Isu tidak
cukup bilang atau kuorum persidangan bukanlah isu baru dalam persidangan
Parlimen khususnya Dewan Rakyat. Lebih
dua dekad penulis mengikuti persidangan Dewan Rakyat sama ada pada era Barisan Nasional (BN) mahupun Pakatan Harapan
(PH) memerintah negara isu Ahli Parimen Kerajaan tidak hadhir persidangan sukar ditangani sehingga
persidangan ditangguhkan awal kerana tidak cukup kuorum. Malahan ada ketikanya urusan Kerajaan
khususnya Rang Undang-Undang dan bajet
diluluskan di Dewan Rakyat dengan lebihan undi belahbahagian yang tipism
sekitar1, 2 atau 3 undi sahaja.
Kuorum
Persidangan
Cukup bilang
atau kuorum persidangan ialah bilangan Ahli-Ahli Dewan yang mencukupi bagi
membolehkan persidangan Dewan dijalankan. Dengan perkataan lain, ia lebih
dikenali korum persidangan. Bagi Dewan Rakyat, korum persidangan ialah 26 orang
Ahli dan Dewan Negara pula ialah 10 orang Ahli. Bilangan tersebut tidak
termasuk Yang di-Pertua Dewan. Isu ini timbul sekiranya Ahli Dewan bangun
membangkitkan kepada Yang di-Pertua bahawa persidangan tidak cukup korum.
Perkara ini
diperuntukkan mengikut Peraturan 13(1), Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan
rakyat dan Peraturan 12(1), Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat dewan Negara. Bagi Dewan Rakyat, dinyatakan seperti
beriut:-
“13. (1) Cukupbilang bagi Majlis Mesyuarat dan
Jawatankuasa sebuah-buah Majlis Mesyuarat hendaklah mengandungi dua puluh enam
orang ahli dengan tidak termasuk Pengerusi.
(1a) Walau apa pun perenggan (1), cukup bilang bagi Kamar Khas hendaklah
mengandungi tiga orang ahli dengan
termasuk Pengerusi yang disebut dalam Peraturan Mesyuarat 16.
(2) Jika siapa-siapa ahli menarik perhatian
Pengerusi mengatakan tidak cukupbilang, maka hendaklah dipanggil ahli-ahli di
luar Dewan Mesyuarat seolah-olah memanggil ahli kerana hendak diadakan
belahbahagian
3) Setelah dipanggil ahli-ahli itu, maka Tuan
Yang di-Pertua, selepas genap dua minit, hendaklah membilang berapa orang
ahli-ahli dalam Majlis Mesyuarat atau Kamar Khas; jika tidak cukup bilang juga
maka hendaklah ditangguhkannya mesyuarat itu hingga hari mesyuarat yang
kemudian dengan tidak dikemukakan bagi diputuskan oleh mesyuarat.”
ERA BARISAN
NASIONAL (BN)
Ketika majoriti penyokong Kerajaan
semasa era BN khususnya ketika
menguasai majoriti dua pertiga, isu tidak cukup bilang atau
korum persidangan kerap dibangkitkan.
Seingat penulis, semasa
perbahasan Rang Undang-Undang Pilihan Raya (Pindaan) 2003 di Dewan Rakyat pada
Mesyuarat Kedua, Penggal Ketiga Parlimen Kesepuluh terpaksa ditangguhkan
persidangan pada jam 5.00 petang semasa Y.B. Menteri sedang menjawab perbahasan Rang Undang-Undang ini dan sepatutnya sempat
dipersetujukan tetapi terpaksa ditangguhkan kepada hari persidangan
berikutnya.
Isu korum
ini sering berlaku pada era sebelum Parlimen Kesebelas (2004 – 2008) dan jarang berlaku selepasnya. Namun ia berubah
kepada isu ketidakhadiran Ahli Parlimen semasa persidangan khususnya semasa
sesuatu urusan itu dipersetujukan melalui undi belah bahagian. Ketika Dato’ Seri Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri
ke-4 pernah memanggil Ahli-ahli Parlimen yang sering tidak hadir. Begitu juga,
Dato’ Seri Abdullah Badawi Perdana Menteri ke-5 juga pernah memberi amaran
kepada ahli-ahli Parlimen BN. Bahkan semasa Dato’ Sri Najib Adul Razak, Perdana
Menteri ke-6 pernah meminta Ahli Prlimen BN yang tidak hadir semasa undi Belah
Bahagian Bajet 2010 memberi sebab secara bertulis, Malah pernah juga Perdana Menteri melalui
Whip BN memberi surat penghargaan kepada Ahli-ahli Parlimen BN yang komited
hadir sepanjang persidangan pada tahun 2011.
Selepas itu
tidak berlaku lagi, setelah Ahli-ahli Parlimen BN ketika itu sering
kali diperingatkan akan tanggung jawab untuk hadir di Dewan dan mamastikan
cukupbilang kehadirannya, lebih-lebih setelah BN tidak lagi mojoritii dua
pertiga majoriti.
Ketika itu, pihak pembangkang sama ada Barisan Alternatif (BA), Pakatan
Rakyat (PR), mahupun Pakatan Harapan (PH) sering membangkitkan isu
korum dan juga kehadiran Anggota-angota Pentadbiran BN ketika
itu. Bahkan, PH sering kali memerangkap pihak BN dengan
meminta belah bahagian bagi meluluskan Rang Undang-undang dan
Usul-usul. Ini menyebabkan Kerajaan BN sentiasa
berjaga-jaga dan dalam situasi kelam kabut khususnya
semasa meluluskan Bajet di peringkat jawatankuasa. Pegawai-pegawai
khas khususnya Pegawai Tugas-Tugas Khas kepada Menteri selalu dipersalahkan
apabilaa Menteri atau Timbalan Menteri tidak hadir untuk undi belah bahagian..
Kelebehian Kecil Dalam Undi
Belahbahagian
Bermula pada persidangan Majlis Parlimen Kedua Belas
ini, undi belahbahagian telah menjadi
pilihan. Dimana Peraturan Mesyuarat 46(4) telah menetapkan belahbahagian akan
dibuat jika terdapat 15 orang Ahli di Dewan Rakyat atau 8 orang Ahli di
Dewan Negara bangun memintanya. Keadan ini dapat dilihat pada masa
mempersetujukan urusan-urusan di Majlis Parlimen Kedua Belas selepas PRU 12 (
2008) yang telah menafikan penguasaan majoriti 2/3 BN ( BN – 137, PR – 77 dan
Bebas – 8). Maka undi belah bahagian
telah menjadi pilihan oleh pihak
pembangkang ketika itu (Pakatan Rakyat – PR dan kemudian Pakatan Harapan - PH) untuk merekodkan tentangan atau tidak setuju terhadap sesuatu
Rang Undang-Undang atau usul khususnya perkara-perkara yang jelas dibantah oleh mereka. Berdasarkan catatan penulis, berikut
disenaraikan urusan-urusan yang dipersetujukan melalui undi belah bahagian :-
i)
22 Jun 2009 di Dewan Rakyat di Mesyuarat Kedua, Penggal Kedua, Parlimen Kedua Belas; Rang Undang-Undang Identifikasi Asid
Deoksiribonukleik (DNA) 2008
dipersetujukan dengan 48 undi
bersetuju dan 47 undi tidak
bersetuju di peringkat jawatankuasa.
ii) 14 Disember 2009 di Dewan Rakyat di Mesyuarat Ketiga, Penggal Kedua, Parlimen Kedua Belas, Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 (Bajet 2010) dipersetujukan; 64 undi bersetuju dan 63 undi tidak bersetuju di peringkat jawatankuasa (Kementerian Dalam Negeri). Manakala bagi bacaan kali yang ketiga, Bajet 2010 tersebut dipersetujukan dengan 66 undi bersetuju dan 63 undi tidak bersetuju. Lebihan undi yang kecil(1 dan 3 undi) ini telah menimbulkan pelbagai reaksi dan pandangan semua pihak termasuk orang ramai yang menyalahkan ketidak hadiran Ahli-ahli Parlimen Kerajaan. Ini adalah kali pertama alam sejarah Parlimen Malaysia yang melibatkan undi belah bahagian bagi Rang Undang-Undang khususnya Bajet. [Yang di-Pertua Dewan Rakyat, berpandangan berdasarkan konvensyen parlimen di Negara-negara Komenwel, sekiranya Bajet Kerajaan tidak diluluskan oleh Dewan Parlimen, maka ia ditafsirkan sebagai undi tidak percaya kepada Kerajaan dan Parlimen boleh dibubarkan.]
ii) 14 Disember 2009 di Dewan Rakyat di Mesyuarat Ketiga, Penggal Kedua, Parlimen Kedua Belas, Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 (Bajet 2010) dipersetujukan; 64 undi bersetuju dan 63 undi tidak bersetuju di peringkat jawatankuasa (Kementerian Dalam Negeri). Manakala bagi bacaan kali yang ketiga, Bajet 2010 tersebut dipersetujukan dengan 66 undi bersetuju dan 63 undi tidak bersetuju. Lebihan undi yang kecil(1 dan 3 undi) ini telah menimbulkan pelbagai reaksi dan pandangan semua pihak termasuk orang ramai yang menyalahkan ketidak hadiran Ahli-ahli Parlimen Kerajaan. Ini adalah kali pertama alam sejarah Parlimen Malaysia yang melibatkan undi belah bahagian bagi Rang Undang-Undang khususnya Bajet. [Yang di-Pertua Dewan Rakyat, berpandangan berdasarkan konvensyen parlimen di Negara-negara Komenwel, sekiranya Bajet Kerajaan tidak diluluskan oleh Dewan Parlimen, maka ia ditafsirkan sebagai undi tidak percaya kepada Kerajaan dan Parlimen boleh dibubarkan.]
iii)
7 April 2010 : 56 setuju dan 82
tidak setuju – untuk merujuk Ahli Parlimen Pasir Salak ke Jawatankuasa Hak
dan Kebebasan [ Usul 26(1)P oleh Ahli Parlimen Ip[oh Timur] di Dewan Rakyat.
iv)
7 April 2010 : .88.setuju dan 57..
tidak setuju – untuk mensetujukan Perbekalan Tambahan (2009) 2010,
peringkat Dasar di Dewan Rakyat.
v)
8 April 2010 : .87 setuju dan 38
tidak setuju – untuk mensetujukan Perbekalan Tambahan (2009) 2010,
peringkat Jawatankuasa – Jabatan Perdana Menteri di Dewan Rakyat.
vi)
15
April 2010 : .68 setuju dan 34 tidak setuju – untuk mensetujukan
Perbekalan Tambahan (2009) 2010, peringkat Jawatankuasa – Kementerian Luar
Negeri di Dewan Rakyat.
vii) 9
November 2010 : .50 setuju dan 85 tidak setuju – untuk mensetujukan usul
potong gaji Peguam Negara [ usul 69(1) ] dalam perbahasan Bajet 2011, peringkat
Jawatankuasa – Jabatan Perdana Menteri, di Dewan Rakyat.
viii)
30 November 2010 : 47 setuju dan 58
tidak setuju – untuk mensetujukan usul potong gaji [ usul 69(1) ]
dalam perbahasan Bajet 2011, peringkat Jawatankuasa – Kementerian Tenaga,
Teknologi Hijau dan Air (KETTHA), di Dewan Rakyat.
ix) 15
Disember 2010 : 71 setuju dan 40
tidak setuju – untuk mensetujukan Rang Undang-Undang Pengangkutan
Jalan (Pindaan) 2010 pada bacaan kedua di Dewan Rakyat.
x) 22
Disember 2010 : 20 setuju dan 8 tidak
setuju – untuk mensetujukan Rang
Undang-Undang Pengangkutan (Pindaan) 2010 di Dewan Negara. [Berkemungkinan ini adalah kali pertama Rang
Undang-undang diluluskan di Dewan Negara secara belah bahagian].
xi)
7 April 2014, di Dewan
Rakyat pada Mesyuarat Pertama, Penggal Kedua, Parlimen Ketiga Belas, RUU Cukai Barang dan Perkhidmatan dipersutujukan:
bersetuju - 118 undi dan dan tidak bersetuju - 81 undi untuk bacaan kali yang kedua. Seterusnya sekali lagi undi belah bahagi pada
bacaan kali yang ketiga, bersetuju - 119 dan
tidak bersetuju - 81. [GST
dilaksanakan mulai 1 April 2015].
xii) 3 Disember 2015, pada Mesyuarat Ketigam Penggal Ketiga Parlimen Ketiga Belas di Dewan Rakyat; bersetuju - 105 dan dan tidak bersetuju – 77 bagi mempersetujukan Usul menghadapkan Ahli Parlimen Lembah Pantai kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan.
xii) 3 Disember 2015, pada Mesyuarat Ketigam Penggal Ketiga Parlimen Ketiga Belas di Dewan Rakyat; bersetuju - 105 dan dan tidak bersetuju – 77 bagi mempersetujukan Usul menghadapkan Ahli Parlimen Lembah Pantai kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan.
xiii)
3 Disember 2015 juga di
Dewan Rakyat : bersetuju – 107 dan tidak setuju – 74 bagi mempersetujukan RUU
Majlis Keelamatan Negara.
xiv) Bajet terakhir pada era BN ialah pada Mesyuarat Ketiga, Penggal Kelima Parlimen Ketiga Belas, dimana kelebihan kecil undi belahbahagian pada 20 November 2017,Bajet 2018 di peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi (KPDNKK), telah disetujukan dengan undian belah bahagian : setuju – 52 (BN); tak setuju – 51; dan tidak mengundi – 2 (PAS). Secara mudah, jika PAS mengundi tidak setuju, maka bajet bagi KPDNKK tidak disetujukan.
xiv) Bajet terakhir pada era BN ialah pada Mesyuarat Ketiga, Penggal Kelima Parlimen Ketiga Belas, dimana kelebihan kecil undi belahbahagian pada 20 November 2017,Bajet 2018 di peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi (KPDNKK), telah disetujukan dengan undian belah bahagian : setuju – 52 (BN); tak setuju – 51; dan tidak mengundi – 2 (PAS). Secara mudah, jika PAS mengundi tidak setuju, maka bajet bagi KPDNKK tidak disetujukan.
xv) 20 Mac
2018, setuju – 101 dan tidak setuju – 0 di Dewan Rakyat pada Mesyuarat
Pertama, Penggal Keenam Parlimen Ketiga Belas bagi mempersetujukan usul kewagan
(Kertas Statut). Ini adalah kali pertama usul kewangan ini dipersetujukan
secara undi belahbahagian, yang biasanya secara udian suara sahaja. Asalnya
diminta oleh pembangkang sejurus sebelum
rehat tengahari, namun ditangguhkan oleh Yang di-Pertua. Apabila bersidang semula jam 2.30 petang,
ketika hendak dibuat undi belahbahagian, pihak pembangkang membantah dan keluar
Dewan. Walau bagaimanapun pihak BN Timbalan Perdana
Menteri) meminta belahbahagian
diteruskan.
xvi)
28
Mac 2018, di Dewan Rakyat : bersetuju –
129 dan tidak setuju – 80 bagi mempersetujukan Usul Perintah Persempadanan
Bahagian-Bahagian Pilihan Raya Ngeri-negeri Tanah Melayu 2018. [Undian ini
adalah dimestikan mengikut ketetapan Seksyen 10, Jadual Ketiga Belas,
Perlembagaan Persekutuan “ disokong dengan undi sebanyak tdak kurang daripada
setengah jumlah bilangan ahli Majlis “.]
xvii)
29
Mac 2018, juga di Dewan Rakyat: bersetuju – 123 [termasuk 11 dari PAS], tidak
setuju – 64 bagi mempersetujukan RUU Antiberita Tidak Benar. Ini adalah undi belahbahagian yang
terakhir pada era BN.
ERA PAKATAN HARAPAN(PH)
Di peringkat awal, undi belahbahagian
diminta oleh BN sebagai pembangkang bagi membantah pemansuhan akta yang telah
diluluskan sebelum ini dan juga Rang Undang-undang (RUU) iaitu:
i)
RUU
Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pemansuhan) 2018.
Penulis merasakan undi belahbahagian yang pertama dalam Majlis Parlimen
Ke-14 adalah suatu yang mengujakan, walaupun ia hanya undi dari pihak BN sahaja
dan tidak termasuk dari PAS dan juga Sabah serta Sarawak. Namun ia
telah mengejutkan pihak Kerajaan khususnya Menteri Kewangan yang kelihatan
sentiasa resah dan “tidak senang” semasa undi belahbahagian sedang
berjalan. Ia juga berjaya merangkap pihak Kerajaan kerana diminta
untuk merujuk RUU kepada Jawatankuasa Pilihan dan bukannya untuk memutuskan bacaan
kedua dan ketiga seperti biasa.
ii)
RUU
Antiberita Tidak Benar (Pemansuhan) 2018.
Di Dewan Rakyat, RUU ini disetujukan dengan undian
suara pada 16 Ogos 2018 di Mesyuarat Kedua, Penggal Kedua Parlimen Ke-14, walaupun
semasa perbahasan dibantah oleh pihak pembangkang. Tetapi di Dewan Negara, RUU tidak
dipersetujukan melalui undi belahbahagian pada 12 September 2018 dengan 28
tidak setuju, 21 setuju dan 3 tidak mengundi.
iii)
RUU
Perlembagaan (Pindaan) 2019.
RUU ini adalah untuk meminda fasal 2
Perkara 1 Perlembagaan iaitu memecahkan bahawa Persekutuan mengandungi (a)
negeri-negeri Tanah Melayu, (b) Sabah dan (c) Sarawak. Ini tidak banyak bezanya
dengan yang asal dan pihak pembangkang
meminta perkara ini dirundingi terlebih dahulu dengan Kerajaan Negeri Sabah
dan Sarawak dan dinyatakan dengan jelas persetujuan Perjanjian Malaysia 1963
(MA 1963) dalam pindaan Perlembagaan ini.
Pada 8 April 2019, di Mesyuarat Pertama
Penggal Kedua Parlimen ke-14, RUU ini telah diusulkan oleh Ahli Parlimen
Santubung untuk merujuk kepada
Jawatankuasa Pilihan Khas yang tidak dipersetujukan dengan undi belahbahagian (jam 9.59 mlm):
tidak setuju – 136 dan setuju – 60. Namun semasa undi belah bahagi untuk bacaan
kali yang kedua , setuju – 138, tidak setuju – 59 dan tidak hadir – 24. RUU ini tidak dipersetujukan kerana kurang dari 2/3
majoriti (148 undi) seperti ketetapan
Perkara 159 Perlembagaan Persekutuan untuk pindaan Perlembagaan
Persektuan. RUU ini adalah meminda
Perkara 1 fasal(2) .
iv) RUU Perlmbagaan (Pindaan) 2019
RUU
ini adalah meminda perenggan (b) Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan untuk
menurunkan umur warga negara yang layak menjadi
ahli Dewan Rakyat daripada 21 kepada 18 tahun. Juga meminda perenggan (a) Fasal 1 Perkara 119
Perlembagaan Persekutuan untuk menurunkan umur seseorang warga negara yang
layak mengundi daripada 21 kepada 18
tahun. Ini adalah sejarah, kerana
Perlembagaan dipinda ketika kerajaan tidak menguasai majoriti ahli
2/3 dan mendapat sokongan penuh dari pihak pembangkang.
Undi
belahbahagian adalah mesti bagi RUU ini untuk memastikan persetujuan majoriti 2/3 Ahli Dewan.
Pada 16 Julai 2019, di Mesyuarat Kedua Penggal Kedua Parlimen ke-14, keputusan undi belahbahagian ialah 211
Ahli Parlimen bersetuju, tiada bersetuju – 0 dan tiada yang tidak mengundi. Ini
adalah kejayaan Kerajaan berunding dan menerima cadangan dari pihak pembangkang
yang asalnya menolak pindaan ini apabila dibuat bacaan kali pertama yang asalnya hanya meminda umur layak mengundi sahaja. Kerajaan
menarik balik dokumen RUU itu dan mmbentangkan semula setelah mengambil kira
pandangan pihak pembangkag iaitu juga dipinda umur layak menjadi ahli Dewan dan
juga pendaftaran secara automatik.
v} RUU Antiberita Tidak Benar (Pemansuhan) 2019
Perkara 68(2) (a) dan (b) menetapkan
RUU yang diluuskan oleh Dewan Rakyat tetapi tidak dililuskn oleh Dewan Negara
hendaklah dikembalikan kepada Dewan Rakyat dan boleh dibentangkan semula dalam
tempoh tidak kurang setahun. Maka RUU
ini dibentangkan semula di Dewan Rakyat untuk bacaan kali yang pertama pada
5 Oktober 2019 dan dipersetujukan
pada bacaan kali yang kedua dan ketiga
pada 9 Oktober 2019 denga undi belahbahagian : setuju - 92 dan tidak setuju – 51. Seterusnya, RUU ini dipersetujukan di Dewan
Negara dengan undian suara pada 19 Disember 2019.
Penulis beranggapan di era PH,
isu ketidak hadiran Menteri/Timbalan Menteri dan Ahli-ahli Parlimen Kerajaan sewajarnya tidak
berlaku. Ini kerana mereka sering menegur Kerajaan BN dahulu dan
malah sering memerangkap Kerajaan BN dengan undi belah bahagian apabila
kehadiran Ahli-ahli Parlimen BN berkurangan.
Namun anggapan itersebut meleset, apabila pada 19 Julai 2018, Ahli
Parlimen Rembau (BN) menegur tiada seorang Menteri atau Timbalan
Menteri PH berada dalam Dewan semasa sesi perbahasan Titah
Diraja. Diperingkat ini, penulis beranggapan Ahli Parlimen Rembau
bergurau atau “memulangkan batu keras” kepada Kerajaan PH kerana mereka dahulu
sering membangkitkannya semasa mereka sebagai pembangkang.
Malah pada 23 Julai 2018, dalam kenyataan akhbarnya di lobi
Parlimen, Perdana Menteri ke-7 kurang puas hati
dan menegur ketidak hadiran Menteri/Timbalan Menteri dan Ahli-ahli
Parlimen PH. Yang menarik disini, penulis ingin merakamkan bahawa Tun Dr
Mahathir Mohamad menghadapi isu yang sama semasa menjadi Perdana
Menteri sama ada Kerajaan BN mahu pun Kerajaan PH.
Antara insiden tidak cukup kuorum di
Dewan Rakyat pada era PH ini yang sempat
penulis catat dalam pemerhatian jauh mengikuti persidangan Parlimen adalah
seperti berikut:-
1.
Pada
24 Julai 2018 pada Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama Parlimen Ke-14, Dewan
Rakyat tertangguh 10 minit setelah isu tak cukup kuorum dibangkitkan oleh Ahli
Prlimen Kapit. Setelah lonceng
dibunyikan, persidangan diteruskan setelah kuorum mencukupi dengan kehadiran 36
Ahli Dewan.
2.
Pada
20 November 2019 pada Mesyuarat Ketiga
Penggal Kedua, Parlimen Ke-14, persidangan tertangguh beberapa minit diawal persidangan setelah isu tidak cukup kuorum dibangkitkan
Ahli Parlimen Lipis bila hanya 24 orang ahli yang hadhir dalam Dewan. Setelah lonceng dibunyikan , serama 28 orang
Ahli hadhir dalam Dewan dan persidangan diteruskan dengan sesi pertanyaan.
Berikutan isu ketidak hadiran Ahli-ahli
Parlimen termasuk Menteri/ Timbalan Menteri,
maka natijahnya adalah kemenangan yang tipis undi
belah bahagian semasa mempersetujukan Rang Undang-undang Perbekalan
2020 di peringkat Jawatankuasa bagi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
dengan undi 32 setuju dan 28 tidak setuju. Ini berlaku pada sekitar jm 9
malam pada 27 November 2019 di Mesyuarat
Ketiga, Penggal Kedua, Parlimen Ke-14. Inilah
undi belahbahagian terakhir dalam era PH yang memerintah selama 21 bulan selepas PRU 14.
Apakah ini bermakna, mana-mana pihak apabila menjadi Kerajaan, mereka akan bersikap “ lepas tangan” atau hanya berusaha-usaha bersungguh-sungguh dengan apa sekalipun untuk berkuasa? Bak kata pepatah “ Cakap tak serupa bikin”. Secara perinsip, tanggung jawab untuk memastikan korum adalah tangung jawab semua Ahli-ahli Parlimen, tidak kira sama ada pihak Kerajaan mahupun pembangkang. Kelazimannya, ia di bebankan kepada Ahli Parlimen Kerajaan kerana pada dasarnya Mesyuarat Parlimen untuk meluluskan urusan-urusan Kerajaan.
Apakah ini bermakna, mana-mana pihak apabila menjadi Kerajaan, mereka akan bersikap “ lepas tangan” atau hanya berusaha-usaha bersungguh-sungguh dengan apa sekalipun untuk berkuasa? Bak kata pepatah “ Cakap tak serupa bikin”. Secara perinsip, tanggung jawab untuk memastikan korum adalah tangung jawab semua Ahli-ahli Parlimen, tidak kira sama ada pihak Kerajaan mahupun pembangkang. Kelazimannya, ia di bebankan kepada Ahli Parlimen Kerajaan kerana pada dasarnya Mesyuarat Parlimen untuk meluluskan urusan-urusan Kerajaan.
AMPUHKAN PN ? –
KOMITEDKAH AHLI PARLIMEN KERAJAAN HADIR SEPENUHnya DI DEWAN RAKYAT
Setelah
tumbangnya PH sebagai kerajaan pada 24 Februari 2020 yang lalu , apabila
Perdana Ke-7 meletak jawatan dan BERSATU(PBBM) keluar dari PH, maka gabungan
parti-parti MN (PAS dan UMNO), komponen BN dan GPS menyokong Tan Sri Muhyidin
Yassin sehingga menyakinkan Yang di-Pertuan Agong untuk berkenan melantiknya
sebagai Perdana Menteri ke-8 dan
mengangkat sumpah pada 1 Mac 2020.
Gabungan ini dipanggil Perikatan Nasional (PN) telah membentuk Jemaah
Menteri baharu yang telah mengangkat sumpah jawatan pada 10 Mac 2020. Seramai 70 orang Menteri dan Timabalan
Menteri termasuk 6 senator dilantik.
Gabungan PN ini mempunyai majoriti yang paling tipis.
Persoalannya, oleh kerana lebih setengah dari 114 Ahli Parlimen
Kerajaan adalah anggota Pentadbiran,
apakah tak mungkin berlaku ketidakhadiran
Ahli Parlimen yang sering berlaku
sama ada pada era BN mahupun PH. Menteri dan
Timbalan Menteri selalu menggunakan alasan kesibukan tugas sebagai Anggota
Pentedbiran yang menghalang kehadirannya di Dewan Rakyat. Justeru akan berlakulah keadaan tidak cukup
kuorum dan kemuncaknya kemenangan tipis pihak Kerajaan dan mungkin juga kalah semasa
undi belah bahagian bagi meluluskan Rang Undang-undang dan usul-usul.
Oleh yang demikian, tiada
pilihan supaya Ahli Parlimen Kerajaan serta Anngota Pentadbiran agar
sentiasa komited untuk hadir sepenuhnya di Dewan Rakyat bagi memastikan keadaan
tersebut dapat dihindarkan.. Tambahan pula,
kekuatan kesatuan PN yang wujud disaat-saat kemelut Politik PH 2020 adalah
masih longgar dan akan teruji keampuhannya pada persiidangan
Parlimen yang akan bermula pada 18 Mei hingga 23 Jun 2020 di Mesyuarat Pertama Penggal Pertama Parlimen Ke-14.
Wallahu
a’lam. Suatu lontaran catatan untuk difikir-fikirkan!!
Batu
Pahat, Johor
11
Mac 2020
No comments:
Post a Comment