Friday 20 September 2024

GERAKAN REFORMASI, 20 SEPTEMBER 1998 : DULU DISISIHKAN, SEKARANG DI MULIAKAN

Setelah lebih setahun, penulis menyepi diri dan kini mengagahi diri aktif semula menggarap apa yang terpendak dalambenak pemikiran.  Peristiwa malam tadi menggamit perasaan dan minda penulis. Di Arena Axiata Bukit Jalil, Kuala Lumpur dianjurkan  oleh parti pemerintah, PKR.  Ia dinamakan sebagai Himpunan Keadilan, Suara Rakyat Suara Keramat bermula pukul 8.00 malam bagi meraikan ulang tahun 26 tahun Reformasi.

Gerakan Reformasi bermula setelah berlaku krisis politik ketika itu antara Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) dan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (DSDMM). Pada 2 Sept 1998 Anwar dipecat sebagai TPM dan Menteri kewangan. Pada 3 September 1998 pula dipecat dari jawatan parti, Timbalan Presiden dan Majlis Tertinggi. Alasan pemecatan adalah salah laku seksual dan juga krisis kewangan kerana akur dengan saranan Bank Dunia dan Gorge Soros. DSDMM telah memberitahu rakyat dalam beberapa siri perjumpaan dengan rakyat diseluruh negara bahawa akan berlaku peristiwa besar dalam kepimpinan negara sebelum DSAI dipecat.

Masih segar dalam ingatan penulis, berita penahanan DSAI pada waktu malam oleh pihak polis yang mengepong dan menyerbu kediamannya di Damansara pada 20 September 1990. Rakyat tidak faham dan tertanya-tanya apakah punca sebenar pemecatan tersebut.

Kemudiannya beberapa hari selepas itu,  DSAI  didakwa atas tuduhan rasuah kerana didakwa mengganggu siasatan polis terhadap dakwaan salah laku seksual yang dibuat terhadapnya. Ketika ia masih dalam tahanan polis,  beliau  telah dipukul oleh bekas Ketua Polis Negara ketika itu, Tan Sri Rahim Noor.

Sebelum dtangkap, DSAI dalam siri jelajahnya keseluruh negara termasuk di Taman Exora Batu Pahat yang penulis hadiri. ketika itu, telah menjelaskan i punca pemecatannya adalah akibat keengganannya menggadaikan perbendaharaan negara demi menyelamatkan syarikat kroni Perdana Menteri ketika itu dan orang orang kanannya.
Pada hari yang sama, sebelum DSAI ditangkap , para reformis seramai 200,000 orang (tetapi pihak Kerajaan menyatakan puluhan ribu sahaja) bergerak dari Masjid Negara ke Dataran Merdeka. Teriakan reformasi bergema dan pihak polis dan pasukan anti rusuhan FRU untuk meleraikan himpunan tersebut. Ketika itu, adalah hari hari terakhir acara sukan Komanwel. Gempuran pihak polis menyebabkan "pertempuran" rakyat biasa dengan pihak Kerajaan yang digelar MAHAFIRAUN. Pertembungan ini menyebabkan ramai yang ditangkap, dan telah diburu dan ditahan. Penyertaan gerakan ini dari rakyat biasa yang terpanggil menyertai, bahkan ia didokong bukan sahaja oleh dokongan politik bahkan bekas kepimpinan dan ahli-ahli ABIM yang masih setia dan siqoh kepada DSAI. Pendokong dan penyokong tegar mengangkat DSAI sebagai simbol perjuangan rakyat.
Ketika itu, terpampang berita di ada akbar dan media elektronik yang memaparkan peserta himpunan reformasi yang bertempiaran lari menyelamatkan diri , malah ada yang dibantu besembunyi oleh penduduk Kampong Baru. Terdengar juga berita terdapat individu yang melarikan diri keluar negara suaya tidak ditangkap oleh Polis.. Berikutan itu, pegawai-pegawai Kerajaan khususnya Biro Tata Negara (BTN) juga tidak terkecuali kerana DSAI mempunyai sokongan yang kuat dari individu-individu tertentu. Malah pegawai-pegawai kerajaan diberi amaran agar tidak terlibat dengan Gerakan Refomasi dan tindakam tatatertib akan diambil.



Itulah suasana penerimaan reformasi ketika itu...ditakuti, dihindari dan bolehlan dikatakan sebagai gerakan nkiri yang tidak disenangi oleh perintah. KINI KEADAAN BERUBAH. IA BERMULA DENGAN KERJASAMA DSDMM (KINI TUN) DENGAN DSAI (KETIKA ITU MASIH DIPENJARA SUNGAI BULOH)ATAS SABITAN KES LIWAT 2) MENJELANG PRU 14 YANG AKHIRNYA MENGHASILKAN KEMENANGAN PAKATAN HARAPAN (PH) PADA 9 ME1 2018, SEKALIGUS MENUMBANGKAN BN YANG TELAH MENGUASAI KERAJAAN SELAMA 63 TAHUN. KETIKA ITU, TDMM DILANTIK SEBAGAI PM KE-7, DAN BEBERAPA KETIKA SELEPAS ITU DSAI DIBERI PENGAMPUNAN' ITULAH POLITIK NAMANYA...DULU BERMUSUHAN, SEKARANG BERKAWAN. MAKA DSAI BERTANDING DI PARLIMEN PORT DICKSON YANG DIKOSONGKAN KHUSUS UNTUK BELIAU DIPILIH SEBAGAI AHLI PARLIMEN, YANG SETERUSNYA DIJANJIKAN SEBAGAI PM KE-9 APABILA PM KE-8 AKAN MELEPASKAN JAWATAN BAGI MEMBERI LALUAN. NAMUN SEKALI PERSETERUAN BERLAKU LAGI APABILA PERSELISIHAN MENGENAI TARIKH PERLEPASAN JAWATAN PM MENJADI POLIMIK DAN AKHIRNYA BERLAKU LANGKAH SHERATON YANG MENYEBAKAN KERAJAAN PIM[PINAN PH RUNTUH SETELAH 18 BULAH MEMERINTAH.
KEMUDIAN PN MEMERINTAH, DAN TSMY (PBBM) DILANTIK SEBAGAI PERDANA MENTERI KE-8. NAMUN TSMY HANYA BERTAHAN SELAMA 17 BULAN SAHAJA KEMUDIAN DIGANTI OLEH DSIB (UMNO) SEBAGAI PERDANA MENTERI KE-9. KETIKA INI HUBUNGAN DSAI ENGAN TDMM TERUS TEGANG DAN TIDAK BERKERJASAMA DALAM PRU 15, DIMANA PARTI YANG DIPIMPIN TDMM KALAH SEPENUHNYA.

KINI REFORMASI MENGUASAI KERAJAAN SETELAH DSAI DILANTIK SEBAGAI PERDANA MENTERI KE-10 SETELAH MEMENANGI PRU 15 PADA 2022 DAN SETELAH 24 TAHUN BELIAU MENDAMBAKANNYA.


KINI....REFORMASI MULIA, TIADA LAGI DIJALANAN, MALAH DALAM SINGGAHSANA PENTADBIRAN NEGARA. REFORMASI MENUNJANGI MALAYSIA MADANI.
KINI...BERSAMA REFORMASI, SUATU KEBANGGAAN, PEGAWAI KERAJAAN RASA BERHARGA BERSAMA REFORMASI.
DULU LAIN, SEKARANG LAIN.
Sesuatu yang sukar dilupakan.....diperingkat awal DSAI meengwar-warkan bahawa apa yang berlaku adalah mehnah dan tribulasi perjuangan, Ramai yang menyakininya. Namun bila berlaku kes liwat 2, keadaan sedikit berubah tapi masih kekal menyatakan ia sebagai fitnah. sehingga memperoleh pengampunan.
Suatu yang membingungkan...sehingga kekal mesteri.....Sistem keadilan menjadi tanda tanya, dimana kebenaran, dimana kepalsuan...!!!
Suatu catatan jua, yang memberatkan minda memikirkannya, bersempena ulang tahun Reformsi 26 Tahun...yang dulu di sisihkan tapi kini mulia dan disanjung...
Jenderam Hulu, 21 September 2024.

No comments:

Post a Comment

GERAKAN REFORMASI, 20 SEPTEMBER 1998 : DULU DISISIHKAN, SEKARANG DI MULIAKAN

Setelah lebih setahun, penulis menyepi diri dan kini mengagahi diri aktif semula menggarap apa yang terpendak dalambenak pemikiran.  Peristi...