Tuesday 7 August 2018

MENTERI KEWANGAN MENYERU PEMBANGKANG MENYOKONG RUU CUKAI JUALAN 2018– ADAKAH BN MENGGUNAKAN BAKI KUASANYA DI DIDEWAN NEGARA ?


Semasa  menggulung RUU Cukai Jualan 2018 di Dewan Rakyat pada 7 Ogoos 2018, di akhir ucapannya beliau menyeru dengan nada nyaring supaya pihak pembaangkang menyokong RUU ini bagi kepentigan rakyat dan negara  serta tidak untuk  “kepentingan politik sempit”.  Seruan ini  dilontarkan kerana beliau bimbang pembangkang akan menggunakan kuasa majoriti di Dewan Negara.

Penulis terkejut dengan cara dan sikap Menteri Kewangan yang juga Ahli Parlimen Bagan membuat seruan tersebut dan mengungkapkan kata-kata “ kepentingan politik sempit”.  Ini kerana kata-kata ini juga dahulunya sering digunakan oleh pihak Kerajaan BN, tetapi apabila PH sebagai Kerajaan juga menggungkapkan perkataan yang sama.  Apakah Ahli Parlimen Bagan lupa akan sikap dan kelakuannya semasa menjadi pembangkang, dan mengapakah pihak lain yang bersikap serupa tidak disenanginya.  Inilah ibarat kata pepatah “ lidah bercabang” dan “ jari kelingking berkait”.

Berkaitan mojoriti BN di Dewan Negara, ianya berlaku  kerana keahlian Dewan Negara tidak boleh dipecat dan terpulang kepada Senator-Senator untuk melepaskan jawatannya.  Mereka akan memegang jawatan tersebut sehingga tamat tempoh pelantikan masing-masing. Justeru pada masa ini, hanya Senator  yang dilantik oleh DUN Selangor dan Pulau Pinang mewakil Kerajaan PH, manakla DUN Kelantan diwakili oleh PAS.  Walau bagaimanapun Senator yang mewakili DUN Sabah dan Sarawak pula tidak lagi mewakili BN setelah mereka keluar dari BN.  Oleh yang demikian, Senator BN di Dewan Negara masih majoriti dan bilangan  ini akan beransur-ansur mengecil sehingga Senator  BN hanya  tinggal 2 negeri sahaja iatu Perlis dan Pahang. Penulis jangkakan keadaan ini akan berlaku dalam tempoh 6 bulan hingga setahun, apabla Senator lantikan Yang di-Pertuan Agong (dengan nasihat Perdana Menteri) akan tamat seoarang demi seorang) serta dilantik pula ahli yang baharu oleh Kerajaan PH.  Pada masa sekarang, terdapat 51 Ahli Dewan Negara yang sedang berkhidmat  ( jumlah  maksima Ahli Dewan Negara -70 orang). Namun dingat, terdapat juga  Ahli-ahli Dewan Negara lantikan Yang di-Pertuan Agong dari Sabah dan Sarawak serta yang mewakili kaum minoriti dan profesional.  Penulis merasakan perbagai pendirian wujud di kalangan Ahli-ahli Dewan Negara.

Maka apakah BN akan menggunakan saki baki kuasa yang ada untuk tidak mmeluluskan RUU Cukai Jualan 2018 yang ditentang hebat semasa perbahasannya di Dewan Rakyat.  Seacara logik dan perkiraan muddah, BN sewajarnya menggunakan kuasanya jika ingin menzahirkan penentanngannya terhadap RUU ini dan pemansuhan GST di Dewan Negara.   Namun sebagaimana kata-kata Menteri Kewangan, Ahli-ahli Dewan Negara dari BN seharusnya menghormati keputusan rakyat untuk kepentingan negara dan bukan kepentingan politik sempit.  Apakah mungkin, kata-kata ini akan mempengaruhi Ahli-ahli Dewan Negara?... tunggu dan lihat...!!!



No comments:

Post a Comment

SUATU CATATAN - ANTARA “PAK SHEIKH” YANG KU SANJUNG DAN PM 10 YANG MENYINGKIRKAN KU....

  Menelusuri ingatan 45 tahun yang lalu, semasa penulis berusia sekitar 20’an yang penuh semangat dalam persekitaran dakwah dan harakah dise...