Wednesday, 4 March 2020

UNDI TIDAK PERCAYA KEPADA PERDANA MENTERI – SATU SOROTAN DIPARLIMEN MALAYSIA

Perubahan Kerajaan berikutan perlantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin (TSMY) sebagai Perdana Menteri Ke-8 pada 1 Mac 2020 diharapkan menamatkan kemelut politik  yang menyaksikan runtuh dan berakhirnya Pakatan Harapan (PH) sebagai Kerajaan setelah gabungan parti-parti poltik PH memenagi PRU 14 pada 9 Mei 2018.  Pelantikan Perdana Menteri ke-8  oleh Yang di-Pertuan Agong (YDA) telah puas hati pada hematnya bahawa  beliau mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen dari gabongan parti-parti politik yang membentuk Perikatan Nasional (PN).  Namun setelah YDA membuat keputusan, PH  telah membuat pencalonan baru dengan menarik balik pencalonan Dato’ Sri Anwar Ibrahim (92 sokongan) kepada Tun Dr. Mahathir sebagai calon Perdana Menteri ke-8 yang dikatakan memperoleh 114 sokongan  daripada  222 Ahli Parlimen.  Justeru pihak PH berkeyakinan bahawa YAB TSMYtidak memperoleh majority dan beliau boleh dicabar dalam pesidangan Parlimen melalui undi tidak percaya


Maka penulisan ini adalah untuk menyorot bagaimanakah undi tidak percaya kepada Perdana Menteri di laksanakan di-Dewan Rakyat.  Ini kerana tiada peruntukan khusus  dan secara langsung  undi tidak percaya ini  dalam Perlembagaan Persekutuan dan Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.  Apa yang dinyatakan adalah  peruntukan mengenai “ kepercayaan majoriti Ahli Dewan”, iaitu:-

·         Per. 43(2) (a)..” Yang di-Pertuan Agong hendaklah terlebih dahulu melantik sebagai           Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri seorang ahli Dewan Rakyat   yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat itu”;     dan

·         Per 43(4) ..” Jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong”.

Oleh yang demikian penulis ingin menyorot kepada beberapa usul bekaitan  dengan “ kepercayaan majoriti ahli Dewan.”

USUL SOKONGAN KEPADA KEPIMPINAN PERDANA MENTERI

1. USUL “MENGALU-ALUKAN DAN MENYOKONG PELANTIKAN DAN   KEPEMIMPINAN YAB DATO’ SERI ABDULLAH BIN HAJI AHMAD BADAWI   AHLI PARLIMEN BAGI KEPALA BATAS SEBAGAI  PERDANA MENTERI         MALAYSIA YANG KELIMA
 Usul ini dikemuakan oleh Dato' Ir. Mohd. Zin bin Mohamed [Shah Alam]sebagai    Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan (BNBCC) seperti berikut:  

“ Tuan Yang di-Pertua, terlebih dahulu saya suka merakamkan ucapan jutaan terima kasih kerana diberikan keizinan untuk membawa satu Usul di bawah Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat 27(3), Dewan ini mengambil ketetapan berikut:

“…..Bahawasanya Dewan ini mengiktiraf dan mengucapkan setinggi terima kasih terhadap segala jasa dan bakti Yang Berhormat Ahli Parlimen bagi Kubang Pasu dalam konteks menerajui kepemimpinan kerajaan dan negara Malaysia ketika menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun, selain merestui keputusan beliau untuk mengundurkan diri dan melepaskan jawatan Perdana Menteri;
Bahawasanya Dewan ini mengalu-alukan dan menyanjung tinggi pelantikan Yang Amat Berhormat Ahli Parlimen bagi Kepala Batas sebagai pengganti Yang Berhormat bagi Kubang Pasu sebagai Perdana Menteri Malaysia yang baru;
                        …………………………………..”    
 Usul ini sebenarnya Usul Ahli Persendirian yang dibenarkan oleh Kerajaan dan dianggap   seolah-seolah sebagai usul Kerajaan yang disenaraikan dalam Aturan Urusan Mesyuarat   Dewan Rakyat pada 3 November 2003 di Mesyuarat Ketiga Penggal Kelima Palimen ke-  10. Ia diletakkan giliran kedua  selepas Usul Kerajaan oleh Perdana Menteri iaitu  Usul “Penghargaan dan Terima Kasih Kepada Yang Berhormat Tun Dr. Mahathir bin  Mohamad Ahli Parlimen Bagi Kubang Pasu”. Antara lain kandunggan  usulnya adalah   seperti berikut:
“Perdana Menteri [Dato' Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi]: Tuan Yang di-Pertua izinkan saya bangun membawa usul khas di bawah Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat 27(3) dalam persidangan Dewan kali ini yang berbunyi
“Bahawa Dewan ini,
menerima hakikat bahawa Ahli Parlimen bagi Kubang Pasu, yang menjadi Perdana Menteri Malaysia Keempat sejak 16 Julai 1981 dan telah berkhidmat dengan penuh dedikasi, tegas, cekap, berkesan, cemerlang dan bijaksana, telah pun mengosongkan persada kepimpinan negara; /

menghargai serta menyanjung tinggi perjuangan, pengorbanan, budi, jasa dan bakti bekas Perdana Menteri iaitu Ahli Parlimen bagi Kubang Pasu yang amat murni, abadi serta tidak ternilai besarnya, menerusi pelbagai dasar, strategi dan program yang pragmatik, demi perpaduan dan ketahanan nasional, keselamatan dan kesejahteraan bangsa serta kemakmuran dan kegemilangan negara;
Maka, Dewan Rakyat yang bersidang pada hari ini, 3 November 2003, bersamaan 8 Ramadhan 1424H, mengambil ketetapan untuk;

Merakamkan setinggi-tinggi penghargaan serta jutaan terima kasih dari seluruh rakyat jelata Malaysia kepada Ahli Parlimen bagi Kubang Pasu;… [Tepuk]”

Kedua-dua usul tersebut dibahas dan seterusnya dipersetujukan dengan undian suara.

2.   USUL  “BANTAHAN TERHADAP TUDUHAN AHLI-AHLI KONGRES AMERIKA SYARIKAT KE ATAS Y.A.B. PERDANA MENTERI MALAYSIA, DATO' SERI DR. MAHATHIR MOHAMAD

Usul  ini adalah usul ketetapan dan  pendirian Kerajaan terhadap  tuduhan Amerika Syarikat keatas Perdana Menteri Malaysia ke-4, YAB Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad dan sekaligus menyokong kepimpinannya.  Usul ini juga dikenali  sebagai Usul Percaya   sebagaimana yang dilaporkan oleh akhbar-akhbar.  Ia adalah usul yang dikemukakan oeh Kerajaan pada 19 November 1997 di Mesyuarat Ketiga Penggal Ketiga Parlimen ke - 9 sepert  berikut:-

Timbalan Perdana Menteri [Dato' Seri Anwar bin Ibrahim]: akan mencadangkan:-

"Menyedari bahawa Malaysia adalah sebuah negara berdaulat dan merdeka yang dibangunkan di atas prinsip demokrasi dan musyawarah;

Menginsafi sifat majmuk masyarakat Malaysia dari segi suku kaum,agama dan kebudayaan di mana rakyat telah hidup bersama dengan aman damai, hormat menghonnati dan saling berganding bahu membina sebuah negara y.ing utuh lagi makmur;
…………………………………………………………………………………………..
Maka Dewan yang mulia ini mengambil ketetapan seperti berikut:

1. Menegaskan bahawa Malaysia akan terus mempertahankan prinsip menghormati kerukunan hidup rakyat pelbagai kaum dan agama dan di bawah pimpinan Perdana Menteri Dato' Seri Dr. Mahathir Mohamad prinsip tersebut terus diamalkan. Selaras dengan dasar yang mengamalkan sikapterbuka, adil dan saksama adalah dinafikan kenyataan bahawa pimpinan negara adalah anti mana-mana kaum termasuk Yahudi;

2.  Membantah cadangan usul dari beberapa ahli Kongres yang membuat tuduhan melulu dan mempertikai kedaulatan dan hak rakyat dan menuntut masyarakat antarabangsa akur terhadap hak rakyat mana-mana negara menentukan kepemimpinan serta dasar negara masing-masing melalui proses demokrasi dan musyawarah;

3.    Membantah keputusan Kerajaan Amerika Syarikat untuk menyiasat pelaburan Petronas dalam industri gas di Iran kerana ianya melanggar semangat perdagangan bebas yang diterima pakai oleh masyarakat antarabangsa;

4.    Berusaha untuk menjamin kesinambungan hubungan baik dengan Amerika Syarikat dalam segala bidang danberusaha untuk mempertingkatkan hubungan tersebut;

5.  Dan di atas segala ini memberi keyakinan dan memberi sokongan penuh kepada Dato' Seri Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri Malaysia." [DR -19.11.1977 ms 17}

Usul ini telah dibahaskan oleh semua wakli parti politik, disokong dan dipersetujuakan dengan sebulat suara tanpa ada suara yang menyatakan tidak.

3.    USUL MENYOKONG   DAN UCAPAN TAHNIAH KEPADA YAB DATUK HUSSEIN SEBAGAI PEDANA MENTERI.

Usul ini juga dikemukakan oleh  YB Datuk Senu bin Abdul Rahman (Kuala  Kedah) melalui Usul Persendirian dan dibenarkan oleh Kerajaan pada 27 Januari 1976 di Penggal ertama  Parlimen Ke 4.  Usul ini dibahaskan oleh Ahli-ahli Parlimen  mewakili parti-parti yang semuanya  menyokong termasuk PAS. Usul ini dipersetujukan dengan undian suara.  Anatara lain, kandungan usul adalah seperti berikut:-

“Perdana Menteri: Tuan Yang di-Pertua,saya mohon mengemukakan satu usul yang berbunyi:
 bahawa Dewan  dengan ini mengucapkan setinggi-tinggi tahniah atas perlantikan Yang Amat Berhormat DatukHussein Onn sebagai Pdana Menteri dan menyatakan sokongan sepenuhnya kepada beliau bgi melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya. “(Penyata Rasmi DR- 27 Januari 1976, hal 9921)

Usul sokongan ini juga dikemukakan selepas Usul Merakamkan Perasaan Dukacita Atas Kematian Allahyarham YAB Tun Haji Abdul Razak bin Datuk Hussein dan Ucapan Takziah kepada Toh Puan Hajjah Rahah dan Keluarga “ oleh Perdana Menteri.

Secra mudahnya, kepercayaan majoriti ahli Dewan diterjemahkan melalui usul oleh Kerajaan atau usul persendirian yang dibenarkan oleh Kerajaan untuk didahulukan/dinaikkan dalam Aturan Urusan Mesyuarat. Usul ini dikemukakan mengikut Peraturan Mesyuarat 27(3) dan diputuskan untuk dipersetujukan.
Ahli Parlimen Iskandar Puteri, YB Lim Kit Siang menyeru YAB TSMY supaya mengikuti contoh Tun Hussein Onn mengadakan Mesyuarat Tergempar Parlimen untuk mendapatkan “undi percaya” terhadap kepimpinannya.(Malaysiakini, 4 Mac 2020).  Oleh yang demikian penulis menyimpulkan undi percaya adalah merujuk kepada “Usul Sokongan kepada Perdana Menteri”.


USUL UNDI TIDAK PERCAYA

Peraturan Mesyuarat 27(3)  -Usul Persendirian

Berkaitan Usul Undi Tidak Percaya pernah dikemukakan terhadap Perdana Menteri ke-6 iaitu YAB Dato’ Sri Najib Abdul Razak. Usul  ini telah disenaraikan pada giliran  27 dalam Aturan Urusan Dewan Rakyat pda 28 Oktober 2015 di  Mesyuarat Ketiga, Penggal Ketiga Parlima Ke-13.  Walau bagaimana pun usul ini hanya tersenarai sebagai usul persendirian hingga tamat persidangan Mesyuarat Parlimen itu dan tidak didahulukan untuk di bahas serta diputuskan Usul ini adalah seperti berikut:

“27. Tuan Hee Loy Sian [ Petaling Jaya Selatan ] akan mencadangkan:-
“Bahawa Dewan ini mengemukakan Undi Tidak Percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak atas alasan penerimaan “Wang Derma” berjumlah RM2.6 billion yang pada mulanya dinafikan, kemudiannya mengugut untuk menyaman akhbar Wall Street Journal dan akhirnya mengakui wang tersebut diperolehi daripada individu yang berasal dari Timur Tengah. Dengan tidak menjelaskan mengapa “Wang Derma” ini dimasukkan ke akaun peribadi dan bukan atas nama parti, Dewan juga tidak berpuas hati ke atas siasatan skandal 1MDB yang berlaku di mana “Special Task Force” yang sepatutnya menyiasat skandal ini dibubarkan tanpa memberi sebarang alasan sehingga Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail ditamatkan perkhidmatan, pegawai SPRM dipindahkan, pihak polis mengganggu siasatan SPRM dan Bank Negara, Public Account Committee (PAC) yang sedang menjalankan siasatan terhadap kes 1MDB tidak berfungsi akibat daripada empat anggota PAC yang terbabit telah dilantik menjadi Menteri atau Timbalan Menteri oleh Perdana Menteri, Pengarah Cawangan Khas (SB) diberhentikan, Timbalan Pengarah Cawangan Khas dipindahkan ke Jabatan Perdana Menteri tanpa diberi tugasan. Disebabkan masalah yang dinyatakan, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah menjejaskan imej Negara di dunia dan menyebabkan pelabur tidak yakin terhadap Kerajaan sekarang sehingga ekonomi menjadi tidak stabil, serta pasaran saham menjunam teruk dan kejatuhan nilai wang ringgit Malaysia berbanding dengan dolar Amerika Syarikat. Maka rakyat Malaysia tidak lagi percaya terhadap Perdana Menteri dan dengan ini Dewan hendaklah mengambil ketetapan untuk mengemukakan Undi Tidak Percaya terhadap Perdana Menteri.”
[ Perdana Menteri ] AUM DR 3/11/2015   ms 17

Peraturan Mesyuarat 18(1) – Usul Tergempar

Setakat ini, seingat penulis terdapat  percubaan oleh pihak pembangkang menggunakan Peraturan Mesyuarat 18(1) dan 18(2). Misalnya pada tahun 2008, usul undi tidak percaya kepada YAB Dato’  Seri Abdullah Badawi , Perdana Menteri ke-5 oleh Ketua Pembangkang, Ahli Parlimen Permatang Pauh (Dr. Wan Azizah Ismail) tetapi usul ini ditolak oleh Yang di-Pertua Dewan di kamar  kerana “wrong choice of words” . Ia ditolak mengikut Peraturan 18(7).[Malaysia Today, 14 Julai 2008].

Semasa Usul undi tidak percaya kepada Pedana Menteri ke-6 melalui Peraturan Mesyuarat 27(3) dikemukakan oleh Ahli Parlimen Petaling Jaya pada Mesyuarat Ketiga, Penggal Ketiga Parlimen Ke-13, Menteri di Jabatan  Perdana Menteri ketika itu menyatakan bahawa  usul tidak percaya ( no confidence motion)   boleh dikemukakan  walau pun tidak dinyatakan secara jelas dalam Peraturan Mesyuarat.[Maysiakini, 30 September  2015].
.
Pesoalaannya, apakah kesuaiannya dan signifikan Peraturan Mesyuarat 18 ini digunakan untuk mengemukakan usul undi tidak percaya..  Ini kerana usul tergempar ini  hanya, sekiranya diterima olehYang di-Pertua, hanyalah  untuk dibahaskan dan tidak diputuskan.  Tambahan pula Usul Tidak Percaya  kepada perdana Menteri adalah tidak selari dengan syarat-syarat usul iaitu iaitu perkara tertentu, berkepentingan orang ramai dan perlu disegerakan    Penulis berpandangan penggunaan  Peraturan 18  ini untuk usul undi tidak percaya hanyalah  bermotifkan kepentingan politik semata-mata.

KESIMPULAN

Usul Undi Tidak Percaya sesuai dikemukakan mengikut Peraturan Mesyuarat 27(3), Namun, oleh kerana usul ini biasanya dikemukakan oleh pihak pembangkang, maka ia bersifat Usul Persendirian. Sekiranya memenuhi syarat, ia akan tersenarai dalam Aturan Uruan Mesyuarat Dewan Rakyat selepas urusan kerajaan. Oleh itu ia tidak mungkin dibahas dan diputuskan melainkan dibenarkan oleh pihak Kerajaan.

 Usul  Tidak Percaya juga boleh dihasilkan melalui “Usul Percaya  yang sebenarnya lebih sesuai dipanggil “Usul Sokongan terhadap kepimpimpinan Perdana Menteri”.  Biasanya usul sedemkian juga  mengikut Peraturan Mesyuarat 27(3) sebgai Usul Kerajaan jika  dikemukakan oleh pihak Kerajaan atau Usul Persendirian oleh  penyokong Kerajaan tetapi dibenarkan oleh Kerajaan.

Ada pandangan Usul Undi Tidak Percaya boleh dikemukakan melalui Peraturan Mesyuarat 18(1) dan(2) di baca bersama Peraturan Mesyuarat 27(3). Namun penulis berpandangan bahawa kedua-dua peraturan mempunyai sifat dan ciri-ciri yang berbeza dan tidak selari.  Tambahan pula sekarang ini Usul 18 (1) an (2) dibahaskan dalam Kamar Khas yang melibatkan sebahagian kecil  sahaja Ahli-ahli Dewan.

Maka jika usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri ke 8, YAB Tan Sri Muhyiddin bin Mohd Yassin hendak dikemukakan kepada Mesyuarat Parlimen, maka kedudukan juga sama seperti usul-usul terdahulu,  MELAINKAN  SESUATU TINDAKAN LUAR BIASA DARI AMALAN BIASA BERLAKU.

Suatu sorotan pengalaman jua.
5 Mac 2020
Batu Pahat, Johor


Tuesday, 3 March 2020

PERSIDANGAN PARLIMEN PADA 9 MAC 2020 DITANGGUHKAN: WAJARKAH?

Berita hari ini,  4 Mac 2020 melapurkan bahawa pihak Yang di-Pertua Dewan Rakyat telah mendapat pemakluman dari Perdana Menteri bahawa Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga Parlimen 14  yang dijadualkan  bersidang pada 9 Mac hingga 16 April 2020 ditangguhkan  kepada 18  Mei hingga 23 Jun 2020, iaitu dilewatkan lebih kurang dua bulan setengah.

Isu sama ada Parlimen bersidang pada 9 Mac ini mula dibangkitkan oleh wartawan ketia bertanya kepada Yang di-Pertua Dewan Rakyat pada1 Mac 2020, pada masa beliau menghadiri Majlis Tatacara Pelantikan dan Angkat Sumpah Perdana Menteri ke-8.  Beliau  menyatakan akan menulis surat kepada Perdana Menteri mengenai perkara tersebut.  Berikutan itu  pelbagai pihak khususnya kepimpinan PH menggesa supaya sidang itu diteruskan bagi membolehka undi tidak percaya di buat keatas Perdana Menteri Ke-8.  Hal ini timbul apabila Tun Dr Mahathir Mohamad dicalonkan semula dan mendakwa memperoleh 114 sokongan Ahli Parlimen, tetapi sudah terlewat dan gagal untuk  menemui Yang di- Pertuan Agong pada pagi 1 Mac 2020 iaitu sebelum majlis angkat sumpah tersebut.  Malah ada yang mencabar bahawa Perdana Menteri tidak boleh lari dari Dewan Rakyat kerana Parlimen mesti bersidang dalam tempoh enam bulan selepas persidangan   terakhir Mesyuarat sebelumnya.  Memang benar, Perkara 55(1) Perlembagaan Persekutuan telah memperuntukkan sedemikian.

Penulis tidak membincangkan isu ini lebih awal kerana tidak mahu menganggu urusan oleh Urusetia Ketua Majlis Parlimen menjalankan tugasnya.  Sesungguhnya  penangguhan persidangan ini adalah wajar berasaskan hujah-hujah berikut:


  •     Oleh kerana kemelut politik 2020 ini  tercetus dua minggu sebelum Parliemen bersidang,  maka Proklamasi Prorog belum di tanda tangani oleh Yang di-Pertuan Agong. Amalannya Penggal Parlimen akan di prorog (dihentikan) seminggu sebelum di panggil Penggal Parlimen berikutnya dalam Majlis Parlimen yang sama. Biasanya sekaligus Proklamasi Memanggil Penggal baharu juga ditanda tangani.  Sebab itulah Perdana Menteri ke-7 memanggil Mesyuarat Khas pada 1 Mac 2020 untuk  bersidang bagi memilih calon Prdana Menteri yag mendapat sokongan majoriti Ahli-ahli Dewan.  Walau bagaimanapun Yang di-Pertua Dewan tidak mengeluarkan notis mesyuarat kerana tidak memenuhi kehendak Peraturan Mesyuarat 11(3), Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat. Oleh yang demikian, secara teknikalnya Mesyuarat yang dijadualkan pada 1 Mac itu boleh ditangguhkan dan teratur mengikut perundangan.
  •     Oleh kerana persidangan ini adalah hari pertama dalam Mesyuarat Pertama Penggal baharu, maka Yang di Pertuan Agong  hendaklah bertitah bagi memasyhurkan sebab-sebab baginda memanggil  Parlimen sebagaimana peruntukan Peraturan Mesyuarat 1.  Justeru teks  titah baginda yang telah disediakan perlu diubahsuai dengan perubahan kerajaan dan dasar-dasar yang akan dilaksanakan oleh Kerajaan baharu.
  •      Petanyaan, Rang Undang-undang dan Usul-usul  yang dikemukakan untuk Mesyuarat yang bermula  pada 9 Mac itu  sudah tidak relevan dengan perubahan Kerajaan.  Sudah tentu adalah suatu yang ganjil, bahawa persoalan yang ditujukan kepada kerajaaan terdahulu dijawab oleh kerajaan baharu. Oleh itu adalah wajar sekali persidangan di  Mesyuarat ini ditangguhkan dengan tempoh yang munasabah bagi membolehkan semua pertanyaan usul dan Rang undang-Undang di kemuka dan disusun semula.
Disamping itu, Jemaah Menteri yang baharu perlu dibentuk dahulu sebelum Parlimen bersidang bagi membolehkan pertanyaan dan usul-usul di jawab oleh Menteri-Menteri yang dipertanggung jawabkan.

Wassalam, suatu lontaran pandangan jua.
4 Mac 2020,
Batu Pahat, Johor.

Sunday, 1 March 2020

SURAT TERBUKA: IKHLASLAH PAKATAN NASIONAL SEBAGAI KERAJAAN BARU DALAM MALYSIA BAHARU – DEMI RAKYAT DAN NEGARA


Tiada lain ungkapan yang wajar diuacapkan kepada Kerajaan baharu (Pakatan Nasional-PN)  kecuali syabas dan tahniah!! Kerajaan ini adalah gabungan Muafakat Nasional (UMNO dan PAS), komponen  BN – MCA , MIC dan berapa parti politi dari Malasia Timur (Gaungan Pakatan Sarawak GPS).

Beberapa perkara  ingin penulis titiiplan kepada YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin dan barisan jemaah Menteri yang akan dilantik..yang sudah pastinya meliputi semua wakil parti politik yang menyokongnya sehingga memperoleh majoriti serta menyakinkan Yang di- Pertuan Agong.  Juga kepada semua kepimpinan  khususnya Muafakat Nasional dan Pakatan Nasional amnya. 

1.         Ambilah iktibar dari kemelut politik yang melanda PH selama seminggu bermula 22 feb hingga hari ini 1 Mac 2020.  Sebenarnya gelombang kemelut telah bermula sekian lama sejak terbentuknya Keraajaan selepas PRU 14 yang ditadbir oleh PH.  Perebutan kedudukan dan kuasa mendasari denyutan nadi PH.  Justeru PN hendaklah mengenepikan kepentingan dan kehendak diri untuk kuasa serta jawatan yang memberi pulangan lumayan di dunia yang fana' ini.

2.       Tumpukanlah kepada maslahah masyarakat dan membina serta membangun Negara yang makmur dan memproleh keampunan Allah (baldatun thoyyibatun warrabur gaffur). Menyantuni dan menyelesaikan perit jerih dan jeritan kehidupan rakyat yang dihimpit oleh keperitan ekonomi perlu menjadi keutamaan.

3.       Hindarkan kehidupan peribadi yang mewah, keperibadian diri yang sombong dan angkuh serta menghindarkan sama sekali salah guna kuasa.  Tentu ramai yang akan menghampiri kerana kepimpinan PN berada disitu, tapi jika tiada berada di persada, tiada siapa yang peduli. 

Ingatlah, memperoleh kuasa untuk agenda perjuangan adalah perjuangan yang berterusan.  Namun setelah  kuasa dalam genggaman, untuk mempertahankannya demi kebaikan maslahah rakyat, agama dan Negara adalah perjuangan yang sukar, berat dan penuh dengan cabaran.  Melaksanakan tanggung jawab dan amanah yang dipikul dengan penuh ketakwaan an betawakal kepada  Allah jua,

Takbir !!!  Allahu Akhbar
Wassalam.
Titipan pesanan dari selatan  Tanah  Air. 
  Sri Medan, Johor.   1  Mac 2020


Saturday, 29 February 2020

SIRI 3 : SUATU CATATAN - KEMELUT POLITI K 2020 - PM 8 TELAH ANGKAT SUMPAH -ADAKAH KEMELUT BERAKHIR

Pada hari ini  (1 Mac 2020)  jam 10.30 hingga 10.45 pagi telah berlangsung Majlis Aturcara Pelantikan dan angkat Sumpah serta Menyimpan Rahsia  oleh YAB Tan Sri Mahyudin  Yassin sebagai Perdana Menteri ke 8 di hadapan Yang di-Pertuan Agong.

Namun demikian, 30 minit  sebelum Angkat Sumpah, Tun Dr Mahathir Mohamad telah membuat sidang media menyatakan bahawa beliau telah memperoeh sokongan majoriti mudah.  Beliau menyatakan pada mulanya PH ada sokongan 92 Ahli Parlimen tetapi apabila PH mengubah pendirian menamakan beliau sebagai PM  ke 8 telah mendapat sokongan majoriti iaitu termasuk dirinya dan beberapa yang lain.

Pada malam tadi, sekitar jam 8 malam, Ahli Parlimen Lembah Pantai telah membuat siaran lansung melalui media sosial mengenai  Ahli Parlimen PH dan yang lain menanda tangani sumpah berkanun menyokong Tun Mahathir ...menurutnya telah peroleh 114 Ahli Parlimen.

Persoalannya, apakah SD baharu selepas majlis angkat sumpah itu angkah mengubah keptusan Yang di-Prtuan agong,? sudah tentu tidak  .  Jika tindakan sedemiian dilayan, maka krisis ini tiak akan berakhir bahkkah kewibawaan Yang di-Pertuan Agon ercabar.  Penulis bersetuju dengan pandangan  Prof Madya Dr Shamrahayu A Aziz " SD baharu tidak boleh memansuhkan keputusan Tuanku. Sekiranya mereka tidak puas hati buqt undi tak percaya selepas parlimen bersidang"

Parlimen akan bersidang melalui Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga Parlimen ke 14 seperti yang dijadualkan pada 9 Mac hingga 16 April 2020. Penulis menjangkankan akan timbul beberapa tindakan serta kekecohan dalam persidangan ini.  Mngkinkah undi tak percaya akan dilakukan ? Persoalannya..bagaimana? Jika ia dikemukakan  usul oleh pihak PH...ia adalah usul persendirian melalui Peraturan 27{3} yang memerlukan notis 14 hari.  Ini kerana, jika memenuhi syarat, ia akan disenaraikan dalam Aturan Urusan Mesyuarat selepas urusan kerajaan.  Peraturan 15 pula menyatakan urusan kerajaan hendaklah diselesaikan dahulu.  Apakah mungkin kerajaan akan memberi kebenaran untuk mendahulukan usul itu dibahas dan diputuskan? Misalnya Usul Undi Tidak Percaya kepada Perdana Menteri ke-6 Dato' Seri Najib Razak telah disenaraikan pada giliran  27 dalam Aturan Urusan Dewan Rakyat pda 28 Oktober 2015 di  Mesyuarat Ketiga, Penggal Ketiga Parlima Ke-13.  Walau bagaimana pun usul ini hanya tersenarai sebagai usul persendirian hingga tamat persidangan Mesyuarat Parlimen itu dan tidak didahulukan untuk di bahas serta diputuskan,  Maka jika usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri ke 8 dikemukakan kepada Mesyuarat Parlimen yang terdekat, maka kedudukan juga sama ,  MELAINKAN  SESUATU TINDAKAN LUAR BIASA DARI AMALAN BIASA BERLAKU?

TUNGGU DAN LIHAT APAKAH TINDAKAN  PH .  JUGA KEPUTUSAN YANG DI PERTUA .....BELIAU AKAN TERUJI KEJUJURAN DAN KEWIBAWAAN PROFESSIONALNYA, KERANA BELIAU DULU DICADANGKAN OLEH PH...!!!!!

Terkini..berikut adalah kenyataan Tun Dr  Mahathir Mohamad dalam sidang media  tersebut sebelum Majlis Aturcara Pelantikan dan Angkat Sumpah PM ke 8:-
  • Yang di-Pertuan Agong buat keputusan untuk tidak bertemunya lagi, maka beliau tidak berpeluang untuk menyerahkan bukti sokongan majoriti 114 Ahli Parlimen sebagai calon Perdana Menteri  ke-8
  • mendakwa pelantikan Tan Sri Muhyidin Yassin  tak sah ikut Perlembagaan.
  • Tan Sri Muhyidin adalah pengkhianat sebenar yang bercita-cita menjadi Perdana Menteri..
Nah...mungkinkah suhu krisis dan kemelut ini akan berterusan..  Sebagai rakyat yang cintakan negara. menyeru ....CUKUP...CUKUPLAH TUN MAHATHIR.  MASA MU TELAH BERLALU...BERILAH PELUANG KEPADA ORANG LAIN UNTUK MENTADBIR NEGARA INI.









SIRI 2: SUATU CATATAN - KEMELUT POLITIK 2020, BERAKHIRKAH DENGAN PELANTIKAN TAN SRI MUHYIDIN YASIN SEBAGAI PRDANA MENTERI KE- 8

Pada  petang dan malam  28 Feb 2020 - telah tersebar  berita  khususnya media sosial bahawa   pencalonan Tan Sri Muhyyidin Yassin (Presiden BERSATU) sebagai Perdana Menteri telah mendapat sokongan dari Muafakat Nasional (PAS dan UMNO serta komponen BN - MCA dan MIC) juga dari Sabah dan Sarawak dengan berjumlah 130  orang Ahli Parlimen.

Pada 29 Februai 2020 (Sabtu) - Sebelah pagi wakil Muafakat Nasonal telah ke Istana Negara bagi menyerahkan calon Perdana Menteri. Pada petngany, etika ditanya wartawan Ahli Parlimen Kota Bharu memaklumkan Tan Sri Muhyiddin Yassin memperoleh sokongan majoriti 114 Ahli Parlimen.

Manakala di pihak PH pula telah membuat cadangan semula supaya YB Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri ke -8  yang sebelum ini mencalonkan Dato Seri Anwar Ibrahim.   Pada pukul 1.30 tengahari Dato Seri Anwar Ibrahim yang diteman Ahli Parlimen Lembah Pantai   telah  menghadap  Yang di-Pertuan Agong bagi memaklumkan beliau menarik diri dan mencadangkan Tun Dr Mahathir Mohamad seabagi Perdana Menteri ke - 8.  MAKA  BERAKHIRKAH CITA-CITA DATO' SERI ANWAR IBRAHIM UNTUK MENJADI PERDANA MENTERI SETELAH 20 MENANTI?.

Pada jam 4.50 petang , TV1 telah memaklumkan Kenyataan Media Pengelola Bijaya Istana Negara bahawa Yang di-Pertuan Agong  telah menerima pencalonan Perdana Menteri dari pihak parti-parti politik dan dapati YB Tan Sri Muhyidin Yasin (Pagoh) telah mendapat majoriti sebagai Perdana Senteri  yang ke 8 dan  Majlis Suratacara Pelantikan dan Angkat Sumpah jawatan pada 1 Mac 2020.


Pelantikan ini selaras dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan, Perkara       40(2)(a) dan   43(2)(a):-

Per 40(2)(a)  "  .(2) Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya pada melaksanakan fungsi yang berikut, iaitu:
(a) melantik seorang Perdana Menteri;
(b) tidak memperkenankan permintaan bagi pembubaran Parlimen;
(c) meminta diadakan mesyuarat Majlis Raja-Raja yang semata-mata berkenaan dengan keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja, dan apa-apa tindakan pada mesyuarat itu,
dan dalam apa-apa hal lain yang disebut dalam Perlembagaan ini.


Per 43(2)(a):
"Jemaah Menteri hendaklah dilantik seperti yang berikut, iaitu:
(a) Yang di-Pertuan Agong hendaklah terlebih dahulu melantik sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin endapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat itu;"



MAKA APAKAH KEMELUT BERKHIR DENGAN PELANTIKAN TAN SRI MUHYIDIN YASIN SEBAGI PERDANA MENTERI KE 8?

Rumusan: Maka dengan keputusan Yang di-Pertuan Agong daalam meyelesaikan kemelut ini adalah kebijaksanaan di bawah sistem demorasi dan Raja berperlembagaan

SIRI 1 - SUATU CATATAN : KEMELUT POLITIK 2020


Setelah 20 bulan  gabungan PH memenagi PRU 14 pada 9 Mei 2018 dan memerintah negara dengan gagasan Malaysia Baharu,  kini menghadapi kemelut dan krisis yang telah diramalkan oleh pelbagai pihak walaupun sentiasa dinafikan oleh pimpinan dan pendokong PH..  Penulis teringat ucapan YB Senator Tan Sri  Ibrahim Shah di Dewan  Negara selepas PRU  14 yang lalu bahaawa kerajaan PH  akan bermasalah dan brlaku krisis dalam tempoh dua tahun.. Maka enarlah ramalan beliau.

Kronologi secara ringkas krisis ini adalah seperti beriku:-

Pada 22 Februari 2020 (Sabtu) -  pertemuan kumpulan Azmin Ali  di Hotel Sheraton dan dimasa yang sama  pimpinan BN khususnya UMNO  mengadakan pertemuan/ mesyuarat serta juga PAS. Sebelah tghari/ptg,  mereka menghadap Yang di-Pertuan Agong iaitu Presiden UMNO, PAS, BERSATU dan kumpulan Azmin  bagi memaklumkan pihak yang mempunyai majoriti untuk membentuk Kerajaan. Berbagai khabar angin tercetus dan tersebar di media sosial termsuk pembentukan Kerajaan Pakatan Nasional. . Sebelah malam, mereka telah berjumpa dalam Jamuan Makan Malam Pakatan Ahli Parlimen di Hotel Sheraton dan tersebar berita bahawa Perdana Menteri akan hadir dan membuat sidang/kenyaataan akhbar  Walau pun Pejabat Perdana Menteri telah membuat edaran rasmi bahawa tiada sidang akhbar Petrdana Menteri, namun para wartawan tetap menunggu serta besesak-sesak di hotel tersebut. Penulis mengikuti perkembangan secara langsung oleh  suara merdeka dan Malaysiakini mendapati ketidak urus suasana pada malam  itu..  Sehingga pukul 11 malam, apa seorang demi seorang Ahli Parlimen keluar dari majlis itu tyermasuk Presiden UMNO, PAS, MIC dan lain-lain pimpinan utama  Muafajat Nasional serta PBBM termasuk Presidennya  juga Azmin Ali dan kumpulannya, tiada sidang akbar yang ditunggu-tunngu itu.

Pada 24 Februari 2020  (Ahad) - seawal 8.30 pagi pimpinan PH iaitu Setiausaha Agong DAP, Presiden PKR dan Presiden PAN (AMANAH) hadir ke pejabat Perdana Menteri untuk bertemu Perdana Menteri tetapi tiada di pejabat dan seterusnya ke rumah peribadi  Perdana Menteri.  Presiden PKR dan Setiausaha Agong DAP menyatakan bahawa Perdana Menteri tidak terlibat dengan komplot untukan menubuhkan kerajaan baharu Pakatan Nasional menggantikan PH.

Pada 25 Februari 2020 (Isnin), Perdana Menterio telah meletak jawatan dan surat di hantar ke istana Negara pada pukul 1 .tengahari.. Juga membuat kenyataan media beliau meletak jawatan sebagai Pengerusi BERSATU..  Presiden BERSATU pula membuat kenyataan akhbat bahawa BERSATU keluar Pakatan Harapan (PH).  MAKA BERMULA KEMELUT YANG SEMAKIN KUSUT.
Kemudian Yang Di-Pertuan  Agong  memanngil Tun Dr Mahathir  dan menerima perletakkan jawatanya dan berkenan  melantiknya sebagai PERDANA MENTERI INTERIM.

Pada 26 Februari 2020 dan 27 Februari Yang di-Pertuan Agong memanggil semua Ahli Dewan Rakyat untuk menemu bual siapakah yang akan mendapat majoriti untuk di pilih sebagai Perdana Menteri.

Dimasa yang pada  selepas melancarakan Rangsangan Ekonomi pada 27 Feb 2020, telah  menyatakan  kepada media akan memanggil sidang khas  Mesyuarat Dewan Rakyat pada 2 Mac bagi mebuat pilihan siapa calon Perdana Menteri yag mendapat sokongan majoriti. Menurutnya tiada majoriti yang jelas dan Yang di-Pertuan Agong menyerahkan kepada Dewan Rakyat membuat keputusan.

Pada 28 Feb 2020 (Jumaat) telah tersebar kenyataan  Yang di-Pertua Dewan Rakyat bahawa Mesyuarat Khas pada 2 Mac 2020 tidak dipanggil kerana surat Pedana Menteri Interim tidak meyertakan usul dan juga tidak memenuhi Peraturan Meyuarat 12, Pada sebelah petangm kenyataan media Yang di-Pertuan Agong  berkenaan dengan keputusan Yang di-Pertua Dewan Rakyat serta menyatakan pada hemah baginda  tidak mendapat majoriti yang jelas setelah menemubual Ahli-ahli Dewan dan akan berjumpa dengan ketua parti-parti politik untuk mendapatkan pencalonan nama Perdana Menteri.


Disini penulis ingin membuat ulasan terhadap beberapa isu penting.

Perdana Menteri Interim - Pelantikan Perdana Interim tidak ada dinyatakan dalam Perlembagaan  Persekutuan. Ia atas pertimbangan budicara Yang diPertuan Agong bersandarkan amalan di negara-negara diluar negara seperti Belgium dan Venezula. Perlantikan ini bagi menguruskan pentadbiran negara.

Mesyuarat Khas Dewan Rakyat  bagi menentukan pemilihan Perdana Menteri - Tiada peruntukan dalam Perlembagaan untuk membolehkan Dewan Rakyat memutuskan atau mengundi calon Perdana Menteri.  Dalam amalan biasa adalah usul menyokong kepimpinan Perdana Menteri atau undi tidak perjaya. Malah dalam Peraturan Mesyuarat, tiada peruntuk mengenai usu pemelihan Perdana Menteri kecuali pemilihan Yang di-Pertua Dewan Rakyat dan Timbalannya..

Malah persoalan juga timbul mengenai  kesahan Perdana Menteri Interim   sebagai Ketua Majlis untuk memanggil Mesyuarat Parlimen mengikut Peraturan Mesyuarat 12.





Monday, 11 March 2019

ADAKAH PELANTIKAN ATAU PENYAMBUNGAN PERKHIDMATAN SETIUASAHA DEWAN RAKYAT TIDAK BERPERLEMBAGAAN?



1.         Mengikut  Per  65 (2) Perlembagaan  Persekutuan  telah menetapkan seperti berikut:-

(2) Setiausaha Dewan Negara dan Setiausaha Dewan Rakyat hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong daripada kalangan anggota perkhidmatan awam am Persekutuan dan setiap seorang hendaklah memegang jawatan sehingga dia mencapai umur persaraan paksa bagi anggota perkhidmatan awam am melainkan jika dia terlebih dahulu meletakkan jawatannya atau ditukarkan kepada suatu jawatan lain dalam perkhidmatan awam am itu.

2.         Penyandang Setiausaha Dewan Rakyat (SUDR)  iaitu YBhg Datuk Rosmee binti Hamzah telah bersara paksa (wajib) pada akhir  bulan  Februari yang lalu (22 Feb 2019?) apabila mencapai umur 60 tahun .

3.         Namun  Perdana Menteri telah menasihatkan DYMM SPB Yang Dipertuan Agong  dan berkenan  supaya penyandang SUDR dilantik semula  untuk tempoh satu (1) tahun setelah bersara wajib/paksa.

4.         Persoalannya:-

                      i.          Adakah sah nasihat Perdana Menteri kepada SPB untuk melantik semula SUDR yang telah mencapai  umur persaraan paksa (60 tahun) sebagaimana ketetapan Per 65 (2) tersebut.

                    ii.        Adakakah SUDR boleh dilantik dari kalangan pejawat awam yang telah bersara. (Tambahan pula dasar  kerajaan sekarang tidak melantik secara kontrak dari kalangan pesara perkhidmatan awam).

                   iii.        Oleh itu, apakah pelantikan tersebut tidak bertentangan dengan Perlembagaan?

5.         Implikasinya, sekiaranya pelantikan  SUDR tidak berperlembagaan, maka ia boleh menjejaskan kesahan persidangan Mesyuarat Dewan Rakyat.  Tambahan pula, ia juga mempertikaikan sumpah Ahli-ahli Dewan Rakyat untuk mendokong dan mempertahankan Perembagaan

6.         Ahli Parlimen boleh membangkitkan  Peraturan Mesyuarat  99, Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat  semasa persidangan untuk mendapatkan petua dan  penjelasan dari Yang di-Pertua Dewan Rakyat.
.
99. Keputusan Tuan Yang di-Pertua berkenaan dengan sebarang perkara tafsir dalam mana-mana jua Peraturan Mesyuarat ini atau berkenaan dengan  kelaziman adalah muktamad kecuali jika ada usul bersendiri menentang keputusan Tuan Yang di-Pertua, Tuan Yang di-Pertua, dari satu masa ke satu masa, boleh mengeluarkan petua-petua berkenaan dengan perkara-perkara itu.









KEJANGGALAN BAJET 2025!!!

Setelah tiga kali Perdana Menteri 10 membentangkan Belanjawan/Bajet Tahunan, inilah kali pertama penulis mengikuti sepenuhnya pembentangan B...