Monday 7 December 2020

BAJET 2021 – HARI KE-6, PERINGKAT JAWATANKUASA - UNDI BELAH BAHAGIAN: 109 VS 96

 

Pada hari ini, 8   Disember 2020,  adalah hari ke- 6 bagi perbahasan Bajet 2021 Peringkat Jawatankuasa iaitu Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTYAC), Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, dan Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA).    Perbahasan  bagi MOTAC  tenang dan biasa-biasa sahaja, namun  tiba-tiba YB Sungai Petani bangun minta belah bahagian dengan sokongan lebih 15 Ahli.   Keputusan undi belah bahagian ialah setuju -109, tidak setuju – 96 dan tidak hadir – 15.  Nampaknya keadaan kembali kepada asal apabila didapati  Ahli Parlimen dari Warisan tidak hadir.  Dipihak Kerajaan pula hampir maksima. (kemaskini 1.15 tgh)

Apakah akan berlarutan ke kementerian berikutnya…

Pada jam 2,45 ptg pula, bajet peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarak,  walaupun perbahasan agak panas khususnya YB Batu Kawan, tetapi akhirnya diluluskan dengan undian suara.

Seterusnya bagi KASA, di mulakan dengan usul mengurangkan peruntukan RM1.9 juta dari butiran  060300 untuk program "Expo Dubai 2021" oleh YB Petaling Jaya, walau bagaimanapun diputuskan  "tidak setuju" secara undian suara..  Seterusnya selepas perbahasan yang tenang, sekitar 4.00 ptg, bajet bagi KASA diluluskan dengan undian suara.   

7 Disember 2020, .

 

No comments:

Post a Comment

SUATU CATATAN - ANTARA “PAK SHEIKH” YANG KU SANJUNG DAN PM 10 YANG MENYINGKIRKAN KU....

  Menelusuri ingatan 45 tahun yang lalu, semasa penulis berusia sekitar 20’an yang penuh semangat dalam persekitaran dakwah dan harakah dise...