Pada 27 Mac 2020, Perdana Menteri Tan Sri Muhyuddin
Yassin telah mengumumkan Pakej Ransangan Ekonomi (PRE) kedua yang disiarkan
secara langsung oleh media elektronik bagi melindungi rakyat dan industri serta menjamin ekonomi kekal kukuh berikutan
implikasi Perintah Kawalan Pergerakan dalam usaha memutuskan rantaian wabak COVID -19. . Pakej yang diberi nama
"Prihatin' telah memperuntukan perbelanjaan sebanyak RM 250 bilion (termasuk
RM20 bilion yang diumumkan oleh Perdana Menteri
Interim, Tun Dr Mahathir Mohamad) dengan suntikan fiskal kerajaan sebenar
berjumlah RM 25 bilion.
Berikutan pengumuman PRE
tersebut pelbagai pihak tampil mencadangkan supaya PRE ini dibahaskan dalam
persidangan Parlien terlebih dahulu sebelum dilaksanakan. Ahli Parlimen Iskandar Puteri juga Pengerusi DAP YB Lim
Kit Siang menggesa persidangan khas Parlimen selama 2 hari diadakan bagi
meluluskan pakej rangsangan ekonomi itu… “supaya ia memperoleh kredibiliti dan keabsahan,” (FMT 28 Mac
2020).
Sementara
itu, Ahli Parlimen Port Dickson juga Presiden
Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mengesyorkan supaya Pakej
Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin) dibahaskan di Parlimen supaya
dapat mengelak berlakunya ketirisan. "Saya
syorkan supaya Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberikan
pertimbangan serius dengan memberikan ruang kepada semua pihak untuk membahas
dan memberikan sokongan dengan maksud memperbaiki pakej itu”. (SINAR, 29 Mac 2020).
Sementelah
itu, Asto Awani (29 Mac 2020) melapurkan pemimpin-pemimpin dunia sedang dan telah membahaskan tentang pakej
rangsangan ekonomi bagi menghadapi COVID-19 di Parlimen. Antaranya:
- Parlimen Republik Czech pada 24 Mac 2020 telah meluluskan pakej rangsangan ekonomi selepas Perdana Menteri Andrej Babis mengumumkan perbelanjaan 100 juta CZK (USD 4 juta) sebagai bantuan terus dan 900 juta CZK (USD 36.4 juta) sebagai jaminan pinjaman kepada syarikat koporat.
- Kongres Amerika Syarikat turut membahaskan pakej rangsangan ekonomi presiden Donald Trump sebanyak USD 2 Trilion bagi membantu rakyat ketika pandemik COVID-19 semakin membimbangkan. Kedua-dua parti Republikan dan Demokrat telah bersetuju meluluskan pakej itu..
- Parlimen Singapura telah meluluskan belanjawan tambahan pada 26 Mac 2020 bagi menyediakan pakej rangsangan ekonomi berjumlah S$ 48 bilion untuk menyokong kebajikan rakyat dan mengukuhkan ekonomi. Jumlah ini sebanyak sembilan peratus kepada KDNK negara Singapura..
Justeru itu, pelbagai pihak khususnya pihak pembangkang (Pakatan Harapan
- PH) meminta supaya PRE ini dibentang dan dibahas serta dilulskan oleh Parlimen terlebih dahulu. Ini adalah berdasarkan
prinsip semak dan imbang terhadap pengurusan dana kerajaan. Mereka meminta
supaya Kerajaan yang dikini dibawah pemerintahan Perikatan Nasional (PN) perlu
memberi penjelasan kepada Parlimen tentang segala butiran projek, program dan
punca kewangan untuk membelanjakan dana kepada rakyat. Ini juga mengelakkan salah guna dana dan keterisan.. Waalau bagaimanapun, United Kingdom juga telah mengumumkan pakej rangsangan ekonomi pada 26 Mac 2020 tanpa dibahaskan di Parlimen.terlebih dahulu. Siatem Parlimen di negara ini lebih menjurus kepada amalan dan konvensyen di United KIngdom..
Disini penulis ingin
menyorot peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai perbelanjaan dan
belanjawan serta amalan di Parlimen Malaysia. Perkara
100 telah menetapkan belanjawan Negara yang juga dipanggil sebagai bajet
tahunan hendaklah dikemukakan kepada Parlimen melalui Rang Undang-Undang Perbekalan
setiap tahun yang perlu dibahas dan dipersetujukan. Amalannya pada Mesyuarat Ketiga
setiap penggal iaitu pada akhir tahun
sebelum sesuatu tahun yang bajet itu peruntukkan.
“Rang
Undang-Undang Perbekalan
100. Perbelanjaan yang hendaklah dibayar daripada Kumpulan Wang
Disatukan tetapi tidak dipertanggungkan padanya, selain perbelanjaan yang
hendaklah dibayar dengan jumlah wang yang disebut dalam Fasal (3) Perkara 99,
hendaklah dimasukkan ke dalam suatu Rang Undang-Undang, yang hendaklah dikenali
sebagai Rang Undang-Undang Perbekalan, yang membuat peruntukan bagi
pengeluaran jumlah wang yang perlu daripada Kumpulan Wang Disatukan untuk
membayar perbelanjaan itu dan penguntukan jumlah wang itu bagi maksud yang
dinyatakan dalamnya.”
Sekiranya berlaku
pertambahan peruntukan dan perbelanjaan dalam bajet tahunan, maka Perkara 101
pula menetapkan supaya dikemukakan kepada Parlimen untuk dimasukkan kedalam Akta
Perbekalan yang telah diluluskan seperti ketetapan Perkara 100 tersebut. Amalannya ia
dikemukakan kepada Parlimen melalui Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan bagi
sesuatu tahun berkenaan. Begitu juga dengan perbelanjaan tambahan dari Kumpulan Wang LuarJangka hendaklah juga
dimasukkan dalam Rang Undang-Undang Perbekalan.
“Perbelanjaan tambahan dan
perbelanjaan lebih
101. Jika berkenaan dengan mana-mana tahun kewangan didapati—
(a) bahawa amaun yang
diuntukkan melalui Akta Perbekalan bagi apa-apa maksud tidak mencukupi, atau
bahawa telah timbul keperluan perbelanjaan bagi suatu maksud yang baginya tiada
amaun diuntukkan melalui Akta Perbekalan; atau
(b) bahawa apa-apa
wang telah dibelanjakan bagi apa-apa maksud melebihi amaun yang diuntukkan
(jika ada) bagi maksud itu melalui Akta Perbekalan,
maka suatu anggaran tambahan yang menunjukkan jumlah wang
yang dikehendaki atau dibelanjakan itu hendaklah dibentangkan di hadapan Dewan
Rakyat dan maksud apa-apa perbelanjaan itu hendaklah dimasukkan ke dalam suatu
Rang Undang-Undang Perbekalan.”
Kumpulan Wang Luar
Jangka
103. (1) Parlimen boleh melalui undang-undang membuat peruntukan bagi
mewujudkan suatu Kumpulan Wang Luar Jangka dan memberi kuasa Menteri yang
dipertanggungkan dengan tanggungjawab bagi kewangan, jika berpuas hati bahawa
telah timbul keperluan perbelanjaan yang mendesak dan di luar jangkaan yang
baginya tiada peruntukan lain wujud, untuk membuat pendahuluan daripada
Kumpulan Wang Luar Jangka itu untuk memenuhi keperluan itu.
(2) Jika apa-apa pendahuluan dibuat mengikut Fasal (1), suatu
anggaran tambahan hendaklah dikemukakan dan suatu Rang Undang-Undang Perbekalan
dibawa dengan seberapa segera yang mungkin bagi maksud menggantikan amaun
yang didahulukan itu.
Merujuk kepada PRE
ini, ianya akan dibentangkan kepada Parlimen melalui Rang Undang-Undang Perbekalan
Tambahan sebagai tambahan kepada Bajet 2020 yang telah diluluskan melalui Akta Perbekalan 2020 pada akhir tahun 2019. Amalannya ia akan dibentangkan selepas perbelanjaan
dibuat, malahan perbelanjaan PRE ini adalah dalam situasi kecemasan serta perlu
disegerakan. Persoalan yang dibangkitkan ialah perlu diluluskan oleh Parlimen
sebelum dilaksanakan.
Semasa Barisan
Nasional (BN), Kerajaan telah melaksanakn PRE yang berjumlah RM67 bilion pada
tahun 2008 dan 2009 bagi menangani krisis dan kelembapan ekonomi global dunia ketika
itu. PRE ini merangkumi dua peringkat iaitu
PRE 1 berjumlah RM7 bilion yang diumumkan pada 4 November 2008 dan PRE 2 berjulah
RM 60 bilion pada 10 Mac 2009 semasa membentangkan Rang Undang-Undang Perbekalan
Tambahan (2009)2009 di Dewan Rakyat.
RANG UNDANG-UNDANG PERBEKALAN TAMBAHAN (2009) 2009
Bacaan Kali Yang Kedua
3.59 ptg.
“Menteri
Kewangan [Dato' Sri Mohd. Najib bin Tun Haji Abdul Razak]: TuanYang di-Pertua,
saya mohon mencadangkan bahawa Rang Undang-undang bernama “suatu akta bagi
menggunakan sejumlah wang daripada Kumpulan Wang Yang Disatukan untuk
perbelanjaan bagi perkhidmatan untuk sebahagian daripada tahun 2009 dan bagi memperuntukkan
jumlah wang itu untuk maksud-maksud tertentu bagi bahagian tahun itu” dibaca
kali kedua sekarang.
Tuan
Yang di-Pertua, peruntukan tambahan Perbelanjaan Mengurus Pertama 2009 ini,
adalah dibentangkan menurut perkara 100 dan 101 Perlembagaan Persekutuan, iaitu
bagi memperoleh kelulusan terhadap perbelanjaan yang tidak diperuntukkan atau terkurang
peruntukan dalam Bajet 2009 yang telah diluluskan terdahulu, oleh Dewan yang mulia
ini.
Tuan
Yang di-Pertua, krisis ekonomi global semasa yang bermula daripada krisis kewangan
sub prima di Amerika Syarikat pada pertengahan tahun 2007, telah membawa kesan
yang jauh lebih meluas dan mendalam. [SR -10.3.009,MS 76]
.....
Tuan
Yang di-Pertua, maka dengan ini, sukacita saya mengumumkan bahawa kerajaan akan
melaksanakan pakej rangsangan kedua berjumlah RM60 bilion... [Tepuk] Pakej ini
akan dilaksanakan dalam tempoh dua tahun iaitu 2009 dan 2010. Daripada jumlah tersebut,
sebanyak RM15 bilion merupakan suntikan fiskal, RM25 bilion dana jaminan dan RM10
bilion pelaburan ekuiti, RM7 bilion inisiatif pembiayaan swasta atau PFI dan off
budget serta RM3 bilion insentif cukai. Jumlah RM60 bilion ini merupakan hampir
9 peratus daripada KDNK. Pelaksanaan pakej rangsangan yang bersaiz besar ini
adalah kali pertama dilakukan dalam sejarah ekonomi negara..”.[DR – 10.3.2009,
MS 79}
Kesimpulannya, PRE Covid-19 ini tetap akan dibentangkan
di persidangan Parlimen, namun ia seperti amalan sebelum ini sebagai Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan
pada persidangan di Mesyuarat Parlimen akan datang. Desakan timbul supaya di adakan Mesyuarat Khas
Parlimen bagi membahas dan meluluskan PRE
ini, mungkin juga berikutan pengakuan telus Perdana Menteri dalam ucapannya “ mungkin tuan-tuan tidak mengundi Kerajaan ini .. Penulis
beranggapan desakan ini adalah bermotifkan
politik agar Parlimen bersidang segera selepas Kemelut Politik 2020 (Langkah Sheraton),
memandang Mesyuarat Pertama, Penggal Ketigaa Parlimen Ke-14 telah dipinda dari 9
Mac 2020 kepada 18 Mei 2020.
Suatu catatan pencerahan jua….
Sri Medan,
Johor
29 Mac 2020
No comments:
Post a Comment