Lazimnya perubahan Kerajaan akan memberi impak kepada perubahan dasar-dasar negara dan pentadbiran. Dalam hal ini, perubahan Kerajaan dari BN kepada PH dan seterusmya PN telah dapat dilihat dalam perubahan urusuan yang dibawa dan diluluskan oleh Mesyuarat Parlimen. Disini penulis rakamkan perubahan-perubahan tersebut .
Rang Undang-Undang GST telah diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 7 April 2014 (Setuju:119, Tidak Setuju:81) dan Dewan Negara pada 5 Mei 2014 (undian suara) semasa pentadbiran BN. Setelah 3 tahun pelaksanaannya, akta ini telah menerima pelbagai reaksi malah kecaman dari pelbagai pihak serta menjadi salah satu faktor kekalahan BN dalam PRU 14. Pemansuhan GST pula adalah salah satu manifesto PH. Akhirnya Akta ini dimansuhkan melalui Akta Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pemansuhan) 2018 yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 8 Ogos 2018 (undian suara) dan Dewan Negara (undian suara) pada 20 Ogos 2018 Terlebih dahulu, Rang Undang-Undang Jualan 2018 dan Rang Undang-Undang Cukai Perkhidmatan 2018 diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 8 Ogos 2018 (undian suara)dan Dewan Negara pada 20 Ogos 2018 untuk melaksanakan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) bagi menggantikan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).
2. Pemansuhan Akta Antiberita Tidak Benar 2018
Walau bagaimanapun, selepas setahun kemudian, RUU Anti Berita Tidak Benar (Pemansuhan) 2019 telah dibentangkan semula di Dewan Rakyat dan dipersetujukan secara undian belah bahagian pada 9 Oktober 2019 [ bacaan kedua – setuju:93, tidak setuju:53; dan bacaan ketiga – setuju: 92, tidak setuju:51]. Seterusnya dipersetjukan oleh Dewan Negara dengan undian suara pada 19 Disember 2019. Ini adalah kali pertama dalam sejarah bahawa RUU yang tidak diluluskan oleh Dewan Negara dibawa semula selepas setahun kemudian sebagaimana ketetapan Fasal 2, Perkara 68, Perlembagaan Persekutuan. Ini bermakna Rang Undang-Undang Antiberita Tidak Benar (Pemansuhan) 2018 boleh dibentangkan untuk dibahaskan di Dewan Rakyat dan Dewan Negara selepas 16 Ogos 2019 iaitu setahun daripada tarikh Rang Undang-undang 2018 yang diluluskan oleh Dewan Rakyat.
4. RUU Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) 2019 Yang Dikemukakan oleh PH Ditarik Balik dan Diganti Dengan RUU Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis 2020 oleh PN.
pada 7 Oktober 2019
oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM),
Datuk Liew Vui Keong. Pihak pembangkang khususnya
BN telah membantah dan meminta supaya RUU IPCMC ini tidak dibahaskan kerana ia
akan dibawa untuk diperincikan oleh Jawatankuasa Pilihan Khas terlebih dahulu. Akhirnya
pihak Kerajaan bersetuju mengemukakan usul untuk merujuk RUU ini kepada
Jawatankuasa Pilihan Khas. Maka RUU IPCMC di rujuk kepada Jawatankuasa Pilihan
Khas Menimbang RUU. Jawatankuasa telah
menyediakan Penyata Laporan “DR 10 - Laporan Jawatankuasa Pilihan Khas
Menimbang Rang Undang-Undang Suruhanjaya Bebas Aduan Salah Laku Polis 2019 dan di jadualkan dibentangkan kepada Dewan
pada 27 November 2019 di Mesyuarat
yang sama. Walau
bagaimanapun, pada 3 Disember 2020,
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong meminta bacaan
kali kedua dan ketiga RUU IPCMC) 2019 ditangguhkan kepada persidangan di
Mesyuarat akan datang.
5. Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan)(No.2) 2019 – Menghadkan Tempoh Perdana Menteri Tidak Melebihi Dua Penggal, Ditarik Balik.
Semasa PRU 14, salah satu Manifesto PH ialah untuk menghadkan tempoh perkhidmatan Perana Menteri selama dua penggal sahaja. Perdana Menteri Ke-8 bersetuju dangan cadangan ini. Maka RUU Perlembagaan (Pindaan)(No.2) 2019 dibentangkan bacaan pertama semasa era PH pada 3 Disember 2019. Walaupun begitu, berikutan perubahan Kerajaan, pihak PN tidak meneruskan dasar ini. Seterusnya RUU ini ditarik balik pada 26 Ogos 2020.
Perubahan dan Reformasi Parlimen
6. Reformasi Parlimen – Penubuhan Jawatankuasa Pilihan Khas semasa PH Diganti dengan Jawatankuasa Pilihan Khas Yang Baharu oleh PN
Semasa era PH telah dibentuk 10 Jawatankuasa Pilihan Khas yang diumumkan oleh Yang di-Pertua Dewan pada 4 Disember 2018mengikut Peraturan Mesyuarat 76(2) di bawah Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat dan pada 17 Oktober 2019yang meluluskan Usul Penyata Jawatankuasa Dewan mengikut Peraturan Mesyuarat 85(5) . Namun, setelah PN mengamil alih Kerajaan, pada 11 November 2020, telah mengemukakan usul di bawah Peraturan Mesyuarat 86(5) bagi membentangkan Penyata Jawatankuasa Dewan (Kertas DR3/2020) yang mengkaji semula Jawatankuasa tersebut, dimana 10 Jawatankuasa Pilihan Khas sedia ada tidak akan diteruskan dan diganti dengan 9 Jawatankuasa Pilihan Khas yang baharu. Secara amnya ada persamaan tetapi beberapa jawatankuasa digugurkan sepenuhnya iaitu Jawatankuasa Pilihan Khas Untuk Melantik Jawatan-Jawatan Utama Perkhidmatan Awam dan Jawatankuasa Pilihan Khas Menimbang Rang Undang-Undang..
Semasa era BN, penubuhan sesuatu Jawatankuasa Pilihan Khas dibuat berdasarkan urusan atau sesuatu perkara tertentu. Misalnya Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai sesuatu RUU apabila RUU itu diputuskan untuk dirujuk kepada Jawatankuasa Pilihan Khas, tetapi pada masa sera PH, RUU sedemikian akan dirujuk kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Menimbang Rang Undang-Undang seperti RUU IPCMC 2019. Pada masa sekarang, era PN, RUU sedemikian akan dirujuk kepada Jawatankuasa Pilihan Khas sesuatu RUU secara khusus.
Laporan Tahunan dan Penyata badan-badan berkanun atau suruhajaya yang ditubuhkan oleh Kerajaan dikehendaki membentangkannya di Mesyuarat Parlimen sebagai Kertas Statut. Maksud “bentang” ialah diletakkan diatas meja Ahli-ahli dewan semasa persidangan. Ia tidak perlu dibahaskan serta diputuskan.
Oleh kerana isu-isu hak asasi manusia menjadi tumpuan utama PH, maka PH telah membahaskan Laporan Tahunan Dan Penyata Kewangan SUHAKAM 2018 melalui usul Kerajaan mengikut Peraturan Mesyuarat 27(3). Ini adalah kali pertama dalam sejarah persidangan Parlimen Laporan Tahunan badan0badab berkanun dibahaskan, malah Laporan Ketua Audit Negara pun tidak pernah dibahaskan secara langsung melalui usul Kerajaan. Lazimnya, isi kandungan laporan berkenaan dirujuk atau dipetik oleh Ahli-ahli Parlimen dalam mana-mana perbahasan yang bersesuaian seperti perbahasan Titah Diraja mahupun Belanjawan.
8. 25 Usul Tidak Percaya Kepada Perdana Menteri ke-8, YAB Tan Sri Mahyuddin Yassin di Mesyuarat Ketiga, Pengal Ketiga Parlimen Ke-14
Usul undi tidak percaya kepada Perdana Menteri bukanlah suatu yang asing dalam sejarah persidangan Parlimen di begara ini. Pada era BN, Perdana Menteri Ke-6 pernah menerima usul undi tidak percaya pada Oktober 2015 di Mesyuarat Ketiga, Penggal Ketiga Parlima Ke-13. Sebelum itu, adalah dalam bentuk usul sokongan kepada Perdana Menteri seperti Perdana Menteri Ke-3, dan Ke-4.
Pada era PN, sebanyak 25 usul undi tidak percaya dan 2 undi percaya kepada Perdana Menteri ke-8 pada Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Parlimen Ke-14. Namun kesemua usul undi tidak percaya tersebut sama ada era BN mahupun PN adalah bersifat usul persendirian kerana dikemukakankan oleh pihak pembangkang. Oleh kerana Peraturan Mesyuarat mengutamakan urusan-urusan Kerajaan, maka usul sedemkian hanya tersenarai dalam Aturan Urusan Mesyuarat sahaja.
Perubahan Perjalanan Persidangan
9. Urusan Persidangan Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen Ke-14 Hanya Setakat Urusan Titah Diraja Sahaja
Pertama kali dalam sejarah, persidangan pertama bagi sesuatu Penggal Parlimen hanya sehari sahaja pada 18 Mei 2020 iaitu Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga Parlimen Ke-14, khusus untuk Titah Diraja dan perbahasannya pada Mesyuarat Kedua berikutnya. Ini disebabkan ketika itu negara dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kerana membendung pandemic COVID-19. Ini adalah persidangan pertama pada era PN.
10. Belanjawan 2021 – 11 Kali Undian Belah Bahagian
Belanjawan 2021 mencipta sejarah. Walaupun undian belah bahagian tidak asing dalam meluluskan Belajawan sejak-sejak akhir-akhir ini. Seingat penulis, ia bermula dengan Belanjawan 2010 yang diluluskan dengan lebihan 3 undi, dan selepas itu, setiap kali Belanjawan dibentangkan akan sentiasa diluluskan melalui undi belah bahagian. Namun perjalanan Belanjawan 2021 amat perit apabila melalui 10 kali undian belah bahagian pada peringkat jawatan kuasa dan 1 kali undian belah bahagian pada bacaa ketiga, dimana setuju: 111, tidak setuju:108 ,tidak hadir:1
Suasana ini bermula apabila pihak Kerajaan era BN tidak lagi menguasai majoriti 2/3 pada selepas PRU 12 pada tahun 2008, dan seterusnya majoriti selesa selepas PRU 13. Apatah lagi apabila PH mengambil alih Kerajaan dengan majorit mudah pada PRU 14 dan seterusnya majoriti tipis pada era PN yang terbentuk selepas 22 bulan PRU 14 apabila PH kehilangan majoriti.
Perubahan Takrifan Peraturan dan Petua Yang di-Pertua
11. Berubah Kerajaan, Bertukar Yang di-Pertua dan Pemilihan Dipertikaikan
Semasa era BN, pemilihan Tun Mohamed Zahir bin Ismail sebagai Yang di-Pertua selepas PRU 10 telah dipertikaikan oleh pihak pembangkang (Barisan Alternatif –BA) dengan alasan notis tidak mencukupi 14 hari. Ini disebabkan perbezaan takrif 14 hari itu sama ada termasuk hari persidangan pertama atau sebaliknya. Begitu juga semasa era PH, pemilihan Tan Sri Ariff Yusof selepas PRU 14 juga dipertikaikan oleh pihak pembangkang (BN dan PAS) atas alasan yang sama iaitu notis tidak cukup 14 hari, malah tarikh surat/notis didakwa dibelakangkan. Kedua-dua peristiwa itu berlaku semasa Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri Ke-4 dan Ke-7.
Semasa era PN pula, pemilihan Datuk Azhar Harun sebagai Yang di-Pertua adalah bagi menggantikan Tan Sri Ariff Yusof yang dikosongkan jawatannya melalui usul kerajaan bagi mengosongkan jawatan yang di-Pertua. Usul ini dipertikaikan oleh pihak pembangkang (PH) yang tidak berpuas hati kerana Tan Sri Ariff Yusof tidak melakukan apa-apa kesalahan. Seterusnya, juga tidak berpuashati kerana tidak berpeluang mengemukakan calon pihak pembangkang kerana usul memilih Yang di-Pertua baharu dibuat selepas pengosongan jawatan tersebut. Manakala pihak Kerajaan mengemukan usul Yang di-Pertua yang baharu serentak dengan usul pengosongan jawatan.
Demikianlah kelazimannya, apabila berubah Kerajaan, maka berubahlah juga Yang di-Pertua Dewan Rakyat. Malah bagi era PN, Setiausaha Dewan Rakyat juga turut berubah apabila SUDR sedia ada (sebenarnya baru/belum sempat mengendalikan persidangan) telah ditukar dan diganti dengan SUDR baharu yang kebetulannya pegawai junior.
12. Petua Baharu Yang di-Pertua – Dewan Rakyat Ditempohkan 10 Minit Untuk Undi Belah Bahagian
Amalan selama ini, undian belah bahagian dijalankan sebaik sahaja terdapat permintaan oleh 15 Ahli dan setelah tamat lonceng 2 minit dan ada kalanya lonceng dibunyikan dua kali, selepas itu undian akan dijalankan. Walau bagaimanapun, pada 11 Ogos 2020, di Mesyuarat Kedua, Parlimen Ke-14 (PKPB sedang berkuat kuasa), Yang di-Pertua telah memutuskan Dewan akan ditangguhkan 10 minit selepas lonceng pertama 2 minit dan lonceng kedua selama 2 minit akan dibunyikan dan selepas itu undian akan dijalankan. Keputusan ini dibuat oleh Yang di-Pertua menggunakan Peraturan Mesyuarat 99 - Petua Yang d-Pertua bagi membolehkan semua Ahli Parlmen berkesempatan masuk ke dalam Dewan, memandangkan memerlukan masa ketika menggunakan lif disebabkan bilangan yang dihadkan bagi keperluan penjarakan fizikal semasa di dalam lif. Tambahan pula kedudukan blok Ahli Parlimen agak jauh dari Dewan.
13. Petua Yang di-Pertua – Perbahasan Serentak Bagi Usul Mengurangkan Peruntukan Yang Sama
Semasa perbahasan Belanjawan 2021 di peringkat jawatankuasa, terdapat beberapa ususl yang sama untuk mengurangkan peruntukkan KPKT dan KKMM. Yang di-Pertua telah memberi petua atau pendekatan beberapa usul yang sama itu dibahaskan serentak dengan meminta semua yang mengemukakan usul berucap/berbahas. Ini kerana Peraturan Mesyuarat tidak menyatakan peraturannya apabila keadaan sedemikian berlaku.
14. Pertikaian Takrifan Pembawa Usul Pemilihan Yang di-Pertua Dewan Negara
Semasa pemilihan Yang di-Pertua Dewan Negara, pada 2 September 2020, di Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Parlimen Ke-14, usul mengenainya dipertikaikan. Pertikaian ini berpunca dari perbezaan pandangan dalam mentakrifkan Peraturan Mesyuarat 2, Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Negara yang menyebut Ahli Dewan Negara yang mencadangkan nama Yang di-Pertua, sedangkan usul tersebut dikemukakan atas nama Perdana Menteri. Ahli-ahli Dewan khususnya pihak PH menyatakan bahawa Perdana Menteri bukan Ahli Dewan Negara.
Walau bagaimanapun amalan selama ini, usul tersebut atas nama Perdana Menteri. Sebenarnya ianya teratur sebagaimana Peraturan Mesyuarat 91, Peraturan-peraturan Majlis mesyuarat Dewan Negara yang memberi kuasa kepada Menteri iaitu “bila-bila seorang Menteri yang bukan Ahli Dewan Negara mengambil bahagian dalam perjalanan mesyuarat Majlis, maka Menteri itu adalah terserah kepadanya semua kuasa-kuasa dan kebebasan-kebebasan yang diberi kepada Ahli-ahli Majlis oleh Peraturan-peraturan ini. Oleh demikian, tidak timbul isu Perdana Menteri atau Menteri yang bukan Ahli Dewan Negara (Senator) tidak boleh mengemukakan usul pelantikan Yang di-Pertua.
Suatu catatan jua, menjelang PRU 15.
No comments:
Post a Comment