Friday, 15 May 2020

SATU CATATAN; BEBERAPA HARI SEBELUM BERSIDANG - MESYUARAT PERTAMA PENGGAL KETIGA PARLIMEN KE-14 [18 MEI 2020]


Inilah catatan beberapa hari belum bermula sidang Parlimen di Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 yang bersidang sehari pada 18 Mei 2020 dengan urusan pembukaan Penggal Parlimen sahaja iaitu Titah Diraja.. Inilah sidang pertama pada era PN mengambil Kerajaan pada 1 Mac 2020 apabila PM Ke-8 mengangkat sumpah  berikutan runtuhnya PH apabila PM Ke-7 meletak jawatan pada  24 Mac 2020. Sidang ini juga bersejarah kerana berlangsung dalam suasana  berbeza dari norma dan kelaziman .  Ini kerana dalam suasana Perintah Kawalan Pergrakan Bersyarat (PKPB) berikutan penularan wabak COVID-19 di negara ini.  PKP dilaksanakan sejak 18 Mac 2020 dan kini dilanjutkan sebaagai PKPB sehingga 9 Jun 2020.

Pada asalnya, persidangan Dewan Rakyat  di Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Parlimen Ke-14  dijadualkan bermula pada 18 Mei  hingga 23 Jun 2020. Ia adalah signifikan dan bersejarah.  Inilah kali pertama dalam sejarah Malaysia, dimana  Kerajaan Persekutuan bertukar pemerintah di tengah-tengah penggal Majlis Parlimen dari Pakatan Harapan(PH) kepada gabungan parti politik yang wujud ketika kemelut politik 2020 yang bermula dengan “Langkah Sheraton” yang dipanggil Perikatan Nasional (PN).  Selama ini  sejak merdeka,  perubahan Kerajaan akan berlaku selepas Pilihan Raya Umum (PRU)..

Berikutan perubahan Kerajaan, persidangan Dewan Rakyat ini ditangguhkan. Kerajaan baru terbentuk pada 1 Mac apabila Perdana Menteri Ke-8 mengangkat sumpah dan Jemaah Menteri pula pada 10 Mac 2020.  Ketua Majlis mengikut Peraturan Mesyuarat 11(2) telah meminda tarikh  Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 kepada 18 Mei 2020 hingga 23  Jun 2020 selama 15 hari. Setiausaha Dewan Rakyat telah mengeluarkan notis pemberitahuan kepada Ahli-Ahli Dewan Rakyat pada 4 Mac 2020.  Seterusnya  Ketua Majlis telah meminda semuala tarikh persidangan kepada satu hari sahaja pada 18 Mei 2020.   Setiausaha telah mengeluarkan pindaan notis pemberitahuan pada 17 April 2020. 
“Peraturan Mesyuarat (2) Dengan tertakluk kepada syarat-syarat perenggan (1), Ketua atau Timbalan Ketua Majlis hendaklah menetapkan, sekurang-kurangnya 28 hari sebelum permulaan tiap-tiap Penggal, tarikh-tarikh Majlis akan bermesyuarat dalam Penggal itu.

Tetapi disyaratkan iaitu Ketua atau Timbalan Ketua Majlis boleh mengubah tarikh-tarikh yang ditetapkan dari semasa ke semasa. “

Dalam pindaan notis pemberitahuan bertarikh 17 April 2020 itu, Yang di-Pertua Dewan Rakyat melalui  Setiausaha Dewan Rakyat talah memakalumkan bahawa  “…TIADA sesi pertyanyaan Jawab Lisan di bawah Peraturan Mesyuarat 22(2) dan 22(5).  Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri (Pertanyaan Mesyuarat 24(5A) dan 24A), Usul-usul dibawah Peraturan Mesyuarat 17,18, 27, 49 serta apa-apa Usul daripada Ahli-ahli Yang Berhormat. Oleh yang demikian, semua Pemberitahuan tersebut tidak perlu dihantar untuk mesyuarat ini.” 

Setiausaha mengeluarkan notis pemberitahuan Mesyuarat  adalah mengikut Peraturan Mesyuarat 9, iaitu:
“9. (1) Setiausaha hendaklah menyediakan segala surat yang diperlukan oleh Majlis Mesyuarat dan Tuan Yang di-Pertua dan melaksanakan segala arahan Tuan Yang di-Pertua berhubungan dengan segala perkara berkaitan dengan urusan Majlis Mesyuarat.

          (2) Setiausaha hendaklah-

(a) Sekurang-kurangnya 28 hari sebelum dimulakan mesyuarat setiap penggal Parlimen, menulis kepada ahli-ahli memberitahu tarikh-tarikh mesyuarat Majlis Mesyuarat bagi penggal itu:

Dengan syarat bahawa dalam keadaan memaksa yang ditentukan oleh Tuan Yang di-Pertua, pemberitahuan tersebut boleh diketepikan, dan dalam keadaan demikian pemberitahuan bagi sepanjang tempoh yang mungkin hendak diberikan;

(b) Menyediakan untuk setiap ahli dengan seberapa segera yang boleh sebelum setiap mesyuarat satu salinan Aturan Urusan Mesyuarat bagi mesyuarat itu. …”

MENGAPA PERSIDANGAN SATU(1) HARI?

Notis asal pemberitahuan Mesyuarat yang bertarikh 4 Mac 2020 adalah sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan, dimana PKP bermula pada 18 Mac 2020.  PKP dilaksanakan bagi mengekang penularan dan memutuskan rantaian virus COVID-19. Semasa pindaan notis pemberitahuan Mesyuarat  yang bertarikh 17 April 2020, PKP masih berterusan,  maka Kerajaan memutuskan hanya satu hari persidangan Parlimen. Urusan pada persidangan Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 ialah :
·         Titah Diraja
·         Urusan Kerajaan iaitu:-
o Pemasyhuran Yang di-Pertua terhadap pelantikan Ketua pembangkang;
o      Usul Jawatankuasa Pemilih; 
o   Usul Pelantikan Pengerusi dan Timbalan Pegerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara;  dan
o   Bacaan kali yang pertama bagi Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan (2019)  dan Rang Undang-Undang Penguntukan semula 2020.

AKHIRNYA URUSAN  PERSIDANGAN HANYA SETAKAT URUSAN TITAH  DIRAJA SAHAJA

Seterusnya PKP dilanjutkan dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) sehingga 9 Jun 2020.  Dalam SOP PKPB, perhimpunan yang dibenarkan adalah tidak melebihi 20 orang.  Manakala  kourum (cukup bilang) persidangan bagi Mesyuarat Dewan Rakyat adalah 26 orang, maka bilangan ini telah melanggar SOP PKPB.   Oleh kerana Perkara 55(1), Perlembagaan Persekutuan mengatasi SOP PKPB, persidangan Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen Ke-14 diteruskan tetapi hanya urusan Titah Diraja sahaja  bagi Pembukaan Penggal Ketiga Parlimen Ke-14.  Perubahan urusan persidangan ini telah dimaklumkan oleh Setiuasaha Dewan Rakyat  melalui pindaan notis pemberitahu kepada Ahli-ahli Dewan Rakyat bertarikh 13 Mei 2020.

Oleh yang demikian, persidangan Mesyuarat Dewan Rakyat yang disingkatkan ini adalah kerana ancaman COVID-19 dan bukan disebabkan oleh perkara-perkara berikut:

                                  i.    Kerajaan tidak mahu terima usul dari Ahli-ahli Persendirian termasuk Ahli bukan Kerajaan sama ada Usul Tergempar mengikut Peraturan Mesyuarat 18 dan juga Usul  untuk membuat ketetapan dibawah Peraturan Mesyuarat 27(3).

                                     ii.    Usul undi tidak percaya terhadap YAB Perdana Menteri oleh Ahli Parlimen Langkawi adalah teratur mengikut Peraturan Mesyuarat 27(3), maka telah diterima oleh Yang di-Pertua untuk disenaraikan dalam Aturan Urusan Mesyuarat.  Sebenarnnya usul ini adalah Usul Persendirian, maka usul ini tidak akan didahulukan/dinaikkan kerana Peraturan Mesyuarat 15(1) telah menetapkan bahawa urusan Kerajaan hendaklah diselesaikan dahulu.
15. (1) Pada tiap-tiap hari persidangan mesyuarat, urusan Kerajaan hendaklah didahulukan daripada urusan-urusan lain.”

ADAKAH TITAH DIRAJA ITU TERMASUK DALAM PERSIDANGAN MESYUARAT DEWAN RAKYAT?

Titah Diraja semasa  Pembukaan Penggal Parlimen adalah termasuk dalam  Aturan Urusan Mesyuarat sebagaimana yang ditetapkan  Peraturan Mesyuarat 14(1)(d)
“Peraturan Mesyuarat 14(1)- Urusan-urusan bagi tiap-tiap persidangan mesyuarat hendaklah mengikut aturan seperti di bawah ini kecuali jika Majlis Mesyuarat menetapkan aturan lain:
(a) Tuan Yang di-Pertua masuk ke dalam Dewan Mesyuarat dengan secaranya.
(b) Doa…..
c) Ahli-ahli baru, mengangkat sumpah.
(d) Titah daripada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.
(e) Pemasyhuran daripada Tuan Yang di-Pertua.
(f)….(q)

Manakala  perbahasan keatas Titah Diraja tidak dinyatakan secara jelas dalam Peraturan Mesyuarat 14(1) tersebut.  Ia adalah amalan /konvensyen yang dilaksanakn selama ini.  Walau bagaimana pun, perbahasan Titah Diraja tidak diadakan pada  Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama, Parlimen Partama yang bersidang pada 11 dan 12 September 1959.

SIDANG MESYUARAT PERTAMA PENGGAL KETIGA PARLIMEN KE-15 DALAM PELAKSANAAN SOP PKPB

Perjalanan sidang Parlimen ini akan memenuhi SOP yang ditetapkan, dimana penjarakan sosial diambilkira dengan menyususn semula kedudukan kerusi dalam Dewan yang jaraknya 1 meter antara satu sama lain.  Antara langkah yang diambil oleh pihak  Parlimen ialah  Ahli Parlimen dikehendaki menjalani Ujian Saringan Covid-19 seperti berikut:

      i.        Menghadiri sesi saringan Covid-19 di Parlimen Malaysia pada hari Khamis,14 Mei 2020 atau hari Jumaat, 15 Mei 2020 dari jam 9.00 pagi hingga 3.00 petang.

    ii.        Sekiranya Ahli Parlimen GAGAL HADIR menjalani sesi saringan Covid-19 ini, Ahli Parlimen  tidak dibenarkan menghadiri Istiadat Pembukaan dan Persidangan pada 18 Mei 2020.

Pada hari Istiadat Pembukaan dan Persidangan Dewan (18 Mei 2020), Ahli-ahli Parlimen adalah dimohon bagi mematuhi perkara-perkara berikut:

      i.        Kehadiran Ahli-ahli Parlimen hendaklah secara bersendirian.

    ii.        Ahli-ahli Parlmen  masuk ke Dewan Rakyat melalui Pintu 3 sahaja.

   iii.        Ahli-ahli Parlimen hendaklah menggunakan topeng muka dan mematuhi penjarakan sosial serta SOP yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

USUL OLEH AHLI PERSENDIRIAN  

Walau pun, semasa notis pemberitahuan telah dimaklumkan tiada pemberitahuan usul, namun beberapa Ahli telah mengemukakan usul.   Sama ada sesuatu usul yang dikemukakan oleh Ahli-ahli Parlimen itu diterima atau ditolak adalah keputusan Yang di-Pertua Dewan Rakyat. 

Penerimaan sesuatu Usul itu tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan dalam Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.  Antaranya seperti berikut:

                              i.        Usul dibawah Peraturan Mesyuarat 18 – Usul perkara tertentu berkenaan kepentingan orang ramai yang berkehendak disegerakan.

                            ii.        Usul dibawah Peraturan Mesyuarat 27(3) – Usul untuk membuat ketetapan dan memerulukan notis 14 hari bagi usul yang dikemukakan oleh Ahli Persendirian/Ahli bukan Kerajaan.

Usul-usul yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen ialah:

a)    Usul Peraturan Mesyuarat 18(1) oleh Ahli Parlimen Batu Sapi (1 Mei 2020) – Usul ini mengandungi  empat perkara, iaitu:

                                      i.        Ketetapan bahawa Perdana Menteri tidak mempunyai keyakinan majoriti.

                                    ii.        Ketetapan bahawa Ahli Parlimen Langkawi mempunyai keyakinan majoriti.

                                  iii.        Majlis Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 delama satu hari adalah bertentangan dengan Perlembagaan.

                                   iv.        Mencadangkan sidang Dewan Rakyat dilanjutkan kepada lapan hari.

Dalam kenyataan media pada 8 Mei 2020, Yang di-Pertua Dewan menolak sebahagian dan menerima sebahagian. [ Sebenarnya usul I dan ii ditolak, sementara iii dan iv diterima.]

Berdasarkan Peraturan Mesyuarat 18, usul ini tidak memenuhi syarat-sayarat yang ditetapkan:
·         Tiada perkara tertentu – usul mengandungi empat perkara/isu
·         Tidak berkepentingan orang ramai – undi tak percaya dan tempoh persidangan tiada kepentingan orang ramai.
·         Tidak perlu disegerakan – kesegeraan sekarang ialah menangani penukaran COVID-19.

Selain itu, Peraturan Mesyuarat 18(7) dan18(8) membolehkan  Yang di-Pertua  membuat keputusan untuk menolak usul ini dalam kamar jika:
(a) pencadangnya hanya berniat hendak mengambil peluang berucap di dalam Majlis Mesyuarat; atau
(b) jika sesuatu perkara itu telah dibincangkan dalam mesyuarat yang sedang berlangsung dan telah diberi penerangan oleh pihak Kerajaan dalam perkara itu; atau
(c) apa-apa usul melanggar mana-mana syarat dalam Peraturan-peraturan Mesyuarat.”

Sekiranya Yang di-Pertua berpuashati dan menerima usul ini, ia hendaklah dibaca dalam Majlis Mesyuarat dan Yang di-Pertua memaklumkan keputusannya.


  1. b)  Usul Peraturan Mesyuarat 27(3) oleh Ahli Parlimen Semporna (4 Mei 2020) – bahawa Ahli Parlimen Langkawi mempunyai keyakinan majoriti. Usul ini ditolak oleh Yang di-Pertua melalui kenyataan media bertarikh 8 Mei 2020 dengan alasan tidak selari dengan Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan.
“43. (2) Jemaah Menteri hendaklah dilantik seperti yang berikut, iaitu:
(a) Yang di-Pertuan Agong hendaklah terlebih dahulu melantik sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikanJemaah Menteri seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat itu; dan
(b) atas nasihat Perdana Menteri, Yang di-Pertuan Agong       hendaklah melantik Menteri-Menteri lain daripada           kalangan ahli mana-mana satu Majlis Parlimen;.. “      


  1. c)   Usul Peraturan Mesyuarat 4 oleh Ahli Parlimen Langkawi (4 Mei 2020) – ketetapan bahawa Yang di-Pertua Dewan Rakyat dikekalkan sehingga Dewan dibubarkan. Usul ini ditolak kerana tidak mematuhi Peraturan Mesyuarat. Keputusan ini juga dimaklumkan melalui kenyataan media tersebut.


  1. d) Usul Peraturan Mesyuarat 27(3) oleh Ahli Parlimen Langkawi (4 Mei 2020)- ketetapan  Perdana Menteri tidak mempunyai keyakinan majoriti Ahli-ahli Dewan. Usul ini diterima untuk “dibawa ke Mesyuarat Dewan Rakyat”.  Keputusan ini juga dimaklumkan merlalui kenyataan media, bahkan sepatutnya hanya diputuskan selepas cukup tempoh notis 14 hari pada 18 Mei 2018 dan disenaraikan dalam Aturan Urusan Mesyuarat.

WAJARKAH YANG DI-PERTUA MEMAKLUMKAN PENERIMAAN ATAU PENOLAKAN SESUTU USUL MELALUI KENYATAAN MEDIA.

Semasa Yang di-Pertua Dewan Rakyat melalui Setiausaha Dewan Rakyat (Peraturan Mesyuarat 9(1), mengeluarkan notis pemberitahuan kepada Ahli-ahli Parlimen pada  17 April 2020 telah dengan jelas  semua pemberitahu usul “tidak perlu dihantar.”  Dalam hal ini Yang di-Pertua Dewan Rakyat tidak tetap pendirian apabila menerima usul-usul yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Batu Sapi, Semporna dan Langkawi.  Juga tidak berlaku adil kepada Ahi-ahli Parlimen lain yang mungkin juga  berhasrat mengemukakan usul.

Yang di-Pertua Dewan Rakyat juga melanggar amalan/konvensyen oleh semua Yang di-Pertua terdahulu apabila memaklumkan keputusan melalui media, yang sepatutnya dimaklumkan semasa sidang Dewan atau secara bersurat kepada Ahli Parlimen yang berkenaan  jika usul itu ditolak dalam kamar.

Sunday, 29 March 2020

PAKEJ RANSANGAN EKONOMI COVID-19: PERLUKAH DIBAHASKAN DI-PARLIMEN ?


Pada 27 Mac 2020, Perdana Menteri Tan Sri Muhyuddin Yassin telah mengumumkan Pakej Ransangan Ekonomi (PRE) kedua yang disiarkan secara langsung oleh media elektronik bagi melindungi rakyat dan  industri serta menjamin ekonomi kekal kukuh berikutan implikasi Perintah Kawalan Pergerakan dalam usaha memutuskan rantaian  wabak COVID -19. . Pakej yang diberi nama "Prihatin' telah memperuntukan perbelanjaan sebanyak RM 250 bilion (termasuk RM20  bilion yang diumumkan oleh Perdana Menteri Interim, Tun Dr Mahathir Mohamad) dengan suntikan fiskal kerajaan sebenar berjumlah RM 25 bilion.

Berikutan pengumuman PRE tersebut pelbagai pihak tampil mencadangkan supaya PRE ini dibahaskan dalam persidangan Parlien terlebih dahulu sebelum dilaksanakan. Ahli Parlimen Iskandar Puteri juga Pengerusi  DAP YB Lim Kit Siang menggesa persidangan khas Parlimen selama 2 hari diadakan bagi meluluskan pakej rangsangan ekonomi itu…supaya ia memperoleh kredibiliti dan keabsahan,” (FMT 28 Mac 2020).

Sementara itu, Ahli Parlimen Port Dickson  juga Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mengesyorkan supaya Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin) dibahaskan di Parlimen supaya dapat mengelak berlakunya ketirisan.  "Saya syorkan supaya Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberikan pertimbangan serius dengan memberikan ruang kepada semua pihak untuk membahas dan memberikan sokongan dengan maksud memperbaiki pakej itu”.  (SINAR, 29 Mac 2020).

Sementelah itu, Asto Awani (29 Mac 2020) melapurkan pemimpin-pemimpin  dunia  sedang dan telah membahaskan tentang pakej rangsangan ekonomi bagi menghadapi COVID-19 di Parlimen.  Antaranya:
  • Parlimen Republik Czech pada  24 Mac 2020 telah meluluskan pakej rangsangan ekonomi selepas Perdana Menteri Andrej Babis mengumumkan perbelanjaan 100 juta CZK (USD 4 juta) sebagai bantuan terus dan 900 juta CZK (USD 36.4 juta) sebagai jaminan pinjaman kepada syarikat koporat. 
  • Kongres Amerika Syarikat turut membahaskan pakej rangsangan ekonomi presiden Donald Trump sebanyak USD 2 Trilion bagi membantu rakyat ketika pandemik COVID-19 semakin membimbangkan. Kedua-dua parti Republikan dan Demokrat telah bersetuju meluluskan pakej itu.. 
  • Parlimen Singapura telah meluluskan belanjawan tambahan pada 26 Mac 2020 bagi  menyediakan pakej rangsangan ekonomi berjumlah S$ 48 bilion untuk menyokong  kebajikan rakyat dan mengukuhkan ekonomi. Jumlah ini sebanyak sembilan peratus kepada KDNK negara Singapura..
Justeru itu, pelbagai  pihak khususnya pihak pembangkang (Pakatan Harapan - PH) meminta supaya PRE ini dibentang dan dibahas serta dilulskan  oleh  Parlimen terlebih dahulu.  Ini adalah  berdasarkan prinsip semak dan imbang terhadap pengurusan dana kerajaan. Mereka meminta supaya Kerajaan yang dikini dibawah pemerintahan Perikatan Nasional (PN) perlu memberi penjelasan kepada Parlimen tentang segala butiran projek, program dan punca kewangan untuk membelanjakan dana kepada rakyat. Ini juga mengelakkan  salah guna dana dan keterisan..  Waalau bagaimanapun, United Kingdom juga telah mengumumkan pakej rangsangan ekonomi pada 26 Mac 2020 tanpa dibahaskan di Parlimen.terlebih dahulu. Siatem Parlimen di negara ini lebih menjurus kepada amalan dan konvensyen  di United KIngdom..

Disini penulis ingin menyorot peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai perbelanjaan dan belanjawan  serta  amalan di Parlimen Malaysia.   Perkara 100 telah menetapkan belanjawan Negara yang juga dipanggil sebagai bajet tahunan hendaklah dikemukakan kepada Parlimen melalui Rang Undang-Undang Perbekalan setiap tahun yang perlu dibahas dan dipersetujukan. Amalannya pada Mesyuarat Ketiga setiap penggal iaitu pada akhir  tahun sebelum sesuatu tahun  yang bajet itu peruntukkan.

“Rang Undang-Undang Perbekalan

100. Perbelanjaan yang hendaklah dibayar daripada Kumpulan Wang Disatukan tetapi tidak dipertanggungkan padanya, selain perbelanjaan yang hendaklah dibayar dengan jumlah wang yang disebut dalam Fasal (3) Perkara 99, hendaklah dimasukkan ke dalam suatu Rang Undang-Undang, yang hendaklah dikenali sebagai Rang Undang-Undang Perbekalan, yang membuat peruntukan bagi pengeluaran jumlah wang yang perlu daripada Kumpulan Wang Disatukan untuk membayar perbelanjaan itu dan penguntukan jumlah wang itu bagi maksud yang dinyatakan dalamnya.”

Sekiranya berlaku pertambahan peruntukan dan perbelanjaan dalam bajet tahunan, maka Perkara 101 pula menetapkan supaya dikemukakan kepada Parlimen untuk dimasukkan kedalam Akta Perbekalan  yang telah diluluskan  seperti  ketetapan Perkara 100 tersebut. Amalannya ia dikemukakan kepada Parlimen melalui Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan bagi sesuatu tahun berkenaan.  Begitu  juga dengan perbelanjaan tambahan dari Kumpulan Wang LuarJangka hendaklah juga dimasukkan dalam Rang Undang-Undang Perbekalan.

“Perbelanjaan tambahan dan perbelanjaan lebih

101. Jika berkenaan dengan mana-mana tahun kewangan didapati—
(a)    bahawa amaun yang diuntukkan melalui Akta Perbekalan bagi apa-apa maksud tidak mencukupi, atau bahawa telah timbul keperluan perbelanjaan bagi suatu maksud yang baginya tiada amaun diuntukkan melalui Akta Perbekalan; atau
(b)   bahawa apa-apa wang telah dibelanjakan bagi apa-apa maksud melebihi amaun yang diuntukkan (jika ada) bagi maksud itu melalui Akta Perbekalan,
maka suatu anggaran tambahan yang menunjukkan jumlah wang yang dikehendaki atau dibelanjakan itu hendaklah dibentangkan di hadapan Dewan Rakyat dan maksud apa-apa perbelanjaan itu hendaklah dimasukkan ke dalam suatu Rang Undang-Undang Perbekalan.”

Kumpulan Wang Luar Jangka

103. (1) Parlimen boleh melalui undang-undang membuat peruntukan bagi mewujudkan suatu Kumpulan Wang Luar Jangka dan memberi kuasa Menteri yang dipertanggungkan dengan tanggungjawab bagi kewangan, jika berpuas hati bahawa telah timbul keperluan perbelanjaan yang mendesak dan di luar jangkaan yang baginya tiada peruntukan lain wujud, untuk membuat pendahuluan daripada Kumpulan Wang Luar Jangka itu untuk memenuhi keperluan itu.

(2) Jika apa-apa pendahuluan dibuat mengikut Fasal (1), suatu anggaran tambahan hendaklah dikemukakan dan suatu Rang Undang-Undang Perbekalan dibawa dengan seberapa segera yang mungkin bagi maksud menggantikan amaun yang didahulukan itu.

Merujuk kepada PRE ini, ianya akan dibentangkan kepada Parlimen melalui Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan sebagai tambahan kepada Bajet 2020 yang telah diluluskan melalui  Akta Perbekalan 2020  pada akhir tahun 2019.  Amalannya ia akan dibentangkan selepas perbelanjaan dibuat, malahan perbelanjaan PRE ini adalah dalam situasi kecemasan serta perlu disegerakan. Persoalan yang dibangkitkan ialah perlu diluluskan oleh Parlimen sebelum dilaksanakan.

Semasa  Barisan Nasional (BN), Kerajaan telah melaksanakn PRE yang berjumlah RM67 bilion pada tahun 2008 dan 2009 bagi menangani krisis  dan kelembapan ekonomi global dunia ketika itu.  PRE ini merangkumi dua peringkat iaitu PRE 1 berjumlah RM7 bilion yang diumumkan pada 4 November 2008 dan PRE 2 berjulah RM 60 bilion pada 10 Mac 2009 semasa membentangkan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan (2009)2009 di Dewan Rakyat.

RANG UNDANG-UNDANG PERBEKALAN TAMBAHAN (2009) 2009
Bacaan Kali Yang Kedua
3.59 ptg.
“Menteri Kewangan [Dato' Sri Mohd. Najib bin Tun Haji Abdul Razak]: TuanYang di-Pertua, saya mohon mencadangkan bahawa Rang Undang-undang bernama “suatu akta bagi menggunakan sejumlah wang daripada Kumpulan Wang Yang Disatukan untuk perbelanjaan bagi perkhidmatan untuk sebahagian daripada tahun 2009 dan bagi memperuntukkan jumlah wang itu untuk maksud-maksud tertentu bagi bahagian tahun itu” dibaca kali kedua sekarang.

Tuan Yang di-Pertua, peruntukan tambahan Perbelanjaan Mengurus Pertama 2009 ini, adalah dibentangkan menurut perkara 100 dan 101 Perlembagaan Persekutuan, iaitu bagi memperoleh kelulusan terhadap perbelanjaan yang tidak diperuntukkan atau terkurang peruntukan dalam Bajet 2009 yang telah diluluskan terdahulu, oleh Dewan yang mulia ini.

Tuan Yang di-Pertua, krisis ekonomi global semasa yang bermula daripada krisis kewangan sub prima di Amerika Syarikat pada pertengahan tahun 2007, telah membawa kesan yang jauh lebih meluas dan mendalam. [SR -10.3.009,MS 76]
.....
Tuan Yang di-Pertua, maka dengan ini, sukacita saya mengumumkan bahawa kerajaan akan melaksanakan pakej rangsangan kedua berjumlah RM60 bilion... [Tepuk] Pakej ini akan dilaksanakan dalam tempoh dua tahun iaitu 2009 dan 2010. Daripada jumlah tersebut, sebanyak RM15 bilion merupakan suntikan fiskal, RM25 bilion dana jaminan dan RM10 bilion pelaburan ekuiti, RM7 bilion inisiatif pembiayaan swasta atau PFI dan off budget serta RM3 bilion insentif cukai. Jumlah RM60 bilion ini merupakan hampir 9 peratus daripada KDNK. Pelaksanaan pakej rangsangan yang bersaiz besar ini adalah kali pertama dilakukan dalam sejarah ekonomi negara..”.[DR – 10.3.2009, MS 79}

Kesimpulannya, PRE Covid-19 ini tetap akan dibentangkan di persidangan Parlimen, namun ia seperti amalan sebelum ini  sebagai Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan pada persidangan di Mesyuarat Parlimen akan datang.  Desakan timbul supaya di adakan Mesyuarat Khas Parlimen bagi membahas dan meluluskan  PRE ini, mungkin juga berikutan pengakuan telus  Perdana Menteri  dalam ucapannya “ mungkin tuan-tuan tidak mengundi Kerajaan ini ..  Penulis beranggapan desakan ini adalah  bermotifkan politik agar Parlimen bersidang segera selepas Kemelut Politik 2020 (Langkah Sheraton), memandang Mesyuarat Pertama, Penggal Ketigaa Parlimen Ke-14 telah dipinda dari 9 Mac 2020  kepada 18 Mei 2020.

Suatu catatan pencerahan jua….

Sri  Medan, Johor
29 Mac 2020

Wednesday, 11 March 2020

TIDAK CUKUP KUORUM PERSIDANGAN DAN ISU KETIDAKHADIRAN AHLI PARLIMEN KERAJAAN : BERUPAYAKAH PN MENANGANINYA ?


Isu tidak cukup bilang atau kuorum persidangan bukanlah isu baru dalam persidangan Parlimen khususnya Dewan Rakyat.  Lebih dua dekad penulis mengikuti persidangan Dewan Rakyat sama ada pada era  Barisan Nasional (BN) mahupun Pakatan Harapan (PH) memerintah negara isu Ahli Parimen Kerajaan tidak hadhir  persidangan sukar ditangani sehingga persidangan ditangguhkan awal kerana tidak cukup kuorum.  Malahan ada ketikanya urusan Kerajaan khususnya Rang Undang-Undang  dan bajet diluluskan di Dewan Rakyat dengan lebihan undi belahbahagian yang tipism sekitar1, 2 atau 3 undi sahaja. 

Kuorum Persidangan

Cukup bilang atau kuorum persidangan ialah bilangan Ahli-Ahli Dewan yang mencukupi bagi membolehkan persidangan Dewan dijalankan. Dengan perkataan lain, ia lebih dikenali korum persidangan. Bagi Dewan Rakyat, korum persidangan ialah 26 orang Ahli dan Dewan Negara pula ialah 10 orang Ahli. Bilangan tersebut tidak termasuk Yang di-Pertua Dewan. Isu ini timbul sekiranya Ahli Dewan bangun membangkitkan kepada Yang di-Pertua bahawa persidangan tidak cukup korum.

Perkara ini diperuntukkan mengikut Peraturan 13(1), Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan rakyat dan Peraturan 12(1), Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat dewan Negara.  Bagi Dewan Rakyat, dinyatakan seperti beriut:-

13. (1) Cukupbilang bagi Majlis Mesyuarat dan Jawatankuasa sebuah-buah Majlis Mesyuarat hendaklah mengandungi dua puluh enam orang ahli dengan tidak termasuk Pengerusi.

(1a) Walau apa pun perenggan (1), cukup bilang bagi Kamar Khas hendaklah  mengandungi tiga orang ahli dengan termasuk Pengerusi yang disebut dalam Peraturan Mesyuarat 16.

(2) Jika siapa-siapa ahli menarik perhatian Pengerusi mengatakan tidak cukupbilang, maka hendaklah dipanggil ahli-ahli di luar Dewan Mesyuarat seolah-olah memanggil ahli kerana hendak diadakan belahbahagian

3) Setelah dipanggil ahli-ahli itu, maka Tuan Yang di-Pertua, selepas genap dua minit, hendaklah membilang berapa orang ahli-ahli dalam Majlis Mesyuarat atau Kamar Khas; jika tidak cukup bilang juga maka hendaklah ditangguhkannya mesyuarat itu hingga hari mesyuarat yang kemudian dengan tidak dikemukakan bagi diputuskan oleh mesyuarat.”

ERA BARISAN NASIONAL (BN)

Ketika majoriti penyokong Kerajaan semasa era BN  khususnya ketika menguasai  majoriti   dua pertiga, isu tidak cukup bilang atau korum persidangan kerap dibangkitkan.   Seingat penulis, semasa perbahasan Rang Undang-Undang Pilihan Raya (Pindaan) 2003 di Dewan Rakyat pada Mesyuarat Kedua, Penggal Ketiga Parlimen Kesepuluh terpaksa ditangguhkan persidangan pada jam 5.00 petang semasa Y.B. Menteri sedang menjawab perbahasan  Rang Undang-Undang ini dan sepatutnya sempat dipersetujukan tetapi terpaksa ditangguhkan kepada hari persidangan berikutnya. 

Isu korum ini sering  berlaku pada era sebelum  Parlimen Kesebelas (2004 – 2008) dan  jarang berlaku selepasnya. Namun ia berubah kepada isu ketidakhadiran Ahli Parlimen semasa persidangan khususnya semasa sesuatu urusan itu dipersetujukan melalui undi belah bahagian. Ketika  Dato’ Seri Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri ke-4 pernah memanggil Ahli-ahli Parlimen yang sering tidak hadir. Begitu juga, Dato’ Seri Abdullah Badawi Perdana Menteri ke-5 juga pernah memberi amaran kepada ahli-ahli Parlimen BN. Bahkan semasa Dato’ Sri Najib Adul Razak, Perdana Menteri ke-6 pernah meminta Ahli Prlimen BN yang tidak hadir semasa undi Belah Bahagian Bajet 2010 memberi sebab secara bertulis,  Malah pernah juga Perdana Menteri melalui Whip BN memberi surat penghargaan kepada Ahli-ahli Parlimen BN yang komited hadir sepanjang persidangan pada tahun 2011.   Selepas  itu tidak  berlaku lagi, setelah Ahli-ahli Parlimen BN ketika itu sering kali diperingatkan akan tanggung jawab untuk hadir di Dewan dan mamastikan cukupbilang kehadirannya, lebih-lebih setelah BN tidak lagi mojoritii dua pertiga majoriti.  

Ketika itu, pihak pembangkang sama ada Barisan Alternatif (BA), Pakatan Rakyat (PR), mahupun Pakatan Harapan (PH) sering  membangkitkan isu korum dan juga kehadiran Anggota-angota Pentadbiran BN ketika itu.  Bahkan, PH sering kali memerangkap pihak BN  dengan meminta belah bahagian bagi meluluskan Rang Undang-undang dan Usul-usul.  Ini  menyebabkan Kerajaan BN sentiasa berjaga-jaga dan dalam  situasi  kelam kabut khususnya semasa meluluskan Bajet di peringkat jawatankuasa.  Pegawai-pegawai khas khususnya Pegawai Tugas-Tugas Khas kepada Menteri  selalu dipersalahkan apabilaa Menteri atau Timbalan Menteri tidak hadir untuk undi belah bahagian..


Kelebehian Kecil Dalam Undi Belahbahagian

Bermula  pada persidangan Majlis Parlimen Kedua Belas ini,  undi belahbahagian telah menjadi pilihan. Dimana Peraturan Mesyuarat 46(4) telah menetapkan belahbahagian akan dibuat jika terdapat 15 orang Ahli di Dewan Rakyat atau 8 orang Ahli di Dewan  Negara bangun memintanya.  Keadan ini dapat dilihat pada masa mempersetujukan urusan-urusan di Majlis Parlimen Kedua Belas selepas PRU 12 ( 2008) yang telah menafikan penguasaan majoriti 2/3 BN ( BN – 137, PR – 77 dan Bebas – 8).  Maka undi belah bahagian telah menjadi pilihan  oleh pihak pembangkang ketika itu (Pakatan Rakyat – PR dan kemudian Pakatan Harapan - PH)  untuk merekodkan  tentangan atau tidak setuju terhadap sesuatu Rang Undang-Undang atau usul khususnya perkara-perkara yang  jelas dibantah oleh mereka.  Berdasarkan catatan penulis, berikut disenaraikan urusan-urusan yang dipersetujukan melalui undi belah bahagian :-

i)     22 Jun 2009  di Dewan Rakyat di Mesyuarat  Kedua, Penggal Kedua, Parlimen Kedua Belas;  Rang Undang-Undang Identifikasi Asid Deoksiribonukleik (DNA) 2008  dipersetujukan dengan 48 undi bersetuju dan 47 undi tidak bersetuju di peringkat jawatankuasa.   

ii) 14 Disember 2009 di Dewan Rakyat di Mesyuarat Ketiga, Penggal Kedua, Parlimen Kedua Belas,   Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 (Bajet 2010) dipersetujukan; 64  undi bersetuju dan   63 undi tidak bersetuju di peringkat  jawatankuasa (Kementerian Dalam Negeri). Manakala bagi  bacaan kali yang ketiga,  Bajet 2010 tersebut dipersetujukan dengan  66 undi bersetuju  dan  63 undi tidak bersetuju.  Lebihan undi yang kecil(1 dan 3 undi) ini   telah menimbulkan pelbagai reaksi dan pandangan semua pihak termasuk orang ramai yang menyalahkan ketidak hadiran Ahli-ahli Parlimen Kerajaan. Ini adalah  kali pertama alam sejarah Parlimen Malaysia yang melibatkan undi belah bahagian bagi Rang Undang-Undang khususnya Bajet. [Yang di-Pertua Dewan Rakyat, berpandangan  berdasarkan konvensyen parlimen di Negara-negara Komenwel, sekiranya Bajet Kerajaan tidak diluluskan oleh Dewan Parlimen, maka ia ditafsirkan sebagai undi tidak percaya kepada Kerajaan dan Parlimen boleh dibubarkan.]
iii)   7 April 2010 : 56 setuju dan 82 tidak setuju – untuk merujuk Ahli Parlimen Pasir Salak ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan [ Usul 26(1)P oleh Ahli Parlimen Ip[oh Timur] di Dewan Rakyat.
iv)   7 April 2010 : .88.setuju dan 57.. tidak setuju – untuk mensetujukan Perbekalan Tambahan (2009) 2010, peringkat Dasar di Dewan Rakyat.
v)    8 April 2010 : .87 setuju dan 38 tidak setuju – untuk mensetujukan Perbekalan Tambahan (2009) 2010, peringkat Jawatankuasa – Jabatan Perdana Menteri di Dewan Rakyat.
vi)   15  April 2010 : .68 setuju dan 34 tidak setuju – untuk mensetujukan Perbekalan Tambahan (2009) 2010, peringkat Jawatankuasa – Kementerian Luar Negeri di Dewan Rakyat.
vii) 9 November 2010 : .50 setuju dan 85 tidak setuju – untuk mensetujukan usul potong gaji Peguam Negara [ usul 69(1) ] dalam perbahasan Bajet 2011, peringkat Jawatankuasa – Jabatan Perdana Menteri, di Dewan Rakyat.
viii)        30 November 2010 : 47  setuju dan 58  tidak setuju – untuk mensetujukan usul potong gaji [ usul 69(1) ] dalam perbahasan Bajet 2011, peringkat Jawatankuasa – Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KETTHA), di Dewan Rakyat.
ix)   15 Disember 2010 :  71   setuju dan   40  tidak setuju – untuk mensetujukan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 pada bacaan kedua di Dewan Rakyat.
x)    22 Disember 2010 : 20  setuju dan 8 tidak setuju – untuk  mensetujukan Rang Undang-Undang Pengangkutan (Pindaan) 2010 di Dewan Negara.  [Berkemungkinan ini adalah kali pertama Rang Undang-undang diluluskan di Dewan Negara secara belah bahagian]. 
xi)   7 April 2014, di Dewan Rakyat pada Mesyuarat Pertama, Penggal Kedua, Parlimen Ketiga Belas,   RUU Cukai Barang dan Perkhidmatan dipersutujukan: bersetuju -  118 undi dan  dan  tidak bersetuju -  81 undi untuk bacaan kali yang kedua.  Seterusnya sekali lagi undi belah bahagi pada bacaan kali yang ketiga,  bersetuju  - 119 dan  tidak bersetuju   -  81. [GST  dilaksanakan  mulai 1 April 2015].

xii) 3 Disember 2015,   pada Mesyuarat Ketigam Penggal Ketiga Parlimen Ketiga Belas di Dewan Rakyat; bersetuju - 105 dan   dan tidak bersetuju – 77 bagi mempersetujukan Usul menghadapkan Ahli Parlimen  Lembah Pantai kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan.
xiii)        3 Disember 2015 juga di Dewan Rakyat : bersetuju – 107 dan tidak setuju – 74 bagi mempersetujukan RUU Majlis Keelamatan Negara.

xiv)        Bajet terakhir pada era BN ialah pada Mesyuarat Ketiga, Penggal Kelima Parlimen Ketiga Belas, dimana kelebihan kecil  undi belahbahagian pada 20 November 2017,Bajet 2018 di peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi (KPDNKK), telah disetujukan dengan undian belah bahagian : setuju – 52 (BN); tak setuju – 51; dan tidak mengundi – 2 (PAS).  Secara mudah, jika PAS mengundi tidak setuju, maka bajet bagi  KPDNKK tidak disetujukan.
xv) 20 Mac  2018, setuju – 101 dan tidak setuju – 0 di Dewan Rakyat pada Mesyuarat Pertama, Penggal Keenam Parlimen Ketiga Belas bagi mempersetujukan usul kewagan (Kertas Statut). Ini adalah kali pertama usul kewangan ini dipersetujukan secara undi belahbahagian, yang biasanya secara udian suara sahaja. Asalnya diminta oleh pembangkang sejurus  sebelum rehat tengahari, namun ditangguhkan oleh Yang di-Pertua.  Apabila bersidang semula jam 2.30 petang, ketika hendak dibuat undi belahbahagian, pihak pembangkang membantah dan keluar Dewan.  Walau  bagaimanapun pihak BN Timbalan Perdana Menteri)   meminta belahbahagian diteruskan. 
xvi)        28 Mac 2018,  di Dewan Rakyat : bersetuju – 129 dan tidak setuju – 80 bagi mempersetujukan Usul Perintah Persempadanan Bahagian-Bahagian Pilihan Raya Ngeri-negeri Tanah Melayu 2018. [Undian ini adalah dimestikan mengikut ketetapan Seksyen 10, Jadual Ketiga Belas, Perlembagaan Persekutuan “ disokong dengan undi sebanyak tdak kurang daripada setengah jumlah bilangan ahli Majlis “.]
xvii)       29 Mac 2018, juga di Dewan Rakyat: bersetuju – 123 [termasuk 11 dari PAS], tidak setuju – 64 bagi mempersetujukan RUU Antiberita Tidak Benar.  Ini adalah undi belahbahagian yang terakhir pada era BN.
ERA PAKATAN HARAPAN(PH)
 Semasa era pmerintahan PH  (selepas PRU 14, 9 Mei 2018 hingga 24 Februari 2020), iaitu persidangan pada Mesyuarat Pertama Penggal Pertama Parlimen Ke-14 yang  bermula pada  17 Julai 2018 sehinggalah Mesyuarat Ketiga Penggal Kedua Parlimen Ke-14, isu tidak cukup bilang dan ketiidakhadiran Ahli Parlimen Kerajaan telah timbul semula.  Pada  awalnya, penulis beranggapan isu ini tidak berbangkit kerana merekalah yang dahulunya sebagai pembangkang yang mengkritik hebat ketidakhadiran Ahli parlimen BN, namun keadaan ini telah berlaku semula apabila PH sebagai Kerajaan.
Di peringkat awal, undi belahbahagian diminta oleh BN sebagai pembangkang bagi membantah pemansuhan akta yang telah diluluskan sebelum ini dan juga Rang Undang-undang (RUU)  iaitu:
i)     RUU Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pemansuhan) 2018.
 Pada 7 Ogos 2018, sekitar pukul 8.25 malam  Ahli Parlimen Beluran telah membangkitkan Peraturan Mesyuarat 54(1) dan dibaca bersama Peraturan Mesyuarat 54(2) supaya  RUU ini drujuk kepada Jawatankuasa Pilihan Khas  dan  meminta belahbahagian.  Keputusan undi belahbahagian diumumkan ialah setuju – 51, tidak setuju - 111 dan tidak mengundi – 4, dan bermakna usul YB Beluran tidak disetujukan.  Akhirnya RUU ini dipersetujukan dengan undian suara.

Penulis merasakan undi belahbahagian yang pertama dalam Majlis Parlimen Ke-14 adalah suatu yang mengujakan, walaupun ia hanya undi dari pihak BN sahaja dan tidak termasuk dari PAS dan juga Sabah serta Sarawak.  Namun ia telah mengejutkan pihak Kerajaan khususnya Menteri Kewangan yang kelihatan sentiasa resah dan “tidak senang” semasa undi belahbahagian sedang berjalan.  Ia juga berjaya merangkap pihak Kerajaan kerana diminta untuk merujuk RUU kepada Jawatankuasa Pilihan dan bukannya untuk memutuskan  bacaan kedua dan ketiga seperti biasa.

ii)    RUU Antiberita Tidak Benar (Pemansuhan) 2018. 

Di Dewan  Rakyat, RUU ini disetujukan dengan undian suara pada 16 Ogos 2018 di Mesyuarat Kedua, Penggal Kedua Parlimen Ke-14, walaupun semasa perbahasan dibantah oleh pihak pembangkang.  Tetapi di Dewan Negara, RUU tidak dipersetujukan melalui undi belahbahagian pada 12 September 2018 dengan 28 tidak setuju, 21 setuju dan 3 tidak mengundi.

iii)   RUU Perlembagaan (Pindaan) 2019.
RUU ini adalah untuk meminda fasal 2 Perkara 1 Perlembagaan iaitu memecahkan bahawa Persekutuan mengandungi (a) negeri-negeri Tanah Melayu, (b) Sabah dan (c) Sarawak. Ini tidak banyak bezanya dengan yang asal dan pihak pembangkang  meminta perkara ini dirundingi terlebih dahulu dengan Kerajaan Negeri Sabah dan Sarawak dan dinyatakan dengan jelas persetujuan Perjanjian Malaysia 1963 (MA 1963) dalam pindaan Perlembagaan ini.
Pada 8 April 2019, di Mesyuarat Pertama Penggal Kedua Parlimen ke-14, RUU ini telah diusulkan oleh Ahli Parlimen Santubung untuk merujuk  kepada Jawatankuasa Pilihan Khas yang tidak dipersetujukan  dengan undi belahbahagian (jam 9.59 mlm): tidak setuju – 136 dan setuju – 60. Namun semasa undi belah bahagi untuk bacaan kali yang kedua , setuju – 138, tidak setuju – 59 dan tidak hadir – 24.  RUU ini tidak  dipersetujukan kerana kurang dari 2/3 majoriti (148 undi) seperti ketetapan  Perkara 159 Perlembagaan Persekutuan untuk pindaan Perlembagaan Persektuan.  RUU ini adalah meminda Perkara 1 fasal(2) .

iv)  RUU Perlmbagaan (Pindaan) 2019

RUU ini adalah meminda perenggan (b) Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan untuk menurunkan umur warga negara yang layak  menjadi ahli Dewan Rakyat daripada 21 kepada 18 tahun. Juga  meminda perenggan (a) Fasal 1 Perkara 119 Perlembagaan Persekutuan untuk menurunkan umur seseorang warga negara yang layak  mengundi daripada 21 kepada 18 tahun. Ini adalah sejarah, kerana  Perlembagaan dipinda ketika kerajaan tidak menguasai majoriti ahli 2/3 dan mendapat sokongan penuh dari pihak pembangkang.
Undi belahbahagian  adalah mesti  bagi RUU ini untuk memastikan  persetujuan majoriti 2/3   Ahli Dewan.   Pada 16 Julai 2019, di Mesyuarat Kedua Penggal Kedua Parlimen ke-14, keputusan  undi belahbahagian ialah  211 Ahli Parlimen bersetuju, tiada bersetuju – 0 dan tiada yang tidak mengundi.  Ini adalah kejayaan Kerajaan berunding dan menerima cadangan dari pihak pembangkang yang asalnya menolak pindaan ini apabila dibuat bacaan kali pertama  yang asalnya hanya  meminda umur layak mengundi sahaja. Kerajaan menarik balik dokumen RUU itu dan mmbentangkan semula setelah mengambil kira pandangan pihak pembangkag iaitu juga dipinda umur layak menjadi ahli Dewan dan juga pendaftaran secara automatik.
v}         RUU   Antiberita Tidak Benar (Pemansuhan) 2019
Perkara 68(2) (a) dan (b) menetapkan RUU yang diluuskan oleh Dewan Rakyat tetapi tidak dililuskn oleh Dewan Negara hendaklah dikembalikan kepada Dewan Rakyat dan boleh dibentangkan semula dalam tempoh tidak kurang setahun.  Maka RUU ini dibentangkan semula di Dewan Rakyat untuk bacaan kali yang pertama pada 5  Oktober 2019 dan dipersetujukan pada  bacaan kali yang kedua dan ketiga pada 9 Oktober 2019 denga undi belahbahagian : setuju -  92 dan tidak setuju – 51.   Seterusnya, RUU ini dipersetujukan di Dewan Negara dengan undian suara pada 19 Disember 2019.   

Penulis beranggapan di era  PH, isu ketidak hadiran Menteri/Timbalan Menteri dan Ahli-ahli Parlimen Kerajaan  sewajarnya  tidak berlaku.  Ini kerana mereka sering menegur Kerajaan BN dahulu dan malah sering memerangkap Kerajaan BN dengan undi belah bahagian apabila kehadiran Ahli-ahli Parlimen BN berkurangan.  

Namun anggapan itersebut meleset, apabila pada 19 Julai 2018, Ahli Parlimen Rembau (BN) menegur  tiada seorang Menteri atau Timbalan Menteri PH berada dalam Dewan semasa sesi perbahasan Titah Diraja.  Diperingkat ini, penulis beranggapan Ahli Parlimen Rembau bergurau atau “memulangkan batu keras” kepada Kerajaan PH kerana mereka dahulu sering membangkitkannya semasa mereka  sebagai pembangkang.

Malah pada 23 Julai 2018, dalam kenyataan akhbarnya di lobi Parlimen,   Perdana Menteri ke-7  kurang puas hati dan   menegur ketidak hadiran Menteri/Timbalan Menteri dan Ahli-ahli Parlimen PH. Yang menarik disini, penulis ingin merakamkan bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad  menghadapi isu yang sama semasa menjadi Perdana Menteri sama ada Kerajaan BN mahu pun  Kerajaan PH.  

Antara insiden tidak cukup kuorum di Dewan Rakyat pada era PH ini yang  sempat penulis catat dalam pemerhatian jauh mengikuti persidangan Parlimen adalah seperti berikut:-

1.    Pada 24 Julai 2018 pada Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama Parlimen Ke-14, Dewan Rakyat tertangguh 10 minit setelah isu tak cukup kuorum dibangkitkan oleh Ahli Prlimen Kapit.  Setelah lonceng dibunyikan, persidangan diteruskan setelah kuorum mencukupi dengan kehadiran 36 Ahli Dewan.

2.    Pada 20 November 2019  pada Mesyuarat Ketiga Penggal Kedua, Parlimen Ke-14,  persidangan tertangguh beberapa minit  diawal persidangan  setelah isu tidak cukup kuorum dibangkitkan Ahli Parlimen Lipis bila hanya 24 orang ahli yang hadhir dalam Dewan.   Setelah lonceng dibunyikan , serama 28 orang Ahli hadhir dalam Dewan dan persidangan diteruskan dengan sesi pertanyaan.
Berikutan isu ketidak hadiran Ahli-ahli Parlimen termasuk Menteri/ Timbalan Menteri,  maka natijahnya adalah kemenangan yang tipis  undi  belah bahagian semasa mempersetujukan Rang Undang-undang Perbekalan 2020 di peringkat Jawatankuasa  bagi Kementerian  Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dengan undi 32 setuju dan 28 tidak setuju. Ini berlaku pada sekitar jm 9 malam pada  27 November 2019 di Mesyuarat Ketiga, Penggal Kedua, Parlimen Ke-14.  Inilah undi belahbahagian terakhir dalam era PH yang memerintah  selama 21 bulan selepas PRU 14.

Apakah ini bermakna, mana-mana pihak apabila menjadi Kerajaan, mereka akan bersikap “ lepas tangan” atau hanya berusaha-usaha bersungguh-sungguh dengan apa sekalipun untuk berkuasa? Bak kata pepatah “ Cakap tak serupa bikin”.  Secara perinsip, tanggung jawab untuk memastikan korum adalah tangung jawab semua Ahli-ahli Parlimen, tidak kira sama ada pihak Kerajaan mahupun pembangkang.  Kelazimannya, ia di bebankan kepada  Ahli Parlimen Kerajaan kerana pada dasarnya Mesyuarat Parlimen untuk meluluskan urusan-urusan Kerajaan.
AMPUHKAN  PN ? – KOMITEDKAH AHLI PARLIMEN KERAJAAN HADIR SEPENUHnya  DI DEWAN RAKYAT
Setelah tumbangnya PH sebagai kerajaan pada 24 Februari 2020 yang lalu , apabila Perdana Ke-7 meletak jawatan dan BERSATU(PBBM) keluar dari PH, maka gabungan parti-parti MN (PAS dan UMNO), komponen BN dan GPS menyokong Tan Sri Muhyidin Yassin sehingga menyakinkan Yang di-Pertuan Agong untuk berkenan melantiknya sebagai Perdana  Menteri ke-8 dan mengangkat sumpah pada 1 Mac 2020.   Gabungan ini dipanggil Perikatan Nasional (PN) telah membentuk Jemaah Menteri baharu yang telah mengangkat sumpah jawatan pada 10 Mac 2020.  Seramai 70 orang Menteri dan Timabalan Menteri termasuk 6 senator  dilantik. Gabungan PN ini mempunyai majoriti yang paling tipis.
Persoalannya, oleh kerana lebih setengah dari 114 Ahli Parlimen Kerajaan  adalah anggota Pentadbiran, apakah tak mungkin berlaku ketidakhadiran  Ahli Parlimen yang sering  berlaku sama ada pada era BN mahupun PH.   Menteri dan Timbalan Menteri selalu menggunakan alasan kesibukan tugas sebagai Anggota Pentedbiran yang menghalang kehadirannya di Dewan Rakyat.  Justeru akan berlakulah keadaan tidak cukup kuorum dan kemuncaknya kemenangan tipis pihak Kerajaan dan mungkin juga kalah semasa undi belah bahagian bagi meluluskan Rang Undang-undang dan usul-usul.

Oleh yang demikian, tiada pilihan  supaya Ahli Parlimen Kerajaan serta Anngota Pentadbiran agar sentiasa komited untuk hadir sepenuhnya di Dewan Rakyat bagi memastikan keadaan tersebut dapat dihindarkan..   Tambahan pula, kekuatan kesatuan PN yang wujud disaat-saat kemelut Politik PH 2020 adalah masih  longgar dan  akan teruji keampuhannya pada persiidangan Parlimen yang akan bermula pada 18 Mei hingga 23 Jun 2020  di Mesyuarat Pertama Penggal Pertama  Parlimen Ke-14.

Wallahu a’lam. Suatu lontaran catatan untuk difikir-fikirkan!!

Batu Pahat, Johor
11 Mac 2020

Tuesday, 10 March 2020

KABINET 2020 – PEMUAFAKATAN NASIONAL (PN): AMPUHKAH KERAJAAN INI?


Semalam, 9 Mac 2020 jam 5.00 petang, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin telah membuat pengumunan Jemaah Menteri baharu yang telah diperkenankan Yang di-Pertuan Agong. Pengumuman ini sangat diantikan oleh rakyat Malysia setelah beliau mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Ke-8 pada 1 Mac yang lalu.  Jemaah Menteri telah  mengangkat sumpah hari ini, 10 Mac 2020 jam 3.00 petang di Istana  Negara.

Keunikan atau perbezaan Jemaah Menteri kali ini ialah:
  1. Tiada pelantikan Timbalan Perdana Menteri.
  2.  Lima Menteri  Kanan iaitu Menteri Perdangangan  Antarabangsa dan Industri, Menteri Pertahanan, Menteri Kewangan, Menteri Kerjaraya dan  Menteri Pendidikan.  Dimana salah seorang Menteri-meneri kanan ini akan mempengerusika Jemaah Menteri semasa ketiadaan Perdana Menteri.
  3.  Mewujudkan portfolio khusus hal ehwal Sabah dan Sarawak.
  4.  Mewujudkan semula Kementerian Pengajian Tinggi yang diasingkan dari Kementerian Pendidikan.
  5. Mewujudkan Kementerian Alam Sekitar yang diasingkan dari Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar.
  6.  Mewujudkan semula Kementerian  Perpaduan Negara.  
  7. Melantik tokoh profesional khususnya Mufti Wilayah sebagai Menteri (hal ehwal Islam) dan ini adalah sejarah dalam Jemaah Menteri Malaysia.  Begitu  juga pelantikan CEO CIMB sebagai Menteri Kewangan, walau pun sebelum ini  bekas Penolong Gabenor Bank Negara dan CEO Maybank pernah  dilantik dalam   Jemaah Menteri.
Suatu yang menarik perhatian dan menyentap sanubari penulis ialah apabila Perdana Menteri dalam mukadimhnya  bersandarkan firman Allah; surah al-Qasas ayat 26 yang maksudnya “ Sesungguhnya sebaik-baik  orang yang engkau ambil berkerja itu ialah yang kuat (berkemampuan) dan amanah “. Beliau berkeyakinan dan menyifatkan keputusan ini adalah ijtihadnya dan bertawakal kepada Allah jua. 

Namun demikian, penulis melontarkan kegusaran…ampuhkan Kerajaan ini?  Ini kerana keampuhannya amat bergantung kepada prestasi Jemaah Menteri. Pelbagai pandangan dilontarkan terhadap barisan Jemaah Menteri, ada yang melihat barisan berwibawa, berintergriti dan professional. Tidak kurang juga yang  menyatakan tiada banyak perbezaan bahkan ada yang tergamak mengungkapkan dengan perumpamaan   “old wine in a new bottle”.

Disamping itu, kesatuan yang terikat disaat-saat akhir yang melibatkan pelbagai parti politik akan teruji keunggulan dan keampuhannya.  Oleh kerana, saiz Jemaah Menteri yang agak besar  melibatkan  64 orang Ahli Parlimen dari 114 Ahli Parlimen Kerajaan, maka akan timbul satu isu yang sering  berlaku sama ada pada era BN mahupun PH ialah ketidakhadiran  Ahli Parlimen.   Menteri dan Timbalan Menteri selalu menggunakan alasan kesibukan tugas sebagai Anggota Pentadbiran yang menghalang kehadirannya di Dewan Rakyat. Justeru akan berlakulah keadaan tidak cukup kuorum dan kemuncaknya kemenangan tipis pihak Kerajaan semasa undi belah bahagian bagi meluluskan Rang Undang-undang dan usul-usul. 

Apakah situasi demikian juga akan berlaku dalam era PN  ini? Sekiranya  7 atau 8 orang ahli tidak hadir, maka pihak Kerajaan akan kalah dalam undi belah bahagian.   Oleh yang demikian, tiada pilihan - supaya Ahli Parlimen Kerajaan serta Anggota Pentadbiran agar sentiasa komited untuk hadir sepenuhnya di Dewan Rakyat bagi memastikan keadaan tersebut dapat dihindarkan. Jika tidak, akar kekuatan PN akan tercabut dengan sendirinya di Dewan Rakyat.  Penulis akan melihat lebih mendalam isu ini dalam penulisan yang akan datang.

Suatu lontaran kegusaran jua.

Seri Medan, Johor
10 Mac 2029


KEJANGGALAN BAJET 2025!!!

Setelah tiga kali Perdana Menteri 10 membentangkan Belanjawan/Bajet Tahunan, inilah kali pertama penulis mengikuti sepenuhnya pembentangan B...