vacant other than the election of a President.
Jadi, the Senate pun
ada the defined dalam Interpretation Act as, I refer to the
Interpretation Act on the meaning of Senate. It says- adalah dinyatakan
dengan terang- “Senate” or “Dewan Negara” means the Dewan Negara established
by Article 44 of the Federal Constitution”. Ertinya, Senator means a
member of the Senate. Jadi, adalah jelas Yang Amat Berhormat bukan seorang
Ahli Dewan Negara, beliau hanya Ahli Dewan Rakyat.
Jadi, untuk pemilihan
jawatan Tuan Yang di-Pertua Dewan Negara, Yang Amat Berhormat Perdana Menteri
tidak berhak mengambil bahagian sebab election adalah termasuk nomination
di sisi undang-undang.
So, dengan segala
hormatnya, saya menghujahkan bahawa pencalonan oleh Yang Amat Berhormat harus
ditolak... [Tepuk] Saya juga ingin menjelaskan bahawa, saya tidak ada
apa-apa pergaduhan dengan mana-mana calon atau perselisihan faham dengan
sesiapa. Tujuan saya adalah mempertahankan kedaulatan undang-undang dan
keluhuran Perlembagaan Persekutuan... [Tepuk] [DN 2.9.2020 ms 3].
Pandangan tersebut disokong oleh beberap Ahli termasuk Laksamana Pertama Haji Mohamad Imran bin Abd. Hamid dan Tuan Liew Chin Tong yang meminta pemilihan Yang di-Pertua ditangguhkan sehingga hari Isnin. 7 September 2020 bagi membolehkan diperaturkan semula walaupun calon yang dicadangkan adalah sama.
Timbalan Yang di-Pertua (Dato’ seri Abd Halim) yang mempengerusikan Majlis Mesyuarat telah menjelaskan bahawa Perdana Menteri mempunyai hak sebagai Ketua Majlis dan beliau adalah sebahagian daripada Dewan Negara. Beliau juga menjelaskan tiada mana-mana peraturan menyatakan hanya Ahli sahaja yang boleh mencalonkan. Seterusnya beliau menambah “Peraturan Mesyuarat 2(1) menyatakan jika seorang Ahli ingin mencalonkan Ahli yang lain, Ahli yang ingin mencalonkan tersebut perlu memastikan calon suka untuk berkhidmat….”.
“Timbalan Yang di-Pertua: Terima kasih Yang Berhormat. Saya mendengar
dengan penuh teliti dan faham. Walaupun Yang Amat Berhormat Perdana Menteri
bukan Ahli Dewan Negara, namun Yang Amat Berhormat Perdana Menteri adalah Ketua
Majlis yang menetapkan tarikh-tarikh Majlis Dewan Negara dan Dewan Rakyat akan
bermesyuarat. Rujuk Peraturan Mesyuarat 10(1) dan (2). Memandangkan Yang Amat
Berhormat Perdana Menteri adalah Ketua Majlis yang turut disebut dalam
Peraturan Mesyuarat 10(2) Dewan Negara, dapat disimpulkan bahawa Perdana
Menteri adalah sebahagian daripada Dewan Negara... [Tepuk] Tiada dinyatakan dalam mana-mana peruntukan Peraturan
Mesyuarat bahawa hanya Ahli sahaja yang boleh mencalonkan seorang sebagai calon
Tuan Yang di-Pertua. Peraturan Mesyuarat
2(1) menyatakan jika seorang Ahli ingin mencalonkan Ahli yang lain, Ahli yang
ingin mencalonkan tersebut perlu memastikan calon suka untuk berkhidmat dan
perlu membuat pencalonan sekurang-kurangnya dua hari sebelum mesyuarat.
Peraturan Mesyuarat 2 tidak menyatakan hanya seorang Ahli yang boleh
mencalonkan Ahli yang lain sebagai calon Yang di-Pertua Dewan Negara. Itulah
sebenarnya... [Tepuk] Dia ada
hak ya. Terima kasih. Itu saya kata bahawa Yang Amat Berhormat Perdana Menteri
ada hak dia. [DN 2.9.2020 ms 4]”
Begitu
juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang)
mempertahankan hujah Yang di-Pertua bahawa Perdana Menteri sebagai Ketua Majlis
mempunyai hak untuk hadir dan mengemukakan apa-apa usul di Di Dewan Negara
walaupun tidak boleh mengundi di DiDewan Negara. Beliau mengulangi bahawa tiada ama-mana
peraturan yang menyatakan bukan Ahli tidak boleh mengemukakan usul ini.
Kesimpulannya, Ahli-ahli Dewan Negara khususnya pihak PH memberi pandangannya berasaskan kepada semangat reformasi Parlimen dan doktrin pengasigan kuasa dengan takrifan selapis sahaja. Namun setelah sekian lama di amalkan bahawa Perdana Menteri selaku Ketua Majlis mengemukakan Usul Pemilihan Yang di-Pertua sama ada di di Dewan Negara mahupun di Dewan Rakyat. Sekiranya kaedah ini tidak teratur dan mengikut perautan, adakah pemilihan Yang di-Pertua Dewan Negara selama ini tidak sah dan seterusnya persidangan Dewan Negara juga tidak sah.
No comments:
Post a Comment