Sunday 1 March 2020

SURAT TERBUKA: IKHLASLAH PAKATAN NASIONAL SEBAGAI KERAJAAN BARU DALAM MALYSIA BAHARU – DEMI RAKYAT DAN NEGARA


Tiada lain ungkapan yang wajar diuacapkan kepada Kerajaan baharu (Pakatan Nasional-PN)  kecuali syabas dan tahniah!! Kerajaan ini adalah gabungan Muafakat Nasional (UMNO dan PAS), komponen  BN – MCA , MIC dan berapa parti politi dari Malasia Timur (Gaungan Pakatan Sarawak GPS).

Beberapa perkara  ingin penulis titiiplan kepada YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin dan barisan jemaah Menteri yang akan dilantik..yang sudah pastinya meliputi semua wakil parti politik yang menyokongnya sehingga memperoleh majoriti serta menyakinkan Yang di- Pertuan Agong.  Juga kepada semua kepimpinan  khususnya Muafakat Nasional dan Pakatan Nasional amnya. 

1.         Ambilah iktibar dari kemelut politik yang melanda PH selama seminggu bermula 22 feb hingga hari ini 1 Mac 2020.  Sebenarnya gelombang kemelut telah bermula sekian lama sejak terbentuknya Keraajaan selepas PRU 14 yang ditadbir oleh PH.  Perebutan kedudukan dan kuasa mendasari denyutan nadi PH.  Justeru PN hendaklah mengenepikan kepentingan dan kehendak diri untuk kuasa serta jawatan yang memberi pulangan lumayan di dunia yang fana' ini.

2.       Tumpukanlah kepada maslahah masyarakat dan membina serta membangun Negara yang makmur dan memproleh keampunan Allah (baldatun thoyyibatun warrabur gaffur). Menyantuni dan menyelesaikan perit jerih dan jeritan kehidupan rakyat yang dihimpit oleh keperitan ekonomi perlu menjadi keutamaan.

3.       Hindarkan kehidupan peribadi yang mewah, keperibadian diri yang sombong dan angkuh serta menghindarkan sama sekali salah guna kuasa.  Tentu ramai yang akan menghampiri kerana kepimpinan PN berada disitu, tapi jika tiada berada di persada, tiada siapa yang peduli. 

Ingatlah, memperoleh kuasa untuk agenda perjuangan adalah perjuangan yang berterusan.  Namun setelah  kuasa dalam genggaman, untuk mempertahankannya demi kebaikan maslahah rakyat, agama dan Negara adalah perjuangan yang sukar, berat dan penuh dengan cabaran.  Melaksanakan tanggung jawab dan amanah yang dipikul dengan penuh ketakwaan an betawakal kepada  Allah jua,

Takbir !!!  Allahu Akhbar
Wassalam.
Titipan pesanan dari selatan  Tanah  Air. 
  Sri Medan, Johor.   1  Mac 2020


No comments:

Post a Comment

SUATU CATATAN - ANTARA “PAK SHEIKH” YANG KU SANJUNG DAN PM 10 YANG MENYINGKIRKAN KU....

  Menelusuri ingatan 45 tahun yang lalu, semasa penulis berusia sekitar 20’an yang penuh semangat dalam persekitaran dakwah dan harakah dise...