Wednesday 8 September 2021

CATATAN MENJELANG PERSIDANGAN PERTAMA ERA PN FASA PERDANA MENTERI KE-9 - ADAKAH USUL-USUL YANG DINANTIKAN TIDAK MENJADI KENYATAAN ?!!!

 

Setelah buku Aturan Mesyuarat Dewan Rakyat diedarkan oleh Setiausaha Dewan Rakyat (SUDR) pada 6 September 2021, antara tumpuan utama ialah tiada tersenarai usul-usul yang diperkatakan banyak pihak iaitu usul kepercayaan kepada Perdana Menteri Ke-9 dan juga usul pengosongan jawatan Yang di-Pertua Dewan Rakyat.

Usul Kepercayaan Kepada Perdana Menteri Ke-9

Isu usul kepercayaan Perdana Ke-9 mendapat perhatian apabila pihak Istana Negara dalam Kenyataan Media oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja pada 18 Julai 2021 (selepas Tan Sri Muhaiddin Yassin (TSMY) meletak jawatan Perdana Menteri Ke-8, 16 Julai 2021) telah memaklumkan bahawa Yang di-Pertuan Agong (YDA) menitahkan supaya usul kepercayaan (disebut “usul undi percaya”) dibentangkan di Dewan Rakyat untuk   mengabsahkan Perdana Menteri yang dilantik.  Pada 19 Julai 2021, YDA telah memutuskan Naib Presiden UMNO, Dato’ Seri Ismail Sabri Yakob (DSISY) sebagai Perdana Menteri Ke-9 setelah berpuashati pada hemat baginda beliau mendapat sokongan majoriti 114 Ahli Dewan Rakyat dan seterusnya mengangkat sumpah pada 21 Julai 2021.    Justeru pelbagai pihak merasakan usul kepercayaan akan dibentangkan di Dewan Rakyat apabila bersidang.  Namun beberapa hari menjelang persidangan pada 13 September 2021, Peguam Negara telah membuat kenyataan pada 4 September 2021 bahawa tiada keperluan usul kepercayaan.   Katanya “ tiada keperluan untuk mengabsahkan pelantikan Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri atau kerajaan pimpinannya kerana ia ditubuhkan mengikut lunas undang-undang.” “Sekiranya masih memerlukan keabsahan, ini bermakna kuasa mutlak YDA berhubung perkara itu boleh diatasi pihak lain.” “Langkah sedemikian adalah tidak selaras dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan menidakkan kuasa Agong seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan,”  “Susulan daripada penerimaan surat-surat akuan tersebut, Seri Paduka Baginda telah berkenan menerima mengadap seramai 114 ahli Dewan Rakyat pada 19 Ogos 2021 untuk mengesahkan kepercayaan mereka kepada ahli Dewan Rakyat yang telah dicalonkan untuk dilantik sebagai perdana menteri iaitu Ismail Sabri bin Yaakob, ahli Parlimen Bera.” “Pada 21 Ogos juga perdana menteri yang baru telah pun mengangkat dan menandatangani sumpah jawatan dan sumpah taat setia dan simpan rahsia di hadapan Seri Paduka Baginda menurut kehendak Perkara 43(6) Perlembagaan Persekutuan. “Selaras dengan proses pemilihan yang telah dijalankan dengan teliti dan telus untuk melantik perdana menteri ke-9 seperti yang dinyatakan di atas, secara jelas pelantikan Ismail Sabri bin Yaakob sebagai perdana menteri ke-9 adalah sah dan menurut kehendak Perlembagaan Persekutuan. (Malaaysia Now, 4 September 2021).

Sebagaimana catatan penulis sebelum ini, bahawa tiada keperluan atau kemestian yang ditetapkan oleh Perlembagaan setelah YDA berkenan melantik Perdana Menteri yang pada hemat Baginda mendapat sokongan majoriti.  Usul kepercayaan yang pernah diamalkan di Dewan Rakyat adalah usul kepercayaan melalui usul persendirian yang dipersetujui oleh Kerajaan untuk didahulukan iaitu usul kepercayaan kepada kepimpinan Perdana Menteri Ke-3 iatu Datuk Hussein Onn, 27 Januari 1976  dan juga kepada Perdana Menteri  Ke-5, Dato’ Seri Abdullah Badawi pada 3 November 2003. Usul kepercayaan sedemikian dibuat terhadap Perdana Menteri yang dilantik selepas Perdana Menteri sedia ada melepas jawatan/mengundur diri atau meninggal dunia, dan bukan selepas pilihan raya umum.  Usul sedemikian tidak pernah dibuat terhadap Perdana Menteri yang dilantik selepas pilihan raya umum, walaupun majoriti mudah selepas PRU 14 (majoriti bertambah setelah terdapat ramai Ahli Parlimen lompat parti).

Sementara itu, pada 7 Ogos 2021 dilaporkan Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar (Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) berkata YDA memberi perkenan agar tiada usul kepercayaan (disebut usul undi percaya) dikemukakan di Dewan Rakyat bagi menentukan keabsahan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri.  Menurutnya pelantikan tersebut telah dibuat mengikut peruntukan undang-undang.  Juga usul tersebut tidak sepatutnya dilakukan kerana kerajaan pimpinan Perdana Menteri Ke-9 baharu sahaja dibentuk. "Jadi dalam masa singkat, saya tidak lihat mereka (ahli Parlimen) mengubah pendirian. Jika tempoh enam atau tujuh bulan, mungkin ada yang mengubah fikiran," katanya. (Sinar Harian, 7 Ogos 2021).

Pada asalnya usul kepercayaan kepada Perdana Menteri Ke-8 (TSMY) telah diputuskan oleh kerajaan pada 4 Julai 2021 akan dikemukakkan di Dewan Rakyat pada 7 Sept 2021 (hari kedua persidangan), namun tidak sempat direalisasaikan kerana TSMY telah hilang majoriti apabila 15 Ahli Parlimen UMNO menarik balik sokongan.

Kini persoalannya, apakah DSISY dan kerajaan akan bersedia mengemukakan usul tersebut?    Penulis akui usul ini bukan “keperluan” mengikut Perlembagaan tetapi “keperluan mengikut amalan dan kehendak politik semasa”.  Ianya masih tidak terlambat walaupun buku AUM telah diedarkan sebagaimana yang dibimbangi oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai.  Ini kerana usul kerajaan oleh Menteri boleh dikemukakan dengan pemberitahu 1 hari dengan kebenaran Yang di-Pertua [Peraturan 27(3)].  Walau bagaimanapun, jika usul persendirian oleh Ahli Parlimen perlu pemberitahu 14 hari.

Usul Pengosongan Jawatan Yang di-Pertua Dewan Rakyat

Usul pengosongan jawatan Yang di-Pertua telah dikemukakan oleh beberapa Ahli Parlimen.  Antaranya Ahli Parlimen Lembah Pantai, memaklumkan usul tersebut yang dikemukakannya telah ditolak dan surat penolakan itu ditandatangani oleh Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat 1 yang dihantar melalui emel kepadanya pada 30 Ogos 2021. Usul itu tidak boleh dibentangkan pada sidang Parlimen akan datang kerana “tidak teratur” mengikut Peraturan Mesyuarat 4(3) Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.  Sebelum Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar@Azizian Harun menafikan beliau menolak mana-mana usul Ahli Parlimen yang mahukannya mengosongkan jawatan itu.  Juga beliau tidak pernah campur tangan atau terbabit dalam membuat sebarang keputusan berhubung usul berkenaan dan keputusan mengenai usul tersebut diserahkan kepada Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Dato’  Rashid Hasnon.,(FMT, 2 Septrember 2021).

Difahamkan juga usul sedemikian dikemukakan oleh Ahli Parlimen Bagan Datuk mengikut Peraturan Mesyuarat 26(2) dan 27(3) telah ditolak oleh Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat.  Dengan penolakan usul-usul ini, maka urua-ura untuk mengusulkan Ahli Parlimen Pengerang (yang telah meletak jawatan sebagai Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat II) tidak menjadi kenyataan.

Disini penulis ingin nyatakan, jika benar laporan yang menyatakan penolakan usul ini mengikut Peraturan Mesyuarat 4(3), maka alasan penolakan ini tidak tepat sama sekali kerana peraturan ini berkaitan pemasyhuran Yang di-Pertua jika hanaya terdapat satu nama dan undian bersurat bagi pemilihan Yang di-Pertua jika terdapat lebih satu nama/calon.

Usul pengosongan jawatan Yang di-Pertua buat kali pertama dalam sejarah ialah pada 13 Julai 2021 iaitu pengosongan jawatan Yang di-Pertua ketika itu, iaitu Tan Sri Mohamad Arif Yusof Md Yusof, dimana usul dikemukakan oleh kerajaan era Perdana Menteri Ke-8 (TSMY) dan kemudian melantik Datuk Azhar @ Azizian Harun. Usul pengosongan dan pelantikan ini juga menjadi kontraversi  sehingga dibawa ke Mahkamah yang kemudiannya memutuskan pelantikan itu sah dan mahkamah tidak boleh mencampuri ururasan didalam Parlimen mengikut Perkara 63 Perlembagaan Persekutuan.  

Kebiasaanya, Yang di-Pertua dilantik selepas pilihanraaya umum atau penyandangnya meninggal dunia.  Usul pengosongan jawatan Yang di-Pertua pula. biasanya oleh pihak kerajaan dan bukannya dari Ahli Parlimen sebagai usul persendirian.  Sekiranya usul pengosongan jawatan Yang di-Pertua oleh Ahli Parlimen ini diterima, ia sekadar dimasukkan dalam senarai Aturan Urusan Mesyuarat dan tidak mungkin kerajaan bersetuju untuk membenarkan usul itu didahulukan ( Peraturan Mesyuarat 15(1), urusan kerajaan hendaklah didahulukan).

Bagi penulis, usul pengosongan jawatan Yang di-Pertua tersebut hanyalah sekadar “usul balasan” terhadap usul sedemikian oleh pihak Kerajaan PN dibawah era TSMY itu.  Walau bagaimanapun, ketidak puashatian terhadap Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Azizan Harun berbangkit apabila beliau memuat petua mengenai maksud pembentangan ordinan-ordinan darurat pada 29 Julai 2021 dengan menekankan maksud “laid” iaitu dibentangkan atas meja yang berbeza dengan ahli-ahli Parlimen Pembangkang dan UMNO.  Tambahan pula selepas itu, Ketua Pembangkang membacakan Kenyataan Media oleh Istana Negara yang minta ordinan itu dibahaskan dan diungkaikan di Dewan Rakyat. (Untuk rekod, Kerajaan mencadangkan ordinan-ordinan itu dibatalkan dan mohon perkenan YDA pada 23 Julai 2021, tetapi belum (akhirnya tidak) diperkenan oleh YDA). 


Suatu catatan dipinggiran demokrasi jua,

Jenderam Hulu,

 8 Ogos 2021).

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment

SUATU CATATAN - ANTARA “PAK SHEIKH” YANG KU SANJUNG DAN PM 10 YANG MENYINGKIRKAN KU....

  Menelusuri ingatan 45 tahun yang lalu, semasa penulis berusia sekitar 20’an yang penuh semangat dalam persekitaran dakwah dan harakah dise...