Monday, 10 October 2022

 

RUMUSAN KEPUTUSAN PRK DAN PRN SELEPAS PRU 14 -IMPAK KEPADA PRU 15?

Sepanjang PRK yang diadakan pada tahun 2018, PH masih mendominasi, mungkin disebabkan implikasi PRU 14 masih kuat mempengaruh ipengundi.  Keputusan PRK itu seperti berikut:

BIL

PRK

KEPUTUSAN

1

PRK Sungai Kandis, DUN Selangor, 4 Ogos 2018 

calon PH, PKR  memperolehi majoriti 5,842 undi

2

PRK Balakong, DUN Selangor, 8 September 2018

calon PH,  berjaya mengekalkan kemenangan DAP dengan memperolehi majoriti sebanyak 18,533

3

PRK Seri Setia, DUN Selangor, 8 September 2018

calon PH, mengekalkan kemenangan PKR dengan memperolehi majoriti sebanyak 4,027 undi.

4

PRK Parlimen Port Dickson, 13 Oktober 2018

Dato Seri Anwar Ibrahim berjaya memenangi kerusi parlimen itu dengan memperoleh majoriti sebanyak 23,560 undi

Namun mulai tahun 2019, PH telah mula kehilangan sokongan dan rakyat memihak kepada BN.  Dimana 6 PRK dimenenangi oleh BN dan PH (DAP) hanya 2 kerusi (Sandakan dan Balakong).  Keputusanya PRK adalah seperti berikut:-

BIL

PRK

KEPUTUSAN

1

PRK Cameran Highland, 26 Januari 2019

Calon BN Ramli Mohd Noor berjaya mempertahankan kerusi parlimen itu dengan memperolehi majoriti besar sebanyak 3,238 undi dan mencipta sejarah sebagai calon tunggal Orang Asli ke Parlimen.

2

PRK Semenyih, DUN Selangor, 2 Mac 2019

calon Barisan Nasional (BN memenangi kerusi DUN dengan memperoleh sebanyak 1,914 undi dan berjaya merampas kerusi bagi  daripada Pakatan Harapan (PH) buat kali pertama sejak PRU-14.  Ramai pihak menyatakan ini adalah kesan Kerjasama PAS dan UMNO melalui MN

3

PRK Rantau, DUN Negeri Sembilan, 13 April 2019

Calon Barisan Nasional (BN), Dato Seri Mohamad Hasan sekali lagi memenangi dan mengekalkan kerusi ADUN itu dengan memperolehi majoriti sebanyak 4,510 undi.

4

PRK Parlimen Sandakan 11 Mei 2019.

calon DAP berjaya mempertahankan kerusi parlimen itu yang disandang  dan memperolehi majoriti besar sebanyak 11,521 undi.

5

PRK Parlimen Tanjung Piai, 16 November 2019

calon Barisan Nasional (BN berjaya memenangi kerusi parlimen itu sebanyak 15,086 undi dan merampas balik kerusi bagi kawasan Parlimen daripada Pakatan Harapan (PH) buat kali pertama sejak PRU-14.

6

PRK Parlimen Kimanis, 18 Januari 2020

Calon BN berjaya memenangi kerusi Parlimen Kimanis dengan majoriti sebanyak 2,029 undi.

7

PRK Chini, DUN Pahang, 29 Ogos 2020

calon BN berjaya mencapai kemenangan dengan majoriti sebanyak 12,650.

8

PRK Slim, DUN Perak, 2020

Calon BN (UMNO) meraih 13,060 undi menewaskan dua calon Bebas. PH tidak bertanding

Begitu juga, bagi PRN pula, kesemua 4 PRN mendapati PH kalah dan hilang sokongan rakyat.   Keputusan PRN adalah seperti berikut:

BIL

PRN

KEPUTUSAN

1

PRN Sabah, 26 September 2020

Gabungan Rakyat Sabah (GRS) memenangi 38 kerusi dan mmembentuk Kerajaan Sabah yang baharu dan WARISAN Plus hanya 32 kerusi. 

2

PRN  Malaka,  20 November 2021

BN menang 21 daripada 28 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan membentuk kerajaan Melaka yang baharu dengan majoriti dua pertiga. Manakala PH -5 dan PN – 2 kerusi

3

PRN Sarawak, 18 Disember 2021

GPS memenangi 76 kerusi  dengan majoriti lebih dua pertiga dan pihak lawan – PSB- 4  dan PH (DAP) – 2.  Jumlah kerusi DUN Sarawak iah 82.

4

PRN Johor, 12 Mac  2022

BN menang amat selesa apabila mendapat 40 kerusi dan membentuk kerajaan Johor.  Manakala PH + MUDA = 13, dan PN= 3.

Apakah Keputusan PRK dan PRN Menentukan Hala Tuju PRU 15?

Sebelum PRN Johor, Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Tun Dr Mahathir Mohamad berpandangan bahawa kesan Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor kepada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) amat besar dan tidak boleh diambil ringan.  Beliau dalam satu surat kepada pengundi Johor  berkata, pendapat tersebut dinyatakan selepas melihat wujud dalam kalangan rakyat perasaan bahawa PRN Johor tidak memberi sebarang kesan tidak kira siapa yang berjaya menerajui negeri itu. (Sinar, 15 Februari 2022).

Oleh yang demikian  timbul persoalan besar bahawa  kegagalan PH dan PN di Melaka dan Johor akan menjejaskan ‘survival’ PN dan PH selaku  gabungan politik besar yang dianggap penyaing utama kepada UMNO-BN.  Cubaan mereka untuk menyekat kemaraan BN, khususnya UMNO dengan menggunakan isu ‘kluster mahkamah’ dan rasuah untuk menyerang pemimpin seperti Ahmad Zahid Hamidi dan Najib Razak secara berterusan adalah gagal. Malah kebergantungan mereka kepada isu nasional, tanpa memberi tumpuan kepada isu asas seperti ekonomi rakyat, kos sara hidup, dan peluang pekerjaan telah membawa padah kepada PN, PH, dan parti lain dalam cubaan menekan Umno-BN pada PRN Melaka dan Johor.

Selain itu, kekalahan berturut-turut di PRN Melaka dan Johor, berkemungkinan juga akan memaksa PAS dan BERSATU menilai semula gandingan mereka.  Ini kerana   usaha BERSATU menarik sokongan bukan Melayu dilihat tersekat kerana imej PAS.  Manakala PAS sendiri gagal meluaskan pengaruhnya secara nyata, susulan keputusannya bekerjasama dengan BERSATU dan menolak UMNO.  Ini bermakna keputusan PAS Bersama PN dan meninggalkan Muafakat Nasional (MN) telah memberi kesan negative kepadanya. [Kalah teruk di Johor, nasib PN, PH pada PRU15 jadi tanda tanya,Robin Augustin-March 12, 2022 9:57 PM, FMT]

Maka timbul pelbagai cadangan supaya pihak pembangkang dan seteru BN, khususnya PH, WARISAN, PEJUANG DAN PN berkerjasama dalam “khemah besar”  dalam PRU  15 menghadapi BN-UMNO dan mengelakkan pertembungan banyak penjuru bagi mengulangi kejayaan PH dalam PRU 14.  PRN Melaka dan Johor sudah membuktikan, pertembungan sesama Perikatan Nasional (PN) dan PH memberikan keubtubgan kepada BN. Ini menyebabkan BN menguasai Melaka dan Johor dengan majoriti dua pertiga. Data daripada kedua-dua PRN ini yang dikaji oleh penganalisis-penganalisis politik menunjukkan sekiranya berlakunya kerjasama antara PN dan PH, BN berada dalam bahaya. Oleh itu, pilihan di tangan PN dan PH, sama ada mahu membuang ego dan bekerjasama  bagi menghalang kemenangan BN atau membiarkan golongan yang mereka gelar sebagai “kleptocrat”  kembali (Istilah ini antara faktor kemenagan PH dalam PRU 14). 

Misalnya  pada awal Jun 2022, Presiden Bersatu Tan Sri Mahiaddin  Yassin minggu  mencadangkan agar parti-parti yang menentang Barisan Nasional (BN) agar mengadakan “electoral pact”  atau persefahaman pilihan raya pada PRU15 bagi mengelakkan undi mereka berpecah.  Menurutnya, ini bertujuan mengelakkan “golongan kleptokrat” yang dipimpin olehNajib Razak dan Presiden Umno, Dto' Seri Ahmad Zahid Hamidi kembali berkuasa. Cadangan ini dipandang sinis oleh sesetengah pihak terutamanya yang menganggap Bersatu sebagai sebuah parti pengkhianat yang menyebabkan kerajaan PH yang mendapat mandat rakyat pada PRU14 tumbang akibat Langkah Sheraton. [SURAT | 'BN dalam bahaya jika PH, PN kerjasama', Kamarul Khairy, 9 Jun 2022, Malaysiakini. ].

Parti WARISAN  pula yang kelihatan tidak mahu bergabung dengan mana-mana gabungan politik akhirnya pada 26 Jun 2022, Presidennya, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal Parti Warisan (WARISAN)  berkata pihaknya sedia menjalin kerjasama dengan mana-mana gabungan politik yang memenangi Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) bagi memastikan kestabilan politik dan menjaga kepentingan rakyat negara ini, kata.  Beliau yang juga Ahli Parlimen Semporna menjelaskan, ini kerana pihak yang menang pada PRU-15 adalah parti pilihan rakyat, justeru WARISAN menghormati keputusan itu dengan menjalin kerjasama menguntungkan kepada rakyat di peringkat Persekutuan dan Sabah.  Bagaimanapun, beliau menegaskan persefahaman yang dibentuk itu mestilah sebuah kerjasama pintar serta tidak berat sebelah dan paling penting, meletakkan kepentingan rakyat mengatasi segalanya [WARISAN sedia jalin kerjasama dengan gabungan politik yang menang PRU-15, BH Online, Jun 26, 2022 @ 12:18am]

Friday, 24 June 2022

PRU 15 DIRAMAL PADA NOVEMBER 2022 -SESUAIKAH?

 

Pada 24 Jun 2022, Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata, PRU-15 perlu diadakan segera sekiranya mahu membina kekuatan kerajaan dan mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap kepimpinan negara. PRU-15 juga perlu dilakukan apabila semua pihak bersedia dalam apa juga keadaan yang melanda ketika iniIni berbeza dengan pandangan beliau sebelum ini, supaya Parlimen tidak dibubarkan sehingga tamat tempohnya.  Namun Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Tun Dr Mahathir Mohamad tetapkan menegaskan sebarang keputusan untuk mengadakan PRU-15 dalam tempoh terdekat adalah pendekatan yang tidak sesuai.  ..PRU segera untuk kembalikan keyakinan rakyat - Abdul Hadi, Zatul Iffah Zolkiply  zatuliffah@hmetro.com.my, Jun 24, 2022 @ 12:21pm).

Maka sehari dua ini, cakap-cakap politik  kedengaran bahawa  desakan Parlimen dibubarkan menyebabkan  Perdana Menteri ke-9 dikatakan dalam delima dan serba salah.  Beliau berpandangan  PRU 15 sesuai pada tahun hadapan  memandangkan pada keadaan ekonomi belum pulih dan inflasi   serta kos sara hidup yang tinggi .  Maka kedengaranlah cadangan Parlimen dibubarkan pada bulan November 2022.  Untuk membolehkannya, maka pembentangan bajet 2023 di awalkan pada awal September 2022.  Mengikut Takwim Parlimen sedia ada, Bajet  dijadualkan dibentangkan  pada 28 Oktober 2022 di Dewan Rakyat, Mesyuarat Ketiga Penggal Kelima Parlimen 14 dan dijangka diluluskan  di Dewan Negara pada pada 20 Disember 2022.

Jika benar ramalan ini, maka  disini penulis rakamkan catatan semasa pembubaran Parlimen Ke-9 (1999) seperti berikut:

"Suasana harmoni  dan tenang tanpa gelora ini seolah-seolah ditinggalkan dengan suasana hening pada  hari sehari sebelum Parlimen Kesembilan dibubarkan (10 November 1999 (Rabu)).  Ketika itu, Dewan Rakyat sedang  membahaskan Belanjawan 2000 di peringkat jawatankuasa.  Pada jam 11.00 pagi, Persidangan Dewan Rakyat dikejutkan dengan pertanyaan spontan dari Y.B. Tanjong (Lim Kit Siang – DAP) yang inginkan penjelasan dari Yang di-Pertua mengenai khabar-khabar bahawa Parlimen dibubarkan. Yang di-Pertua menjelaskan bahawa beliau belum menerima apa-apa berita daripada Perdana Menteri. Sidang Dewan diteruskan seperti biasa sehingga berhenti rehat jam 1.00 tengah hari.  Pukul 2.30 petang, sidang Dewan Rakyat dimulakan dengan pengisytiharan pembubaran Parlimen yang dibaca oleh Yang di-Pertua. Sahlah, Parlimen dibubarkan pada 11 September 1999 (Khamis) dan sidang Dewan Rakyat ditangguhkan. Namun Ahli-Ahli Dewan  tidak bergerak meninggalkan Dewan. Y.B. Tanjong bangun dan berucap dan diikuti oleh Ahli-Ahli yang lain. Y.B. Jelutong (Karpal Singh) dalam ucapannya memohon maaf kepada semua dan mungkin ada yang tidak akan berjumpa lagi. Akhirnya pihak Kerajaan mengemukakan usul Merentikan Mesyuarat Dewan Rakyat mengikut Peraturan Mesyuarat 21(1) dan persidangan Mesyuarat Dewan Rakyat diberhentikan pada 3.07 ptg."  . (ms 27, Denyut Nadi Parlimen: Catatan Dua Dekad (1998-2018), Haji Maluin, Sadiran, 2021)

Berikutan pembubaran tersebut   " Pilihan Raya Umum Kesepuluh (PRU 10) diadakan pada 29 November 1999, dan keputusannya telah menunjukkan peningkatan ketara kerusi pembangkang.  Kali ini jumlah Ahli Parlimen pembangkang berjumlah 43 orang dan Ahli Parlimen Barisan Nasional pula ialah 149 orang (Jumlah Ahli Dewan Rakyat  ketika itu ialah 192 orang). "

Pembubaran tersebut adalah kali pertama dalam pilihan raya dinegara ini  dan pilihan raya diadakan pada hujung tahun.  Malah Penggal Pertama Parlimen Ke-10 diadakan singkat iaitu  20 hingga 20 Disember 1999 bagi Dewan Rakyat dan 27 hingga 28 Disember bagi Dewan Negara untuk meluluskan bajet interim kerana Bajet 2000 telah luput beriringan dengan pembubaran Parlimen Ke-9 yang ketika itu sedang dibahaskan di peringkat jawatankuasa.

Oleh yang demikian, penulis ingin mengingatkan jika Parlimen ke-14 hendak di bubarkan pada bulan November 2022, maka semestinya dipastikan Bajet 2023 telah  diluliuskan Di Dewan Negara.  Ini bagi memastikan Bajet telah diluluskan.   Keadaan ini boleh merujuk kepada catatan penulis:

"Ketika Parlimen Kesembilan dibubarkan, Belanjawan 2000 belum diluluskan oleh kedua-dua Dewan Parlimen dan ia luput selaras dengan pembubaran Parlimen.   Perkara 55(5) Perlembagaan Persekutuan  menyatakan  Rang Undang-Undang yang dalam pertimbangan Majlis tidak luput disebabkan oleh Prorog ( Mesyuarat Parlimen diberhentikan antara Penggal Parlimen). Bagi membolehkan perbelanjaan dibuat bagi sebahagian tahun 2000 sebelum Rang Undang-Undang Perbekalan untuk tahun 2000 diluluskan, maka Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama, Parlimen Kesepuluh diadakan dari 20 hingga 23 Disember 1999 bagi Dewan Rakyat dan 27 Disember dan 28 Disember 1999 bagi Dewan Negara bagi meluluskan Usul Perbelanjaan Sebahagian Tahun 2000 (Belanjawan  Interim)." (ms 28, Denyut Nadi Parlimen: Catatan Dua Dekad (1998-2018), Haji Maluin, Sadiran, 2021).

Sekiranya Parlimen 14 dibubarkan sebelum sempat Bajet 2023 diluluskan di Dewan Negara, maka akan berlaku pembaziran dan pembohongan kepada  rakyat. Ini kerana apa-apa cadangan dalam Bajet itu tidak dapat dilaksankan melainkan di bentangkan semula selepas PRU 15. Adakah ini suatu kebaikan dan memberikan suasana "feel good" untuk diadakan PRU?  Walau pun pembubaran Parlimen ke-9 (1999) itu sebelum Bajet 2000 diluluskan, tidak memberi kesan signifikan kepada keptusan PRU 10, tetapi  kesannya ialah meningaktkan kemenanganan pembangkang ketika itu waalaupun BN maseh menang dua pertiga semasa era pentadbiran Perdana Menteri ke-4. 

Suatu Catatan jua.
Jenderam Hulu, 24 Jun 2022.

Tuesday, 21 June 2022

MESYUARAT KEDUA, PENGGAL KELIMA PARLIMEN KE-14 (DEWAN RAKYAT: 18 JULAI HINGGA 4 OGOS 2022)

 Adakah  Persidangan Terakhir  Sebelum PRU 15?

 

Sebagaimana MoU Persefahaman dan Kesetabilan yuang dicatatkan sebelum ini, ada  menyatakan bahawa PRU tidak diadakan seawal 31 Julai 2022.  Lantaran itu, menjelang tarikh tersebut pelbagai ramalan dan tanggapan bilakah PRU 15 akan diadakan.  Secara umum, dapat dilihat parti politik tertentu khususnya UMNO amat ghairah supaya Parlimen dibubarkan lebih awal. Manakala parti-parti  pembangkang, khususnya PH, bahkan parti-parti yang membentuk kerajaan – PN – mengharapkan parlimen dibubarkan sehingga akhir penggal, iaitu  Julai 2023.

 

Pada 16 Jun 2022, Setiausaha Dewan Rakyat (SUDR) telah mengeluarkan notis panggilan Mesyuarat Kkedua, Penggal Kelima Parlimen ke-14  bagi Dewan Rakyat yang bersidang dari  18 Julai  hingga 4 Ogos 2022 yang dikhusukan untuk urusan Rang Undang-Undang dan urusan kerajaan  yang lain.   MUNGKINKAH INI PERSIDANGAN DEWAN RAKYAT TERAKHIR SEBELUM PRU 15?…TUNGGU DAN LIHAT.

 

Pada  20 Jun 2022, Sinar  Harian melaporkan   PRU15 hangat diperkatakan kembali apabila muncul desakan sesetengah pihak yang mahu ia diadakan dalam kadar segera. Namun, ada juga beberapa pemimpin politik yang berbeza pendirian dan mahukan PRU15 tidak diadakan lagi bagi memberi fokus kepada kebajikan rakyat. Ia sekali gus mengundang dilema kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam menentukan tarikh pilihan raya tersebut.  [https://www.sinarharian.com.my/article/205497/ANALISIS-SEMASA/PRU15-hangat-diperkatakan-muncul-desakan-mahu-diadakan-segera].


Salam hormat, 

Suatu catatan dipinggiran jua.


Rabu, 22 Jun 2022

 


PRU 15 DIPERSIMPANGAN: KAPANKAH?

 

Semasa mengumumkan pelaksanaan Proklamasi Darurat 2021 pada 12 Januari 2021, Perdana Menteri 8, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menjelaskan bahawa Parlimen akan dibubarkan sebaik sahaja pandemik COVID-19 reda.  Ini bagi membolehkan Pilihan Raya Umum (PRU) 15 diadakan.  Komitmen yang sama ditegaskan sekali lagi semasa ucapannya dalam siaran langsung mengenai perlaksanan Ordinan Darurat 2021 pada 4 Februari 2020.

Namun reaksi parti politik khususnya pihak pembangkang adalah disebaliknya.  Dimana, Pakatan Harapan (PH) kekal dengan pendirian tidak mahu PIlihan Raya Umum ke-15 (PRU15) diadakan, sebaliknya mahu mandat rakyat dikembalikan kepada mereka.  Dalam satu kenyataan bersama Majlis Setiausaha PH pada 5 Februari 2021, mereka mempertikaikan kenyataan Perdana Menteri yang sering membangkitkan isu berkaitan pilihan raya. [Sinar Harian, 5 Februari].  Kenyataan tersebut di pertegaskan oleh Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara (AMANAH), Khalid Samad, bahawa Pilihan Raya Umum (PRU) tidak perlu diadakan ketika ini kerana Pakatan Harapan (PH) yakin memiliki sokongan mencukupi untuk membentuk kerajaan. Beliau menyatakan angka dimiliki ketika ini tidak mencecah dua pertiga, namun cukup untuk membentuk kerajaan menerusi majoriti mudah.  [BH Online, 5 Februari 2021].  Begitu juga UMNO, parti bersekutu dengan PN juga menggesa Undi 18 disegerakan sebagaimana laporan Sinar Harian pada 16 Februari 2021 bertajuk “Kerajaan perlu laksana undi 18 tahun PRU15: UMNO”. Ketua Penerangan UMNO menyatakan “Ahli Parlimen diminta tidak menukar pendirian semata-mata undi muda tidak berpihak kepada parti kerajaan”.


Dirumuskan bahawa nasihat oleh Jawatankuasa Bebas Darurat 2021 akan menentukan sama ada Darurat ditamatkan awal atau sebaliknya.  Persoalan sama ada Parlimen bersidang atau tidak pula bergantung kepada nasihat pihak Kerajaan kepada Yang di-Pertuan Agong kerana Kerajaan akan menetukan urusan-urusan yang perlu diselesaikan melalui persidangan Parlimen.

Namun sekali lagi YAB Perdana Menteri pada 1 Mac 2021 dalam ucapannyaSetahun Malaysia Prihatin di PICC Putrajaya telah mengulagi pendiriannya bahawa pilihan raya akan diadakan sebaik pendemik COVID-19 reda atau sebaik sahaja Jawatankuasa Bebas Darurat 2021 yang ditubuhkan memberi lampu hijau keadaan Covid-19 sudah reda, dan memulangkan kepada rakyat untuk memilih Kerajaan.  Sebelum menutup ucapannya, beliau menegaskan:

Sepertimana yang saya tegaskan berulang kali, saya menjunjung  Perlembagaan dan prinsip demokrasi. Apabila masalah Covid-19 dapat  diatasi, saya akan menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan  Parlimen supaya pilihan raya boleh diadakan dan rakyat bebas memilih  kerajaan mana yang layak untuk memerintah”. Ini aku janji saya yang saya akan tunaikan, Insya-Allah”.  “Saya sedar dan saya faham maksud demokrasi. Justeru, tidak ada satu pun daripada ordinan ini yang bertujuan untuk membolehkan Perdana Menteri kekal berkuasa selama-lamanya.”  [Ucapan sempena Majlis Amanat Perdana Setahun Malaysia Prihatin di PICC, 1 Mac 2021].                           

Pada 5 Mei 2021, di laporkan Tun Dr Mahathir Mohamad, mantan Perdana Menteri ke 4 dan 7 menyatakan PRU 15 perlu ditangguhkan hingga akhir penggal Parlimen pada 2023 untuk mengelak penularan COVID -19 yang lebih buruk.  Beliau memberitahu peningkatan mendadak kes COVID -19 selepas Pilihan Raya Negeri Sabah pada September 2020 perlu dijadikan iktibar. (The Malaysia Insigh, 5 Mei 2021)

Pada 9 huingga 14 Jun 2021, pihak Istana Negara telah memanggil Ketua-ketua parti poiti menghadap DYMM Yang di-Pertua Agong. dimulai Perdana Menteri yang juga Pengerusi BERSATU.   Seterusnya Pengerusi PEJUANG, Presiden PKR, Presiden UMNO, PAS, DAP, AMANAH, da juga GPS secara maya.  

Dalam sidang akhbar pada 10 Jun 2021, bekas Perdana Menteri ke-4 dan 7, Tun Dr. Mahathir Mohamad menyatakan bahawa beliau telah membawa usul penubuhan satu pasukan khas seperti yang pernah diguna pakai pada 1969 iaitu MAGERAN bagi menangani krisis-krisis yang sedang melanda negara ketika menghadap Yang di-Pertuan Agong. Beliau turut menyenaraikan empat krisis yang dihadapi negara ketika ini iaitu kesihatan, ekonomi, kewangan dan politik yang diyakini mampu diatasi dengan penubuhan MAGERAN.  Katanya Yang di-Pertuan Agong tidak menolak cadangan yang dikemukakan beliau sebaliknya menitahkan bahawa adalah lebih baik cadangan penubuhan MAGERAN itu datangnya dari pihak Kerajaan. Untuk rekod, MAGERAN 1969 pernah dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri waktu itu, Dato’ Abdul Razak Hussein telah berjaya menyelesaikan masalah politik apabila mengajak parti lawan menyertai kerajaan, dan berjaya menstabilkan politik dan ekonomi negara [Utusan.com.my, 10 Jun 2021].  Kemudian pada 11 Jun 2021, beliau ada menyatakan MAGERAN diganti dengan Majlis Pemulihan Negara yang memberi tumpuan kepada pemulihan ekonomi negara.

Pada 8 Julai 2021 sebagaimana catatan sebelum ini, Presiden UMNO dalam sidang medianya jam 1.00 pagi selepas Mesyuarat MKT UMNO menyarankan supaya Perdana Menteri menasihatkan Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen bagi mengadakan pilihan raya umum apabila program vaksinasi negara telah berjaya mencapai tahap imunisasi kelompok. Seterusnya selepas pembubaran Parlimen, Perdana Menteri dan kabinet sekarang akan tetap menjadi kerajaan sementara (Caretaker Governent) sehingga keputusan PRU 15 dan Kerajaan/Jemaah Menteri dibentuk.

Pada 4 Ogos 2021, Perdana Meteri ke-8 sebagaimana catatan sebelum ini, telah memaklumkan usul percaya terhadap Perdana Menteri akan dibentang dan dibahas pada Mesyuarat Pertama, Penggal Keempat Parlimen Ke-14 yang bermula 6 hingga 30 September 2021 dan sekaligus keabsahan Kerajaan akan ditentukan dalam undian belahbahagian yang akan diminta oleh pihak pembangkang. Sekiranya pihak Kerajaan akan kalah dalam undian usul percaya ini, beberapa situasi akan berlaku:

·     Perdana Menteri akan meletak jawatan dan terpulang kepada Yang di-Pertuan Agong untuk melantik Perdana Menteri yang baharu mengikut Perkara 43, fasal (2)(a) Perlembagaan Persekutuan, iaitu:

Yang di-Pertuan Agong hendaklah terlebih dahulu melantik seorang sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri, seorang Ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat itu”; atau

·       Perdana Menteri manasihatkan Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen dan seterusnya melaksanakn PRU 15 dalam tempoh 60 hari.   Ini adalah selaras dengan peruntukkan Perkara 43 (4) iaitu:

“Jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong”.

Sebagaimana catatan sebelum ini, dalam tempoh tersebut, kerajaan sementara (Caretaker Government) akan mentadbir sehingga terbentuk kerajaan yang baharu. Oleh kerana pandemik COVID-19 belum reda dan kelompok komuniti belum tercapai, Yang di-Pertuan Agong boleh memasyhurkan darurat untuk untuk menangguhkan pilihan raya umum dan ia diadakan dalam tempoh 60 hari selepas darurat tersebut tamat. Pada masa ini Proklamasi Darurat bagi Parlimen Batu Sapi dan DUN Bugaya dan Parlimen Gerik masih belum diungkaikan.  Begitu juga terbaharu, Proklamasi Darurat bagi Sarawak yang berkuatkuasa 2 Ogos 2021 bagi menangguhkan Pilihan Raya Umum untuk DUN Sarawak.

Pada 13 Ogos 2021, sebagaimana catatan sebelum ini, Perdana Menteri ke-8 mengumumkan dan berjanji sekali lagi, piliharaya umum akan diadakan selewat-lewatnya akhir Julai 2022 tetapi tertakluk kepada keadaan COVID-19.  Beliau berkata demikian semasa sidang media khas bertemakan “Bersama Memulihkan Negara”.  Dalam sidang itu, beliau telah mengemukakan cadangan kerjasaama dan sokongan bipartisan/merentas parti denagan tujuh tawaran tetapi ditolak oleh parti-parti pembangkang dan juga UMNO dan bebas.

Namun desakan demi desakan, akhirnya Tan Sri Mahiaddin Yassin telah kehilangan majoriti dan meletak jawatan Perdana Menteri Ke-8 pada 16 Ogos 2021 dan Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Ke-9 pada 20 Ogos 2021.

MoU Persefahaman dan Kestabilan Politik – Kapankah PRU 15?

Pada 13 September  2021, sebelah petang pada hari yang sama dengan Pembukaan Penggal  Keempat Parlimen Ke-14 telah diadakan Majlis menanda tangani  Memorandum Kesefahaman dan Ketabilan Politk antara Kerajaan pimpinan Perdana Menteri Ke-9 YAB Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob dengan pihak Pakatan Harapan di Bangunan Parlimen.  Antara persefahaman yang dipersetujui ialah:

3.1  Kerajaan bersetuju tidak akan mengusulkan pembubaran Parlimen sebelum 31 haribuan Julai 2022. 

Justeru, menjelang 31 Julai 2022, maka timbulah pelbagai persepsi dan pandangan serta ramalan kapankah(bilakah) PRU 15 akan diadakan. Disini, dirakamkan  beberapa harapan dan pandangan pelbagai pihak.  Pada1 Mac 2022, dilaporkan Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, mahu Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) diadakan selepas memorandum persefahaman (MoU) bersama pembangkang tamat pada 31 Julai 2022.  Beliau mendakwa “ faktor 'feel good' yang dirasai rakyat dengan mereka kembali menyokong BN, perlu diambil kesempatan parti itu, sekali gus menyegerakan PRU-15. Ini kerana menurutnya pada PRU-14yang diadakan sehingga hamper tamat tempoh Parlimen 15 dan  ditangguhkan lebih daripada setahun selepas Malaysia menjuarai Sukan SEA menyebabkan tiada faktor 'feel good' lagi di kalangan rakyat menyebabkan BN tewas.”  Oleh itu beliau mengharapkan  faktor 'feel good' sudah menjadi faktor utama untuk memperoleh sokongan  daripada rakyat setelah BN memenangi siri-siri PRK dan PRN Melaka dan terbaharu PRN Johor, jugaPRN Sarawak yang disokong oleh BN bagi mewujudkan kestabilan di negara kita," katanya. [BH, Zahid Hamidi mahu PRU segera selepas Julai ini,Oleh Mohamed Farid Noh - Mac 11, 2022 @ 2:34pm, farid_noh@bh.com.my]

Ini berbeza dengan pengumuman pihak PH yang dilaporkan  pada  10 Mac  2022 bersedia meneruskan MoU Transformasi dan Kestabilan Politik yang dimeterai PH dengan kerajaan Persekutuan pada September tahun lalu, selepas tarikh 31 Julai depan.  Misalnya Anthony Loke (PH-Seremban) ketika sidang Dewan Rakyat dilaporkan berkata, pembangkang tiada masalah untuk meneruskan MoU itu, selepas pindaan Perlembagaan berkaitan undang-undang anti lompat parti diluluskan nanti.

Dilaporkan juga bahawa YAB Perdana Menteri,  Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akur dengan keputusan Majlis Kerja tertinggi (MKT) UMNO untuk tidak meneruskan  MoU Persemfahaman dan Kestabilan selepas 31 Julai 2022 dan  memberi kebebasan kepada Perdana Menteri untuk membuat keputusan berkaitan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).

MKT UMNO  juga  menamakan YAB Dato’ Seri Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri selepas PRU 15.  [BH, PM bebas tentukan PRU-15 tanpa MoU bersama embangkang, Oleh Mohd Amin Jalil - April 15, 2022 @ 9:48pm, bhnews@bh.com.my].     Juga dilaporkan bahawa Perdana Menteri sebelum ini memaklumkan akan mengadakan PRU-15 apabila Barisan Nasional (BN) sudah berada dalam kedudukan siap siaga.

Penganalisis politik pula berpandangan bahawa PRU-15 boleh diadakan sebelum tahun ini berakhir atau lebih awal berbanding tempoh mandat Parlimen yang akan berakhir pertengahan tahun depan. Mereka  berpendapat walaupun parti dalam kerajaan dan pembangkang memberi justifikasi masing-masing mengenai waktu yang sesuai diadakan PRU-15, perkara perlu diberi perhatian adalah faktor kekangan.

Umpamanya, Felow Kanan Akademi Penyelidikan Strategik Nusantara (NASR), Prof Madya Dr Azmi Hassan, berkata biarpun petunjuk jelas mengenai PRU belum kelihatan, pandangan parti dalam kerajaan dan pembangkang, yang mahu PRU disegerakan atau dilaksanakan pada tahun depan, masing-masing disokong alasan munasabah. "Ada dua pandangan menyokong PRU diadakan tahun ini, yang berkait dengan kestabilan politik dan keadaan ekonomi. Bagi UMNO, naratifnya sekarang mereka mahukan mandat kerana yakin dapat menubuhkan kerajaan Persekutuan. "Mereka mahu apabila kerajaan yang dapat dibentuk nanti adalah kerajaan yang stabil serta dapat membentuk dasar untuk menangani krisis ekonomi. Ini alasan mereka mengapa perlu adakan pilihan raya sekarang. "Satu lagi naratif terutama dari pembangkang yang tidak mahu diadakan PRU ketika ini adalah supaya kerajaan dapat menumpukan perhatian menangani krisis ekonomi, biar ekonomi pulih dulu."Dalam hal ini, ia bergantung kepada kedudukan kita. Adakah kita percaya kerajaan mampu tangani krisis ekonomi sehingalah ekonomi kembali pulih. Namun ada kemungkinan sehingga tahun depan pun, ekonomi tak pulih lagi sebab perang Ukraine-Rusia masih tidak nampak kesudahannya," katanya kepada BH pada 8 Jun 2022..

Beliau berkata, satu risiko juga jika menunggu PRU diadakan pada hujung mandat Parlimen tahun depan, dalam waktu yang tergesa-gesa ketika keadaan ekonomi belum pulih sepenuhnya. "Pilihan raya terbaik adalah bila sampai penghujung mandat, tapi kalau tunggu penghujungnya juga, kemungkinan bila kita terdesak untuk mengadakan PRU, keadaan ekonomi pula tak baik, malah bertambah buruk, maka itu yang dikatakan tak baik menunggu sehingga hujung mandat.

"Yang terbaik adalah kita mengadakan pilihan raya jika tiada kekangan. Kekangan ekonomi tidak ada sekarang, kekangan politik saja ada. Kita tidak mahu menunggu sehingga akhirnya kerana jika (PRU-15) dibawa ke keadaan terdesak, mungkin masa pula tidak sesuai," katanya.

Sementara itu, penganalisis politik dari Universiti Utara Malaysia, Prof Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani pula berkata, jika PRU mahu diadakan tahun ini, waktu sesuainya adalah pada Ogos dan September. "Namun kalau tahun depan, sebaiknya sebelum Ramadan (penghujung Mac 2023). [PRU-15:'Jangan tunggu sehingga berakhir mandat' – [Penganalisis Oleh Mohd Nasaruddin Parzi - Jun 8, 2022 @ 7:36pm,bhnews@bh.com.m]


Pada masa yang sama, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan  menyatakan PRU15 sudah mencapai tempoh matang dan perlu segera dilaksanakan. Barisan Nasional (BN) juga sudah melakukan persediaan rapi termasuk memperkemaskan jentera parti untuk menghadapi pilihan raya tersebut. Mereka yakin akan menang.  Bahkan, penganalisis politik juga percaya bahawa sebarang usaha untuk melambatkan PRU15 akan menyebabkan BN tewas.

Walaupun begitu parti-parti lain berpandangan berbeza.  Misalnya kenyataan pemimpin Pas yang melabel pihak mahukan PRU15 diadakan segera sebagai golongan pentingkan diri. Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang dalam kenyataan sebelum ini berharap kerajaan tidak tunduk dengan desakan berkenaan dan menumpukan fokus kepada kesejahteraan rakyat serta pemulihan ekonomi. PAS berharap kerajaan tidak tunduk dengan desakan beberapa pihak yang mahu pilihan raya umum ke-15 (PRU15) diadakan secara tergesa-gesa. [PAS harap kerajaan tak tunduk desakan pilihan raya segera, FMT Reporters, June 3, 2022 4:30 PM]

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar pula menyifatkan pihak yang mahu PRU15 diadakan segera adalah mereka yang terdesak mahu menjadi menteri dan Timbalan Perdana Menteri.  Katanya, Jangan kerana mahu mengejar kemenangan dalam PRU, kebajikan rakyat diabaikan terutama ketika tertekan dengan kenaikan harga barang dan pendapatan tidak menentu.[https://www.sinarharian.com.my/article/205497/ANALISIS-SEMASA/PRU15-hangat-diperkatakan-muncul-desakan-mahu-diadakan-segera]

Malaysia Now pula melaporkan Pengerusi Lembaga Penasihat Barisan Nasional (BN) Najib Razak berpandangan bahawa parti itu akan berdepan risiko jika masih menangguhkan pembubaran Parlimen. Beliau berkata perkara sama pernah dilakukan beliau yang menyaksikan sokongan kepada BN kian merosot dan akhirnya tewas buat kali pertama dalam sejarah parti itu dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) pada 2018. Justeru itu, beliau tidak mahu nasib serupa menimpa BN yang terdiri daripada Umno, MCA, MIC dan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) pada PRU15 memandangkan kerajaan sedia ada akan tamat tempohnya tahun depan. [BN berisiko jika tangguh pembubaran Parlimen, kata Najib, Bernama,Jun 2, 2022 9:10 AM]

FMT pula melaporkan “Jaga-jaga dengan kemarahan pengundi, kata pakar ekonomi, Esther Yap,[June 4, 2022 8:10 AM].  Kerajaan berisiko berdepan tindak balas kemarahan pengundi jika ia mengadakan pilihan raya semasa kitaran inflasi, seorang pakar ekonomi memberi amaran.  Benedict Weerasena daripada Bait Al-Amanah berkata, pengundi mungkin melihat kerajaan sebagai gagal menangani isu kenaikan harga makanan.

Ringkasnya, untuk menentukan cadangan tarikh bubar Parlimen adalah terletak kepada prerogatif Perdana Menteri. Namun kuasa membubarkan Parlimen adalah kuasa Yang di-Pertuan Agong. Dalam hal ini, Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa:

“Per.40(2) Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya pada melaksanakan fungsi yang berikut, iaitu:

(a) melantik seorang Perdana Menteri;

(b) tidak memperkenankan permintaan bagi pembubaran Parlimen;

(c) meminta diadakan mesyuarat Majlis Raja-Raja yang semata[1]mata berkenaan dengan keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja, dan apa-apa tindakan pada mesyuarat itu,

dan dalam apa-apa hal lain yang disebut dalam Perlembagaan ini

Oleh itu, sama ada tahun ini (2022) dan tahun depan (2023), kedua-duanya masih sesuai untuk adakan PRU’.  Lazimnya di negara ini, kesesuaian diadakan PRU adalah bergantung kepada sama ada parti memerintah mampu menang dan menang selesa dalam PRU yang melihat adanya factor “feel good” di pihak pemerintah.  

Untuk rekod, berkaitan pembubaran Parlimen,  Perkara 55 tPerlembagaan Persekutuan telah menetapkan:

 (2) Yang di-Pertuan Agong boleh memprorog atau membubarkan Parlimen.

(3) Melainkan jika dibubarkan terlebih dahulu, Parlimen hendaklah terus   berjalan selama lima tahun dari tarikh mesyuarat pertamanya dan selepas itu adalah terbubar.”

Berkaitan pilihan raya pula,  Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan, juga  menyatakan:

“(4) Apabila Parlimen bubar suatu pilihan raya umum hendaklah diadakan dalam tempoh enam puluh hari dari tarikh ia bubar dan Parlimen hendaklah dipanggil bermesyuarat pada suatu tarikh yang tidak lewat daripada satu ratus dua puluh hari dari tarikh itu.”


ADAKAH PRU 15 SEMEMANGNYA DINANTI-NANTIKAN OLEH RAKYAT ATAU HANYA SEKADAR IGAUAN AHLI-AHLI POLITIK YANG INGINNKEMBALI BERKUASA? SAMAD DIADAKAN  DALAM MASA TERDEKAT ATAU KEMUDIAN, IA TETAP BERLAKU SEBELUM TAMAT TEMPOH PARLIMEN KE-14 PADA 16 JULAI 2023, SETELAH GENAP LIMA TAHUN DARI PERSIDANGAN PERTAMA SELEPAS PRU 14.......

Suatu catatan jua........

Selasa, 21 Jun 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Friday, 25 March 2022

USUL SOSMA TIDAK LULUS TETAPI PINDAAN PERLEMBAGAAN LULUS DIDEWAN RAKYAT - Apakah Maknanya

Hari-hati terakhir persidangan Dewan Rakyat di Mesyuarat Pertama Penggal Kelima Parlimen Ke-14 diwarna dua situasi yang bertentangan.  Pada 23 Mac 2022, usul yang dikemukakankan oleh Kementerian Dalam Negeri bagi   melanjutkan tempoh kuat kuasa Subseksyen 4(5) Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) iaitu  tempoh penahanan 28 hari  dilanjutkan untuk tempoh lima tahun lagi  telah tidak dipersetujui apabila keputusan belah bahagian – setuju 84 dan tidak setuju 86 dan tidak hadir 50.   Ini bermakna Ahli Parlimen  yang hadir yang majoritinya pembangkang menolak untuk usul tersebut.  Ahli Parlimen pembangkang hampir semua hadr dan pewrsolan mengapakah Ahli Parlimen Kerajaan tidak hadir dalam Dewan ketika undian tersebut   Apakah mereka tsengaja tidak hadir dan tidak menyokong usul KDN tersebut  atau sememangnya sambal lewa dan tidak menganggap usul tersebut akan diluluskan dengan undian suara sahaja kerana  adanya MoU kesetabilan Politik antara Kerajaan dan pembangkang (PH).

Selang sehari kemudian, pada 24 Mac 2022, Dewan Rakyat  meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan (Pindaan) 2022 bagi mengecualikan pendaftaran pemilih automatik kepada kerabat diraja apabila pada bacaan kali kedua mendapat sokongan melebihi dua pertiga atau sekurang-kurangnya 148 daripada 222 Ahli Parlimen, susulan undian belah bahagian iaitu bersetuju 181, tidak hadir 39 dan tiada yang tidak bersetuju.  Bacaan kali ketiga 178 undi bersetuju dan 42 undi tidak hadir. Pindaan Perlembagaan itu bagi mengecualikan nama Raja dan pasangan, Yang di-Pertua negeri dan pasangan, bakal raja, waris ganti dan waris lain raja dan pasangan serta mana-mana individu lain daripada disenaraikan dalam daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). 

Pindaan Perlembagaan dipersetujui bersama oleh pihak pembangkang bukan suatu yang aneh kerana ia berkait dengan pindaan terdahulu yang dilluluskan pada tahun 2019 (undi 18 tahun dan pendaftaran autamoik) yang dikemukakan  oleh Kerajaan PH ketika itun dan disokong  oleh BN dan PAS sebagai pembangkang setelah cadanngan pendaftaran automtik disekalikan.

Manakala Rang Undang-Undang atau Usulu Kerajaan tidak diluluskan bukanlah kali pertama sejak 2018 (selepas PRU  14)..  Ini tidak bermakna kerajaan akan tumbang atau menyebabkan Parlimen dibubarkan.   Ianya masih boleh dikemukakan sekali lagi dengan memastikan  penyokong Kerajaan hadir sepenuhnya semasa undian  diadakan.   Disinilah peranan Whip Penyokong Kerajaan , PNBC dan parti-parti politik yang membentuk Kerajaan untuk Bersatu hati bagi memastikan urusan Kerajaan diluluskan tanpa bergantung kepada sokongan pembangkang.  Ini menunjukkan kelemahan penyelarasan dipihak whip Kerajaan kerana seramai 35 orang Ahli Parlimen Kerajaan  tidak hadir (dari 50 orang

Walau bagaimana pun, pada 25 Mac 2022, Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Azhar Azizan Harun memaklumkan terdapat kekhilafan dalam pengiraan undi ahli Parlimen ketika usul Subseksyen 4 (5) Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma)..  dimana  ahli Parlimen Jempol, Datuk Seri Salim Sharif yang bertindak sebagai penghitung undi telah memaklumkan senarai undi di blok D1 semasa undi belah bahagian bagi usul dari Menteri Dalam Negeri yang dijalankan pada Rabu, 23 Mac 2022,  telah terkhilaf menandakan Yang Berhormat Besut (Datuk Seri Idris Jusoh) tidak hadir dalam senarai undi walaupun sebenarnya Yang Berhormat Besut hadir semasa undian..  Yan g di-Pertua memutuskan “Oleh itu, saya menggunakan Peraturan Mesyuarat 100 untuk meminda keputusan belah bahagian bagi usul dari Menteri Dalam Negeri tersebut daripada 84 bersetuju kepada 85 bersetuju dan tidak hadir dipinda dari 50 kepada 49 sahaja, manakala 86 tidak bersetuju tetap sama,” katanya di Dewan Rakyat pada Khamis. “Ini kali kedua dalam Parlimen kita lihat kekhilafan berlaku, sebelum ini saya pernah tegur. “Saya rasa mungkin sekiranya Tan Sri (Azhar Azizan) boleh mempertimbangkan satu transformasi atau reformasi cara kita membuang undi ditambah baik kerana sekarang masih manual.

Suatu catatan dipinggiran jua.

 

  

Tuesday, 14 September 2021

MEMILIH TIMBALAN YANG DI-PERTUA DITANGGUHKAN!!! - ANTARA SOKONGAN TERHADAP CALON KERAJAAN DAN MoU PERSEFAHAMAN & KESTABILAN POLITIK ?

 

Pada hari kedua persidangan, 14 Julai 2021 di Mesyuarat Pertama, Penggal Keempat, Parlimen Ke-14Usul  pemilihan Timbalan Yang di-Pertua II berikutan peletakan jawatan Ahli Parlimen Pengerang  kira-kira 3 minggu yang lalu telah ditangguhkan.   Setelah kekecohan  selama 30 minit berkaitan isu usul-usul mengosongkan jawatan Yang di-Pertua selepas sesi pertanyaan lisan pada jam 12.45 tengahari, dan kira hampir jam 1.00 tengahari, YB Menteri di JPM (Parlimen dan Undang-Undang) bangun untuk membacakan usul  tetapi terganggu dengan jeritan ahli-ahli Parlimen Pembangkang dengan ungkapan “memalukan, memalukan” setelah Ahli Parlimen Jelutong dihalau keluar selama 2 hari kerana enggan menarik balik perkataan itu yang ditujukan kepada Timbalan Yang di-Pertua.  Insiden ini berlaku berikutan ketidak puashatian terhadap penjelasanTimbalan Yang di-Pertua mengenai penolakan 14 usul-usul (11 dari Ahli Parlimen Amanah dan 2 Ahli Parlimen PKR) bagi mengosongkan jawatan Yang di-Pertua.

Pada jam 2.30 petang, Menteri di JPM (Parlimen dan Undang-Undang) telah mengemukakan usul untuk menangguhkan usul memilih Timbalan Yang di-Pertua dengan merentikan peraturan mengikut Peraturan Mesyuarat 90(2) kepada Mesyuarat akan datang.  Walau bagaimanapun,YB Kulim Bandar Baharu membangkitkan agar pemilihan Timbalan Yang di-Pertua hendaklah disegerakan walaupun pihak Kerajaan menghadapi masalah antara parti-parti  Kerajaan untuk memberi sokongan.

Sebelum ini telah tersenarai urusan Memilih Timbalan Yang di-Pertua selepas pertanyaan lisan.   Sebagaimana yang tersebar, terdapat dua nama yang dicadangkan sebagai Timbalan Yang di-Pertua iaitu Ahli Parlimen Pontian, Dato’ Seri Ahmad Maslan  dari pihak Kerajaan dan Ahli Parlimen Taiping, Dato’ Nga Khor Meng.  Pertama kali dalam sejarah Parlimen, calon-calon Timbalan Yang di-Pertua berkempen engan mengemukakan manifesto masing-masing dimana  Ahli Parlimen Pontian dengan 20 janji dan Ahli Parlimen Taiping dengan 10 janji.  Manakala Ahli Parlimen Pontian juga menghadapi tuduhan di mahkamah dan dibimbangi akan memperoleh sokongan yang kurang berbanding Ahli Parlimen Taiping.  Jika ini berlakukan akan memalukan pihak Kerajaan.

Dalam hal ini difahamkan PBBM tidak setuju dengan dengan Ahli Parlimen Pontian sebagai calon Timbalan Yang di-Pertua kerana dituduh di mahkamah.  Dengan penangguhan ini, bagi membolehkan pihak Kerajaan mengemukakan nama lain namun masih lagi dari UMNO kerana UMNO masih mahukan jawatan itu.  Dimasa yang sama, kesan dari Memorandum Persefahaman dan Kestabilan Politik, pihak Kerajaan difahamkan bersetuju untuk meminda Perlembagaan, Perkarara  57 untuk menambah satu lagi jawatan Timbalan Yang di-Pertua yang dikhususkan dari pihak pembangkang.  Pindaan tersebut akan dibuat dalam Mesyuarat Kedua, Penggal Keempat, Parlimen Ke-14  yang bermula 25 Oktober 2021 akan dating.

DENGAN DEMIKIAN MEMORANDUM PERSEFAHAMAN DAN KESTABILAN POLITIK YANG DIMETERAI SEMALAM (13 SEPTEMBER 2021) TELAH MEMBERI KESAN DALAM PROSES PEMBAHARUAN/REFORMASI PARLIMEN DAN SETERUSNYA KESEFAHAMAN ATARA KERAJAAN DENGAN PIHAK PEMBANGKANG

Sekali lagi sejarah tercatat.

Suatu  rakaman sejarah Parlimen Malaysia,

 14 September 2021, 3.00 ptg.

 

KEJANGGALAN BAJET 2025!!!

Setelah tiga kali Perdana Menteri 10 membentangkan Belanjawan/Bajet Tahunan, inilah kali pertama penulis mengikuti sepenuhnya pembentangan B...