Tuesday, 21 June 2022

MESYUARAT KEDUA, PENGGAL KELIMA PARLIMEN KE-14 (DEWAN RAKYAT: 18 JULAI HINGGA 4 OGOS 2022)

 Adakah  Persidangan Terakhir  Sebelum PRU 15?

 

Sebagaimana MoU Persefahaman dan Kesetabilan yuang dicatatkan sebelum ini, ada  menyatakan bahawa PRU tidak diadakan seawal 31 Julai 2022.  Lantaran itu, menjelang tarikh tersebut pelbagai ramalan dan tanggapan bilakah PRU 15 akan diadakan.  Secara umum, dapat dilihat parti politik tertentu khususnya UMNO amat ghairah supaya Parlimen dibubarkan lebih awal. Manakala parti-parti  pembangkang, khususnya PH, bahkan parti-parti yang membentuk kerajaan – PN – mengharapkan parlimen dibubarkan sehingga akhir penggal, iaitu  Julai 2023.

 

Pada 16 Jun 2022, Setiausaha Dewan Rakyat (SUDR) telah mengeluarkan notis panggilan Mesyuarat Kkedua, Penggal Kelima Parlimen ke-14  bagi Dewan Rakyat yang bersidang dari  18 Julai  hingga 4 Ogos 2022 yang dikhusukan untuk urusan Rang Undang-Undang dan urusan kerajaan  yang lain.   MUNGKINKAH INI PERSIDANGAN DEWAN RAKYAT TERAKHIR SEBELUM PRU 15?…TUNGGU DAN LIHAT.

 

Pada  20 Jun 2022, Sinar  Harian melaporkan   PRU15 hangat diperkatakan kembali apabila muncul desakan sesetengah pihak yang mahu ia diadakan dalam kadar segera. Namun, ada juga beberapa pemimpin politik yang berbeza pendirian dan mahukan PRU15 tidak diadakan lagi bagi memberi fokus kepada kebajikan rakyat. Ia sekali gus mengundang dilema kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam menentukan tarikh pilihan raya tersebut.  [https://www.sinarharian.com.my/article/205497/ANALISIS-SEMASA/PRU15-hangat-diperkatakan-muncul-desakan-mahu-diadakan-segera].


Salam hormat, 

Suatu catatan dipinggiran jua.


Rabu, 22 Jun 2022

 


PRU 15 DIPERSIMPANGAN: KAPANKAH?

 

Semasa mengumumkan pelaksanaan Proklamasi Darurat 2021 pada 12 Januari 2021, Perdana Menteri 8, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menjelaskan bahawa Parlimen akan dibubarkan sebaik sahaja pandemik COVID-19 reda.  Ini bagi membolehkan Pilihan Raya Umum (PRU) 15 diadakan.  Komitmen yang sama ditegaskan sekali lagi semasa ucapannya dalam siaran langsung mengenai perlaksanan Ordinan Darurat 2021 pada 4 Februari 2020.

Namun reaksi parti politik khususnya pihak pembangkang adalah disebaliknya.  Dimana, Pakatan Harapan (PH) kekal dengan pendirian tidak mahu PIlihan Raya Umum ke-15 (PRU15) diadakan, sebaliknya mahu mandat rakyat dikembalikan kepada mereka.  Dalam satu kenyataan bersama Majlis Setiausaha PH pada 5 Februari 2021, mereka mempertikaikan kenyataan Perdana Menteri yang sering membangkitkan isu berkaitan pilihan raya. [Sinar Harian, 5 Februari].  Kenyataan tersebut di pertegaskan oleh Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara (AMANAH), Khalid Samad, bahawa Pilihan Raya Umum (PRU) tidak perlu diadakan ketika ini kerana Pakatan Harapan (PH) yakin memiliki sokongan mencukupi untuk membentuk kerajaan. Beliau menyatakan angka dimiliki ketika ini tidak mencecah dua pertiga, namun cukup untuk membentuk kerajaan menerusi majoriti mudah.  [BH Online, 5 Februari 2021].  Begitu juga UMNO, parti bersekutu dengan PN juga menggesa Undi 18 disegerakan sebagaimana laporan Sinar Harian pada 16 Februari 2021 bertajuk “Kerajaan perlu laksana undi 18 tahun PRU15: UMNO”. Ketua Penerangan UMNO menyatakan “Ahli Parlimen diminta tidak menukar pendirian semata-mata undi muda tidak berpihak kepada parti kerajaan”.


Dirumuskan bahawa nasihat oleh Jawatankuasa Bebas Darurat 2021 akan menentukan sama ada Darurat ditamatkan awal atau sebaliknya.  Persoalan sama ada Parlimen bersidang atau tidak pula bergantung kepada nasihat pihak Kerajaan kepada Yang di-Pertuan Agong kerana Kerajaan akan menetukan urusan-urusan yang perlu diselesaikan melalui persidangan Parlimen.

Namun sekali lagi YAB Perdana Menteri pada 1 Mac 2021 dalam ucapannyaSetahun Malaysia Prihatin di PICC Putrajaya telah mengulagi pendiriannya bahawa pilihan raya akan diadakan sebaik pendemik COVID-19 reda atau sebaik sahaja Jawatankuasa Bebas Darurat 2021 yang ditubuhkan memberi lampu hijau keadaan Covid-19 sudah reda, dan memulangkan kepada rakyat untuk memilih Kerajaan.  Sebelum menutup ucapannya, beliau menegaskan:

Sepertimana yang saya tegaskan berulang kali, saya menjunjung  Perlembagaan dan prinsip demokrasi. Apabila masalah Covid-19 dapat  diatasi, saya akan menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan  Parlimen supaya pilihan raya boleh diadakan dan rakyat bebas memilih  kerajaan mana yang layak untuk memerintah”. Ini aku janji saya yang saya akan tunaikan, Insya-Allah”.  “Saya sedar dan saya faham maksud demokrasi. Justeru, tidak ada satu pun daripada ordinan ini yang bertujuan untuk membolehkan Perdana Menteri kekal berkuasa selama-lamanya.”  [Ucapan sempena Majlis Amanat Perdana Setahun Malaysia Prihatin di PICC, 1 Mac 2021].                           

Pada 5 Mei 2021, di laporkan Tun Dr Mahathir Mohamad, mantan Perdana Menteri ke 4 dan 7 menyatakan PRU 15 perlu ditangguhkan hingga akhir penggal Parlimen pada 2023 untuk mengelak penularan COVID -19 yang lebih buruk.  Beliau memberitahu peningkatan mendadak kes COVID -19 selepas Pilihan Raya Negeri Sabah pada September 2020 perlu dijadikan iktibar. (The Malaysia Insigh, 5 Mei 2021)

Pada 9 huingga 14 Jun 2021, pihak Istana Negara telah memanggil Ketua-ketua parti poiti menghadap DYMM Yang di-Pertua Agong. dimulai Perdana Menteri yang juga Pengerusi BERSATU.   Seterusnya Pengerusi PEJUANG, Presiden PKR, Presiden UMNO, PAS, DAP, AMANAH, da juga GPS secara maya.  

Dalam sidang akhbar pada 10 Jun 2021, bekas Perdana Menteri ke-4 dan 7, Tun Dr. Mahathir Mohamad menyatakan bahawa beliau telah membawa usul penubuhan satu pasukan khas seperti yang pernah diguna pakai pada 1969 iaitu MAGERAN bagi menangani krisis-krisis yang sedang melanda negara ketika menghadap Yang di-Pertuan Agong. Beliau turut menyenaraikan empat krisis yang dihadapi negara ketika ini iaitu kesihatan, ekonomi, kewangan dan politik yang diyakini mampu diatasi dengan penubuhan MAGERAN.  Katanya Yang di-Pertuan Agong tidak menolak cadangan yang dikemukakan beliau sebaliknya menitahkan bahawa adalah lebih baik cadangan penubuhan MAGERAN itu datangnya dari pihak Kerajaan. Untuk rekod, MAGERAN 1969 pernah dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri waktu itu, Dato’ Abdul Razak Hussein telah berjaya menyelesaikan masalah politik apabila mengajak parti lawan menyertai kerajaan, dan berjaya menstabilkan politik dan ekonomi negara [Utusan.com.my, 10 Jun 2021].  Kemudian pada 11 Jun 2021, beliau ada menyatakan MAGERAN diganti dengan Majlis Pemulihan Negara yang memberi tumpuan kepada pemulihan ekonomi negara.

Pada 8 Julai 2021 sebagaimana catatan sebelum ini, Presiden UMNO dalam sidang medianya jam 1.00 pagi selepas Mesyuarat MKT UMNO menyarankan supaya Perdana Menteri menasihatkan Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen bagi mengadakan pilihan raya umum apabila program vaksinasi negara telah berjaya mencapai tahap imunisasi kelompok. Seterusnya selepas pembubaran Parlimen, Perdana Menteri dan kabinet sekarang akan tetap menjadi kerajaan sementara (Caretaker Governent) sehingga keputusan PRU 15 dan Kerajaan/Jemaah Menteri dibentuk.

Pada 4 Ogos 2021, Perdana Meteri ke-8 sebagaimana catatan sebelum ini, telah memaklumkan usul percaya terhadap Perdana Menteri akan dibentang dan dibahas pada Mesyuarat Pertama, Penggal Keempat Parlimen Ke-14 yang bermula 6 hingga 30 September 2021 dan sekaligus keabsahan Kerajaan akan ditentukan dalam undian belahbahagian yang akan diminta oleh pihak pembangkang. Sekiranya pihak Kerajaan akan kalah dalam undian usul percaya ini, beberapa situasi akan berlaku:

·     Perdana Menteri akan meletak jawatan dan terpulang kepada Yang di-Pertuan Agong untuk melantik Perdana Menteri yang baharu mengikut Perkara 43, fasal (2)(a) Perlembagaan Persekutuan, iaitu:

Yang di-Pertuan Agong hendaklah terlebih dahulu melantik seorang sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri, seorang Ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat itu”; atau

·       Perdana Menteri manasihatkan Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen dan seterusnya melaksanakn PRU 15 dalam tempoh 60 hari.   Ini adalah selaras dengan peruntukkan Perkara 43 (4) iaitu:

“Jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong”.

Sebagaimana catatan sebelum ini, dalam tempoh tersebut, kerajaan sementara (Caretaker Government) akan mentadbir sehingga terbentuk kerajaan yang baharu. Oleh kerana pandemik COVID-19 belum reda dan kelompok komuniti belum tercapai, Yang di-Pertuan Agong boleh memasyhurkan darurat untuk untuk menangguhkan pilihan raya umum dan ia diadakan dalam tempoh 60 hari selepas darurat tersebut tamat. Pada masa ini Proklamasi Darurat bagi Parlimen Batu Sapi dan DUN Bugaya dan Parlimen Gerik masih belum diungkaikan.  Begitu juga terbaharu, Proklamasi Darurat bagi Sarawak yang berkuatkuasa 2 Ogos 2021 bagi menangguhkan Pilihan Raya Umum untuk DUN Sarawak.

Pada 13 Ogos 2021, sebagaimana catatan sebelum ini, Perdana Menteri ke-8 mengumumkan dan berjanji sekali lagi, piliharaya umum akan diadakan selewat-lewatnya akhir Julai 2022 tetapi tertakluk kepada keadaan COVID-19.  Beliau berkata demikian semasa sidang media khas bertemakan “Bersama Memulihkan Negara”.  Dalam sidang itu, beliau telah mengemukakan cadangan kerjasaama dan sokongan bipartisan/merentas parti denagan tujuh tawaran tetapi ditolak oleh parti-parti pembangkang dan juga UMNO dan bebas.

Namun desakan demi desakan, akhirnya Tan Sri Mahiaddin Yassin telah kehilangan majoriti dan meletak jawatan Perdana Menteri Ke-8 pada 16 Ogos 2021 dan Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Ke-9 pada 20 Ogos 2021.

MoU Persefahaman dan Kestabilan Politik – Kapankah PRU 15?

Pada 13 September  2021, sebelah petang pada hari yang sama dengan Pembukaan Penggal  Keempat Parlimen Ke-14 telah diadakan Majlis menanda tangani  Memorandum Kesefahaman dan Ketabilan Politk antara Kerajaan pimpinan Perdana Menteri Ke-9 YAB Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob dengan pihak Pakatan Harapan di Bangunan Parlimen.  Antara persefahaman yang dipersetujui ialah:

3.1  Kerajaan bersetuju tidak akan mengusulkan pembubaran Parlimen sebelum 31 haribuan Julai 2022. 

Justeru, menjelang 31 Julai 2022, maka timbulah pelbagai persepsi dan pandangan serta ramalan kapankah(bilakah) PRU 15 akan diadakan. Disini, dirakamkan  beberapa harapan dan pandangan pelbagai pihak.  Pada1 Mac 2022, dilaporkan Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, mahu Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) diadakan selepas memorandum persefahaman (MoU) bersama pembangkang tamat pada 31 Julai 2022.  Beliau mendakwa “ faktor 'feel good' yang dirasai rakyat dengan mereka kembali menyokong BN, perlu diambil kesempatan parti itu, sekali gus menyegerakan PRU-15. Ini kerana menurutnya pada PRU-14yang diadakan sehingga hamper tamat tempoh Parlimen 15 dan  ditangguhkan lebih daripada setahun selepas Malaysia menjuarai Sukan SEA menyebabkan tiada faktor 'feel good' lagi di kalangan rakyat menyebabkan BN tewas.”  Oleh itu beliau mengharapkan  faktor 'feel good' sudah menjadi faktor utama untuk memperoleh sokongan  daripada rakyat setelah BN memenangi siri-siri PRK dan PRN Melaka dan terbaharu PRN Johor, jugaPRN Sarawak yang disokong oleh BN bagi mewujudkan kestabilan di negara kita," katanya. [BH, Zahid Hamidi mahu PRU segera selepas Julai ini,Oleh Mohamed Farid Noh - Mac 11, 2022 @ 2:34pm, farid_noh@bh.com.my]

Ini berbeza dengan pengumuman pihak PH yang dilaporkan  pada  10 Mac  2022 bersedia meneruskan MoU Transformasi dan Kestabilan Politik yang dimeterai PH dengan kerajaan Persekutuan pada September tahun lalu, selepas tarikh 31 Julai depan.  Misalnya Anthony Loke (PH-Seremban) ketika sidang Dewan Rakyat dilaporkan berkata, pembangkang tiada masalah untuk meneruskan MoU itu, selepas pindaan Perlembagaan berkaitan undang-undang anti lompat parti diluluskan nanti.

Dilaporkan juga bahawa YAB Perdana Menteri,  Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akur dengan keputusan Majlis Kerja tertinggi (MKT) UMNO untuk tidak meneruskan  MoU Persemfahaman dan Kestabilan selepas 31 Julai 2022 dan  memberi kebebasan kepada Perdana Menteri untuk membuat keputusan berkaitan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).

MKT UMNO  juga  menamakan YAB Dato’ Seri Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri selepas PRU 15.  [BH, PM bebas tentukan PRU-15 tanpa MoU bersama embangkang, Oleh Mohd Amin Jalil - April 15, 2022 @ 9:48pm, bhnews@bh.com.my].     Juga dilaporkan bahawa Perdana Menteri sebelum ini memaklumkan akan mengadakan PRU-15 apabila Barisan Nasional (BN) sudah berada dalam kedudukan siap siaga.

Penganalisis politik pula berpandangan bahawa PRU-15 boleh diadakan sebelum tahun ini berakhir atau lebih awal berbanding tempoh mandat Parlimen yang akan berakhir pertengahan tahun depan. Mereka  berpendapat walaupun parti dalam kerajaan dan pembangkang memberi justifikasi masing-masing mengenai waktu yang sesuai diadakan PRU-15, perkara perlu diberi perhatian adalah faktor kekangan.

Umpamanya, Felow Kanan Akademi Penyelidikan Strategik Nusantara (NASR), Prof Madya Dr Azmi Hassan, berkata biarpun petunjuk jelas mengenai PRU belum kelihatan, pandangan parti dalam kerajaan dan pembangkang, yang mahu PRU disegerakan atau dilaksanakan pada tahun depan, masing-masing disokong alasan munasabah. "Ada dua pandangan menyokong PRU diadakan tahun ini, yang berkait dengan kestabilan politik dan keadaan ekonomi. Bagi UMNO, naratifnya sekarang mereka mahukan mandat kerana yakin dapat menubuhkan kerajaan Persekutuan. "Mereka mahu apabila kerajaan yang dapat dibentuk nanti adalah kerajaan yang stabil serta dapat membentuk dasar untuk menangani krisis ekonomi. Ini alasan mereka mengapa perlu adakan pilihan raya sekarang. "Satu lagi naratif terutama dari pembangkang yang tidak mahu diadakan PRU ketika ini adalah supaya kerajaan dapat menumpukan perhatian menangani krisis ekonomi, biar ekonomi pulih dulu."Dalam hal ini, ia bergantung kepada kedudukan kita. Adakah kita percaya kerajaan mampu tangani krisis ekonomi sehingalah ekonomi kembali pulih. Namun ada kemungkinan sehingga tahun depan pun, ekonomi tak pulih lagi sebab perang Ukraine-Rusia masih tidak nampak kesudahannya," katanya kepada BH pada 8 Jun 2022..

Beliau berkata, satu risiko juga jika menunggu PRU diadakan pada hujung mandat Parlimen tahun depan, dalam waktu yang tergesa-gesa ketika keadaan ekonomi belum pulih sepenuhnya. "Pilihan raya terbaik adalah bila sampai penghujung mandat, tapi kalau tunggu penghujungnya juga, kemungkinan bila kita terdesak untuk mengadakan PRU, keadaan ekonomi pula tak baik, malah bertambah buruk, maka itu yang dikatakan tak baik menunggu sehingga hujung mandat.

"Yang terbaik adalah kita mengadakan pilihan raya jika tiada kekangan. Kekangan ekonomi tidak ada sekarang, kekangan politik saja ada. Kita tidak mahu menunggu sehingga akhirnya kerana jika (PRU-15) dibawa ke keadaan terdesak, mungkin masa pula tidak sesuai," katanya.

Sementara itu, penganalisis politik dari Universiti Utara Malaysia, Prof Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani pula berkata, jika PRU mahu diadakan tahun ini, waktu sesuainya adalah pada Ogos dan September. "Namun kalau tahun depan, sebaiknya sebelum Ramadan (penghujung Mac 2023). [PRU-15:'Jangan tunggu sehingga berakhir mandat' – [Penganalisis Oleh Mohd Nasaruddin Parzi - Jun 8, 2022 @ 7:36pm,bhnews@bh.com.m]


Pada masa yang sama, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan  menyatakan PRU15 sudah mencapai tempoh matang dan perlu segera dilaksanakan. Barisan Nasional (BN) juga sudah melakukan persediaan rapi termasuk memperkemaskan jentera parti untuk menghadapi pilihan raya tersebut. Mereka yakin akan menang.  Bahkan, penganalisis politik juga percaya bahawa sebarang usaha untuk melambatkan PRU15 akan menyebabkan BN tewas.

Walaupun begitu parti-parti lain berpandangan berbeza.  Misalnya kenyataan pemimpin Pas yang melabel pihak mahukan PRU15 diadakan segera sebagai golongan pentingkan diri. Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang dalam kenyataan sebelum ini berharap kerajaan tidak tunduk dengan desakan berkenaan dan menumpukan fokus kepada kesejahteraan rakyat serta pemulihan ekonomi. PAS berharap kerajaan tidak tunduk dengan desakan beberapa pihak yang mahu pilihan raya umum ke-15 (PRU15) diadakan secara tergesa-gesa. [PAS harap kerajaan tak tunduk desakan pilihan raya segera, FMT Reporters, June 3, 2022 4:30 PM]

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar pula menyifatkan pihak yang mahu PRU15 diadakan segera adalah mereka yang terdesak mahu menjadi menteri dan Timbalan Perdana Menteri.  Katanya, Jangan kerana mahu mengejar kemenangan dalam PRU, kebajikan rakyat diabaikan terutama ketika tertekan dengan kenaikan harga barang dan pendapatan tidak menentu.[https://www.sinarharian.com.my/article/205497/ANALISIS-SEMASA/PRU15-hangat-diperkatakan-muncul-desakan-mahu-diadakan-segera]

Malaysia Now pula melaporkan Pengerusi Lembaga Penasihat Barisan Nasional (BN) Najib Razak berpandangan bahawa parti itu akan berdepan risiko jika masih menangguhkan pembubaran Parlimen. Beliau berkata perkara sama pernah dilakukan beliau yang menyaksikan sokongan kepada BN kian merosot dan akhirnya tewas buat kali pertama dalam sejarah parti itu dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) pada 2018. Justeru itu, beliau tidak mahu nasib serupa menimpa BN yang terdiri daripada Umno, MCA, MIC dan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) pada PRU15 memandangkan kerajaan sedia ada akan tamat tempohnya tahun depan. [BN berisiko jika tangguh pembubaran Parlimen, kata Najib, Bernama,Jun 2, 2022 9:10 AM]

FMT pula melaporkan “Jaga-jaga dengan kemarahan pengundi, kata pakar ekonomi, Esther Yap,[June 4, 2022 8:10 AM].  Kerajaan berisiko berdepan tindak balas kemarahan pengundi jika ia mengadakan pilihan raya semasa kitaran inflasi, seorang pakar ekonomi memberi amaran.  Benedict Weerasena daripada Bait Al-Amanah berkata, pengundi mungkin melihat kerajaan sebagai gagal menangani isu kenaikan harga makanan.

Ringkasnya, untuk menentukan cadangan tarikh bubar Parlimen adalah terletak kepada prerogatif Perdana Menteri. Namun kuasa membubarkan Parlimen adalah kuasa Yang di-Pertuan Agong. Dalam hal ini, Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa:

“Per.40(2) Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya pada melaksanakan fungsi yang berikut, iaitu:

(a) melantik seorang Perdana Menteri;

(b) tidak memperkenankan permintaan bagi pembubaran Parlimen;

(c) meminta diadakan mesyuarat Majlis Raja-Raja yang semata[1]mata berkenaan dengan keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja, dan apa-apa tindakan pada mesyuarat itu,

dan dalam apa-apa hal lain yang disebut dalam Perlembagaan ini

Oleh itu, sama ada tahun ini (2022) dan tahun depan (2023), kedua-duanya masih sesuai untuk adakan PRU’.  Lazimnya di negara ini, kesesuaian diadakan PRU adalah bergantung kepada sama ada parti memerintah mampu menang dan menang selesa dalam PRU yang melihat adanya factor “feel good” di pihak pemerintah.  

Untuk rekod, berkaitan pembubaran Parlimen,  Perkara 55 tPerlembagaan Persekutuan telah menetapkan:

 (2) Yang di-Pertuan Agong boleh memprorog atau membubarkan Parlimen.

(3) Melainkan jika dibubarkan terlebih dahulu, Parlimen hendaklah terus   berjalan selama lima tahun dari tarikh mesyuarat pertamanya dan selepas itu adalah terbubar.”

Berkaitan pilihan raya pula,  Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan, juga  menyatakan:

“(4) Apabila Parlimen bubar suatu pilihan raya umum hendaklah diadakan dalam tempoh enam puluh hari dari tarikh ia bubar dan Parlimen hendaklah dipanggil bermesyuarat pada suatu tarikh yang tidak lewat daripada satu ratus dua puluh hari dari tarikh itu.”


ADAKAH PRU 15 SEMEMANGNYA DINANTI-NANTIKAN OLEH RAKYAT ATAU HANYA SEKADAR IGAUAN AHLI-AHLI POLITIK YANG INGINNKEMBALI BERKUASA? SAMAD DIADAKAN  DALAM MASA TERDEKAT ATAU KEMUDIAN, IA TETAP BERLAKU SEBELUM TAMAT TEMPOH PARLIMEN KE-14 PADA 16 JULAI 2023, SETELAH GENAP LIMA TAHUN DARI PERSIDANGAN PERTAMA SELEPAS PRU 14.......

Suatu catatan jua........

Selasa, 21 Jun 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Friday, 25 March 2022

USUL SOSMA TIDAK LULUS TETAPI PINDAAN PERLEMBAGAAN LULUS DIDEWAN RAKYAT - Apakah Maknanya

Hari-hati terakhir persidangan Dewan Rakyat di Mesyuarat Pertama Penggal Kelima Parlimen Ke-14 diwarna dua situasi yang bertentangan.  Pada 23 Mac 2022, usul yang dikemukakankan oleh Kementerian Dalam Negeri bagi   melanjutkan tempoh kuat kuasa Subseksyen 4(5) Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) iaitu  tempoh penahanan 28 hari  dilanjutkan untuk tempoh lima tahun lagi  telah tidak dipersetujui apabila keputusan belah bahagian – setuju 84 dan tidak setuju 86 dan tidak hadir 50.   Ini bermakna Ahli Parlimen  yang hadir yang majoritinya pembangkang menolak untuk usul tersebut.  Ahli Parlimen pembangkang hampir semua hadr dan pewrsolan mengapakah Ahli Parlimen Kerajaan tidak hadir dalam Dewan ketika undian tersebut   Apakah mereka tsengaja tidak hadir dan tidak menyokong usul KDN tersebut  atau sememangnya sambal lewa dan tidak menganggap usul tersebut akan diluluskan dengan undian suara sahaja kerana  adanya MoU kesetabilan Politik antara Kerajaan dan pembangkang (PH).

Selang sehari kemudian, pada 24 Mac 2022, Dewan Rakyat  meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan (Pindaan) 2022 bagi mengecualikan pendaftaran pemilih automatik kepada kerabat diraja apabila pada bacaan kali kedua mendapat sokongan melebihi dua pertiga atau sekurang-kurangnya 148 daripada 222 Ahli Parlimen, susulan undian belah bahagian iaitu bersetuju 181, tidak hadir 39 dan tiada yang tidak bersetuju.  Bacaan kali ketiga 178 undi bersetuju dan 42 undi tidak hadir. Pindaan Perlembagaan itu bagi mengecualikan nama Raja dan pasangan, Yang di-Pertua negeri dan pasangan, bakal raja, waris ganti dan waris lain raja dan pasangan serta mana-mana individu lain daripada disenaraikan dalam daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). 

Pindaan Perlembagaan dipersetujui bersama oleh pihak pembangkang bukan suatu yang aneh kerana ia berkait dengan pindaan terdahulu yang dilluluskan pada tahun 2019 (undi 18 tahun dan pendaftaran autamoik) yang dikemukakan  oleh Kerajaan PH ketika itun dan disokong  oleh BN dan PAS sebagai pembangkang setelah cadanngan pendaftaran automtik disekalikan.

Manakala Rang Undang-Undang atau Usulu Kerajaan tidak diluluskan bukanlah kali pertama sejak 2018 (selepas PRU  14)..  Ini tidak bermakna kerajaan akan tumbang atau menyebabkan Parlimen dibubarkan.   Ianya masih boleh dikemukakan sekali lagi dengan memastikan  penyokong Kerajaan hadir sepenuhnya semasa undian  diadakan.   Disinilah peranan Whip Penyokong Kerajaan , PNBC dan parti-parti politik yang membentuk Kerajaan untuk Bersatu hati bagi memastikan urusan Kerajaan diluluskan tanpa bergantung kepada sokongan pembangkang.  Ini menunjukkan kelemahan penyelarasan dipihak whip Kerajaan kerana seramai 35 orang Ahli Parlimen Kerajaan  tidak hadir (dari 50 orang

Walau bagaimana pun, pada 25 Mac 2022, Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Azhar Azizan Harun memaklumkan terdapat kekhilafan dalam pengiraan undi ahli Parlimen ketika usul Subseksyen 4 (5) Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma)..  dimana  ahli Parlimen Jempol, Datuk Seri Salim Sharif yang bertindak sebagai penghitung undi telah memaklumkan senarai undi di blok D1 semasa undi belah bahagian bagi usul dari Menteri Dalam Negeri yang dijalankan pada Rabu, 23 Mac 2022,  telah terkhilaf menandakan Yang Berhormat Besut (Datuk Seri Idris Jusoh) tidak hadir dalam senarai undi walaupun sebenarnya Yang Berhormat Besut hadir semasa undian..  Yan g di-Pertua memutuskan “Oleh itu, saya menggunakan Peraturan Mesyuarat 100 untuk meminda keputusan belah bahagian bagi usul dari Menteri Dalam Negeri tersebut daripada 84 bersetuju kepada 85 bersetuju dan tidak hadir dipinda dari 50 kepada 49 sahaja, manakala 86 tidak bersetuju tetap sama,” katanya di Dewan Rakyat pada Khamis. “Ini kali kedua dalam Parlimen kita lihat kekhilafan berlaku, sebelum ini saya pernah tegur. “Saya rasa mungkin sekiranya Tan Sri (Azhar Azizan) boleh mempertimbangkan satu transformasi atau reformasi cara kita membuang undi ditambah baik kerana sekarang masih manual.

Suatu catatan dipinggiran jua.

 

  

Tuesday, 14 September 2021

MEMILIH TIMBALAN YANG DI-PERTUA DITANGGUHKAN!!! - ANTARA SOKONGAN TERHADAP CALON KERAJAAN DAN MoU PERSEFAHAMAN & KESTABILAN POLITIK ?

 

Pada hari kedua persidangan, 14 Julai 2021 di Mesyuarat Pertama, Penggal Keempat, Parlimen Ke-14Usul  pemilihan Timbalan Yang di-Pertua II berikutan peletakan jawatan Ahli Parlimen Pengerang  kira-kira 3 minggu yang lalu telah ditangguhkan.   Setelah kekecohan  selama 30 minit berkaitan isu usul-usul mengosongkan jawatan Yang di-Pertua selepas sesi pertanyaan lisan pada jam 12.45 tengahari, dan kira hampir jam 1.00 tengahari, YB Menteri di JPM (Parlimen dan Undang-Undang) bangun untuk membacakan usul  tetapi terganggu dengan jeritan ahli-ahli Parlimen Pembangkang dengan ungkapan “memalukan, memalukan” setelah Ahli Parlimen Jelutong dihalau keluar selama 2 hari kerana enggan menarik balik perkataan itu yang ditujukan kepada Timbalan Yang di-Pertua.  Insiden ini berlaku berikutan ketidak puashatian terhadap penjelasanTimbalan Yang di-Pertua mengenai penolakan 14 usul-usul (11 dari Ahli Parlimen Amanah dan 2 Ahli Parlimen PKR) bagi mengosongkan jawatan Yang di-Pertua.

Pada jam 2.30 petang, Menteri di JPM (Parlimen dan Undang-Undang) telah mengemukakan usul untuk menangguhkan usul memilih Timbalan Yang di-Pertua dengan merentikan peraturan mengikut Peraturan Mesyuarat 90(2) kepada Mesyuarat akan datang.  Walau bagaimanapun,YB Kulim Bandar Baharu membangkitkan agar pemilihan Timbalan Yang di-Pertua hendaklah disegerakan walaupun pihak Kerajaan menghadapi masalah antara parti-parti  Kerajaan untuk memberi sokongan.

Sebelum ini telah tersenarai urusan Memilih Timbalan Yang di-Pertua selepas pertanyaan lisan.   Sebagaimana yang tersebar, terdapat dua nama yang dicadangkan sebagai Timbalan Yang di-Pertua iaitu Ahli Parlimen Pontian, Dato’ Seri Ahmad Maslan  dari pihak Kerajaan dan Ahli Parlimen Taiping, Dato’ Nga Khor Meng.  Pertama kali dalam sejarah Parlimen, calon-calon Timbalan Yang di-Pertua berkempen engan mengemukakan manifesto masing-masing dimana  Ahli Parlimen Pontian dengan 20 janji dan Ahli Parlimen Taiping dengan 10 janji.  Manakala Ahli Parlimen Pontian juga menghadapi tuduhan di mahkamah dan dibimbangi akan memperoleh sokongan yang kurang berbanding Ahli Parlimen Taiping.  Jika ini berlakukan akan memalukan pihak Kerajaan.

Dalam hal ini difahamkan PBBM tidak setuju dengan dengan Ahli Parlimen Pontian sebagai calon Timbalan Yang di-Pertua kerana dituduh di mahkamah.  Dengan penangguhan ini, bagi membolehkan pihak Kerajaan mengemukakan nama lain namun masih lagi dari UMNO kerana UMNO masih mahukan jawatan itu.  Dimasa yang sama, kesan dari Memorandum Persefahaman dan Kestabilan Politik, pihak Kerajaan difahamkan bersetuju untuk meminda Perlembagaan, Perkarara  57 untuk menambah satu lagi jawatan Timbalan Yang di-Pertua yang dikhususkan dari pihak pembangkang.  Pindaan tersebut akan dibuat dalam Mesyuarat Kedua, Penggal Keempat, Parlimen Ke-14  yang bermula 25 Oktober 2021 akan dating.

DENGAN DEMIKIAN MEMORANDUM PERSEFAHAMAN DAN KESTABILAN POLITIK YANG DIMETERAI SEMALAM (13 SEPTEMBER 2021) TELAH MEMBERI KESAN DALAM PROSES PEMBAHARUAN/REFORMASI PARLIMEN DAN SETERUSNYA KESEFAHAMAN ATARA KERAJAAN DENGAN PIHAK PEMBANGKANG

Sekali lagi sejarah tercatat.

Suatu  rakaman sejarah Parlimen Malaysia,

 14 September 2021, 3.00 ptg.

 

Monday, 13 September 2021

PERSIDANGAN HARI KEDUA MESYUARAT PERTAMA PENGGAL KEEMPAT PARLIMEN KE-14 – BERMULA DENGAN KEKECOHAN “KEHANGATAN” PERATURAN MESYUARAT 1(e), AHLI PARLIMEN DIHALANG MASUK PADA 2 OGOS 2021

 

Pada hari kedua, 7 September 2021, penulis pada awalnya menjangkakan persidangan Mesyuarat Parlimen akan berjalan lancer dan tenang tanpa banyak gangguan berikutan Memrondum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik yang ditanda tangani semalam antara pihak Kerajaan dan pihak pembangkang/PH. 

Namun jangkaan itu meleset, selepas sahaja Usul Keselamatan dikemukakan oleh Menteri Dalam Negeri, YB Jelutong telah bangun membangkitkan Peraturan Mesyuarat 1(e) mengenai larangan kepada Ahli-ahli Parlimen untuk masuk ke Parlimen oleh pihak Polis pada 2 Ogos 2021 (Isnin). Kemudian diikuti oleh YB Port Dickson, YB Beruas, dan YB Sungai Siput.  Antara perkara yang dibangkitkan ialah siapa yang memberi arahan kepada Polis untuk menghalang Ahli-ahli Parlimen, mengapa pejabat Ketua Pembangkang diharamkan untuk dimasuki oleh Ketua Pembangkang, apakah kuasa Polis melebehi Parlimen dan usul keselamatan itu tidak bermakna. 

Berkaitan perkara yang dibangkitkan, Yang di-Pertua telah menjelaskan Parlime tidak ditutup, pintu utama dibuka dan percaya pintu-pintu pejabat dibuka.  Halangan oleh Polis, beliau tiada pengetahuan mengenainya dan minta Menteri Dalam Negeri memberi penjelasan. Menteri Dalam Negeri menyatakan bahawa polis mengambil tindakan mengikut Akta 342 dan tidak timbul siapa yang mengarahkan.  Polis mengambil Tindakan untuk menjaga keselamatan dan kesihatan. Ketika inilah, dalam keadaan ketegangan hangat-hangat suam kuku menjadi tegang apabila YB Pokok Sena meyampok dengan perkataan “mangkok”.  Berikutan itu, penyokong-penyokong Kerajaan menjerit “tarik balik” dan YB Arau bangkit minta perkataan itu ditarik balik.  Yang di-Pertua Dewan meminta perkataan itu tidak digunakan dalam persidangan.  Disini penulis Nampak tiada bantahan atau tindak balas yang “ganas” seperti kebiasaannya sebelum ini.

YB Ipoh Timur yang juga Pengerusi PAC membangkitkan bahawa beliau mohon kepada Polis supaya dibenarkan melalui halangan untuk masuk ke bangunan Parlimen kerana ada Mesyuarat PAC, tetapi dijawab oleh Polis bertugas supaya beredar dalam masa 2 minit, jika tidak akan ditangkap.  Dalam hal ini, Yang di-Pertua menyatakan beliau membuat rundingan dengan pihak Polis untuk membenarkan Ahli-ahli PAC (mengemukakan surat mesyuarat) dibenarkan masuk.

“Point of Oder” tersebut telah mengambil masa 35 minit dan menganggu uerusan mesyuarat yang hendak dilaksanakan iaitu Waktu Pertanyaan-pertanyaan Menteri (MQT).  Disini penulis menyimpulkan MoU Persefahaman dan Kestabilan Politik itu tidak akan mengubah cara Ahli-ahli Parlimen Pembangkang khususnya PH di dalam Dewan, tetapi Nampak mengurangkan sedikit “kegarangan” dan “suhu kehangatan” didalam Dewan.  ADAKAH SUSANA INI BERTERUSAN SELEPAS INI? PENULIS BERANGGAPAN MoU PERSEFAHAMAN TIDAK BANYAK MENGUBAH SUASANA DALAM DEWAN DAN PERBAHSANNYAM, NAMUN IA AKAN MEMPENGARUHI POLA PENGUNDIAN KEPADA URUSAN-URUSAN UTAMA KHUSUSNYA PERSETUJUAN RMK12, RUU TERTENTU DAN  TERUTAMANYA BELANJAWAN 2022 PADA BULAN OKTOBER/NOVEMBER  NANTI.

Suatu catatan jua,

Jenderam Hulu,

14 September 2021, 12 tgh.

Sunday, 12 September 2021

ISTIADAT PEMBUKAAN PENGGAL KEEMPAT, PARLIMEN KE- 14 – SIDANG PERTAMA ERA PN PERDANA MENTERI KE-9, TIADA TITAH USUL KEPERCAYAAN?

 

Tepat 10 pagi, pada 13 September 2021 (Isnin) bermula Istiadat Pembukaan Penggal Keempat, Parlimen Ke-14 oleh Yang di-Petuan Agong, DYMM Al-Sultan Abdullah Ri’ayutuddin Al-Mustaffa Billah Shah.  Ini adalah kali kedua Baginda terlibat dalam Istiadat Pembukaan Penggal Parlimen dan dua Perdana Menteri yang berbeza.  Dalam pendahuluan titahnya Baginda menjelaskan “ bahawa 16 Ogos 2021 yang lalu adalah kali kedua Perdana Menteri sekali lagi meletak jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia.  Seperti 2020 peletakkan jawataan Perdana Menteri ke-8 Baginda berpandukan Perlembagaan Persekutuan, telah memberi peluang kepada 220 Ahli-ahli Parlimen untuk menamakan seprang sebagai Perdana Menteri melalui surat akuan.  Seramai 114 Ahli Parlimen menamakan YAB Dato Seri Ismail Sabri bin Yaakob dan ia adalah jumlah majoriti.  Mengikut Perkara 40(2)(a) dan 40(3)(a), Baginda perkenan untuk melantik YAB Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri Ke-9.”  Baginda juga bertitah supaya Kerajaan ini hendaklah segera melipat gandakan usaha dan keluar dari pandemic COVID-19 dan melakasnakan budaaya kerja berprestasi tinggi.

Disini penulis ingin menekankan perbezaan yang  jelas, dimana pada …Julai 2020  semasa Istiadat Pembukaan Penggal Ketiga, Parlimen Keempat Parlimen Ke-14,  Baginda hanya menyebut pada hemat baginda mendapat sokongan majoriti Ahli-ahli Dewan.  Tetapi pada kali ini, Baginda menyebut secara jelas jumlah majoriti iaitu 114 Ahli Parlimen.

Jika pada 18 Julai 2021, kenyataan media Istana Negara telah memaklumkan supaya Perdana Menteri yang dilantik segera mengemukakan “usul undi percaya” (usul kepercayaan) di Dewan Rakyat.  Walau bagaimanapun, baru-baru ini pada 7 Ogos 2021, YB Dato’ Seri Wan Junaidi  Tuanku Jaafar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) bahawa Tuanku berkenan supaya tiada “usul undi percaya” ke atas Perdana Menteri Ke-9. Begitu juga semasa bertitah Istiadat Pembukaan Penggal Parlimen, Baginda tidak menyentuh isu tersebut walaupun Baginda menjelaskan kaedah Baginda melantik Perdana Menteri Ke-9.   Justeru itu, penulis berpandangan pihak Kerajaan mungkin tidak akan mengemukakan usul kepercayaan tersebut.  Tambahan pula,  Memorundum Persefahaman Traansformasi dan Kestabilan Politik  akan ditandatangani jam 5.00 petang, 13 September 2021...SATU SEJARAH TERCIPTA. 

 Namun begitu, keputusan undian pemilihan Timbalan Yang di-Pertua pada hari kedua persidangan, 14 September 2021 (Selasa) akan memberi impak besar.  Sekiranya calon daripada Kerajaan iaitu Ahli Parlimen Pontian kalah dan calon dari blok pembangkang (Ahli Parlimen Taiping) menang, maka ia satu tamparan kepada kerajaan seolah-olah kepercayaan kepada kerajaan khususnya Perdana Menteri tergugat.  Seterusnya akan mempengaruhi pola persetujuan urusan-urusan Kerajaan kemudiannya

Suatu catatan dipinggiran,

Jenderam Hulu,

13 September 2021. 11.30 pagi

Wednesday, 8 September 2021

CATATAN MENJELANG PERSIDANGAN PERTAMA ERA PN FASA PERDANA MENTERI KE-9 - ADAKAH USUL-USUL YANG DINANTIKAN TIDAK MENJADI KENYATAAN ?!!!

 

Setelah buku Aturan Mesyuarat Dewan Rakyat diedarkan oleh Setiausaha Dewan Rakyat (SUDR) pada 6 September 2021, antara tumpuan utama ialah tiada tersenarai usul-usul yang diperkatakan banyak pihak iaitu usul kepercayaan kepada Perdana Menteri Ke-9 dan juga usul pengosongan jawatan Yang di-Pertua Dewan Rakyat.

Usul Kepercayaan Kepada Perdana Menteri Ke-9

Isu usul kepercayaan Perdana Ke-9 mendapat perhatian apabila pihak Istana Negara dalam Kenyataan Media oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja pada 18 Julai 2021 (selepas Tan Sri Muhaiddin Yassin (TSMY) meletak jawatan Perdana Menteri Ke-8, 16 Julai 2021) telah memaklumkan bahawa Yang di-Pertuan Agong (YDA) menitahkan supaya usul kepercayaan (disebut “usul undi percaya”) dibentangkan di Dewan Rakyat untuk   mengabsahkan Perdana Menteri yang dilantik.  Pada 19 Julai 2021, YDA telah memutuskan Naib Presiden UMNO, Dato’ Seri Ismail Sabri Yakob (DSISY) sebagai Perdana Menteri Ke-9 setelah berpuashati pada hemat baginda beliau mendapat sokongan majoriti 114 Ahli Dewan Rakyat dan seterusnya mengangkat sumpah pada 21 Julai 2021.    Justeru pelbagai pihak merasakan usul kepercayaan akan dibentangkan di Dewan Rakyat apabila bersidang.  Namun beberapa hari menjelang persidangan pada 13 September 2021, Peguam Negara telah membuat kenyataan pada 4 September 2021 bahawa tiada keperluan usul kepercayaan.   Katanya “ tiada keperluan untuk mengabsahkan pelantikan Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri atau kerajaan pimpinannya kerana ia ditubuhkan mengikut lunas undang-undang.” “Sekiranya masih memerlukan keabsahan, ini bermakna kuasa mutlak YDA berhubung perkara itu boleh diatasi pihak lain.” “Langkah sedemikian adalah tidak selaras dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan menidakkan kuasa Agong seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan,”  “Susulan daripada penerimaan surat-surat akuan tersebut, Seri Paduka Baginda telah berkenan menerima mengadap seramai 114 ahli Dewan Rakyat pada 19 Ogos 2021 untuk mengesahkan kepercayaan mereka kepada ahli Dewan Rakyat yang telah dicalonkan untuk dilantik sebagai perdana menteri iaitu Ismail Sabri bin Yaakob, ahli Parlimen Bera.” “Pada 21 Ogos juga perdana menteri yang baru telah pun mengangkat dan menandatangani sumpah jawatan dan sumpah taat setia dan simpan rahsia di hadapan Seri Paduka Baginda menurut kehendak Perkara 43(6) Perlembagaan Persekutuan. “Selaras dengan proses pemilihan yang telah dijalankan dengan teliti dan telus untuk melantik perdana menteri ke-9 seperti yang dinyatakan di atas, secara jelas pelantikan Ismail Sabri bin Yaakob sebagai perdana menteri ke-9 adalah sah dan menurut kehendak Perlembagaan Persekutuan. (Malaaysia Now, 4 September 2021).

Sebagaimana catatan penulis sebelum ini, bahawa tiada keperluan atau kemestian yang ditetapkan oleh Perlembagaan setelah YDA berkenan melantik Perdana Menteri yang pada hemat Baginda mendapat sokongan majoriti.  Usul kepercayaan yang pernah diamalkan di Dewan Rakyat adalah usul kepercayaan melalui usul persendirian yang dipersetujui oleh Kerajaan untuk didahulukan iaitu usul kepercayaan kepada kepimpinan Perdana Menteri Ke-3 iatu Datuk Hussein Onn, 27 Januari 1976  dan juga kepada Perdana Menteri  Ke-5, Dato’ Seri Abdullah Badawi pada 3 November 2003. Usul kepercayaan sedemikian dibuat terhadap Perdana Menteri yang dilantik selepas Perdana Menteri sedia ada melepas jawatan/mengundur diri atau meninggal dunia, dan bukan selepas pilihan raya umum.  Usul sedemikian tidak pernah dibuat terhadap Perdana Menteri yang dilantik selepas pilihan raya umum, walaupun majoriti mudah selepas PRU 14 (majoriti bertambah setelah terdapat ramai Ahli Parlimen lompat parti).

Sementara itu, pada 7 Ogos 2021 dilaporkan Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar (Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) berkata YDA memberi perkenan agar tiada usul kepercayaan (disebut usul undi percaya) dikemukakan di Dewan Rakyat bagi menentukan keabsahan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri.  Menurutnya pelantikan tersebut telah dibuat mengikut peruntukan undang-undang.  Juga usul tersebut tidak sepatutnya dilakukan kerana kerajaan pimpinan Perdana Menteri Ke-9 baharu sahaja dibentuk. "Jadi dalam masa singkat, saya tidak lihat mereka (ahli Parlimen) mengubah pendirian. Jika tempoh enam atau tujuh bulan, mungkin ada yang mengubah fikiran," katanya. (Sinar Harian, 7 Ogos 2021).

Pada asalnya usul kepercayaan kepada Perdana Menteri Ke-8 (TSMY) telah diputuskan oleh kerajaan pada 4 Julai 2021 akan dikemukakkan di Dewan Rakyat pada 7 Sept 2021 (hari kedua persidangan), namun tidak sempat direalisasaikan kerana TSMY telah hilang majoriti apabila 15 Ahli Parlimen UMNO menarik balik sokongan.

Kini persoalannya, apakah DSISY dan kerajaan akan bersedia mengemukakan usul tersebut?    Penulis akui usul ini bukan “keperluan” mengikut Perlembagaan tetapi “keperluan mengikut amalan dan kehendak politik semasa”.  Ianya masih tidak terlambat walaupun buku AUM telah diedarkan sebagaimana yang dibimbangi oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai.  Ini kerana usul kerajaan oleh Menteri boleh dikemukakan dengan pemberitahu 1 hari dengan kebenaran Yang di-Pertua [Peraturan 27(3)].  Walau bagaimanapun, jika usul persendirian oleh Ahli Parlimen perlu pemberitahu 14 hari.

Usul Pengosongan Jawatan Yang di-Pertua Dewan Rakyat

Usul pengosongan jawatan Yang di-Pertua telah dikemukakan oleh beberapa Ahli Parlimen.  Antaranya Ahli Parlimen Lembah Pantai, memaklumkan usul tersebut yang dikemukakannya telah ditolak dan surat penolakan itu ditandatangani oleh Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat 1 yang dihantar melalui emel kepadanya pada 30 Ogos 2021. Usul itu tidak boleh dibentangkan pada sidang Parlimen akan datang kerana “tidak teratur” mengikut Peraturan Mesyuarat 4(3) Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.  Sebelum Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar@Azizian Harun menafikan beliau menolak mana-mana usul Ahli Parlimen yang mahukannya mengosongkan jawatan itu.  Juga beliau tidak pernah campur tangan atau terbabit dalam membuat sebarang keputusan berhubung usul berkenaan dan keputusan mengenai usul tersebut diserahkan kepada Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Dato’  Rashid Hasnon.,(FMT, 2 Septrember 2021).

Difahamkan juga usul sedemikian dikemukakan oleh Ahli Parlimen Bagan Datuk mengikut Peraturan Mesyuarat 26(2) dan 27(3) telah ditolak oleh Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat.  Dengan penolakan usul-usul ini, maka urua-ura untuk mengusulkan Ahli Parlimen Pengerang (yang telah meletak jawatan sebagai Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat II) tidak menjadi kenyataan.

Disini penulis ingin nyatakan, jika benar laporan yang menyatakan penolakan usul ini mengikut Peraturan Mesyuarat 4(3), maka alasan penolakan ini tidak tepat sama sekali kerana peraturan ini berkaitan pemasyhuran Yang di-Pertua jika hanaya terdapat satu nama dan undian bersurat bagi pemilihan Yang di-Pertua jika terdapat lebih satu nama/calon.

Usul pengosongan jawatan Yang di-Pertua buat kali pertama dalam sejarah ialah pada 13 Julai 2021 iaitu pengosongan jawatan Yang di-Pertua ketika itu, iaitu Tan Sri Mohamad Arif Yusof Md Yusof, dimana usul dikemukakan oleh kerajaan era Perdana Menteri Ke-8 (TSMY) dan kemudian melantik Datuk Azhar @ Azizian Harun. Usul pengosongan dan pelantikan ini juga menjadi kontraversi  sehingga dibawa ke Mahkamah yang kemudiannya memutuskan pelantikan itu sah dan mahkamah tidak boleh mencampuri ururasan didalam Parlimen mengikut Perkara 63 Perlembagaan Persekutuan.  

Kebiasaanya, Yang di-Pertua dilantik selepas pilihanraaya umum atau penyandangnya meninggal dunia.  Usul pengosongan jawatan Yang di-Pertua pula. biasanya oleh pihak kerajaan dan bukannya dari Ahli Parlimen sebagai usul persendirian.  Sekiranya usul pengosongan jawatan Yang di-Pertua oleh Ahli Parlimen ini diterima, ia sekadar dimasukkan dalam senarai Aturan Urusan Mesyuarat dan tidak mungkin kerajaan bersetuju untuk membenarkan usul itu didahulukan ( Peraturan Mesyuarat 15(1), urusan kerajaan hendaklah didahulukan).

Bagi penulis, usul pengosongan jawatan Yang di-Pertua tersebut hanyalah sekadar “usul balasan” terhadap usul sedemikian oleh pihak Kerajaan PN dibawah era TSMY itu.  Walau bagaimanapun, ketidak puashatian terhadap Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Azizan Harun berbangkit apabila beliau memuat petua mengenai maksud pembentangan ordinan-ordinan darurat pada 29 Julai 2021 dengan menekankan maksud “laid” iaitu dibentangkan atas meja yang berbeza dengan ahli-ahli Parlimen Pembangkang dan UMNO.  Tambahan pula selepas itu, Ketua Pembangkang membacakan Kenyataan Media oleh Istana Negara yang minta ordinan itu dibahaskan dan diungkaikan di Dewan Rakyat. (Untuk rekod, Kerajaan mencadangkan ordinan-ordinan itu dibatalkan dan mohon perkenan YDA pada 23 Julai 2021, tetapi belum (akhirnya tidak) diperkenan oleh YDA). 


Suatu catatan dipinggiran demokrasi jua,

Jenderam Hulu,

 8 Ogos 2021).

 

 

 

 

 

 

KEJANGGALAN BAJET 2025!!!

Setelah tiga kali Perdana Menteri 10 membentangkan Belanjawan/Bajet Tahunan, inilah kali pertama penulis mengikuti sepenuhnya pembentangan B...