Inilah catatan beberapa hari belum bermula sidang Parlimen di Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 yang bersidang sehari pada 18 Mei 2020 dengan urusan pembukaan Penggal Parlimen sahaja iaitu Titah Diraja.. Inilah sidang pertama pada era PN mengambil Kerajaan pada 1 Mac 2020 apabila PM Ke-8 mengangkat sumpah berikutan runtuhnya PH apabila PM Ke-7 meletak jawatan pada 24 Mac 2020. Sidang ini juga bersejarah kerana berlangsung dalam suasana berbeza dari norma dan kelaziman . Ini kerana dalam suasana Perintah Kawalan Pergrakan Bersyarat (PKPB) berikutan penularan wabak COVID-19 di negara ini. PKP dilaksanakan sejak 18 Mac 2020 dan kini dilanjutkan sebaagai PKPB sehingga 9 Jun 2020.
Pada asalnya, persidangan Dewan
Rakyat di Mesyuarat Pertama Penggal
Ketiga Parlimen Ke-14 dijadualkan bermula pada 18 Mei hingga 23 Jun 2020. Ia adalah signifikan dan
bersejarah. Inilah kali pertama dalam
sejarah Malaysia, dimana Kerajaan Persekutuan
bertukar pemerintah di tengah-tengah penggal Majlis Parlimen dari Pakatan
Harapan(PH) kepada gabungan parti politik yang wujud ketika kemelut politik
2020 yang bermula dengan “Langkah Sheraton” yang dipanggil Perikatan Nasional
(PN). Selama ini sejak merdeka, perubahan Kerajaan akan berlaku selepas
Pilihan Raya Umum (PRU)..
Berikutan
perubahan Kerajaan, persidangan Dewan Rakyat ini ditangguhkan. Kerajaan baru
terbentuk pada 1 Mac apabila Perdana Menteri Ke-8 mengangkat sumpah dan Jemaah
Menteri pula pada 10 Mac 2020. Ketua Majlis mengikut Peraturan Mesyuarat 11(2) telah meminda tarikh Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga Parlimen
Ke-14 kepada 18 Mei 2020 hingga 23 Jun
2020 selama 15 hari. Setiausaha
Dewan Rakyat telah mengeluarkan notis pemberitahuan kepada Ahli-Ahli Dewan
Rakyat pada 4 Mac 2020. Seterusnya Ketua Majlis telah meminda semuala tarikh
persidangan kepada satu hari sahaja
pada 18 Mei 2020. Setiausaha telah
mengeluarkan pindaan notis pemberitahuan pada 17 April 2020.
“Peraturan Mesyuarat (2) Dengan tertakluk kepada syarat-syarat
perenggan (1), Ketua atau Timbalan Ketua Majlis hendaklah menetapkan,
sekurang-kurangnya 28 hari sebelum permulaan tiap-tiap Penggal, tarikh-tarikh
Majlis akan bermesyuarat dalam Penggal itu.
Tetapi disyaratkan iaitu Ketua atau Timbalan Ketua Majlis boleh mengubah tarikh-tarikh yang
ditetapkan dari semasa ke semasa. “
Dalam
pindaan notis pemberitahuan bertarikh 17 April 2020 itu, Yang di-Pertua Dewan
Rakyat melalui Setiausaha Dewan Rakyat
talah memakalumkan bahawa “…TIADA
sesi pertyanyaan Jawab Lisan di bawah Peraturan Mesyuarat 22(2) dan
22(5). Waktu Pertanyaan-Pertanyaan
Menteri (Pertanyaan Mesyuarat 24(5A) dan 24A), Usul-usul dibawah Peraturan
Mesyuarat 17,18, 27, 49 serta apa-apa Usul daripada Ahli-ahli Yang Berhormat.
Oleh yang demikian, semua Pemberitahuan tersebut tidak perlu dihantar untuk mesyuarat ini.”
Setiausaha
mengeluarkan notis pemberitahuan Mesyuarat
adalah mengikut Peraturan Mesyuarat 9, iaitu:
“9. (1) Setiausaha hendaklah
menyediakan segala surat yang diperlukan oleh Majlis Mesyuarat dan Tuan Yang
di-Pertua dan melaksanakan segala arahan
Tuan Yang di-Pertua berhubungan dengan segala perkara berkaitan dengan urusan
Majlis Mesyuarat.
(2) Setiausaha hendaklah-
(a) Sekurang-kurangnya
28 hari sebelum dimulakan mesyuarat setiap penggal Parlimen, menulis kepada
ahli-ahli memberitahu tarikh-tarikh mesyuarat Majlis Mesyuarat bagi penggal
itu:
Dengan
syarat bahawa dalam keadaan memaksa yang ditentukan oleh Tuan Yang di-Pertua,
pemberitahuan tersebut boleh diketepikan, dan dalam keadaan demikian
pemberitahuan bagi sepanjang tempoh yang mungkin hendak diberikan;
(b) Menyediakan untuk setiap ahli dengan
seberapa segera yang boleh sebelum setiap mesyuarat satu salinan Aturan Urusan
Mesyuarat bagi mesyuarat itu. …”
MENGAPA PERSIDANGAN SATU(1) HARI?
Notis
asal pemberitahuan Mesyuarat yang bertarikh 4 Mac 2020 adalah sebelum Perintah
Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan, dimana PKP bermula pada 18 Mac 2020. PKP dilaksanakan bagi mengekang penularan dan
memutuskan rantaian virus COVID-19. Semasa pindaan
notis pemberitahuan Mesyuarat yang
bertarikh 17 April 2020, PKP masih berterusan,
maka Kerajaan memutuskan hanya
satu hari persidangan Parlimen. Urusan pada persidangan Mesyuarat Pertama,
Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 ialah :
·
Titah Diraja
·
Urusan Kerajaan
iaitu:-
o Pemasyhuran Yang
di-Pertua terhadap pelantikan Ketua pembangkang;
o Usul Jawatankuasa
Pemilih;
o
Usul Pelantikan
Pengerusi dan Timbalan Pegerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara; dan
o
Bacaan kali yang
pertama bagi Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan (2019) dan Rang Undang-Undang Penguntukan semula
2020.
AKHIRNYA URUSAN PERSIDANGAN HANYA SETAKAT URUSAN TITAH DIRAJA SAHAJA
Seterusnya
PKP dilanjutkan dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) sehingga 9 Jun 2020.
Dalam SOP PKPB, perhimpunan
yang dibenarkan adalah tidak melebihi 20 orang.
Manakala kourum (cukup bilang)
persidangan bagi Mesyuarat Dewan Rakyat adalah 26 orang, maka bilangan ini
telah melanggar SOP PKPB. Oleh kerana Perkara 55(1), Perlembagaan
Persekutuan mengatasi SOP PKPB, persidangan Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga,
Parlimen Ke-14 diteruskan tetapi hanya urusan
Titah Diraja sahaja bagi Pembukaan
Penggal Ketiga Parlimen Ke-14. Perubahan
urusan persidangan ini telah dimaklumkan oleh Setiuasaha Dewan Rakyat melalui pindaan
notis pemberitahu kepada Ahli-ahli Dewan Rakyat bertarikh 13 Mei 2020.
Oleh
yang demikian, persidangan Mesyuarat Dewan Rakyat yang disingkatkan ini adalah
kerana ancaman COVID-19 dan bukan disebabkan oleh perkara-perkara berikut:
i. Kerajaan tidak mahu
terima usul dari Ahli-ahli Persendirian termasuk Ahli bukan Kerajaan sama ada
Usul Tergempar mengikut Peraturan Mesyuarat 18 dan juga Usul untuk membuat ketetapan dibawah Peraturan
Mesyuarat 27(3).
ii. Usul undi tidak
percaya terhadap YAB Perdana Menteri oleh Ahli Parlimen Langkawi adalah teratur
mengikut Peraturan Mesyuarat 27(3), maka telah diterima oleh Yang di-Pertua
untuk disenaraikan dalam Aturan Urusan Mesyuarat. Sebenarnnya usul ini adalah Usul Persendirian, maka usul ini tidak
akan didahulukan/dinaikkan kerana Peraturan Mesyuarat 15(1) telah menetapkan
bahawa urusan Kerajaan hendaklah diselesaikan dahulu.
“15. (1) Pada tiap-tiap hari
persidangan mesyuarat, urusan Kerajaan hendaklah didahulukan daripada
urusan-urusan lain.”
ADAKAH TITAH DIRAJA ITU TERMASUK DALAM
PERSIDANGAN MESYUARAT DEWAN RAKYAT?
Titah
Diraja semasa Pembukaan Penggal Parlimen
adalah termasuk dalam Aturan Urusan
Mesyuarat sebagaimana yang ditetapkan
Peraturan Mesyuarat 14(1)(d)
“Peraturan
Mesyuarat 14(1)- Urusan-urusan bagi tiap-tiap persidangan mesyuarat hendaklah
mengikut aturan seperti di bawah ini kecuali jika Majlis Mesyuarat menetapkan
aturan lain:
(a) Tuan
Yang di-Pertua masuk ke dalam Dewan Mesyuarat dengan secaranya.
(b) Doa…..
c) Ahli-ahli
baru, mengangkat sumpah.
(d)
Titah
daripada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.
(e) Pemasyhuran
daripada Tuan Yang di-Pertua.
(f)….(q)
Manakala perbahasan keatas Titah Diraja tidak
dinyatakan secara jelas dalam Peraturan Mesyuarat 14(1) tersebut. Ia adalah amalan /konvensyen yang dilaksanakn
selama ini. Walau bagaimana pun,
perbahasan Titah Diraja tidak diadakan pada
Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama, Parlimen Partama yang bersidang pada
11 dan 12 September 1959.
SIDANG
MESYUARAT PERTAMA PENGGAL KETIGA PARLIMEN KE-15 DALAM PELAKSANAAN SOP PKPB
Perjalanan sidang Parlimen ini akan
memenuhi SOP yang ditetapkan, dimana penjarakan sosial diambilkira dengan
menyususn semula kedudukan kerusi dalam Dewan yang jaraknya 1 meter antara satu
sama lain. Antara langkah yang diambil
oleh pihak Parlimen ialah Ahli Parlimen dikehendaki menjalani Ujian
Saringan Covid-19 seperti berikut:
i.
Menghadiri
sesi saringan Covid-19 di Parlimen Malaysia pada hari Khamis,14 Mei 2020 atau
hari Jumaat, 15 Mei 2020 dari jam 9.00 pagi hingga 3.00 petang.
ii.
Sekiranya
Ahli Parlimen GAGAL HADIR menjalani sesi saringan Covid-19 ini, Ahli
Parlimen tidak dibenarkan menghadiri
Istiadat Pembukaan dan Persidangan pada 18 Mei 2020.
Pada hari Istiadat Pembukaan dan Persidangan Dewan (18 Mei 2020),
Ahli-ahli Parlimen adalah dimohon bagi mematuhi perkara-perkara berikut:
i.
Kehadiran
Ahli-ahli Parlimen hendaklah secara bersendirian.
ii.
Ahli-ahli
Parlmen masuk ke Dewan Rakyat melalui
Pintu 3 sahaja.
iii.
Ahli-ahli
Parlimen hendaklah menggunakan topeng muka dan mematuhi penjarakan sosial serta
SOP yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.
USUL OLEH AHLI PERSENDIRIAN
Walau pun, semasa notis pemberitahuan
telah dimaklumkan tiada pemberitahuan usul, namun beberapa Ahli telah
mengemukakan usul. Sama ada sesuatu
usul yang dikemukakan oleh Ahli-ahli Parlimen itu diterima atau ditolak adalah
keputusan Yang di-Pertua Dewan Rakyat.
Penerimaan sesuatu Usul itu tertakluk
kepada syarat-syarat yang ditetapkan dalam Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat
Dewan Rakyat. Antaranya seperti berikut:
i.
Usul dibawah Peraturan Mesyuarat 18 – Usul perkara tertentu berkenaan kepentingan orang ramai yang
berkehendak disegerakan.
ii.
Usul dibawah Peraturan Mesyuarat 27(3) – Usul untuk
membuat ketetapan dan memerulukan notis 14 hari bagi usul yang dikemukakan oleh
Ahli Persendirian/Ahli bukan Kerajaan.
Usul-usul yang dikemukakan oleh Ahli
Parlimen ialah:
a)
Usul Peraturan Mesyuarat
18(1) oleh Ahli Parlimen Batu Sapi
(1 Mei 2020) – Usul ini mengandungi
empat perkara, iaitu:
i.
Ketetapan bahawa Perdana Menteri tidak mempunyai
keyakinan majoriti.
ii.
Ketetapan bahawa Ahli Parlimen Langkawi mempunyai keyakinan
majoriti.
iii.
Majlis Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga Parlimen Ke-14
delama satu hari adalah bertentangan dengan Perlembagaan.
iv.
Mencadangkan sidang Dewan Rakyat dilanjutkan kepada lapan
hari.
Dalam
kenyataan media pada 8 Mei 2020, Yang di-Pertua Dewan menolak sebahagian dan menerima sebahagian. [ Sebenarnya usul I dan
ii ditolak, sementara iii dan iv diterima.]
Berdasarkan
Peraturan Mesyuarat 18, usul ini tidak memenuhi syarat-sayarat yang ditetapkan:
·
Tiada perkara
tertentu – usul mengandungi empat perkara/isu
·
Tidak berkepentingan
orang ramai – undi tak percaya dan tempoh persidangan tiada kepentingan orang
ramai.
·
Tidak perlu
disegerakan – kesegeraan sekarang ialah menangani penukaran COVID-19.
Selain
itu, Peraturan Mesyuarat 18(7) dan18(8) membolehkan Yang di-Pertua membuat keputusan untuk menolak usul ini
dalam kamar jika:
(a) pencadangnya hanya berniat
hendak mengambil peluang berucap di dalam Majlis Mesyuarat; atau
(b) jika sesuatu perkara itu
telah dibincangkan dalam mesyuarat yang sedang berlangsung dan telah diberi
penerangan oleh pihak Kerajaan dalam perkara itu; atau
(c) apa-apa usul melanggar mana-mana syarat dalam Peraturan-peraturan
Mesyuarat.”
Sekiranya Yang di-Pertua
berpuashati dan menerima usul ini, ia hendaklah dibaca dalam Majlis Mesyuarat
dan Yang di-Pertua memaklumkan keputusannya.
- b) Usul Peraturan
Mesyuarat 27(3) oleh Ahli Parlimen Semporna (4 Mei 2020) –
bahawa Ahli Parlimen Langkawi mempunyai keyakinan majoriti. Usul ini ditolak oleh Yang di-Pertua melalui
kenyataan media bertarikh 8 Mei 2020 dengan alasan tidak selari dengan Perkara
43 Perlembagaan Persekutuan.
“43. (2)
Jemaah Menteri hendaklah dilantik seperti yang berikut, iaitu:
(a) Yang di-Pertuan Agong hendaklah terlebih
dahulu melantik sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikanJemaah Menteri
seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya
mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat itu; dan
(b) atas nasihat Perdana Menteri, Yang
di-Pertuan Agong hendaklah melantik
Menteri-Menteri lain daripada kalangan
ahli mana-mana satu Majlis Parlimen;.. “
- c) Usul Peraturan
Mesyuarat 4 oleh Ahli Parlimen Langkawi (4 Mei 2020) –
ketetapan bahawa Yang di-Pertua Dewan Rakyat dikekalkan sehingga Dewan dibubarkan.
Usul ini ditolak kerana tidak mematuhi Peraturan Mesyuarat. Keputusan ini juga
dimaklumkan melalui kenyataan media tersebut.
- d) Usul Peraturan
Mesyuarat 27(3) oleh Ahli Parlimen Langkawi (4 Mei 2020)- ketetapan Perdana Menteri tidak mempunyai keyakinan
majoriti Ahli-ahli Dewan. Usul ini diterima untuk “dibawa ke Mesyuarat Dewan
Rakyat”. Keputusan ini juga dimaklumkan
merlalui kenyataan media, bahkan sepatutnya hanya diputuskan selepas cukup
tempoh notis 14 hari pada 18 Mei 2018 dan disenaraikan dalam Aturan Urusan
Mesyuarat.
WAJARKAH YANG DI-PERTUA MEMAKLUMKAN
PENERIMAAN ATAU PENOLAKAN SESUTU USUL MELALUI KENYATAAN MEDIA.
Semasa
Yang di-Pertua Dewan Rakyat melalui Setiausaha Dewan Rakyat (Peraturan
Mesyuarat 9(1), mengeluarkan notis pemberitahuan kepada Ahli-ahli Parlimen
pada 17 April 2020 telah dengan
jelas semua pemberitahu usul “tidak perlu dihantar.” Dalam hal ini Yang di-Pertua Dewan Rakyat
tidak tetap pendirian apabila menerima usul-usul yang dikemukakan oleh Ahli
Parlimen Batu Sapi, Semporna dan Langkawi.
Juga tidak berlaku adil kepada Ahi-ahli Parlimen lain yang mungkin
juga berhasrat mengemukakan usul.
Yang
di-Pertua Dewan Rakyat juga melanggar amalan/konvensyen oleh semua Yang
di-Pertua terdahulu apabila memaklumkan keputusan melalui media, yang
sepatutnya dimaklumkan semasa sidang Dewan atau secara bersurat kepada Ahli
Parlimen yang berkenaan jika usul itu
ditolak dalam kamar.
No comments:
Post a Comment