Monday, 11 March 2019

ADAKAH PELANTIKAN ATAU PENYAMBUNGAN PERKHIDMATAN SETIUASAHA DEWAN RAKYAT TIDAK BERPERLEMBAGAAN?



1.         Mengikut  Per  65 (2) Perlembagaan  Persekutuan  telah menetapkan seperti berikut:-

(2) Setiausaha Dewan Negara dan Setiausaha Dewan Rakyat hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong daripada kalangan anggota perkhidmatan awam am Persekutuan dan setiap seorang hendaklah memegang jawatan sehingga dia mencapai umur persaraan paksa bagi anggota perkhidmatan awam am melainkan jika dia terlebih dahulu meletakkan jawatannya atau ditukarkan kepada suatu jawatan lain dalam perkhidmatan awam am itu.

2.         Penyandang Setiausaha Dewan Rakyat (SUDR)  iaitu YBhg Datuk Rosmee binti Hamzah telah bersara paksa (wajib) pada akhir  bulan  Februari yang lalu (22 Feb 2019?) apabila mencapai umur 60 tahun .

3.         Namun  Perdana Menteri telah menasihatkan DYMM SPB Yang Dipertuan Agong  dan berkenan  supaya penyandang SUDR dilantik semula  untuk tempoh satu (1) tahun setelah bersara wajib/paksa.

4.         Persoalannya:-

                      i.          Adakah sah nasihat Perdana Menteri kepada SPB untuk melantik semula SUDR yang telah mencapai  umur persaraan paksa (60 tahun) sebagaimana ketetapan Per 65 (2) tersebut.

                    ii.        Adakakah SUDR boleh dilantik dari kalangan pejawat awam yang telah bersara. (Tambahan pula dasar  kerajaan sekarang tidak melantik secara kontrak dari kalangan pesara perkhidmatan awam).

                   iii.        Oleh itu, apakah pelantikan tersebut tidak bertentangan dengan Perlembagaan?

5.         Implikasinya, sekiaranya pelantikan  SUDR tidak berperlembagaan, maka ia boleh menjejaskan kesahan persidangan Mesyuarat Dewan Rakyat.  Tambahan pula, ia juga mempertikaikan sumpah Ahli-ahli Dewan Rakyat untuk mendokong dan mempertahankan Perembagaan

6.         Ahli Parlimen boleh membangkitkan  Peraturan Mesyuarat  99, Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat  semasa persidangan untuk mendapatkan petua dan  penjelasan dari Yang di-Pertua Dewan Rakyat.
.
99. Keputusan Tuan Yang di-Pertua berkenaan dengan sebarang perkara tafsir dalam mana-mana jua Peraturan Mesyuarat ini atau berkenaan dengan  kelaziman adalah muktamad kecuali jika ada usul bersendiri menentang keputusan Tuan Yang di-Pertua, Tuan Yang di-Pertua, dari satu masa ke satu masa, boleh mengeluarkan petua-petua berkenaan dengan perkara-perkara itu.









Tuesday, 26 February 2019

RUU PROFESION GUAMAN SYARIE – TELAH TERSEDIA SEBELUM PRU 14 DAN KERAJAAN PH MENERUSKANNYA !!


Penulis rasa terpanggil untuk memberi penjelasan  mengenai penyediaan RUU Profesion Guaman Syarie (RUU PGS) setelah membeca tulisan  Dr Zulkurnain Lukman bertajuk “Antara RUU 355 dan RUU Guaman Syarie (https://malaysiadateline.com/antara-ruu355-dan-ruu-guaman-syarie/),  Tulisan beliau adalah sebagai respons terhadap kenyataan akhbar Menteri di Jabatan Perdana Menteri pada 21 Februari 2019 yang akan membentangkan RUU PGS  pada persidangan Dewan Rakyat  akan datang iaitu dalam Mesyuarat Pertama, Penggal Kedua Parlimen Ke-14  yang bermula pada 11 Mac hingga 11 April 2019.  Antaranya beliau menyatakan:

  • Pengumuman itu memberikan kejutan kepada ramai pengamal undang-undang Syariah.    Ini kerana mereka semua telah menantikan pembentangan rang undang-undang tersebut semenjak berdekad yang lalu.”  
  • “Persatuan Peguam Syarie Malaysia melalui Presidennya, Musa Awang telah segera mengeluarkan ucapan terima kasih dan tahniah kepada Datuk Seri Dr Mujahid kerana berusaha untuk membawa RUU Guaman Syarie ini ke Parlimen.” 
  • “Tan Sri Sheikh Ghazali Abdul Rahman, seorang tokoh dalam perundangan undang-undang Syariah di Malaysia menyatakan bahawa RUU Guaman Syarie ini telah dibincangkan semenjak 1984 lagi. Ianya telah mengambil masa yang begitu lama setelah bertukar-tukar Menteri sehinggalah Menteri Pakatan Harapan ini yang benar-benar mempunyai ‘political will’ untuk membawanya ke Parlimen.”
  • “Ini adalah satu kejayaan besar buat Datuk Seri Dr Mujahid dan Pakatan Harapan. Warga guaman syarie khasnya para peguam syarie yang selama ini mengeluh kerana profesion mereka tidak diiktiraf secara profesional kini boleh menarik nafas lega.”

Sesungguhnya RUU PGS ini telah dimulakan  sejak tahun 2011 dan usaha-usaha ke arah itu telah digerakkan lebih awal lagi.  Disini penulis paparkan jawapan Parlimen mengenai  isu  ini seperti berikut:  

 1.     Dr. Mohd Hatta bin Md. Ramli[Kuala Krai] minta PERDANA MENTERI   menyatakan apakah status draf Akta Guaman Syarie yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri pada 1 Julai 2011 untuk disegerakan dan draf tersebut telah pun disediakan oleh Persatuan Peguam Syarie Malaysia.”  (Dewan Rakyat, 19 Mac 2014 di Mesyuarat Pertama, Penggal Kedua, Parlimen Ke-13)
Jawapan

”Salah satu agenda Kerajaan bagi memartabatkan kedudukan profesion kepeguaman Syarie dan Mahkamah Syariah dalam arus sistem perundangan dan kehakiman di Malaysia adalah melalui penggubalan Akta Profesion Guaman SyarieKerajaan telah menggubal model draf Rang Undang-Undang Profesion Guaman Syarie untuk digunapakai di negeri-negeri.  Bagi tujuan memantapkan draf ini, Kerajaan melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Jabatan Peguam Negara dan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia telah mengadakan beberapa siri perbincangan dengan Persatuan Peguam Syarie Malaysia bagi memastikan draf yang lebih komprehensif dapat diwujudkan dengan mengambil kira pandangan semua pihak.

Memandangkan terdapat pandangan agar undang-undang ini hanya diwujudkan di peringkat Persekutuan, maka konsep asas bagi pewujudan undang-undang tersebut kini sedang diteliti bagi memastikan undang-undang yang akan digubal nanti akan mematuhi jadual pembahagian bidang kuasa antara Kerajaan Persekutuan dengan Pihak Berkuasa Agama Negeri-Negeri.”

2.  “PUAN HAJAH KHAIRIAH BINTI MOHAMEDminta PERDANA MENTERI menyatakan perancangan, tindakan dan status gerak kerja ke arah penggubalan Akta Guaman Syarie bagi menyelaras, mengawal dan menambah baik amalan guaman syarie di seluruh Negara.” (Dewan Negara, 23 Jun 2014 di Mesyuarat Kedua, Penggal Kedua Parlimen Ke-13)

Jawapan

”Salah satu agenda Kerajaan bagi memartabatkan kedudukan profesion kepeguaman Syarie dan Mahkamah Syariah dalam arus sistem perundangan dan kehakiman di Malaysia adalah melalui penggubalan  Akta Profesion Guaman Syarie.

Kerajaan telah menggubal model draf Rang Undang-Undang Profesion Guaman Syarie untuk digunapakai di negeri-negeri. Bagi tujuan memantapkan draf ini, Kerajaan melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Jabatan Peguam Negara dan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia telah mengadakan beberapa siri perbincangan dengan Persatuan Peguam Syarie Malaysia bagi memastikan draf yang lebih komprehensif dapat diwujudkan dengan mengambil kira pandangan semua pihak. Memandangkan terdapat pandangan agar undang-undang ini hanya diwujudkan di peringkat Persekutuan, maka konsep asas bagi pewujudan undang-undang tersebut kini sedang diteliti bagi memastikan undang-undang yang akan digubal nanti akan mematuhi jadual pembahagian bidang kuasa antara Kerajaan Persekutuan dengan Pihak Berkuasa Agama Negeri-Negeri. Pada masa ini, Rang Undang-Undang Profesyen Guaman Syarie masih lagi dalam peringkat penelitian oleh Jabatan Peguam Negara.”

Sebenarnya RUU PGS telah diumumkan oleh Perdana Menteri Keenam semasa Persidangan Peguam-Peguam Syarie pada  21  Julai 2011.  Ketika itui, JKSM, JAKIM dan Jabatan Peguam Negara sedang aktif ke arah menyediakan draf RUU PGS.  Draf RUU ini  telah dikemukakan oleh pihak PGSM dan dibawa ke dalam Persidangan Komuniti Syariah Jabatan Peguam Negara pada 28 Mac 2013 dan memutuskan supaya kajian lanjut dibuat terhadap pemakaian akta tersebut di peringkat Persekutuan.

Sayugia difahami bahawa Butiran I Senarai 2 Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan memberi bidang kuasa kepada Dewan Undangan Negeri-Negeri untuk membuat undang-undang Islam yang meliputi perkara-perkara berkenaan hal ehwal agama Islam termasuklah perkara-perkara yang melibatkan guaman Syarie.. Pada  masa ini, negeri-negeri yang telah mempunyai kaedah atau peraturan mengenai Peguam Syarie adalah seperti berikut: :

(i)            Negeri Johor - Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1982;
(ii)          Negeri Terengganu - Kaedah-Kaedah Peguam Syar’i 1987;
(iii)         Negeri Kedah - Peraturan-Peraturan Peguam Syar’i 1988
(iv)         Negeri Melaka - Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1989;
(v)          Negeri Sarawak - Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1992;
(vi)         Wilayah Persekutuan - Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1993;
(vii)        Negeri Pahang - Peraturan-Peraturan Peguam Syarie 1995;
(viii)      Negeri Perlis - Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1995;
(ix)         Negeri Pulau Pinang - Kaedah-Kaedah Peguam Syarie (Negeri Pulau Pinang) 1997;
(x)          Negeri Kelantan - Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 2000;
(xi)         Negeri Perak - Kaedah-Kaedah Peguam Syarie (Perak) 2003;
(xii)     Negeri Selangor - Kaedah-Kaedah Peguam Syarie (Negeri Selangor) 2008; dan
(xiii)      Negeri Sembilan – Kaedah-Kaedah Peguam Syarie Negeri Sembilan 2012.

Perlu difahami juga  bahawa Parlimen  boleh membuat undang-undang bagi negeri-negeri seperi yang diperuntukkan dalam . Perkara 76(1)(c) Perlembagaan Persekutuan, sebagaimana berikut:-

”76(1) Parlimen boleh membuat undang-undang mengenai apa-apa perkara yang disebut satu persatu dalam Senarai Negeri, tetapi, hanya seperti yang berikut sahaja, iaitu:

(c) jika diminta sedemikian oleh Dewan Undangan mana-mana negeri.”

Berikutan itu, Dewan Undangan Negeri Melaka telah membahas dan meluluskan usul bagi membincangkan cadangan untuk menggubal Rang Undang-Undang Profesion Guaman Syarie pada 13 Julai 2011 bertujuan agar rang undang-undang ini dibuat di Parlimen di bawah Perkara 76(1)(c) Perlembagaan Persekutuan.

Disini penulis tegaskan, pewujudan RUU PGS ini sering dibincangkan dan  dilaporkan dalam Mesyuarat Pasca Kabinet sejak 2011.  Selepas PRU 13, isu RUU PGS ini dijadikan agenda tetap dalam Mesyuarat Pasca Kabinet  hingga 2018.    Semasa Parlimen sedang bersidang di Mesyuarat  Pertama, Penggal Keenam Parlimen Ke-13, draf RUU PGS ini telah siap dan dilaporkan dalam beberapa Mesyuarat Pasca Kabinet sekitar bulan Mac 2018, ia sedang  disediakan terjemahannya dan telah siap pada akhir  bulan Mac 2018.  Dalam mesyuarat berkenaan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri telah bertanya sama ada  RUU PGS dapat dibentangkan  di persidangan Dewan Rakyat  yang sedang bersidang   (5 Mac hingga 5 April 2018).  Ketika itu penulis yang menjawat sebagai Pegawai TugasTugas Khas kepada Menteri telah memberitahu bahawa RUU ini tidak sempat untuk dibentangkan memandangkan terdapat banyak  rang undang-undang yang sedang menunggu giliran untuk  untuk dibentangkan bacaan kedua dii persidangan di Mesyuarat Pertama Penggal Keeanam Parlimen Ke-13 yang akan tamat pada 5 April 2018, malah ketika itu tumpuan utama adalah RUU Anti Berita Tidak Benar dan juga Usul Perintah Persempadanan  Bahagian-Bahagian Pilihan Raya Tanah Melayu 2018.  Bersandarkan keadaan ini, maka telah diputuskan supaya RUU ini akan diteruskan untuk dibentangkan kepada Mesyuarat Jemaah Menteri dan seterusnya di persidangan pada Mesyuarat Parlimen selepas PRU 14.

Disini penulis amat dukacita  dengan kenyataan Dr Zulkurnain Lukman bahawa pewujudan dan penyediaan draf  RUU ini “ telah mengambil masa yang begitu lama setelah bertukar-tukar Menteri sehinggalah Menteri Pakatan Harapan ini yang benar-benar mempunyai ‘political will’ untuk membawanya ke Parlimen.” …“Ini adalah satu kejayaan besar buat Datuk Seri Dr Mujahid dan Pakatan Harapan.”   Sesungguhnya ia bukanlah usaha sepenuhnya penyandang Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) sekarang ini.   RUU ini telah tersedia untuk dibentaangkan setelah melalui proses penyediaan  secara aktif sejak tahun 2013.dan  bersedia untuk dibentangkan di Parlimen selepas PRU 14. Justru itu, penulis simpulkan, secara kebetulan dan telah ditakdirkan  dibentangkan oleh penyandang Menteri sekarang.  Maka untuk menyatakan, RUU ini adalah hasil  “political will”  Keraajaan Pakatan Harapan adalah amat tidak tepat, bahkan “political will” Kerajaan terdahulu tidak boleh dinafikan sama sekali terutamanya mantan Menteri yang sentiasa “menggesa dan menggerakkan” agensi-agensi khususnya JAKIM dan Jabatan Peguuam Negara untuk menyegerakan penyediaan draf RUU PGS ini.  Walau bagaimanapun, penulis mengucapkan  jutaan terima kasih kepada  kepada Kerajaan khususnya Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) yang meneruskan pembentangan RUU PGS ini,  namun hargailah usaha-usaha  kerajan terdahulu khususnya mantan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.  Sesungguhnya  penggubalan Akta Profesion Guaman Syarie telah mengambil masa panjang dan ia adalah sebahagian langkah untuk memperkasakan  Mahkamah Syariah yang telah diusahakan oleh Kerajaan terdahulu..   Penulis rasa serbasalah disebabkan oleh nasihat penulis, menyebabkan RUU PGS ini tidak dibentangkan sebelum PRU 14.  Jika di gesa ketika  itu, besar kemungkian RUU ini sempat dibentangkan di Parlimen sebelum PRU 14. .  Maka hendaknya tidaklah seperti kata pepatah " lembu punya susu, sapi punya nama "

Friday, 14 December 2018

PENYATA KEWANGAN 2017 LEMBAGA TABUNG HAJI (TH) - MENGAPA TIDAK “DIBENTANG” DI PARLIMEN, HANYA “DIEDAR” KEPADA AHLI-AHLI PARLIMEN?


Penulis terpanggil untuk mengulas mengenai isu Penyata Kewangan Lembaga Tabung Haji bagi tahun 2017 yang dilaporkan telah “dibentang” di  Mesyuarat Parlimen di persidangannya pada 10 Disember 2018 (Isnin) yang lalu oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama).  Beliau juga telah menyatakan dalam sidang akhbar di bangunan Parlimen : “...Laporan kewangan TH berakhir 31  Disember 2017, hasil audit firma PwC, menunjukkan aset badan adalah RM70.3 bilion, manakala liabiliti RM74.4 bilion, maka wujud defisit RM4.1 bilion”. “ Walaupun  mencatatkan defisit tetapi mereka masih mengeuarkan hibah, pemberian itu adalah bercanggah dengan Akta Tabung Haji”. (Utusan Malaysia, 11 Disember 2018).

Penulis menumpukan kepada isu pembentagan penyata kewangan tersebut.  Sebagaiman peruntukan Akta Badan Berkanun (Akaun dan Laporan Tahunan) 1980 {Akta 240]  yang mengkehendaki supaya semua badan-badan berkanun membentangkan penyata kewangan tahunan yang telah diaudit dan lapoan tahunan  di Mesyuarat Parlimen.  Dimana  Seksyen 7 dan 8 Akta 240 telah memperuntukkan:-

“7. Tiap-tiap badan berkanun hendaklah, bagi tiap-tiap satu tahun kewangan dan dalam tempoh satu bulan selepas penerimaan penyata akaunnya yang teraudit dan laporan Ketua Audit Negara atasnya, jika ada, mengemukakannya kepada Menteri bersama-sama dengan laporan tentang aktiviti-aktivitinya.

8. Menteri hendaklah, dengan seberapa segera yang boleh dilaksanakan setelah menerima penyata akaun teraudit, laporan Ketua Audit Negara atasnya, jika ada, dan laporan tentang aktiviti-aktiviti sesuatu badan berkanun, menyebabkannya dibentangkan dalam tiap-tiap satu Majlis Parlimen”

Amalannya, penyata kewangan badan-badan berkanun(telah diaudit) dibentangkan dahulu kepada Mesyuarat Jemaah menteri dan jika diperrsetujui, akan dibentngkan kepada Mesyuarat Parlimen.   Pihak kementerian atau agensi berkaitan akan memohon nombor kertas statut terlebih dahulu dari urusetia/Setiusaha Dewan Rakyat.. Penyata Kewangan yang telah  muktamad dan diletak nombor kertas statut  akan dikemukakakn salinan secukupnya kepada Setiausaha Dewan.  Seterusnya Setiuasaha akan menyenaraikan penyata kewangan itu dalam senarai “ Risalat-risalat yang dibawa ke dalam Mesyuarat” yang terkandung dalam helaian-helaian terkhir Aturan Urusan Mesyuarat Dewan Rakyat pada hari persidangan yang ditetapkan.  Pada tarikh yang sama, penyata kewangan berkenaan akan diletakkan atas meja Ali-ahli Dewan dan “ disifatkan dibawa ke dalam Majlis Mesyuarat dan diperintahkan supaya terbentang di atas Meja Mesyuarat “.  Sebagai rujukan, petikan Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat  yang berkaitan adalah seperti berikut:

“20. (1) Risalat-risalat mesyuarat hendaklah dibawa ke dalam mesyuarat hanya oleh Tuan Yang di-Pertua atau oleh seorang Menteri atau pengerusi Jawatankuasa dan hendaklah dihantar kepada Setiausaha. Risalat hendaklah dalam bentuk cetak, elektronik atau apa-apa rupa cara yang diperintahkan oleh Tuan Yang di-Pertua.

(2) Tiap-tiap risalat mesyuarat yang telah diterima salinannya oleh Setiausaha, hendaklah disifatkan telah dibawa ke dalam Majlis Mesyuarat dan diperintahkan supaya terbentang di atas Meja Mesyuarat.

(3) Setelah risalat-risalat mesyuarat dibawa ke dalam mesyuarat maka hal itu hendaklah dimasukkan dalam buku Undi-undi dan Perjalanan Mesyuarat bagi hari risalat itu dibawa atau bagi hari mesyuarat yang akan datang jika Majlis Mesyuarat tidak bersidang.

Namun, Penyata Kewangan 2017 TH “ dibentangkan” di Dewan Rakyat dengan kaedah yang “luar biasa” dan tidak mengikut amalan dan Peraturan-peeraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.  Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) telah mengemukakan  “memorandum” kepada Ahli-ahli Parlimen bertarikh 6 Disember 2018 “bagi mengedar dan membentang perkara-perkara berikut pada siding Parlimen 10 Disember 2018…:
i)             Penyata Kewangan TH  (yang telah diaudit) bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2017...;
ii)            Laporan  Penilaian Kedudukan Kewangan TH oleh Tetuan Price WaterhouseCoopers (PwC)..; dan
iii)           Pelan Pemulihan dan Penstrukturan  TH.
Menteri juga menyatakan  saya sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri bertanggungjawab ke atas perkara ini.” .  Beliau juga membuat kenyataan akhbar di luar Dewan mengenai perkara ini.

Yang anehnya, Aturan Urusan Mesyuarat Dewan Rakyat pada 10 Disember 2018 tidak menyenaraikan Penyata Kewangan 2017   TH sebagai kertas statut dalam senarai Risalat-risalat yang dibawa ke dalam Mesyuarat.. Ini bermakna Penyata Kewangan 2017 TH tersebut hanya diedarkan kepada Ahli-ahli Parlimen dan bukan dibentangkan.  Dimana  ia bercanggah dengan Peraturan Mesyuarat 20 dan juga disebabkan ia tidak tersenarai dalam Aturan Urusan Mesyuarat, maka ia tidak boleh dimasukkan daalam Perjalanan  Mesyuarat pada hari persidangan 10 Disember 2018.  

Impilikasi dari keadaan tersebut,Penyata Kewangan 2017 TH ini belum dibentangkan secara sah di Meyuarat Majlis Parlimen pada persidangan 10 Disember 2018 yang lalu. Berikutan itu, beberapa persoalan timbul disini iaitu:-

·  Mengapa Menteri tidak patuh dan ikut Peraturan Mesyuarat dan amalan bagi mebentangkan Penyata Kewangan dan Laporan Tahunan TH ? Juga menghairankan, mengapa Setiausaha Dewan Rakyat membenarkan “edaran” penyata tersebut?  Ini mungkin Menteri telah menyatakan “  Saya sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri bertanggungjawab ke atas perkara ini.”

·    Bagaimanakah  kedudukan status “Rahsia”  yang tercatat dengan jelas di penjuru dokumen Penyata Kewangan 2017 TH  dan Pelan Pemulihan dan Penstrukturan  TH (Lampiran 2) dan Surat PwC (Lampiran 3).  Apakah ini tidak melanggar Akta Rahsia Rasmi 1972 [Akta 88] atau adakah dokumen ini telah dikelaskan semula?. 

·  Begitu juga, Laporan  Penilaian Kedudukan Kewangan TH oleh (PwC) tercatat Embargo, sehingga bila satus embargo ini, kerana penyata ini belum dibentangkan secara sah.  

·     Penyata Kewangan tahunan yang dikemukakan  sewajarnya/semestinya adalah yang telah diaudit oleh  Ketua Audit Negara seperti ketetapan Akta 240.  Tetapi Menteri juga mengemukakan Laporan  Penilaian Kedudukan Kewangan TH oleh Tetuan Price WaterhouseCoopers.(PwC).  Tindakan ini seolah-olah mempertikaikan kewibawaan Ketua Audit Negara yang telah menyatakan : “..penyata kewangan ini memberi gambaran yang benar dan saksama mengenai kedudukan kewangan Lembaga Tabung Haji  dan Kumpulan pada 31 Disember 2017 dan prestasi kewangan serta aliran tunainya bagi tahun berakhir pada tarikh tersebut selaras dengan piawaian pelaporan kewangan yang diluluskan di Malaysia dan Akta Tabung Haji 1995 [Akta 535].  

·      Tambahan pula reputasi dan kewibawaan PwC adalah dipertikaikan apabila ia telah diharamkan di India. Rujuk laporan “ Accountancy firm Price Waterhouse banned from India...”[https;//www.bbc.com/news/amp/wordl-asia-india-42662259]; dan “PwC slapped with 2 year audit ban in india” [https://www.accountancyage.com/2018/01/23/pwc-slapped-2-year-audit-ban-india/]

·       Apakah Menteri tidak memahami peraturan? Ini tidak mungkin berlaku kerana pihak pengurusan  TH arif dan memahami peraturan tersebut  kerana setiap tahun mengemukakan Penyata Kewangan dan Laporan Tahunan TH kepada Parlimen.

·   Justeru itu, tujuan Menteri membuat “edaran” Penyata Kewangan 2017 TH dan Laporan Penilaian Kewangan  TH oleh PwC  dan tidak “dibentang” secara sah di Mesyuarat  Majis Parlimen adalah amat  meragukan.       

Monday, 15 October 2018

PEMASYHURAN YANG DIPERTUA DEWAN RAKYAT DI MESYUARAT KEDUA, PENGGAL PERTAMA PARLIMEN KE-14 - DEWAN NEGARA TIDAK MELULUSKAN RUU ANTI BERITA TIDAK BENAR(PEMANSUHAN) : ADAKAH DEWAN NEGARA RUBBER STAMPS ?!!


Hari ini dalam sejarah.  Di awal persidangan hari pertama di Mesyuarat Kedua, Penggal Pertama Parlimen Ke-14 pada 15 Oktober 2018, Yang di-Pertua Dewan Rakyat telah memsyhurkan pemakluman Yang di-Pertua Dewan Negara mengenai RUU yang telah diluluskan oeh Dewan Negara dan satu RUU tidak diluluskan  iaitu RUU Anti Berita Tidak Benar(Pemansuhan) 2018.   Seingat penulis dalam tempoh 2 dekad, inilah kali pertama RUU tidak diluluskan oleh Dewan Negara, dan mungkin yang pertama juga dalam sejarah Parlimen Malaysia. 

Syabas kepada Dewan Negara,  kerana ia menafikan dakwaan Dewan Negara sebagai rubber stamps yang sering dilontarkan oleh pihak pembangkang di masa lalu sama BA, PR dan PH khususnya beberapa AHLI Parlimen spt  Ipoh Timur (Lim Kit Siang) dan Bukit Gelugor (Karpal Singh).

Diimbas kembali, RUU Cukai Jualan 2018, RUU Cukai Perkhidmatan  dan RUU Akta Cukai  Barangan dan Perkhidmatan  telah diluskan  di Dewan Rakyat pada 7 Ogoos 2018 di Mesyuarat Pertama, Penggal Pertama, Parlimen Ke-14. Dengan undian  suara .tanpa ada permintaan undi belahbahagian walaupun pihak pembangkang beria-ia membantah ketiga-tiga RUU semasa perbahasannya. Begitu juga di Dewan Negara, pada 20 )gos  2018, kesemua RUU tersebut juga diluluskan dengan undian suara kerana ahli-ahli Dewan Negara berpendapat ia adalah kehendak rakyat yang perlu di hormati..

Manakala RUU Anti Berita Tidak Benar (Pemansuhan) 2018 yang dibantah dalam perbahasan oleh Ahli-ahli Parlimen Pembangkang juga diluluskan di Dewan Rakyat dengan undian suara pada12 September  2018.  Namun di Dewan Negara, RUU ini telah diputuskan melalui undian belah bahagian dan tidak diluluskan, iaitu bersetuju -21,tidak bersetuju – 28 dan tidak menundi – 3.  Ahli-ahli Dewan Negara berpendapat tidak ada sebab Akta  Berita Tidak Benar 2018   yang diluluskan pada sidang terakhir Dewan  Ngara sebelum PRU 14 yang lalu di mansuhkan kerana ia memberi kebaikan kepada rakyat.  Tambahan pula, penulis berpendapat adalah sutu yang tidak masuk akal dan munasabah, jika akta ini diluluskan pemansuhanya di Dewan Negara, sedangkan ia diluluskan oleh Ahli-ahli Dewan Negara yang sama.  Justeru itu, disini ahli-ahli Dewan Negara telah menunjukkan kebijaksanaanya dan menafikan bahawa Dewan Negara sebagai rubber stamps.

Walau bagaimanapun, Timbalan Menteri di JPM (hal ehwal undang-undang) [ YB Sepang] telah memberi kenyataan bahawa beliau tidak faham mengapa gagal menyakinkan Senator-senator sedangkan telah memeberi penjelasan sebaik mungkin.  Beliau menyatakan kalah dengan angka kerana bilangan Senator BN melebihi Senator yang menyokong Kerajaan PH.

Suatu catatan jua.




Anwar Ibrahim angkat sumpah sebagai Ahli Parlimen bagi Port Dickson : Bakal Perdana Menteri Ke-8 – Undi Rakyat bisa di urus!!!

Pada 15 Oktober 2018, di Mesyuarat Kedua Penggal Pertama Parlimen Ke -14,  jam 10.00 pagi,  selepas bacaan doa YB Dato’ Seri  Anwar Ibrahim  (DSAAI) telah mengangkat sumpah sebagai ahli Dewn Rakyat.   Beliau telah memenangi Pilihanraya Kecil (PRK) Port Dickson pada 13  Oktober 2018.  PRK ini diadakan setelah Ahli Parlimen Port Dickson , Datuk Danyal Balagopal Abdullah telah meletak jawatan/mengosongkan kerusi pada..... bagi memberi laluan kepada DSAI untuk bertanding dan kembali ke Parlimen.   DSAI telah memenangi PRK ini dengan majoriti yang lebih besar iaitu 23,560 undi berbanding 17,710 undi semasa PRU 14 yang lalu.  Untuk rekod, PRK ini menghadapi pertandingan 7 penjuru dan keputusannya seperti berikt:
          Anwar Ibrahim (PH) – 13,016
          Lt Kol (B) Mohd Nazari Mokhtar (PS) – 7,456
          Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad (Bebas) – 4,230
          Stevie Chan Keing Leong(Bebas) – 337
          Lau Seck Yan (Bebas) – 214
Kan Chee Yuen (Bebas) – 154
Saiful Bukhari Azlan – 82
[Undi Rosak – 598; Peratus Keluar Undi – 58.25% dan Jumlah Pengundi – 75,212].

Banyak pihak menggelar PRK ini sebagai “Langkah PD” dalam rangka memberi laluan kepada DSAI sebagai untuk menjadi Perdana Menteri Ke-8 sebaimana Manifesto PH dalam PRU 14.  Ini adalah kali ketiga yang dilakukan oleh DSAI dan PKR; dimana sebelum ini PRK yang memeberi laluan kepada DSAI adalah seperti berikut  iaitu:
-   PRK Permatang Pauh  pada 26 Ogos 2008, dikosongkan oleh isterinya  Datin Seri Wan azizan Ismail yang memenanginya pada PRU 12 bagi memberi laluan kepada suaminya, yang seterus menggantikannya sebagai Ketua Pembangkang.  Beliau telah memenangi PRK ini dengan majoriti 15,671.

-      PRK Kajang pada ...201..., yang pada mulanya untuk DSAI bertanding dan dilanti sebagai Menteri Besar Selangor bagi menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim, namun beliau hilang kelayakan kerana dijatuhkan hukuman penjara dalam kes liwat 2.  Isteri beliiau  menggantikannya dan bertanding dalam PRK  ini  dan beliau memenangi pilihanraya ini.

Selain memenangi  PRK Port Dickson dengan bergaya, beliau juga telah menangi majoriti yang besar dalam 5 PRU dan 1 PRK di Permatang Pauh. Dimana 4 kali PRU semasa mewakili UMNO  iaitu : PRU 6 (1982) –majoriti  14,352 undi;        PRU 7 (1986) – majoriti  10,479 undi;         PRU 8 (1990) – majoriti 16,150 undi;     dan PRU 9 (1995) – majoriti 23,230 undi.   Setelah beliau di pecat sebagai Timbalan Perdana Menteri dan UMNO pada September  1998 dan menubuhkan PKR.  Semaswa beliau   dijatuhkan hukuman penjara 9 tahun  dalam kes liwat 1. , tempat beliau diganti oleh isterinya yang mewakili PKR pada PRU 10 (1999)  hingga PRU 12(2008).    
Walau bagaimanapun, beliau telah dibebaskan pada tahun 2003 dan setelah tamat tempoh 5 tahun selepas penjara, maka beliau layak bertanding dalam Pilihanraya.    Pada 31 Julai 2008 , isteri beliau yang memenangi PRU 12 (2008)  bagi Kerusi Permatang Pauh dan dilantik sebagai Ketua Pembangkang telah meletakkan jawatan bagi membolehkan PRK Permatang Pauh diadakan pada 26 Ogos 2008 dan beliau  menang dengan majoriti 15,671 undi.  Seterusnya dalam     PRU 13  (2013), beliau bertanding di Permatang Pauh dan menang dengan  majoriti 11,721 undi. Walau bagaimanapun dalam kes liwat 2,  pada  9 Januari 2012, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan DSAI tidak bersalah tetapi Peguam Negra telah membuat rayuan dan akhirnya Mahkamah Rayuan  pada 12 Oktober 2016 telah memutuskan bersalah dan hukuman penjara selama lima tahun.  Beliau telah hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen dan sekali lagi  PRK Permatang Pauh diadakan pada 7 Mei 2015     dan dimenangi oleh isterinya Dati Seri Wan Azizah Ismail dan menggantikannya pula sebagai Ketua pembangkang di Dewan Rakyat.

DSAI telah memohon semakan kehakiman dan Pada 14 Disember 2016, Mahkamah Persekutuan menolak permohonan tersebut. . Dengan keputusan itu, DSAI yang telah  menjalani hukuman penjara di Penjara Sungai Buloh selama setahun 10 bulan perlu menghabiskan baki hukuman penjara lima tahun. Oleh itu beliau tidak layak bertanding dalam PRU 14.  Setelah PH memenangi PRU 14 dan sebagaimana manifesto PH, beliau telah diberi pengampunan penuh.  Seterusnya usaha-usaha dilakukan untuk membolehkan beliau kembali ke Dewan Rakyat dan akhirnya PRK Port Dickson diadakan untuk merealisasikan hasrat tersebut.

Kesimpulannya beliau tidak pernah kalah dalam lima kali PRU dan dua kali  PRK, sama ada mewakili UMNO dan selepas dipecat serta mewakili PKR.  Suatu yang menarik, apa keadaan sekalipun, beliau tetap menang  dalam pilhanraya yang disertainya.   Disini penulis membuat analisis seperti berikut:-

·    Kehebatan dan  kewibawaan kepimpinan beliau amat tinggi pengaruhnya kepada rakyat khususnya  pengundi tradisinya di Permatang Pauh malah di tempat lain iaitu Port Dickson, namun ia masih kubu kaut  PKR.

·  Kewibawaannya tidak terjejas walaupun beiau didapati bersalah oleh mahkamah dalam kes liwat 1 dan 2 serta dijatuhi hukuman penjara.  Disini beliau telah berjaya meyakinkan rakyat bahwa beliau tidak bersalah dan  kes-kes tersebut adalah fitnah terhadapnya. 

·  Persoalannya disini, apakah mahkamah boleh diperkotak katikkan sehingga  menjatuhkan hukuman kepada kes-kes yang sengaja diwujudkan oleh pihak berkuasa?  Apakah mahkamah dan isntitusi kehakiman dan perundangan di negara ini tidak boleh dipercayai dan hilang kewibawaannya?  Disudut ini, adakah DSAI mangsa kerakusan pihak yang berkuasa semasa Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri 4 dan seterusnya berlarutan hingga  Perdana Menteri 6  di bawah BN? .

·  Disudut lain, apakah pihak-pihak dalam institusi kehakiman dengan mudah diperkudakan oleh pihak berkuasa?  Apakah mereka tiada kriadibiliti dan intergriti langsung sehingga membuktikan sesuatu kesalahan itu wujud.  Namun, mengikut  logik akal, agak mustahil konspirasi sedemikian boleh diwujudkan kerana melibatkan pelbagai agensi seperti PDRM, SPRM, AG, mahkamah dan ramai  orang yang terlibat  dalam siasatan dan pengendalian kes ini.  Jika kes ini benar dan institiusi kehakiman/ perundangan adalah berwibawa tanpa mengira kedudukan pihak yang tertuduh, maka pengampunan penuh oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri ke-7 adalah bermakna kesalahan wujud dan  diampunkan bermakna tidak menjalani hukuman sepenuhnya atau dibebaskan hukuman. rbar sia.  Disini juga difahami oleh ramai pihak termasuk Peguam Negara bahawa kesalahan tersebut telah terpadam seolah-oleh tidak melakukan kesalahan.  Sebab itulah  Peguam Negara mengesahkan bahawa beliau layak bertanding dalam PRK Port Dickson.  Walau bagaimana bekas Ketua Hakim Negara, Tun Hamid mengulas dalam tulis sepatutnya istilah yang tepat “pengampunan bebas” bagi membolehkan seseorang yang diampunkan itu beloh bertaanding dalam Pilihanraya sepertimana peruntukan Perkara 42 dan 48 Perlembagaan Persekutuan.

Mengenali DSAI sejak tahun 1970”an semasa beliau sebagai presiden ABIM, penulis sering teringat-ingat beberapa ungkapan yang sering diungkapkan dalam  pidatonya – “ kita..sebagai jurubicara ummah”, “ “daulah Islamiyyah haqiqiyuun”   dan “non-partisan”.   Apabila masuk UMNO atas  pujukan Dr. Mahathir sebagai Presiden UMNO, beliau dilantik sebagai Senator dan seterusnya Timbalan Menteri di JPM pada tahun1982. Beberapa bulan selepas itu, bertanding dalam PRU 6 di Permatang Pauh dan kemudiannya dilantik sebagai Menteri Belia dan Sukan.  Dari situ, berusahalah beliau dengan sokongan sahabat-sahabtnya sehingga berjaya sebahai Kerua Pemuda UMNO, dan seterusnya Naib Presiden dan akhirnya sebagai Timbalan Presiden setelah mengalahkan penyandang ketika itu Ghafar Baba.  Dikalangan sahabat-sahabatnya khususnya ABIM, sejak awal-awal lagi masuk dalam UMNO, beliau sering menyatakan akan menjadi  Perdana Menteri   selepas Dr. Mahathir.  Semasa itu, istilah  ‘masyarakat madani” sering diungkapkan. Apabila DSAI dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri dan UMN0 pada tahun 1998, dengan dokongan sahabat-sahabat, maka tertubuhlah Parti Keadilan Rakyat dengan slogan REFORMASI. 

Setelah 20 tahun berlalu,akhirnya beliau mendapat laluan untuk menjadi Perdana Menteri ke-8  selepas Perdana Menteri ke-7 (Tun Dr Mahathir) yang akan melepaskan jawatannya dalam tempoh 2 tahun seperti dalam manifesto PH. Apakah maknanya ini?  Kalau...dulu Dr Mahathir yang menarik masuk DSAI, beliau  juga yang memecat, dan kini beliau juga sekali membuat strategi dan memberi laluan kepada DSAI sebagai PM ke-8.   Atas nama RAKYAT....segalanya boleh berlaku.  Bijakkah rakyat? Bodohkah rakyat-?  Atas nama DEMOKRASI segalanya dirancang...bak kata bahasa Indonesia “ undi rakyat, bisa diurus”.

Sekadar lontaran catatan...yang membingungkan pemikiran.

Wallahua’lam.

KEJANGGALAN BAJET 2025!!!

Setelah tiga kali Perdana Menteri 10 membentangkan Belanjawan/Bajet Tahunan, inilah kali pertama penulis mengikuti sepenuhnya pembentangan B...