Saturday, 19 November 2022

TSUNAMI PRU 15 – RAKYAT BERSUARA, PN TERANGKAT, BN TERBENAM DAN PH SEBAGAI BLOK TERBESAR DIDEWAN RAKYAT

 

PRU 15 pada 19 November 2022 telah melakar sejarah tersendiri. Realitinya jauh menyimpang dari ramalan. Tsunami politik lagi sekali menerjah negara ini, malah lebih dahsyat dari PRU 14. Inilah “ datuk pilihanraya´ bukan sekadar “Ibu pilihanraya”.  Namun pelbagai pihak meramalkan tiada mana-mana gabongan parti politik dapat membentuk kerajaan telah menbjadi kenyataan

Dirakamkan DETIK-DETIK MENDEBARKAN  keputusan PRU 15.

Pukul 2.32 pagi, SPR dalam sidang media memaklumkan  keputusan DUN Perlis  bahawa PN menang 14 daripada 15 kerusi. (PH 1).  Peratus mengundi 76%. PN berjaya menubuhkan Kerajaan di Perlis.

Pukul 3.00 pagi, Pegerusi PN, Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat sidang media yang menyatakan PN telah memenangi 73 kerusi termasuk 22 yang menggunakan logo PAS, dan masih ada 6 lagi kerusi yang masih dalam proses kiraan. Seterusnya beliau menyatakan, keputusan ini adalah diluar jangkaan. Bagi membentuk kerajaan, akan berbincang dengan parti-parti GPS dan  GRS di Sabah dan Sarawak.  Juga mengalu-alukan mana-mana parti (termasuk BN) yang menerima prinsip-prinsip PN iaitu  bersih dan stabil. Manakala dengan PH, tiada kerjasama.

Pukul 3.30, Pengerusi PH, Dato Seri Anwar Ibrahim  pula membuat sidang media  dengan menyatakan  tiada parti politik yang memperolehi majoriti. PH akan menjadi blok terbesar di Parlimen. Kerajaan yang dibentuk hendaklah mendapat sokongan  dari parti-parti politik yang memperolehi 111 kerusi dan mendak PH telah mendapat sokongan tersebut. Beliau tidak mendedahkan butiranya dan surat akan dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong..

Pada jam 5.04, SPR telah mengumumkan keputusan PRU 15 bagi Dewan Rakyat seperti berikut:

 

Parti

Menang

 

PH

PH 76 + DAP 5= 81

 

PN

PN 51,+ PAS 22 = 73

 

BN

30

 

GPS

22

 

GRS

6

 

WARISAN

3

 

BEBAS

2

 

MUDA

1

 

PBM

1

 

 

219

 

3 Bahagian tidak dapat diumumkan, iaitu Padang Serai kerana calon meninggal dunia, Kota Marudu dan Baram kerana masalah cuaca. Tiada mana-mana parti memperoleh majoriti lebih 50%. Peratus mengundi 73.89%.

Bagi DUN Pahang PN – 17; BN -16 dan PH - 8. Jumlah = 41.  1 Bahagian di Pulau Tioman ditangguhkan kerana kematian calon. Tiada mana-mana parti memperolehi majoriti melebihi 50%. Perauts mengundi = 66.71%.

Bagi DUN Perak, PN – 26; PH – 24; BN – 9. Jumlah = 59. Tiada mana-mana parti memperoleh majoriti melebihi 50%. Peratus mengundi 66.71%.

Rumusan

Hanya di Perlis Kerajaan terbentuk dengan mudah. Dipercyai gabungan gelombang Shahidan Kassim dan kebangkitan PN menyapu bersih kerusi BN. Keegoaan Presiden UMNO menggugurkan Shahidan Kassim di Arau dan Zabidi di Padang Besar telah membangkitkan undi protes.  Ini kerana sudah sebati “Perlis itu Sahidan dan Shahidan itu Perlis”.

Bagi Pahang dan Perak, terpulang kepada parti-parti politik berkerjasama terutamana PN dan BN bagi membentuk Kerajaan. Begitu juga di peringkat Dewan Rakyat, sebagaimana yang dinyatakan oleh Tan Sri Muhyidin Yassin, Pengerusi PN akan berunding dengan parti-parti dari Sarawak dan Sabah (GPS dan GRS).

PN mendominasi PRU 15 ,  yang sudah pasti PAS adalah faktor pelonjak kepada BERSATU.  Keangkohan UMNO, khususnya Presidennya telah memakan diri bila menggugurkan 13 penyandangnya yang dilihat sebagai calon boleh menang  seperti Shahidan di Arau, Noh Omar di Tanjog Karang, Anuar Musa di Ketereh. Rakyat telah melihat UMNO sebagai parti rasuah secara keseluruhan walau pun yang terlibat hanya segelintir sahaja. PN  dengan dokongan PAS sebagai pilihan yang menampilkan PARTI BERSIH DAN STABIL.

RAKYAT TELAH BERSUARA DAN BANGKIT. APAKAH AKAN TERKUBUR UMNO DAN DIGANTIKAN DENGAN PARTI BERSATU SEBAGAI PARTI ORANG-ORANG MELAYU  DI SAMPING KEKUATAN PAS SEBAGI PARTI BERASASKAN GERAKAN ISLAM. TAMBAHAN UNDI ORANG MUDA MEMIHAK KEPADA PARTI YANG DILIHAT BERSIH DAN TIADA TERPALIT KES MAHKAMAH. MAKA AKAN WUJUDLAH  KERAJAAN CAMPORAN/PERPADUAN/ GABUNGAN PELBAGAI PARTI ATAU YANG SEERTI DENGANNYA.  SUDAH BERLALU ERA KERAJAAN DOMINAN KERANA TERDEDAH KEPADA SALAH GUNA KUASA. PEMBANGKANG BUKAN LAGI SETERU  TAPI SAHABAT. ERA BAHARU UNTUK MALAYSIA.

MALAH PRU 15 SEBAGAI PENAMAT KEPADA AHLI POLITIK VETERAN, KHUSUSNYA TUN DR MAHATHIR YANG HILANG DEPOSIT DI LANGKAWAI. TENGKU RAZALI HAMZAH BERAKHIR HAYAT POLITIK DI GUA MUSANG SETELAK 11 PENGGAL MENGUASAINYA.

ALLAHU AKBAR; ALLAHU AKBAR; ALLAHU AKBAR.

Catatan bersejarah untuk anak cucu.

Jenderam Hulu,

20 Novemver 2022, 6.00 pagi.

 

 

Monday, 7 November 2022

PRU 15 - MAMPUKAH CALON BEBAS MELANGKAH KE DEWAN RAKYAT?

PRU 15  mencatat sejarah apabila seramai 108 dari 945 calon atau 11 % disahkan bertanding oleh SPR pada hari penamaan calon pada 5 November 2022   yang lalu adalah calon Bebas. Sebagai perbandingan,  calon Bebas yang bertanding kerusi Parlimen pada PRU14 iaitu seramai 24 orang dan 79 orang pada PRU13.  Disamping calon bebas yang biasa tanpa berasaskan parti, terdapat beberapa calon bebas kerana tidak dicalonkan bertanding oleh parti masing-masing seperti Tian Chua di Parlimen Batu (PKR),  Datuk Zaidi Zainul Abidin di Parlimen Padang Besar (BN)dan Wong Teck di Parlimen Bentong (DAP).  Disamping itu,  terdapat juga calon yang bertukar parti sepert Dato' Seri Shahidan Kasim di Parlimen Arau dan Datuk Ismail Mutalib di Parlimen Maran mewakili PN atas kouta PAS (kerana parti asalnya, BN tidak mencalonkannya) .  Manakala di Tumpat, Abdullah Mat Nawi dan Dato' Khairudin di Kuala Nerus yang bertanding atas kapasiti BN setelah PAS tidak mecalonkan mereka.

Selain itu, PRU 15  ini juga merekodkan penglibatan selebriti dan aktivis  yang paling ramai berbanding PRU sebelum ini, walaupun bukannya suatu yang baharu. Antaranya  Siti Kasim dan Cleppatra  sebagai calon BEBAS di Batu,   Ahmad Idham (Pejuang di Sabak Bernam), Rani Kulop (PRN di Port Dickson), Lando Zawawi (Pejuang di Tanjong Karang),  Uncle Kentang (BEBAS di Puchong) dan beberapa lagi.  

Persoalannya, mampukah mereka meraih undi majoriti untuk memenangi di kawasan Parlimen masing-masing?   Apa yang pasti,  akan berlaku pecahan undi dalam kalangan calon , namun calon Bebas tidak akan menjadi faktor utama kepada penubuhan kerajaan, malah disifatkan sebagai "pengacau".

Penulis merasakan calon Bebas tidak  menjadi tarikan dalam kalangan pengundi kerana mereka tidak berupaya membawa perubahan, sebaliknya hanya melepaskan kemarahan mereka kepada kerajaan semasa atau kepimpinan parti masing-masing. Tambahan pula, mereka  tidak mempunyai jentera pilihan raya yang tersusun.

Secara umumnya, faktor parti, latarbelakang calon dan manifesto merupakan faktor utama yang akan mempengaruhi kepitusan pengundi. Oleh itu,  peratusan untuk calon Bebas menang dalam satu-satu pilihan raya adalah kecil, namun sekiranya ketokohannya dikenali rakyat, ia boleh menjadi faktor kemenangan.   Ini mungkin berlaku jika pengundi masa kini yang tidak memilih calon berdasarkan gabungan atau parti, tetapi melihat kepada kemampuan calon itu sendiri untuk berkhidmat kepada rakyat.  

Menyorot kepada PRU terdahulu, amat jarang sekali calon BEBAS memenanginya, kecuali beberapa calon. Mengikut maklumat,  sekitar  tahun 1970-an, seorang calon Bebas bernama Cikgu Jabar, bertanding di DUN Tanjung Sepat, menang atas faktor beliau sangat mengenali isu tempatan (astroawani.com, 6 November 2022). Begitu juga  Shahrir Samad (Sekarang Tan Sri) di Johor Baharu pada 1995 dan beberapa calon di Sabah dan Sarawak. Kebanyakannya gagal meraih undi bahkan hilang wang deposit.   Walau bagaimanapun, bagi Sabah/Sarawak,  ada yang mampu meraih undi yang agak banyak, misalnya  penyandang DUN Krian, Datuk Ali Biju, yang bertanding sebagai calon Bebas pada Pilihan Raya Negeri Sarawak pada akhir tahun 2021, masih mampu  meraih kira-kira 2,000 undi, yang mungkin dipengaruhi oleh rekod perkhidmatannya yang baik semasa mewakili PKR.

Suatu catatan dipinggiran jua,

Sri Medan, 7 November 2022


Sunday, 6 November 2022

CALON PRU 15 – TERBANYAK DALAM SEJARAH DAN BERAPA RAMAIKAH YANG BAKAL HILANG DEPOSIT?

 

Pada hari Sabtu,  5 November 2022  adalah hari penamaan calon PRU 15.  Seramai 945 calon bagi 222 kerusi Pariimen yang merupakan calon teramai dalam sejarah.  Berbanding dengan PRU 14 – 687 calon dan PRU 13 – 579 calon.  

Berdasarkan penamaan calon, pertandingani negeri-negeri  Semenanjong  sekurang-kurangnya 3 penjuru iaitu PH, BN dan PH dan terbanyak  10 penjuru.  Ringkasan pertandingan pelbagai penjuru seperti berikut:

 Bil

Persaingan

Jumlah kawasan Parlimen/Catatan

1

2 Penjuru

9

2

3 Penjuru

54

3

4 Penjuru

82

4

5 Penjuru

43

5

6 Penjuru

24

6

7 Penjuru

5

7

8 Penjuru

3

8

9 Penjuru

1 – di Parlimen Ampang, Penyandang Zuraidah Kamaruddin yang menang atas PKR, yang kemudiannya keluar parti dan kini atas parti  PBM (Parti Bangsa Malaysia) ditentang oleh 8 calon lain– BN(MCA), PN(Bersatu), PH(PKR), Warisan, Pejuang dan 3 Bebas.

  

9

10 penjuru

1 - di Parlimen Batu, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Penyandang (Prabakaran, PKR -asalnya bebas kemudian lompat kepada PKR selepas PRU 14) ditentang oleh BN (MIC), PN(PAS), Warisan , Pejuang, PRM dan 4 Bebas termasuk Tian Chua (Penyandang PRU 12 & 13, ditolak pencalonan pada PRU 14 kerana hilang kelayakan yang seterusnya menyokong calon Bebas. Tidak dicalonkan pada PRU 15 oleh PKR)

 

 

 

 

 Bilangan calon PRU 15 mengikut parti pula adalah seperti berikut:

            Bil

Parti

Jumlah Calon

1

PH (PKR,DAP, AMANAH)

206

2

BN (UMNO, MIC, MCA)

178

3

PN (BERSATU, PAS,GERAKAN)

149

4

PEJUANG (Gerakan Tanah Air-GTA : PEJUANG, BERJASA, NGO DAN individu)

116

5

BEBAS

108

6

WARISAN

52

7

GPS (Gabongan Parti Sarawak)

31

8

PAS (Di Kelantan dan Terengganu sahaja – menggunakan loga PAS)

22

9

PRM (Parti Rakyat Malaysia)

16

10

GRS (Gabongan Rakyat Sabah)

13

11

PSB (Parti Sarawak Bersatu)

10

12

MUDA

6

 

Jumlah

945

PRU 15 ini juga mencatat sejarah, apabila untuk kali pertama mencatatkan calon BEBAS paling ramai dalam sejarah PRU di negara ini iaitu 108 orang dan gabongan parti yang terbanyak Iaitu BN, PN, PH dan GTA serta parti-parti kecil iaitu MUDA dan PRM.  Kali pertama juga pertubuhan bukan Kerajaan bertanding dalam PRU atas tiket GTA tetapi menggunakan logo PEJUANG (pendaftaran GTA belum  diluluskan).

Tanggal 19 November 2022 (Sabtu) akan membuktikan sama ada calon-calon  gabongan parti-parti politik, atau calon parti persendirian atau bebas akan mendapat kepercayaan majoriti pengundi.

Sama-sama tunggu, berapa ramaikah calon-calon PRU 15 yang akan hilang wang pertaruhan jika memperolehi kurang 1/8 (12.5 peratus) dari jumlah  yang undi yang dikira.


Catatan bersejarah  sempena PRU 15.

7 November 2022

Sri Medan, Johor. 

 

Tuesday, 11 October 2022

SOKONGAN MERENTAS PARTI DIHARAPKAN BERTERUSAN SELEPAS PRU 15, WALAUPUN MAJORITI KERAJAAN KURANG 2/3

 


Sedia maklum bahawa Perkara 159(3), Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan perlu diluluskan dengan undi sebanyak tidak kurang dua pertiga  daripa jumlah ahli Majlis Parlimen  sama ada di Dewan Rakyat mahupun Dewan Negara.  Peruntukan itu seperti berikut:

“(3) Sesuatu Rang Undang-Undang bagi membuat apa-apa pindaan kepada Perlembagaan (selain pindaan yang dikecualikan daripada peruntukan Fasal ini) dan sesuatu Rang Undang-Undang bagi membuat apa-apa pindaan kepada sesuatu undang-undang yang diluluskan di bawah Fasal (4) Perkara 10 tidaklah boleh diluluskan di dalam mana-mana satu Majlis Parlimen melainkan jika Rang Undang-Undang itu telah disokong pada Bacaan Kali Kedua dan Kali Ketiga dengan undi sebanyak tidak kurang daripada dua pertiga daripada jumlah bilangan ahli Majlis Parlimen itu”

 

Oleh itu, selama ini pindaan Perlembagaan Persekutuan hanya dibentangkan oleh Kerajaan yang memiliki majoriti dua pertiga.  Selepas PRU12 pada tahun 2008 di Majlis Parlimen Ke-12, apabila BN yang menjadi Kerajaan  tidak memiliki majoriti dua pertiga, maka tiada pindaan Perlembagaan dikemukakan kepada  Majlis Parlimen.  Keadaan ini berterusan  juga di Majlis Parlimen Ke-13, BN yang membentuk Kerajaan selepas PRU 13 juga tidak memilik majoriti dua pertiga.  Walau bagaimanapun, keadaan sedemikian berubah, pada Majlis Parlimen Ke-14, apabila Pakatan Harapan memenangi PRU 14 dan membentuk Kerajaan dengan majoriti mudah, telah berani mengemukakan pindaan Perlembagaan. 

 

Disini dirumuskan berkaitan cadangan RUU pindaan Perlembagaan Persekutuan ketika majoriti Kerajaan kurang dua pertiga.:-

 

i-        RUU Perlembagaan (Pindaan) 2019 berkaitan Perjanjian Malaysia 1963 (MA 1963)

 

Untuk pertama kalinya, PH mencadangkan RUU Perlembagaan (Pindaan) 2019 berkaitan Perjanjian Malaysia 1963 (MA 1963).  RUU ini adalah untuk meminda fasal 2 Perkara 1 Perlembagaan iaitu memecahkan bahawa Persekutuan mengandungi (a) negeri-negeri Tanah Melayu, (b) Sabah dan (c) Sarawak. Ini tidak banyak bezanya dengan yang asal dan pihak pembangkang (BN)  khususnya  Ahli-ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak  meminta perkara ini dirundingi terlebih dahulu dengan Kerajaan Negeri Sabah dan Sarawak dan dinyatakan dengan jelas persetujuan Perjanjian Malaysia 1963 (MA 1963) dalam pindaan Perlembagaan ini. Pada 8 April 2019, di Mesyuarat Pertama Penggal Kedua Parlimen ke-14, RUU ini diputuskan melalui undian wajib  di belahbahagian untuk bacaan kali yang kedua, setuju – 138, tidak setuju – 59 dan tidak hadir – 24.  RUU ini tidak  dipersetujukan kerana kurang dari 2/3 majoriti (148 undi) seperti ketetapan  Perkara 159 Perlembagaan Persekutuan tersebut.

 

ii-        RUU Perlembagaan (Pindaan) 2019 berkaitan umur undi 18 tahun dan pendaftaran automatik

 

RUU ini adalah meminda perenggan (b) Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan untuk menurunkan umur warga negara yang layak  menjadi ahli Dewan Rakyat daripada 21 kepada 18 tahun. Juga  meminda perenggan (a) Fasal 1 Perkara 119 Perlembagaan Persekutuan untuk menurunkan umur seseorang warga negara yang layak  mengundi daripada 21 kepada 18 tahun.

 

Pada 16 Julai 2019, di Mesyuarat Kedua Penggal Kedua Parlimen ke-14, keputusan  undi belahbahagian ialah  211 Ahli Parlimen bersetuju, tiada bersetuju – 0 dan tiada yang tidak mengundi.   Ini adalah kejayaan PH sebagai Kerajaan berunding dan menerima cadangan dari pihak pembangkang yang asalnya menolak pindaan ini apabila dibuat bacaan kali pertama yang asalnya hanya meminda umur layak mengundi sahaja. Kerajaan menarik balik dokumen RUU itu dan membentangkan semula setelah mengambil kira pandangan pihak pembangkag iaitu juga dipinda umur layak menjadi ahli Dewan dan juga pendaftaran secara automatik.  Ini adalah pertama kali dalam sejarah Parlimen Malaysia, Kerajaan yang tiada majoriti dua pertiga berajaya meminda Perlembagaan.

 

iii-       Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan (Pindaan) 2021 berkaitan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63)

RUU ini sekali lagi dikemukakan setelah gagal memperoleh undia dua pertiga pada tahun 2019.  Pada kali ini, ia dibentangkan oleh Perikatan Nasional (PN) yang mengambil alih pentadbiran Kerajaan dari PH  pada Februari 2020. Ianya bertujuan mengukuhkan kedudukan Sabah dan Sarawak dalam Persekutuan Malaysia diluluskan Dewan Rakyat setelah memperoleh sokongan majoriti dua pertiga ahli Parlimen.  RUU ini telah dibuat bacaan kali pertama pada 26 Okotober 2021 di Dewan Rakyat pada  Mesyuarat Kedua, Penggal Keempat Parlimen Ke-14 dan bacaan kedua pada 14 Disember 2021.

Seterusnya RUU ini dipersetujukan melalui undian wajib belahbahagian, dimana 200 – setuju, 0- tidak setuju dan 20 tidak hadir.  Manakala bacaan kali ketiga pula 199 – setuju, 0-tidak setuju dan 21 -tidak hadir.  Ini menununjukkan pindaan ini mendapat sokongan penuh pihak pembangkang khususnya PH dan juga  Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak.  Ini juga adalah kali kedua dalam sejarah Parlimen bahawa pindaan Perlembagaan diluluskan walaupun Kerajaan tidak menguasai majoriti dua pertiga. 

 

iv-       RUU perlembagaan (pindaan)(n0.3) 2022 berkaitan peruntukan larangan ahli  dewan rakyat  lompat parti diluluskan undian merentasi parti

 

 

RUU ini dibentangkan untuk bacaan kali yag kedua pada 27 Julai 2022 di Dewan Rakyat pada Mesyuarat Kedua, Penggal Kelima Parlimen Ke-14 dan dipersetujukan dengan undian Belahbahagian pada 28 Julai 2022,  seramai 209 Ahli Parimen bersetuju dan 11 ahli Parlimen tidak hadir.  RUU ini dibuat bacaan kali yang pertama pada 11 April 2022 dan kemudiannya dibawa ke Jawatankuasa Pilihan Khas Bagi Menimbang RUU tersebut berikutan tafsiran Perlembagaan dan ‘lompat parti’ yang terlalu luas.   Seterusnya Dewan Negara meluluskan RUU melalui undian belah bahagian 9 Ogos 2022, seramai 52 ahli Dewan Negara bersetuju dan tujuh ahli  tidak hadir.   Sokongan padu ini yang merentasi Ahli Parlimen Kerajaan dan bukan Kerajaan adalah  kali yang ketiga berlaku selepas PRU 14.

 

Disimpulkan bahawa Perlembagaan Persekutuan mampu di pinda oleh Kerajaan walaupun tidak mempunyai majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat.  Ia hanya dapat dilakukan sekiranya pihak Kerajaan bersikap terbuka mdenerima pandangan dan kehendak pihak  bukan Keranjaan khususnya pembangkang dan sentiasa berunding cddengan pihak-pihak berkepentingan sbelum pindaan itu dikemukankan di Maj;is Parlimen.  Ini lebih mudah sekiranya wujud persefahaman antara kedua-dua pihak seperti Mou Persefahaman dan Kestabilan Politik yang dimeterai pada 13 September 2021.  Inilah anjakan paradigma dan inovasi politik yang perlu diteruskan dimasa hadapan, demi kelangsungan politik yang matang dan betamadun tinggi.

Semoga PRU 15 menzahirkan politik matang demi kesejahteraan rakyat dan negara.

 

Wallahu a’alam, suatu catatan jua.

Port Dickson, 12 September 2022.

Monday, 10 October 2022

PARLIMEN KE-14 BUBAR SELEPAS BAJET 2023 DIBENTANGKAN – LUPUT DAN SIA-SIA?.

 

Semasa perbahasan RUU Kesatuan Sekerja (Pindaan) 2022, Ahli Parlimen Pokok Sena menyatakan kebimbangan bahawa pindaan rang undang-undang pada sesi kali ini tidak diteruskan ke peringkat seterusnya sekiranya kerajaan baru terbentuk selepas pilihan raya umum ke-15 (PRU15). Beliau juga menyifatkan persidangan iyang sedang berlangsung adalah sia-sia.  Malah beberapa Ahli Parlimen lain menyifatkan ini perbuatan gila. Manakala Ahli Parlimen Padang Rengas (pernah memegang portfolio Parlimen dan Undang-Undang di  Jabatan Perdana Menteri) menjelaskan bahawa  “ Sebarang pindaan yang diluluskan dalam sidang Dewan Rakyat kali ini tidak akan dibawa semula ke sesi akan datang, sekiranya Parlimen dibubarkan dalam tempoh terdekat. “Ia tak membazir sebab apa kita bahaskan sekarang, walaupun diputuskan oleh Dewan Rakyat, ia tetap akan dibawa ke Dewan Negara untuk diluluskan di peringkat seterusnya,” katanya ketika membahaskan RUU Kesatuan Sekerja (Pindaan) 2022. (Hansard Dewan Rakyat, 4 Oktober 2022), muka surat 73).  Ahli Parlimen Pokok Sena juga menyatakan sebarang keputusan dibuat Dewan Rakyat hari ini seperti sia-sia kerana dibuat “sekerat jalan” dan perlu dibahas semula sekiranya kerajaan bertukar.

Selari dengan pandangan Ahli Parlimen Padang Rengas, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) turut memberitahu pemberita di lobi Parlimen  bahawa RUU yang telah dibentangkan dan diluluskan  di Dewan Rakyat  tidak akan luput dan boleh diteruskan di sesi parlimen akan datng, jika kerajaan baharu memilih berbuat demikian.

Disini penulis rekodkan bahawa kedua-dua pandangan tersebut adalah silap dan tidak tepat.  Dalam hal ini,  Perkara 55(5), Perlembagaan Persekutuan  menyatakan “ Sesuatu Rang Undang-Undang yang belum diputuskan di dalam Parlimen tidaklah terluput disebabkan oleh pemprorogan Parlimen”. [ Prorog ialah merujuk kepada Mesyuarat Parlimen diberhentikan antara Penggal Parlimen).  Manakala  Perkara 55(7) pula  menyebut  “ Rang Undang-Undang yang  menantikan   perkenan Yang di-Pertuan Agong dibawah Fasal (4 ) dan (4A) Perkara 66 tidaklah  luput disebabkan pemprorogan dan pembubaran Parlimen.  Ini bermaksud Rang Undang-Undang itu telah diluluskan oleh kedua-dua Dewan Rakyat dan Dewan Negara sebagaimana diperuntukan Perkara 66(1) “Kuasa Parlimen untuk membuat undang-undang hendaklah dijalankan melalui Rang Undang-Undang yang diluluskan oleh kedua-dua Majlis Parlimen (atau, dalam hal yang disebut dalam  Perkara 68, oleh Dewan Rakyat) dan, kecuali sebagaimana yang diperuntukkan selainnya dalam Perkara ini, diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong”

Sebagaimana catatan penulis sebelum ini yang merujuk kepada pembubaran Parlimen Ke-9 pada 11 November 1999 dimana Belanjawan 2000 belum diluluskan oleh kedua-dua Dewan Parlimen dan ia luput selaras dengan pembubaran Parlimen dan perlu dibentangkan semula pada Parlimen Ke-10 selepas PRU 10.  Bagi membolehkan perbelanjaan dibuat bagi sebahagian tahun 2000 sebelum Rang Undang-Undang Perbekalan untuk tahun 2000 diluluskan, maka Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama, Parlimen Kesepuluh diadakan dari 20 hingga 23 Disember 1999 bagi Dewan Rakyat dan 27 Disember dan 28 Disember 1999 bagi Dewan Negara bagi meluluskan Usul Perbelanjaan Sebahagian Tahun 2000 (Belanjawan  Interim).  Pada sidang ini, Bajet 2000 dibuat semula bacaan kali yang pertama dan bacaan kali kedua pada  25 Februari 2000 (Jumaat, 4.00 petang) oleh  Menteri Kewangan [Tun Dato' Daim Zainuddin] di Mesyuarat Pertama, Penggal Kedua Parlimen Ke-10.  Manakala RUU Perbekalan Tambahan 1999(No. 22), RUU Cukai Pendapatan (Pindaan) 1999 dan RUU Jualan (Pindaan) 1999 yang telah diluluskan sebelum Bajet 2000 dibentangkan dan RUU Institut Teknologi MARA (Pindaan) 1999 yang telah dibuat bacaan pertama sebelum Parlimen Ke-9 dibubarkan, telah dibuat bacaan pertama dan seterusnya bacaan kedua dan ketiga di Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama Parlimen Ke-10 tersebut.

Akhirnya teka teki terjawab, dalam Perurtusan Khas Perdana Menteri jam 3.00 petang pada 10 Oktober 2022, yang disiarkan menerusi siaran langsung stesen televisyen tempatan, mengumumkan pembubaran Parlimen yang telah diperkenanakan oleh Yang di-Pertuan Agong pada hari Isnin, 10 Oktober 2022.

Pembubaran ini selepas Bajet 2023  dibentangkan pada 7 Oktober dan  belum sempat dibahaskan. Dengan demikan Bajet tersebut dan Rang Undang-Undang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat sebelum pembentangan Bajet 2023 juga turut luput. Maka akan berlaku pembaziran dan pembohongan kepada rakyat.  Ini kerana apa-apa cadangan dalam Bajet itu tidak dapat dilaksankan melainkan di bentangkan semula selepas PRU 15. Adakah ini suatu kebaikan dan memberikan suasana "feel good" untuk diadakan PRU?  Walau pun pembubaran Parlimen ke-9 (1999) itu sebelum Bajet 2000 diluluskan, tidak memberi kesan signifikan kepada keptusan PRU 10, tetapi kesannya ialah meningaktkan kemenanganan pembangkang ketika itu waalaupun BN masih menang dua pertiga semasa era pentadbiran Perdana Menteri ke-4. Apakah kali ini pembubaran Parlimen sebelum Bajet diluluskan oleh kedua-dua Dewan akan memberii implikasi yang signifikan atau sebaliknya kepada keputusan PRU 15.  Sama-sama kita nantikan…tunggu dan lihat !!!,

Catatan dipinggiran jua.

Jenderam Hulu, 10 Oktober 2022.

 *kemaskini;  12 Oktober 2022- Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Tan Sri Azhar Harun membuat pengesahan dalam temu ramah Selamat Pagi Malaysia, RTM  bahawa  BAJET 2023 perlu dibentangkan semula oleh Kerajaan baharu selepas PRU 15 sama ada Bajet yang sama atau Bajet baharu oleh Kerajaan yang terbentuk selepas PRU 15.   Begitu juga RUU yang telah dilukuskan oleh Dewan Rakyat sebelum pembubaran, juga perlu dibentangkan semula jika dikehendaki oleh Kerajaan baharu beemula dengan bacaan pertama, kedua dan ketiga.


 


KEJANGGALAN BAJET 2025!!!

Setelah tiga kali Perdana Menteri 10 membentangkan Belanjawan/Bajet Tahunan, inilah kali pertama penulis mengikuti sepenuhnya pembentangan B...