Tuesday 19 May 2020

SIDANG PERTAMA PARLIMEN DI BAWAH ERA PN - MAJORITI TIPIS DAN PEMBANGKANG TERKUAT!!!

Sidang pertama Parlimen dalam masa era PN ialah pada 18 Mei 2020 iaitu Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga Parlimen Ke-14. Inilah Mesyuarat Parlimen paling singkat dan ringkas iaitu satu hari sahaja dengan urusan Titah Diraja yang mengambil masa tidak sampai satu jam. (Yang Di-Pertuan Agong bertitah lebih kurang 35 minit).

Sidang ini telah merekodkan kedudukan dan kekuatan pihak Kerajaan dan pembangkang.  Jumlah kerusi penyokog kerajaan yang disusun oleh Yang di-Pertua Dewan ialah 114 kerusi, namun Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat (PSB) telah mengumumkan beliau tersalah letak sebagai penyokong Kerajaan,  Maka jumlah Ahli Parlimen Kerajaan ialah 113 dan pecahan ikut parti adalah seperti berikut:

PBPM (A) - 32
BN - 43 (UMNO - 39, MCA - 2, MIC - 1, PBRS - 1)
PAS -  18
GPS - 18 ( PBB - 13, PRS - 2, PDP - 2, SUPP - 1)
PBS - 1
STAR - 1

Jumlah Ahli Parlimen Pembangkang pula ialah 108, iaitu:-
DAP - 42,
PKR - 39
PAN - 11
PPBM (B) - 5
WARISAN - 9
UPKO - 1
PSB - 1

BEBAS pula hanya 1 (Ahli Parlimen Serian).

Namun ada laporan yang menyebut jumlah kerusi pembangkang ialah 107 dan Bebas - 2.

Kesimpulannya, ketika ini pihak Kerajaan (PN) mempunyai kelebihan 3 kerusi, majoriti yang paling tipis dalam sejarah negara ini dan Parlimen Malaysia khasnya.  Berbanding dengan pihak PH yang menerajui Kerajaan selepas PRU 14 (9Mei 2018) ialah 10 kerusi, tetapi bertambah dari masa kesemasa kerana wujudnya Ahli-ahli Parlimen yang melompat parti, yang akhirnya pada sidang Parlimen di Mesyuarat Ketiga, Penggal Kedua Parlimen Ke-14 (November/Disember 2019)  mempunyai 138 kerusi.  Namun apabila PBBM dan 11 Ahli Parlimen PKR keluar PH serta Perdana Menteri Ke-7 meletak jawatan pada 24 Februari 2020, maka runtuhlah PH sebagai Kerajaan dan kini kembali sebagai pembangkang yang terkuat dalam sejarah.

Persoalannya, apakah kedudukan ini kekal atau berubah, maka masa yang akan menentukannya. Penulis meramalkan  persidangan Dewan Rakyat pada Mesyuarat Kedua Penggal Kedua Parlimen Ke-14 yang dijaduakan pada 13 Julai hingga 27 Ogos 2020 akan hangat, tidak menentu dan riak gelombang yang memungkinkan tercetusnya tsunami politik di Parlimen Malaysia.  Sudah tentu Usul Undi Tak Percaya kepada  Perdana Menteri Ke-8 oleh Ahli Parlimen Langkawai ( Perdana Menteri ke-7) akan dikemukakan semula pada Mesyuarat ini  setelah tidak dapat dibentangkan walaupun diterima oleh Yang di-Pertua Dewan Rakyat berikutan keputusan Ketua Majlis menyingkat kan persidangan pada 18 Mei 2020 ini dengan hanya urusan Titah Diraja.

TUNGGU  DAN LIHAT---APAKH SETERUSNYA AKAN BERLAKU !!! WALAUPUN YANG DI-PERTUAN AGONG MENITAHKAH " JANGAN MENGHERET NEGARA SEKALI LAGI  KEKANCAH  POLITIK YANG TIDAK MENENTU"

Sebuah catatan jua.
Putrajaya,
20 Mei 2020 (Rabu).

No comments:

Post a Comment

SUATU CATATAN - ANTARA “PAK SHEIKH” YANG KU SANJUNG DAN PM 10 YANG MENYINGKIRKAN KU....

  Menelusuri ingatan 45 tahun yang lalu, semasa penulis berusia sekitar 20’an yang penuh semangat dalam persekitaran dakwah dan harakah dise...