Thursday 15 October 2020

SAHKAN USUL PENGOSONGAN JAWATAN YANG DI-PERTUA DAN TIMBALAN YANG DI-PERTUA ?

 

Selain usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri oleh  Ahli Parlimen Langkawi, persoalan  sama ada Yang di-Pertua Dewan dan Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat dikekalkan telah dilontarkan oleh pelbagai pihak khususnya pihak pembangkang yang mencabar supaya Kerajaan yang diterajui oleh PN menggantikan Yang di-Pertua sedia ada bagi menunjukkan PN mempunyai majoriti di Dewan Rakyat sejak Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 yang diadakan hanya sehari pada 18 Mei 2020.

 Pada 26 Jun 2020 (Jumaat), Kerajaan telah mengemukakan Usul Mengosongkan Jawatan Yang di-Pertua Dewan Rakyat dan Timbalan Yang di-Pertua  (YB Nga Khor Meng) kepada Setiuausaha Dewan Rakyat yang baharu.   Ura-ura untuk menggantikan  Timbalan Yang di-Pertua tersebut telah  tersebar di media social sejak bulan Mei lagi dan juga Ahli Parlimen Pengerang akan menggantikannya.   Tetapi bagi Yang di-Pertua, tiada desas desus mengenainya walaupun secara diam sebenarnya Kerajaan berhasrat menggantikan Yang di-Pertua semasa memutuskan menggantikan penyandang SUDR ketika itu, En Ridhuan Rahmat.   Hasrat ini semakin kuat apabila timbul isu Usul Undi Tidak Percaya ke atas Perdana Oleh  YB Langkawi pada Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga Parlimen Ke-14, walau pun tidak disenaraikan dalam Aturan Urusan Mesyuarat apabila persidangan hanya satu hari sahaja dengan urusan Titah Diraja pada 18 Mei 2020.

Pada 29 Jun 2020 (Isnin), kedua-dua usul pengosongan jawatan Yang di-Pertua dan Timbalan Yang di-Pertua serta usul-usul undi tidak percaya oleh YB Langkawi dan juga usul percaya kepada Perdana Menteri oleh YB Pasir Putih, usul menyokong Perdana Menteri oleh YB Arau dan YB  Hulu Langat telah tersenarai dalam draf Buku.Aturan Urusan Mesyuarat Dewan Rakyat.  Maka sahlah usul-usul tersebut sebahagian dari aturan urusan persidangan Dewan Rakyat pada Mesyuarat Kedua, Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 ini.

 Maka pelbagai respons kedengaran.  Seawal 26 Jun lagi, YB Nga Khor Meng telah memberi pandamgan bahawa seharusnya usul tersebut ditolak kerana diterima lewat, iaitu selepas wajtu Pejabat dan hari terakhir penerimaan pertanyaan dan usul-usul.  Walau bagaimana pun, SUDR memaklumkan pegawai telah sampai ke pejabatnya sebelum pukul 5 petang (4.45 petang).   Sebenarnya apa yang berlaku ialah pegawai berkenaan telah menghubungi SUDR lebih awal dan apabila tiba di pejabatnya, SUDR telah dipanggil dan diminta oleh Yang di-Pertua Dewan Rakyat disaat akhir untuk bersama program video conference AIPA  sehingga pukul 6.15 petang.  Setelah bertemu dengan pegawai berkenaan, SUDR membuat memo dan mengangkat surat notis pengosongan jawatan Yang di-Pertua dan Timbalan Yang di-Pertua yang ditanda tangani oleh Perdana Menteri.  Lebih kurang 6.30 petang, SUDR telah kembali dari Pejabat Yang di-Pertua dan menunjukkan minit “ teratur, dan masuk  Oder Paper”.

 

Disini penulis  ingin nyatakan bahawa mengikut  Peraturan Mesyuarat (P.M) 3 Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat (PMMDR), pemilihan Yang di-Pertua Dewan Rakyat hendaklah dibuat apabila jawatan itu kosong, sama ada disebabkan oleh pembubaran Parlimen atau atas sebab yang lain. Pemilihan Yang di-Pertua Dewan Rakyat baharu hanya boleh dibuat sekiranya jawatan tersebut kosong.    Dimana Perkara 57(2)  Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan seperti yang berikut:

“57(2) Yang di-Pertua boleh pada bila-bila masa meletakkan jawatannya melalui surat yang ditandatangani sendiri olehnya yang ditujukan kepada Setiausaha Dewan Rakyat, dan hendaklah mengosongkan jawatannya—

(a) apabila Dewan Rakyat bermesyuarat buat pertama kali selepas suatu pilihan raya umum;

(b) apabila dia terhenti menjadi ahli Dewan Rakyat melainkan oleh sebab pembubarannya atau, jika dia menjadi ahli semata-mata menurut kuasa perenggan (b) Fasal (la), apabila dia terhenti berkelayakan menjadi ahli;

(bb) apabila telah hilang kelayakan di bawah Fasal (5);

(c) jika pada bila-bila masa Dewan Rakyat membuat ketetapan sedemikian. “

 

Dalam hal ini, pengosongan jawatan tersebut berlaku mengikut Perkara 57(2)(c) Perlembagaan Persekutuan iaitu apabila Dewan Rakyat membuat ketetapan pengosongan jawatan itu melalui usul yang dikemukakan oleh phak Kerajaan melalui Peraturan Mesyuarat 27(3), Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.  Usul itu hendaklah  memenuhi notis 14 hari atau 7 hari atas nama Menteri untuk dimasukkan dalam Aturan Urusan Mesyuarat, dan seterusnya dibahas dan diputuskan.  Bagi memastikan kejelasan undian, belahbahagian hendaklah diminta bagi membuktikan angka majoriti.    Oleh yang demikian, usul pengosongan jawatan adalah sah walaupun walaupun  dipertikaikan  kewajarannya oleh pihak pembangkang..

Suatu catan jua,

Bangunan Parlimen, 

13 Julai 2020

 

No comments:

Post a Comment

SUATU CATATAN - ANTARA “PAK SHEIKH” YANG KU SANJUNG DAN PM 10 YANG MENYINGKIRKAN KU....

  Menelusuri ingatan 45 tahun yang lalu, semasa penulis berusia sekitar 20’an yang penuh semangat dalam persekitaran dakwah dan harakah dise...