Monday 18 May 2020

MESYUARAT KHAS DEWAN NEGARA - BUAT KALI TERAKHIR UNTUK YANG DI-PERTUA


Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri S.A. Vigneswaran mempengerusikan persidangan Dewan Negara buat kali terakhir hari ini, sebelum beliau menamatkan tempoh jawatan itu pada 22 Jun ini. Persidangan ini sebagai Mesyuarat Khas pada jam 11.30 pagi selepas persidangan serentak dengan Dewan Rakyat bagi Istiadat Pembukaan Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 yang diadalkan pada 10.00 pagi.

Dalam ucapan terakhirnya, beliau berkata;-
·    Tanggung jawab yang dipikul beliau sejak 2014 itu merupakan satu penghormatan yang disanjung tinggi dan tugas yang amat berat kerana perlu sentiasa bersikap adil.
·  Yang di-Pertua pertama dari parti MIC. Katanya. Sepanjang tempoh perkhidmatannya, beliau masih  sebagai Presiden MIC. Dalam membuat keputusan, beliau sentiasa berpegang teguh kepada prinsip tidak berat sebelah dalam mengurus dewan dan keputusannya adalah berasaskan kepada Peraturan Mesyuarat Dewan.
·     Turut menyentuh mengenai agenda reformasi Dewan Negara yang berlaku semasa beliau menjadi Yang Dipertua, antaranya pembentukan Jawatankuasa Kerja Reformasi Dewan Negara, penubuhan Kaukus Dewan Negara dan mengesyorkan untuk mengembalikan Akta Perkhidmatan Parlimen 1963.
·    Ucapan penghargaan dan terima kasih kepada semua Ahli Dewan Negara dan warga Parlimen yang sentiasa memberikan kerjasama dalam menjayakan perjalanan urusan Dewan Negara teratur dan baik.
·     Bangga kerana dapat berkhidmat sebagai Yang Dipertua Dewan Negara di bawah naungan tiga Yang di-Pertua Agong, tiga Perdana Menteri dan tiga gabungan parti kerajaan.
Persidangan Dewan Negara ditangguh selepas ucapan beliau kesuatu tarikh yang tidak ditetapkan pada jam 12.00 tengahari..


Catatan jua , 

18 Me1 2020, 


No comments:

Post a Comment

SUATU CATATAN - ANTARA “PAK SHEIKH” YANG KU SANJUNG DAN PM 10 YANG MENYINGKIRKAN KU....

  Menelusuri ingatan 45 tahun yang lalu, semasa penulis berusia sekitar 20’an yang penuh semangat dalam persekitaran dakwah dan harakah dise...